Matematica exersată în pași de dans la clasa învățătoarei care îmbină trei discipline într-un Club de lectură: ”Totul vine din dragostea pentru copii”

0
Lecția de științe, desfășurată în aer liber, la clasa învățătoarei Camelia Jimborean

Dacă nu iubești copiii și nu îți iubești profesia, nu iese nimic, spune Camelia Jimborean, învățătoare la Liceul Tehnologic ”Sf. Antim Ivireanu” din București. Anul acesta are clasa a III-a și este la a doua generație care se bucură de un Club de lectură altfel, cu activități integrate. Elevii nu doar discută cărțile citite, dar și creează, pictează și experimentează lucruri care țin de Științe și Arte, în strânsă legătură cu povestea și personajele din carte. Lecțiile sunt interactive, cu mult material didactic și pornesc cel mai adesea de la ceea ce știu elevii, de la realitatea de zi cu zi pentru că altfel înțeleg şi sunt motivaţi. La ora de Matematică, elevii au fost magicieni ori au recapitulat tabla înmulțirii pe ritmuri de muzică, la Română sunt ”pălării gânditoare”, iar la Științe orice noțiune are sens dacă lecția pleacă din zona practică.

Camelia Jimborean organizează Clubul de lectură o dată pe lună, încă din clasa I. Activitățile sunt integrate și au împletit, de-a lungul timpului, două şi uneori chiar 3-4 discipline: AVAP și Limba română, dar şi Dezvoltare personală sau Ştiinţe. ”Este un prilej minunat pentru copii de a învăța să abordeze o carte, într-un mod creativ. În general, copiii se cam feresc să citească, dar am reușit prin acest Club de lectură să îi motivez și să le ofer contextul în care să se inspire reciproc. Le place foarte mult să colaboreze, se implică activ în discuții, își exprimă opinia pe o temă sau pe un aspect esențial din cartea citită, utilizează argumente pro și contra și își dezvoltă astfel competențele de comunicare orală și scrisă”, povestește învățătoarea, descriind activitățile ce țin de Limba română, urmate de fiecare dată de arte și abilități practice.

La ultimul club, dedicat cărții ”Pădurea fermecată” de Guid Blyton, învățătoarea a adus și Științele. ”A fost practic un mix de gândire critică şi gȃndire laterală, de creativitate, inteligențe multiple şi bucuria lecturii aplicate”, spune Camelia Jimborean. În cadrul activităților propuse de învățătoare, copiii au creat o paradă a personajelor, folosind aplicația Chatter Pix, au fost ”pălării gânditoare” (o metodă des întâlnită la ora de română), când, împărțiți pe grupe, au povestit scene din carte, au explicat întâmplări și fapte ale personajelor, au identificat elemente reale şi fantastice. În fapt, fiecare ”pălărie” (alb, roşu, galben, verde, albastru şi negru) a avut ceva diferit de făcut, explică învățătoarea, totul fiind construit pe ”emoțional, critică, creativitate, soluţii, relatare și argumentare”.

A urmat partea de Științe, în care copiii au devenit ”călători prin tărâmurile fermecate din poveste” și au învățat despre traiectorie, au aplicat noțiunile de viteză, timp, distanță, repere, mişcare, repaus și au folosit chiar elemente de geometrie. Învățătoarea i-a provocat în felul acesta să descopere singuri soluții și să argumenteze științific situații concrete din carte. ”Totul a fost ca o poveste”, spune Camelia Jimborean despre clubul încheiat cu partea de AVAP în care copiii au creat ”un copac al depărtărilor”.

”Din feedback-ul lor, am văzut că a existat acea stare de bine și de bucurie pe care ne-o dorim. Pe mine acest lucru mă interesează: să abordăm cartea de la Clubul de lectură cu plăcere şi curiozitate, copiii să nu citească din obligație și să îndrăgească activitățile pe care le desfășurăm”, explică învățătoarea.

Ora de matematică, cu magicieni și muzică

Învățătoarea mărturisește că folosește metode interactive variate la ore, se inspiră din diferite surse și le adaptează la clasă, iar printre ele se numără ”Copacul ideilor”, Cubul, Explozia stelară, Mozaicul, brainstorming-ul de la care ”poți să pornești o lecție foarte lejer și să mergi pe ceea ce știu copiii”, hărţile conceptuale, scheletul de recenzie, metoda Cadranelor , Pro/Contra sau jurnalul dublu.

