Profesorul de engleză care și-a învățat elevii, la ora de dirigenție, să aibă încredere în ei, să-și învingă emoțiile și să țină un discurs

0

Orele de dirigenție au început altfel pentru elevii unei clase de a V-a de la Școala ”Mihai Eminescu” din Buhuși, Bacău. O construcție din spaghete cu desert și aruncarea mingii la coș, legați la ochi, au fost jocurile pregătite de profesorul Nick Munteanu pentru o oră în care, de-a lungul unui semestru, copiii aveau să învețe ce înseamnă să colaboreze, să-și gestioneze emoțiile și să țină un discurs. Profesorul de engleză a desfășurat, în cadrul orelor de dirigenție, opționalul ”Aspire Talks” în care elevii au fost provocați la lecții de public speaking. La final, a constatat profesorul, copiii erau mai deschiși, mai motivați și au dovedit că pot lucra în echipă și se pot exprima încrezători în fața unui public.

Profesorul Nick Munteanu este unul dintre profesorii care au pilotat în anul școlar trecut opționalul ”Aspire Talks”, conceput de Aspire Teachers pentru elevii de gimnaziu. Un opțional în care elevii sunt pregătiți pentru primele lor discursuri publice și care a transformat orele de dirigenție într-un spațiu al jocului ce a avut ca finalitate dobândirea unor competențe de care copiii vor avea nevoie în viață.

Opționalul avea la acel moment 12 lecții și profesorul le-a făcut, oră de oră, în primul semestru, pornind de la testul… bezelei.

Copiii au fost împărțiți în cinci grupe și în prima oră au avut de construit din spaghete, ață și scotch o structură care să fie cât mai înaltă și care să reziste să stea în picioare. În vârf au pus un desert. Acela a fost un test de colaborare, ideea opționalului fiind de lucru în echipă”, povestește Nick Munteanu.

Ora următoare a fost dedicată unui test bazat pe încredere. Trei copii au fost selectați și au fost scoși din clasă, ei intrând apoi pe rând, legați la ochi, pentru a arunca o minge de tenis într-un coș. La fiecare copil, reacția celor din clasă a fost diferită.

Pe primul copil, colegii l-au încurajat, mergându-se, la sugestiile date de profesor, pe cuvinte pozitive. La al doilea copil, elevii din clasă au intervenit într-un mod negativ – <n-o să poți, ești slab, nu o să nimerești>, iar la ultimul elev, nu s-a spus nimic, clasa a tăcut mâlc. ”Evident că cel care a fost încurajat a avut o lovitură reușită, în timp ce ceilalți nu au avut niciuna”, spune Nick Munteanu despre jocul care a evidențiat cât de mult contează încrederea pe care le-o insufli celor din jur.

În orele următoare, discuțiile s-au concentrat pe ideea de feedback, ce înseamnă un feedback pozitiv, constructiv și care este cel mai bun feedback pe care poți să îl transmiți celorlalți, profesorul încercând în acest fel să schimbe modul de a judeca o acțiune și de a-i încuraja pe copii să se implice.

Au fost ore în care copiii au învățat cum să țină un discurs, care este postura necesară și despre ce este bine să vorbească într-un discurs. Pe parcurs, elevii de 11 ani au experimentat speech-ul în fața clasei, unii s-au filmat, mai timid la început, doar cei ”curajoși”, apoi tot mai mulți.

La finalul opționalului, în cadrul unui eveniment organizat cu public, toți cei 20 de copii, împărțiți în cinci grupe, au ținut un discurs despre cine sunt ei pentru viitor, fiecare grupă având câte un invitat, unul dintre ei fiind chiar dirigintele lor, alături de învățătoarea copiilor din clasele primare și o fostă elevă a școlii.

