INTERVIU Adrian Ţiripa, olimpicul care explică astronomia copiilor de la sat: „Mă consider un norocos și vreau să întorc acest noroc. Încerc să ajut”

0
Adrian Ţiripa, la școala din Romanu. Sursa foto: Facebook/ Școala Gimnazială Romanu, județul Brăila

Adrian Ţiripa a demarat în septembrie proiectul „Astronomie pentru toţi”. Merge în satele din județul Brăila și le vorbește copiilor despre univers, galaxii, sistemul solar, le prezintă telescopul, explică fenomene și răspunde la întrebări. O curiozitate a celor mici este legată de extratereștri și Adrian găsește „extraordinară” orice întrebare. De fapt, acest lucru își dorește prin proiectul lansat în școli: dincolo de informațiile primite, copiii să simtă că cineva stă de vorbă cu ei, că „a venit un amic puțin mai mare decât ei” și le povestește despre o pasiune de-a lui, iar la final sunt încurajați „să rămână la școală, să continue să învețe pentru că, indiferent de unde ar veni, pot ajunge să facă lucruri mărețe”.

Adrian Țiripa este elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” din Brăila și olimpic la astronomie. Până la vârsta școlară a crescut într-un sat din Brăila, la Scorțaru Vechi, comuna Tudor Vladimirescu, un loc de care se simte foarte legat și unde a revenit ori de câte ori a fost posibil, în weekend-uri sau în vacanțele de vară. ”Am menținut o strânsă legătură cu satul în care am crescut, este locul în care mă regăsesc. Majoritatea evoluției mele s-a întâmplat în anii petrecuți la țară. Toată școala am făcut-o în mediul urban, însă dezvoltarea mea pe plan personal s-a realizat în principal în mediul rural”, spune Adrian.

Ideea proiectului „Astronomie pentru toţi” i-a venit în momentul în care și-a pus problema ce poate oferi el celor din jur, cum poate ajuta și întoarce din ”norocul” pe care el îl are către cei care nu sunt la fel de norocoși. S-a gândit atunci la copiii din mediul rural și a ales astronomia pentru că este una dintre pasiunile lui, un domeniu pe care îl cunoaște foarte bine și nici nu este o materie care se studiază la școală. Despre aceste lucruri, despre discuțiile cu elevii și cadourile pe care le oferă și le ”primește” povestește Adrian într-un interviu acordat SparkNews.ro.

Sursa foto: Facebook/ Rotary Club Braila

SparkNews.ro: Când și cum ți-ai descoperit pasiunea pentru astronomie, pentru fizică?

Adrian: Pot spune că a fost aproape dintotdeauna. Când eram mai mic, în clasele primare, am descoperit posturile TV unde sunt prezentate documentare științifice și de acolo a început totul. Mai târziu, am început să studiem aceste lucruri la școală, fizica și matematica, iar astronomia a fost o pasiune adiacentă fizicii, pe care am putut să mi-o dezvolt la Clubul de Astronomie care exista la noi în Brăila acum câțiva ani, iar acum există în cadrul Centrului de Excelență.

La olimpiade de când participi?

Din clasa a VI-a, la fizică. Nu pot spune că m-am remarcat vreodată prin rezultate. Nu am fost niciodată primul, însă mi-am menținut pasiunea indiferent de rezultate și întotdeauna am vrut mai mult de la mine.

Totuși ai obținut medalii la olimpiadele de astronomie.

Am obținut în 2019 medalia de argint și locul I pentru proba observațională la Olimpiada Internațională de Astronomie. În anul următor, am luat bronz la GeCAA, varianta online a Olimpiadei de Astronomie și Astrofizică. Tot în 2020, în clasa a X-a, am ocupat locul 15 la naționala Americii de astronomie și astrofizică, deschisă la nivel internațional, anul următor am luat locul 16 la aceeași competiție și apoi medalia de bronz la Olimpiada Internațională de Astronomie.

Despre proiectul tău. Ce te-a determinat să mergi în mediul rural să le povestești copiilor despre astronomie?