În plus, ora de matematică înseamnă mult material didactic, chiar și acum, în clasa a III-a: ”Este mult mai ușor pentru copii, înțeleg mult mai bine.” De exemplu, la lecția despre metoda grafică de rezolvare a problemelor, elevii au fost magicieni: ”Pentru a înțelege această metodă, care este cumva o sperietoare a copiilor, nivelul de abstractizare fiind ridicat, iar cei mici nu înțeleg ce este cu acele segmente, le-am creat un context de învățare apropiat de sfera lor de interes: s-au jucat cu baghetele de magician şi cu punguţe, cu niște cârlige şi borcane, apoi am mers către reprezentări iconice și am scris pe tablă. Am făcut astfel transferul de la jocul cu materialul didactic și ce au văzut, ce au constatat ei, am transpus în desen şi reprezentare grafică. Au înțeles toți, absolut toți.”

Potrivit învățătoarei, elevii au fost obișnuiți de mici să lucreze astfel la matematică, cu material concret, iar o oră care le-a plăcut foarte mult a fost cea în care au dansat. S-a întâmplat la verificarea tablei înmulțirii, când, în ritmul muzicii, copiii au cules bilețelele cu rezultatele exerciţiilor individuale de pe podeaua din sala de clasă.

Experimente la ora de Științe

Este deosebit de important ca studiul științelor să se facă în context și cu o abordare din perspectiva vieții de zi cu zi, să pornești de la ceva știut de către copil. Din aceste considerente, creez situații de învățare inspirate din realitate, din experiența copiilor, nu merg pe ceva necunoscut”, explică învățătoarea modul în care desfășoară orele de Științe.

În funcție de lecție, elevii fac experimente – circuitul electric, magneţi, corpuri gazoase, volum, stări de agregare, circuitul apei în natură. Chiar și în timpul școlii online, copiii au continuat experimentele de acasă, întrucât obiectivul învățătoarei este ca ei să înțeleagă ce se află în spatele fiecărui fenomen și nu să predea niște noțiuni abstracte.

”Tot ce am putut să fac am aplicat la clasă și m-am folosit și de ceea ce știau ei. La Științe, este necesară o bază de învățare a conținuturilor științifice. Tot timpul voi opta pentru crearea unui cadru concret care să incite curiozitatea copiilor, să îi încurajeze să pună întrebări și să găsească răspunsuri, să elaboreze predicții, să observe, să valideze predicțiile și să emită concluzii. În acest fel, ei își construiesc propria învățare, propria cunoaștere. Nu e ceva nou, nu am descoperit eu, noi doar aplicăm”, spune Camelia Jimborean.

Învățătoarea și-a schimbat stilul de predare după ce a urmat un master de didactică și didactici de specialitate, în cadrul unui proiect POSDRU, care acum nu mai există: ”Mie acest master mi-a oferit o deschidere aparte și mi-a schimbat optica didactică. La Științe, înainte de a parcurge acest master, abordarea mea era una tradițională, porneam de la prezentarea conceptelor și, într-o fază ulterioară, mergeam pe realizarea de aplicații practice, cu rol ilustrativ.

Am observat însă că acest lucru creează dificultăți de înțelegere copiilor și intuiam că nu e în regulă, dar nu aveam curajul să abordez altfel. Acest studiu al științelor este perceput de către elevi ca ceva puțin important sau prea dificil, de aceea ei au nevoie de ancorare în realitate, de acea experiență de viață, totul să fie în contextul lor de viață, altfel nu înțeleg și nu văd utilitatea, nu văd sensul.”

Lecții în aer liber

O astfel de lecție la Științe a avut loc recent în curtea școlii. Învățătoarea optează de multe ori pentru organizarea de ore în aer liber, profitând de spațiul verde generos al școlii, ”un mediu experiențial ideal pentru activități de tip outdoor”.

Tema lecției a fost mișcarea corpurilor și a inclus jocuri, totul într-un cadru relaxant. ”Am stabilit reperele, ne-am jucat cu mingea si balonul, am urmărit traiectoria fiecărui corp și am stabilit starea de repaus sau de mișcare în care se află corpurile indicate, în funcție de repere. Ne-am dus puțin și către forța de atracţie gravitațională, am făcut comparații între modul în care cade balonul pe pământ, cum cade mingea, cât de repede, iar copiii au argumentat răspunsurile pe baza a ceea ce știau ei, din lecțiile anterioare.

