Școala în care se ascultă muzică la ore și se organizează Vinerea altfel: ”Ne preocupă foarte mult starea de bine a copiilor și a profesorilor”

0
Ziua mănușilor în Vinerea altfel, la Școala Gimnazială nr.10 din Galați Foto: facebook.com/ Scoala Gimnaziala Nr. 10 Galati

La Școala Gimnazială nr.10 din Galați, ”vinerea altfel” a devenit o tradiție, pe care unii profesori o continuă și în școala online. Este ziua în care toți elevii, atât din clasele primare, cât și de la gimnaziu, se îmbracă altfel. Cu pălării, mănuși sau haine în carouri, mica școală de cartier marchează o zi specială care se înscrie într-un șir mai lung de activități pentru starea de bine în școală. Florentina Stoian, directorul școlii, spune că profesorii trebuie să se simtă bine la școală, să vină cu drag astfel încât și copiilor să le placă și să își dorească să vină la școală. ”La noi în școală, oricine intră pentru prima dată simte o atmosferă destinsă. E mai mult decât respect, e iubire și dragoste”, declară Florentina Stoian.

Transformarea școlii din Galați a început în urmă cu mai mulți ani, povestește Florentina Stoian (foto), director al unității de învățământ din 2006. Cea mai dificilă misiune a fost schimbarea mentalității, ceea ce a făcut ca primii ani să fie o provocare. În timp însă, profesorii au înțeles că pot forma o echipă, că fiecare dintre ei poate ”să spună lucrurilor pe nume” fără a-i fi teamă că ajunge ”să fie tras de urechi” pentru că – spune Florentina Stoian – ”a greși este omenește”. O comunitate mică de profesori a reușit astfel să facă din școala lor una în care copiii să vină cu drag, iar cei care calcă pragul să fie întâmpinați cu zâmbete.

Școala noastră la exterior arată foarte neplăcut, nu am reușit să conving pe nimeni de la primărie că este nevoie de reabilitarea școlii, în ciuda faptului că am depus numeroase dosare, însă în interior, în momentul în care pășești în școală, și asta au spus-o toți cei care au fost la noi, intri într-o altă lume și ajungi la concluzia că omul poate să sfințească locul, cu ajutorul propriilor mâini, cu dăruire.

Nu există vreo situație în care să nu primești un zâmbet, de la femeia de serviciu sau de la un cadru didactic pe care îl întâlnești ori să fii întrebat cu răceală Ce dorești?, Este oră, Vino mai târziu. Încă de la început, aceasta a fost viziunea mea: trebuie să ne schimbăm mentalitatea, trebuie să le arătăm celor din jur că suntem în primul rând oameni și apoi profesori. Este ca atunci când vrei să mergi la doctor, întrebi mai întâi dacă este un doctor bun pentru că ți-e frică, ai niște temeri și cauți întâi omul și apoi medicul. Așa și cu noi, profesorii”, consideră Florentina Stoian.

Lucruri simple, dar necesare

În prezent, școala din Galați face parte din Edu Networks, un proiect derulat de mai multe ONG-uri prin care se urmărește – explică Vasile Brașovanu, coordonatorul cluster-ului Galați – ”transformarea unităților de învățământ în școli fanion, cu educație de calitate și care să fie un reper pentru comunitatea educațională din întreaga țară”. Este al doilea an al proiectului, iar Vasile Brașovanu povestește că este impresionat de ceea ce se întâmplă la școala nr.10 din Galați: ”Ce fac oamenii acolo este incredibil, este extraordinar, cu puținele resurse pe care le au.”

Florentina Stoian spune însă că toate lucrurile care s-au întâmplat și se întâmplă în școală sunt ”lucruri simple”, care au continuat în acest an, în cadrul proiectului, pe trei direcții: ”Una care se va concretiza abia de acum, dezvoltarea alfabetizării funcționale, iar celelalte două pe care am reușit să le concretizăm se referă, pe de o parte, la dezvoltarea competențelor digitale în rândul personalului didactic – nu spunem că suntem cei mai buni, dar am depus efort astfel încât să ne lărgim perspectivele și să ne pricepem mai mult decât mai puțin în tot ceea ce înseamnă școala online – și, pe de altă parte, ne-a preocupat și ne preocupă starea de bine, atât a noastră, cât și a copiilor noștri, motiv pentru care organizăm tot felul de acțiuni pentru a ne fi bine, ceea ce mi se parte foarte important pentru vremurile acestea. Atât, în rest nimic deosebit.”

