Orele de matematică sunt mai captivante. Metoda prin care o învățătoare transformă lecțiile „într-un prilej de bucurie și curiozitate”

0

Claudia Verhaegen este învățătoare la școala din satul Botean, județul Bihor. Predă la o clasă în sistem simultan și folosește la orele de matematică un instrument care îi ajută pe copii ”să înțeleagă mai bine conceptele matematice și să rezolve calculele într-un mod mai rapid și interactiv”. ”În plus, le dezvoltă abilități cognitive esențiale, precum memoria vizuală și concentrarea”, precizează învățătoarea. Elevii săi sunt în clasele I și a II-a și sunt entuziasmați să calculeze cu ajutorul sorobanului: ”Îi motivează să exerseze mai mult și am remarcat o creștere a atenției și a concentrării în timpul orelor.”

”Sorobanul este un abac tradițional japonez, un instrument folosit pentru calcule matematice. Este compus dintr-o serie de bare pe care sunt alunecate bile, fiecare reprezentând anumite valori numerice. Deși pare simplu, sorobanul este un instrument extrem de eficient și valoros care ajută la dezvoltarea gândirii logice, a concentrării și a rapidității în efectuarea calculelor.”

Aceasta este descrierea pe care învățătoarea Claudia Verhaegen (foto) o face instrumentului pe care a decis să îl aducă la clasă pentru a le oferi elevilor un alt mod de a calcula. Copiii exersează însă cu ajutorul sorobanului și în format digital, așa cum s-a întâmplat astăzi, la ora de matematică (video mai jos). 

Am vrut să aflăm de la învățătoare mai multe informații despre această metodă inedită de calcul și cât de mult îi ajută pe copii, iar răspunsul este că sorobanul ”transformă lecțiile de matematică într-un prilej de bucurie și curiozitate”.

Cum ați descoperit acest instrument și de ce ați decis să îl folosiți la clasă?

Am descoperit sorobanul pe o pagină de Facebook, într-o reclamă care mi-a atras atenția. M-a fascinat simplitatea și eficiența acestui instrument și m-am gândit cât de util ar fi pentru elevii mei. Am făcut cursul de aritmetică mentală și soroban. Am ales să îl introduc la clasă deoarece cred că îi ajută pe copii să înțeleagă mai bine conceptele matematice și să rezolve calculele într-un mod mai rapid și interactiv. În plus, le dezvoltă abilități cognitive esențiale, precum memoria vizuală și concentrarea.

Concret, cum îi ajută pe copii sorobanul?

Sorobanul le oferă copiilor o metodă practică și vizuală de a înțelege matematica. Nu doar că îi ajută să calculeze mai rapid, dar contribuie și la creșterea încrederii în sine, deoarece se simt mai stăpâni pe ceea ce fac. De asemenea, le dezvoltă coordonarea mână-ochi și le stimulează creativitatea în găsirea soluțiilor. În mod special, sorobanul le arată că matematica poate fi distractivă și captivantă.

Utilizați sorobanul de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a? Se pot face orice fel de calcule cu el?

Da, intenționez să folosesc sorobanul de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a, deoarece este un instrument valoros pentru dezvoltarea gândirii matematice. Până acum doar i-am familiarizat pe copii cu sorobanul prin calcule ușoare de adunări și scăderi. Recent însă, am reușit să am acces la o platformă specială pentru aritmetică mentală și soroban, care ne oferă o mulțime de calcule și jocuri captivante. Aceasta va face ca activitățile noastre să fie mult mai diverse și atractive, iar copiii vor lucra mai intens și cu mai multă plăcere. Cu ajutorul sorobanului și al acestei platforme, putem aborda orice tip de calcul, de la cele simple până la operații mai complexe.

Ce ați constatat de când utilizați sorobanul la clasă? Cât de mult îi ajută pe elevii dvs.?

De când am introdus sorobanul, am observat o îmbunătățire clară în ceea ce privește ritmul și corectitudinea calculelor. Copiii sunt entuziasmați să îl folosească, iar acest entuziasm îi motivează să exerseze mai mult. Am remarcat, de asemenea, o creștere a atenției și a concentrării în timpul orelor. În plus, sorobanul transformă lecțiile de matematică într-un prilej de bucurie și curiozitate.

Ce spun copiii despre soroban?

Copiii sunt fascinați de soroban. Îl consideră nu doar un instrument util, ci și un fel de “jucărie” educativă. De fiecare dată când urmează o lecție cu sorobanul, sunt nerăbdători să înceapă și chiar își provoacă colegii la calcule rapide. Pentru ei, matematica devine un joc plăcut, nu doar o disciplină obligatorie.

În afara școlii, Claudia Verhaegen organizează cursuri de aritmetică mentală și soroban pentru copii cu vârsta cuprinsă între 6-12 ani, iar la clasă, îmbină metodele moderne cu cele tradiționale ”pentru a le oferi copiilor o experiență cât mai diversificată”.

De exemplu, folosește aplicații educaționale pe tabla smart pentru exerciții interactive, platforme digitale pentru teste și evaluări, dar și materiale vizuale, precum fișe de lucru sau jocuri didactice. ”În afară de matematică, la științe organizăm experimente simple care îi ajută să învețe prin explorare”, completează Claudia Verhaegen.

Învățătoare de aproximativ 13 ani, Claudia Verhaegen a predat în mai multe școli până să se titularizeze la școala din satul Botean – structură a Școlii Gimnaziale „Puiu Sever” din comuna Ineu, unde există atât clase în sistem normal, cât și în regim simultan.

”Aici am avut posibilitatea să mă dezvolt profesional și să implementez metodele moderne care îi ajută pe copii să învețe cu plăcere. Chiar dacă predarea simultană vine cu provocări, reușim să le depășim prin organizare și prin utilizarea unor metode atractive care să capteze atenția tuturor copiilor.

Un mare avantaj al școlii din Botean este că fiecare clasă este dotată cu table Smart, ceea ce ne ajută pe noi, profesorii, să implementăm metode moderne de predare. Putem folosi resurse digitale interactive, care captează atenția copiilor și fac procesul de învățare mai eficient și mai plăcut, inclusiv în predarea simultană”, explică învățătoarea.

Sursa foto&video: arhiva personală – înv. Claudia Verhaegen 

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.