Am propus și un joc de rol, „Autobuzul în mișcare sau în repaus”, și am acționat în funcție de culorile semaforului şi reperele date. Autobuzul l-am construit din scăunele, iar copiii au jucat, pe rând, rolul șoferului sau al pasagerilor, dând soluții pentru situațiile-problemă pe care eu le-am prezentat în diferite contexte. La final, am concluzionat și am reținut esențialul, acele lucruri cu care trebuie copilul să rămână după o astfel de lecție”, povestește învățătoarea.

Starea de bine la clasă

Pe scurt, jocurile de rol, povestea, explorarea, imaginația, analogia și creativitatea sunt ”instrumentele” cu care învățătoarea lucrează zi de zi cu elevii săi. Plus, inteligențele multiple, care ”sunt la ordinea zilei”, punctează Camelia Jimborean: ”Copiii au o colecție de inteligențe multiple, dintre care una este mai mult aspectată. Copilul care are inteligența logico-matematică va rezolva orice tip de problemă cu mare ușurință, dar nu numai probleme de matematică, ci va găsi soluţii la orice tip de situaţie problematică. Un copil care are bine aspectată inteligența corporală/kinestezică învață prin mișcare, prin manipulare. Cel cu inteligență vizual-spaţială învață prin culori, prin scheme, desene. Ori de câte ori conținuturile îmi permit folosirea acestei  abordări a inteligențelor multiple, o utilizez cu mare încredere.”

Acest stil de predare-învățare, cu experiențial și jocuri didactice, le place copiilor, ce nu le place – precizează învățătoarea – este situația creată de pandemie: ”Eu am sesizat că pierderile copiilor din acest ultim an sunt pierderi pe paliere de achiziții, de tipul cunoștințe, competențe, abilități, rutine zilnice, dar marea pierdere este pe emoțional. Nu de puține ori, copiii m-au întrebat când se termină această pandemie, această situație stresantă pentru toți, pentru că ei erau obișnuiți cu multă afecțiune, ei se îmbrățisau, ne îmbrățișam. Copiii mei simt nevoia să își îmbrățișeze învățătorul. Probabil, la şcoală, eu sunt supapa lor de siguranţă.

Ca profesor, mai ales la cei mici, și nu numai, trebuie să știi să te apropii de sufletul copiilor, să le devii prieten, să le câștigi încrederea și respectul, iar umorul își are farmecul lui. Trebuie să știi din când în când să mai scoți din joben câte o glumă, un fapt divers, o întâmplare trăită, iar zâmbetul să îl lași la vedere, să nu îl ascunzi. E totul ca o magie, ca o artă. Până la urmă, este vocație, eu așa văd lucrurile. Cine nu are vocație nu are ce căuta în învățământ, din punctul meu de vedere.”

Deși se descrie drept un profesor exigent, Camelia Jimborean concepe toate activitățile de la clasă, dublate de acel ”umor scos din joben”, pentru a atinge starea de bine la școală: ”Totul vine din dragostea pentru copii. Dacă nu iubești copiii și nu îți iubești profesia, nu iese nimic. Foarte importante sunt și capacitatea ta de adaptare la nou, creativitatea, modul în care transformi un subiect mai puțin atractiv pentru copii într-unul plăcut și ușor de asimilat.

De regulă, eu dacă observ că abordarea utilizată nu funcționează, mă întorc și o schimb cu o abordare funcțională. Nu îi las pe copii să plece cu ceva neînțeles. Sau dacă se întâmplă să nu am timp, reiau ora următoare și pun problema altfel. La un moment dat, se va trage linie și mai bine mă întorc eu decât să treacă copilul la gimnaziu fără acele cunoștințe de bază bine înțelese.”

Camelia Jimborean (foto) spune că, încă de când a ieșit de pe băncile liceului și fiind influențată de profesorii săi care i-au fost adevărate modele, a căutat să se adapteze, să se reinventeze, să învețe alături de copii și să fie un profesor creativ. ”Am devenit un profesor reflexiv și tot timpul mă gândesc dacă am lucrat bine, dacă au înțeles copiii, oare puteam să predau mai bine acest conținut pentru ca ei să îl înțeleagă mai ușor… Fiecare copil are un stil de învățare dominant și tu ai menirea să îl descoperi, să găsești acel ceva pe care să îl exploatezi”, conchide învățătoarea din București.

Sursa foto: Arhiva personală –  înv.Camelia Jimborean

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here