Starea de bine în școală

Printre ”lucrurile simple” se numără organizarea încă de anul trecut a zilei ”Vinerea altfel”. A devenit o tradiție în școala gălățeană ca elevii și profesorii să se îmbrace altfel în fiecare zi de vineri, tradiție păstrată de unele cadre didactice și acum în școala online. ”Este ceva foarte frumos și decât să te hrănești cu amintirea lucrurilor frumoase mai bine să continui”, explică directorul școlii.

De ce o zi de vineri altfel la școală? ”Pentru a ne demonstra cât de bine ne simțim în școala noastră – răspunde Florentina Stoian – și se vede lucrul acesta încă de la intrare. La noi în școală, oricine intră pentru prima dată simte o atmosferă destinsă, e mai mult decât respect, e iubire și dragoste, nu știu cum să vă spun. De la femeia de serviciu până la cel care ocupă funcția de director. Cred că lucrul cel mai important pentru un om este să vină la serviciu cu drag, iar pentru copil cu atât mai mult, să îl faci să își dorească să vină la școală.”

Tot pentru starea de bine, orele online încep și se termină cu muzică sau cu jocuri de relaxare și acest lucru se întâmplă și la orele Florentinei Stoian, profesor de română, care alocă muzicii 5-7 minute.

”În primul rând, mă gândesc la lărgirea orizontului muzical. Am început cu videoclipuri cu muzică clasică, făcute cu ajutorul desenelor animate, am continuat cu scene din balet, apoi cu opere ș.a.m.d. Întotdeauna, la final, aștept feedback-ul copiilor și îmi place foarte mult în momentul în care văd degetul mare ridicat, zâmbetul de pe fața lor. Îi întreb ce au simțit, ce au trăit și îmi dau seama că elevii mei pot să se relaxeze și pe o astfel de muzică, povestește Florentina Stoian despre momentul de muzică de la ora de dirigenție.

De când școala s-a mutat în online, toți învățătorii și profesorii din școală își organizează orele acordând atenție stării de bine a elevilor. În timp ce unii au continuat cu ”o altfel de vineri” (vinerea pălăriilor, a măștilor, a mănușilor, a papioanelor), alții citesc povești, organizează ”întâlnirea de dimineață”, îi provoacă pe copii la ghicitori, la probleme de logică sau le stârnesc interesul prin jocuri (”O calitate pentru numele meu” – fiecare copil se prezintă colegilor și spune o calitate pe care o are și care să înceapă cu prima literă a prenumelui – ori ”Cine s-a mascat?” – elevul mascat își prezintă preferințele, calitățile, hobby-urile scrise pe un carton pentru a nu fi recunoscut după voce.)

O profesoară din școală i-a invitat pe copii la ”Ceaiul de la ora 17″, în care aceștia au fost detectivii care au descoperit, prin experiențe practice, îndulcirea apei, colorarea apei și apariția mirosului prin fierberea frunzelor de ceai verde. O învățătoare a organizat ”Cutia cu fapte bune”, iar la orele de educaţie fizică, profesoara inventează ”plimbări-povești”: ”Plecăm în excursie la Bucureşti – până la Brăila alergare uşoară, în Brăila facem genuflexiuni, alergare uşoară până la Slobozia, în Slobozia facem sărituri ca mingea, mergem pe autostrada Slobozia – Bucureşti, cu alergare mai accelerată; pe autostradă am avut parte de un ambuteiaj; facem sărituri din ghemuit în extensie; continuăm alergarea accelerată până la Bucureşti; ajungem la Bucureşti unde vizităm mai multe obiective şi la fiecare avem câte un exerciţiu de executat.”

Profesori voluntari

”Colegii mei fac niște lucruri minunate. Eu am rămas plăcut impresionată de orele pe care le fac în online, de felul în care creează atmosferă, de abilitatea cu care reușesc să partajeze diferite materiale și le-am spus și lor: Dragii mei, la noi chiar se face școală”, declară Florentina Stoian.

Școala nr.10 din Galați are 300 de elevi (plus alți 100 de copii la grădiniță), iar cancelaria numără 30 de cadre didactice. ”Cu cât colectivul este mai mic cu atât lucrurile sunt mai frumoase, iar relațiile interumane mai deosebite. Noi suntem o mică familie și suntem norocoși. Asta nu înseamnă că o cancelarie mică merge așa cu bărcuța cu pânzele întinse, se ivesc și la noi probleme, dar nu atât de mari și întotdeauna se rezolvă”, spune directoarea școlii.