Ce a constatat profesorul la finalul opționalului

”Dacă la început, foarte puțini copii își doreau să țină un discurs, pe parcursul orelor, ei au observat un lucru minunat: <Dacă ei au reușit, eu de ce nu aș putea?> În cadrul echipelor, ei s-au încurajat unii pe alții și chiar copii timizi au ținut discursuri, deși nu era obligatoriu. Unii de 20 de secunde, alții de un minut sau mai mult. Au fost acolo cu emoțiile lor, în fața publicului. Și eu am avut emoții când am ținut acel discurs, dar le-am spus tot timpul copiilor: nimeni nu știe ce urmează să spui, poți să și improvizezi, iar unii au avut și mici poante în discursul lor și publicul a fost încântat”, declară Nick Munteanu.

După trecerea orelor în online în luna martie, profesorul de engleză a continuat să desfășoare orele de dirigenție punând accent pe dezvoltarea socio-emoțională și pe discursul public, invitând specialiști din diferite domenii: ”Copiii au fost deschiși, și-au exprimat ideile, au fost spontani, au arătat că au încredere în ei, ceea ce înseamnă că toate lecțiile noastre din semestrul I și-au atins scopul.

În acest an școlar, profesorul și-a propus să aducă la orele de dirigenție noi lecții din opționalul ”Aspire Talks”, create în urma pilotării programului de anul trecut. De altfel, săptămâna trecută, elevii săi, acum în clasa a VI-a, au avut o întâlnire online cu un specialist în public speaking, în care au demonstrat din nou că ”știu să își gestioneze emoțiile, să se ajute între ei și să se respecte unii pe alții”.

Nick Munteanu spune că feedback-ul primit de la elevi și de la părinți în privința opționalului a fost unul pozitiv (părinții au fost implicați și ei, unul dintre ei chiar s-a filmat susținând un discurs): ”În perioada de online, am avut vreo 7-8 activități cu invitați externi – un psiholog, un avocat, specialiști în HR… Copiii și părinții au fost foarte deschiși pentru că unele activități erau după-amiază și aproape toți copiii, dacă nu chiar toți, erau în activitate, ceea ce spune ceva, nu?”

Ținând seama de rezulatele obținute cu elevii săi, profesorul și-a încurajat colegii de catedră să desfășoare opționalul și chiar a participat, la începutul lunii septembrie, la pregătirea profesorilor care vor implementa în acest an școlar „Aspire Talks”. Sunt aproape 250 de profesori care își vor învăța elevii cum să-și gestioneze emoțiile, să lucreze în echipă și să țină un discurs.

Orele de limba engleză

Ideea de lucru în echipă și de exprimare a opiniilor a fost dusă de profesorul Nick Munteanu și la orele de engleză, unde de asemenea se lucrează pe grupe și sunt urmărite speech-uri TED Talk.

Merg pe acest principiu la clasele mele, să îi încurajez pe copii să își spună părerea. Este primordial acest lucru și le spun mereu să fie sinceri, chiar dacă sinceritatea doare uneori. Merg foarte mult pe discuții, pe înțelegerea nu a părții de gramatică, ci a structurii gramaticale, pornind de la situații din realitate. Le pun materiale video cu persoane care vorbesc chiar și mai stâlcit limba engleză, apoi discutăm dacă au înțeles sau nu.

Este mult joc în orele noastre, folosim foarte mult instrumentele digitale, ascultăm discursuri în engleză și urmărim foarte multe materiale pe Youtube. Copiii sunt încântați pentru că activitățile sunt altceva, nu doar profesorul vorbește și scrie pe tablă”, explică profesorul.

Dincolo de metode, Nick Munteanu consideră că un rol esențial îl are atmosfera din clasă și spune că profesorul trebuie să creeze acea stare de bine la începutul fiecărei ore: ”Până nu setezi cadrul corect în clasă, nu începi lecția. Mai bine faci lecția în ultimele 5 minute din oră și te asiguri că, emoțional, lucrurile sunt în regulă, pentru că sigur ei vor înțelege mai bine în aceste cinci minute decât în cele 50 de minute cât are ora. Fără stare de bine, cine învață? Ați învăța dacă v-ar certa cineva tot timpul? Dacă ar țipa cineva, n-ați greși?”