Faptul că vreau și încerc să ajut. M-am aflat la un moment dat într-un punct de retrospectivă, în care m-am gândit ce ofer eu oamenilor din jur, ce am eu de oferit și mi-a venit această idee. Eu mă consider un norocos, am părinți care m-au susținut, am cunoscut pe parcursul anilor persoane care întotdeauna m-au încurajat și vreau să întorc acest noroc către cei care pot avea mai puțin noroc decât mine. De ce astronomie? Odată este pasiunea mea principală și unul dintre domeniile pe care le cunosc mai bine. Totodată, astronomia nu este o materie care se studiază la școală și nu toți elevii din mediul rural au acces la informații. Așa mi-a venit această idee în urmă cu un an de zile.

Ce le prezinți exact copiilor? Am văzut în imagini un telescop.

Prezentarea mea cuprinde lucruri factuale, nu formule, așa cum suntem obișnuiți la matematică sau la fizică: puțin despre istoria astronomiei, cum au evoluat oamenii în înțelegerea lor față de univers și de locul nostru în acesta și lucruri care eu consider că ar trebui încadrate în cultura generală: de ce avem anotimpuri, de ce este ziua mai lungă vara și mai scurtă iarna, de ce strălucește soarele, cum arată sistemul solar, cât de mare este acesta. Încerc să explic cât mai simplu aceste fenomene, iar la final avem un filmuleț în care este prezentat la scară cât de mic este Pământul raportat la sistemul solar, galaxie, la univers.

Sursa foto: Facebook/ Rotary Club Braila

Telescopul de unde îl ai?

Este al meu personal, l-am cumpărat eu. Rezultatele la nivel observațional le-am obținut cu ajutorul lui. Seara, scoteam telescopul în curte și exersam unde sunt obiectele Messier. În viața de zi cu zi, noi ajungem la concluzia că cerul nu este decât un fundal negru, cu niște puncte albe – stelele. Însă atunci când folosim un telescop, un obiect ce captează mai multă lumină decât ochii noștri, ajungem la concluzia că în spațiul acela negru sunt mult mai multe stele decât am crede noi, dar și alte lucruri: nebuloase, roiuri de stele, galaxii. Acestea sunt obiectele Messier, pe care nu le vezi cu ochiul liber.

Sursa foto: Facebook/ Școala Gimnazială Romanu, județul Brăila

Copiii ce spun despre lecțiile de astronomie?

Am avut un feedback destul de bun până acum. Încerc pe cât posibil ca prezentarea mea să nu fie mai mult decât o discuție informală, în care copiii pot adresa oricând întrebări, fără să simtă inhibiția sau frica pe care o simt la orele uzuale. Să simtă pur și simplu că a venit un amic puțin mai mare decât ei, care vrea să le vorbească despre o pasiune de-a lui, iar la final îi și încurajează să rămână la școală, să continue să învețe pentru că, indiferent de unde ar veni, pot ajunge să facă lucruri mărețe. Prin școală și prin pasiune.

Sursa foto: Facebook/ Școala Gimnazială Romanu, județul Brăila

Asta încerci tu de fapt să transmiți prin acest proiect…

Astronomia este mai mult un pretext pentru a sta de vorbă cu ei, până la urmă. Să simtă că a venit cineva, pur și simplu, să vorbească cu ei. Nu mă gândesc că fac o foarte mare schimbare, încerc mai mult să lansez un trend: noi, oamenii care suntem puțin mai norocoși, să fim mai atenți și să îi ajutăm și pe ceilalți.

În cele nouă comune unde ai fost până acum, te-ai întâlnit și cu elevi din ciclul primar, și cu elevi de gimnaziu?

M-am întâlnit cu elevi de la 6 ani la 15 ani. La cei mici, prezentarea nu trebuie să depășească un sfert de oră pentru că le-ai pierdut atenția, dar stau cel puțin încă o oră cu ei să le răspund la întrebări. De cele mai multe ori sunt cele mai uimitoare întrebări: ”Crezi în extratereștri?”, ”Cât de mare este un asteroid?” Sunt întrebări pe care și eu mi le-am pus la rândul meu și mi le pun și acum. Pe ei îi ajută simplul fapt că cineva stă de vorbă cu ei și le răspunde la orice întrebare. Orice întrebare pe care ar pune-o este extraordinară, iar faptul că sunt curioși este cel mai bun lucru.