Faptul că școala a adunat o echipă unită de profesori reiese din mobilizarea acestora în urmă cu doi ani, când au acceptat să lucreze ca voluntari în after-school-ul organizat gratuit pentru elevii din clasele primare, ”Casa de la școală”. Era un moment în care s-a dorit o schimbare pentru a atrage mai mulți copii către o mică școală de cartier, care nu excelează prin rezultatele performante ale elevilor, de genul olimpiadelor naționale și internaționale, dar unde profesorii își fac treaba.

”Le-am oferit atunci părinților din comunitate gratuitatea serviciilor noastre și am mers pe voluntariat. Ne-am oferit de la educator până la director, prin rotație, să asigurăm copiilor în fiecare zi, de luni până vineri, un program după școală în care aceștia să își facă lecțiile, să învețe și chiar să se relaxeze. Am pus pe oferta noastră educațională acest lucru și în primul an au început să vină copiii, în al doilea au venit și mai mulți și am ajuns să mai înființăm o clasă, lucru care nu se mai întâmplase de multă vreme”, precizează Florentina Stoian.

Pentru elevii clasei a VIII-a, profesorii de română și de matematică organizează, inclusiv în școala online, ore de pregătire suplimentară pentru Evaluarea Națională, în afara orarului.  ”Este o tradiție de ani de zile, intră în fișa postului, ca profesor de română sau de matematică, undeva din luna octombrie, să începi să îți proiectezi activitatea pentru pregătirea suplimentară. Faci acest lucru pentru că te simți responsabil pentru rezultatele copiilor tăi”, declară directorul școlii.

De asemenea, tot voluntar, profesorii au început să organizeze diferite cursuri, cum este cel de matematică și informatică, i-au atras pe copii în cluburile Impact pentru a-i face ”să fie interesați de comunitate, de ce se întâmplă în jurul lor și să le dezvoltăm spiritul civic” și le-au dat posibilitatea să participe la cursuri gratuite de teatru sau diverse ateliere, desfășurate în colaborare cu Palatul Copiilor.

”Acela a fost momentul în care noi ne-am reorientat și am venit cu toate aceste lucruri în sprijinul copiilor și al părinților. Anul acesta școlar era al treilea în care organizam after-school, dar a venit pandemia și ne-a dat planurile peste cap. A trebuit să ne punem la punct cu tot ce înseamnă calculatoare, accesarea cursurilor online…”, spune, dezamăgită, Florentina Stoian.

În primăvară, când orele au fost mutate în online, copiii care nu aveau un calculator sau o tabletă au avut posibilitatea de a împrumuta de la școală, aceasta fiind dotată cu 30 de calculatoare în cadrul a două proiecte desfășurate de organizația ”Ateliere fără frontiere”. Mai mult, în această toamnă, cei doi copii, veniți din mediul rural, care nu aveau nici măcar internet acasă au putut veni în fiecare zi la școală pentru a participa la orele online. Un gest firesc făcut de școală, îl numește directoarea, însă pe viitor, atâta timp cât orele vor mai fi online, ei vor avea propriile tablete pentru că săptămâna aceasta au ajuns tabletele promise de minister.

Surprize pentru colegi

La final de an, concluzia Florentinei Stoian este că școala trebuie să fie ca acasă și pentru elevi, și pentru profesori și consideră că a reușit acest lucru, alături de colegi. ”Mi se pare foarte important să te trezești dimineața și să știi că te duci într-un loc unde te simți bine, și nu spui iar mă duc acolo, iar dau ochii cu…, iar mi se spune că… Eu am mers întodeauna după principiul că omul la locul lui de muncă trebuie să știe ce să facă, de la cadrul didactic până la femeia de serviciu.

Suntem norocoși că avem un colectiv mic și toți cei care au venit în școala noastră s-au potrivit aici. La ultimul consiliu profesoral, un domn tânăr de desen care a venit la noi din septembrie și de care copiii noștri s-au îndrăgostit mi-a spus: Este prima dată de când mă plimb prin școli când mă simt atât de bine într-o școală.

În ultima ședință de consiliu, directoarea le-a pregătit și o surpriză colegilor din cancelarie, așa cum o face la fiecare final de an sau an școlar: ”Am întotdeauna grijă să le ofer clipuri care să le amintească de perioada care s-a încheiat. Sunt momente frumoase pe care le petrecem împreună și fiecare dintre colegii mei merită toată aprecierea.”

Sursa foto: facebook.com/ Scoala Gimnaziala Nr. 10 Galati și arhiva personală – prof. Florentina Stoian

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.