Notele eliminate și înlocuite cu teste de progres

Pe de altă parte, profesorul de engleză crede că ar trebui să scăpăm de obsesia pentru note și crede că acestea chiar ar trebui eliminate.

”Eu aș fi de principiu să eliminăm notele și să mergem pe teste de progres. Copilul, printr-o notă, nu își vede progresul, iar nota respectivă poate să fie subiectivă. Sunt profesori care pun note pentru că l-au prins pe copil că nu știa – <Te-am prins, îți dau notă mică ca să te înveți minte!> Nu sunt de acord cu această practică. Toți greșim și toți ne putem da note mici în anumite momente. Prin testele de progres, copilul este încurajat să își dorească mai mult, să se autodepășească”, precizează Nick Munteanu.

Cât de posibilă este o schimbare în mentalitatea profesorilor care își pedepsesc elevii prin note, profesorul din Buhuși (foto) spune că ”deja lucrurile s-au mai schimbat”, dar admite că ”pădurea mai are și uscături”, iar ”unii nu pot scăpa de anumite lucruri peste noapte”.

”Mentalitatea în educație se va schimba dacă și noi, profesorii, acceptăm noutățile și ne implicăm să facem o altfel de educație și nu cea cu minimum de resurse, care ar fi doar cartea, și cu vorbărie lungă, fără să exemplificăm, fără să folosim instrumente pe care copiii le au la dispoziție și pe care ei le-au văzut de când s-au născut, și anume tehnologia”, conchide profesorul de engleză.

 Despre opționalele „Călătorie în lumea emoțiilor” și “Aspire Talks”

„Călătorie în lumea emoțiilor” și “Aspire Talks” sunt două opționale școlare Aspire Teachers pentru elevii din ciclul primar și gimnazial, prin care se urmărește dezvoltarea abilității de a recunoaște și a gestiona emoțiile și conflictele, autodeterminarea și vorbitul în public.

Ambele opționale cuprind câte 21 de lecții de învățare experiențială și se bazează pe teoriile validate științific referitoare la modul cum se formează emoțiile (ABC cognitiv), motivația pentru învățare (teoria autodeterminării), precum și pe principiile feedback-ului constructiv și ale vorbitului în public (public speaking).

Activitățile pot fi parcurse de-a lungul unui an școlar, dar pot fi folosite și ca suport pentru orele de dezvoltare personală (primar), dirigenție sau consiliere (gimnaziu). Materialele sunt oferite gratuit pe site-ul asociației.

    • „Călătorie în lumea emoțiilor” vine în sprijinul profesorilor din ciclul primar care doresc să ajute elevii să își recunoască, valideze și gestioneze sănătos emoțiile și conflictele cu cei din jur. Prin povești, jocuri, filmulețe și reflecții pe baza a ceea ce experimentează, elevii află cum să lucreze cu gândurile care stau în spatele emoțiilor, să fie empatici și să abordeze conflictele ca pe oportunități de învățare.

    • „Aspire Talks” provoacă elevii de gimnaziu să se pregătească pentru primele discursuri publice despre interesele și dorințele lor și să lucreze în echipe la evenimente de tip TED Talk din școlile lor. Ghidul se adresează profesorilor diriginți, consilierilor și profesorilor de științe socio-umane din primele clase gimnaziale care își conștientizează rolul de a forma oameni autonomi și motivați, capabili să își gestioneze emoțiile în public și să depășească obstacolele pentru a finaliza un proiect împreună.

Profesorii care au pilotat activitățile în 23 de școli în anul școlar precedent au raportat un progres real în modul cum se prezintă elevii, o creștere a implicării și motivației acestora, dar și a modului cum lucrează în echipă și se susțin reciproc, spun reprezentanții Aspire Teachers. Cele două programe pot fi adoptate de profesorii din toată țara, iar materialele electronice pot fi descărcate gratuit de aici.

Foto: Arhiva personală – prof. Nick Munteanu

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.