Sursa foto: Facebook/ Rotary Club Braila

Până când ai programate întâlnirile cu elevii?

Astăzi mai am o întâlnire și ajung la zece. Sunt 40 în total, în trei luni cred că le voi termina.

Ai și BAC-ul anul acesta…

Odată ce învăț foarte mult la matematică și la fizică, pentru că asta am făcut dintotdeauna, nu este un stres pentru mine. La română va fi un pic mai dificil, dar nu îmi pun probleme, mai ales că eu am admiterea pentru facultate în 10 zile. Vreau să studiez la Princeton, în Statele Unite, astrofizică teoretică sau inginerie aeronautică. Aici am foarte multe emoții pentru că atunci când este vorba de un asemenea nivel, concurezi cu foarte mulți elevi extraordinari, nu știi care sunt șansele. Legat de această problemă a studiilor în străinătate, vreau să spun un lucru. Motivul principal pentru care cei mai mulți elevi decid să studieze afară nu este neapărat faptul că aici nu avem șanse. Cei mai mulți dintre noi suntem îndeajuns de determinați încât să facem un lucru de la 0 aici. Însă există o vorbă românească și nu există degeaba: ”nicio faptă bună nu rămâne nepedepsită”. Nu avem ce face decât să acționăm în consecință, deși cei mai mulți dintre noi ne dorim din răsputeri să îmbunătățim România și lumea în general.

Ești dezamăgit de ceea ce se întâmplă la noi?

Nu este vorba de o dezamăgire pentru că nu sunt niște așteptări. Mi-aș dori doar ca lucrurile să funcționeze în alt sens. Din punctul meu de vedere, scopul principal al oricărei instituții, al oricărei structuri de stat ar trebui să fie binele nostru, binele și echitatea. Fie că ne referim la sistemul medical, fie că ne gândim la sistemul educațional, bunăstarea cred că ar trebui să fie prima noastră direcție. Acum nu știu ce relevanță are părerea unui copil de 18 ani…

Am văzut că scrii povești. Este o altă pasiune?

Este o pasiune de anul trecut. Am scris mai multe, dar nu am avut timp să le public. Da, scriu povești… Acum sunt ocupat cu admiterea, dacă aș avea timp aș scrie chiar mai multe. Însă mai sunt vreo 3-4 pe drum, sper.

Ce te inspiră?

Experiența de viață și atât.

Oare în aceste povești sunt elevi, profesori, școala?

Probabil. (râde)

Revenind la proiectul tău. Cum a fost întâlnirea în comuna în care ai crescut?

O experiență. Fiecare școală, fiecare comună este complet diferită. Se poate observa în fiecare școală și comună implicarea la nivel de comunitate prin cât de îngrijită este școala, prin atitudinea elevilor la școală. Fiecare școală are atmosfera sa…

În demersul tău ești susținut de două ONG-uri.

Sunt două organizații într-adevăr care mă susțin. Rotary Club Brăila mă ajută cu combustibil pentru deplasări, iar Asociaţia Brăileană pentru Educaţie Civică m-a ajutat cu fonduri pentru a achiziționa fiecărei școli o enciclopedie despre astronomie, mai nou apărută, și o planisferă. Planisfera este probabil cel mai simplu material didactic posibil: un carton rotund, cu o bucată de plastic deasupra și, în funcție de cum rotești bucata de plastic de deasupra, poți să vezi cerul și constelațiile la un anumit moment din an.

Tu ai dus cadouri copiilor. Cu ce ”cadouri” ai plecat tu?

Cu mulțumirea sau, mai bine zis, cu confirmarea din partea unora dintre copii că fac un lucru bun sau cel puțin încerc să îl fac.

Prin proiectul „Astronomie pentru toţi”, Adrian Ţiripa și-a propus să ajungă în toate cele 40 de comune din judeţul Brăila. Până în prezent, liceanul s-a întâlnit cu elevi din comunele Siliştea, Romanu, Gemenele, Tudor Vladimirescu, Vădeni, Cazasu, Tichileşti, Chiscani şi Unirea.

Citește și: Un elev olimpic merge în școlile de la sat și le vorbește copiilor despre astronomie: „Am crescut în mediul rural şi am observat situaţia copiilor de acolo”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.