Lecția unui profesor de muzică din Timișoara: Elevii au făcut salată de fructe pe muzica lui Beethoven

0
Foto: Daniel Alex Milencovici

La fiecare final de semestru, profesorul Daniel Alex Milencovici primește din partea elevilor săi un feedback, ce le place sau nu la ora lui și ce ar schimba. Așa a ajuns profesorul de muzică din Timișoara la ora în care elevii de clasa a VIII-a au făcut o salată de fructe pe muzica lui Beethoven, pornind de la o sugestie a lor. Pentru cei mai mici, profesorul creează povești astfel că Mozart devine un supererou care a cucerit lumea cu muzica lui. Îi invită într-o călătorie la Viena și ajunge să îmbine orele de muzică cu geografia, matematica sau limba română. Daniel Alex Milencovici predă Educația muzicală la două școli din Timișoara și la școala din comuna Bucovăț. Are 24 de ani, folosește jocul la ore și metode care îi îndeamnă pe unii copii să spună că ”muzica îi face fericiți”.

Să faci salată de fructe la ora de muzică este o idee faină, dar te poți întreba de ce. Profesorul Daniel Alex Milencovici a vrut să facă o altfel de lecție despre muzica lui Ludwig van Beethoven și i-a rugat pe elevii de clasa a VIII-a să aducă fructe la școală.

”Sunt un profesor care foloseşte programa şcolară ca un instrument prin care copiii se descoperă pe ei înşiși, progresează şi îşi înţeleg rostul lor în viaţă, desigur, aşa cum poate să înţeleagă fiecare la vârsta pe care o are. Copiii devin profesori în ora mea, iar eu un umil coleg de bancă… sau în alte cazuri, un moderator. Discutăm și facem activități frumoase, iar de data aceasta, ca să le dau o notă, le-am propus să facem o salată de fructe pe motivul unei simfonii și am ales Simfonia a V-a ”Destinul” de Beethoven”, povestește profesorul.

În acea oră, copiii au avut ”misiunea” de a transpune motivul Destinului din simfonie într-o salată de fructe și în suc natural, ținând cont de valorile de note (nota întreagă, doimea, pătrimea, optimea, şaisprezecimea), explică profesorul. Practic, tăind fiecare fruct în parte, elevii au simulat duratele.

”Ideea a fost ca ei să înțeleagă puțin acest procedeu, să asculte simfonia respectivă și să se simtă bine la această lecție, dar să rămână și cu o amintire frumoasă de la ora de muzică. Le-a plăcut foarte mult ideea de a face altceva și chiar s-au distrat”, spune Daniel Alex Milencovici.

Ideea de a face salată de fructe la ora de muzică a venit din partea elevilor. La finalul fiecărui semestru, profesorul primește feedback de la elevi, anonim, în care ei spun ce ar schimba la ora lui, ce le-a plăcut foarte mult și ce nu le-a plăcut. Una dintre sugestiile copiilor a fost ”mâncarea”: ”I-am întrebat pe ce vor să le pun o notă în această lună și ei au spus pe mâncare. Am zis, hai să introduc mâncarea în ora mea și așa a apărut ideea cu salata de fructe și cu sucul.”

Pe lângă o oră distractivă, profesorul a reușit și o lecție interdisciplinară, în care muzica de calitate și teoria au fost îmbinate cu promovarea unei alimentații sănătoase și cu ceva matematică.

De altfel, profesorul pune accent pe împletirea altor discipline cu muzica și a realizat multe proiecte interdisciplinare la orele sale sau împreună cu alți profesori.

Unul dintre proiecte este ”Mate-Muzică cu fracții”. Ideea i-a aparținut profesoarei de Matematică: ”Copiii au vorbit despre fracții, iar eu am sugerat să vorbească despre măsuri muzicale pentru că este aceeași idee. Teoria din fracții se aplică pe muzică cu numerele, cu măsurile și nu numai.”

”Acum vrem să desfășurăm un proiect interdisciplinar cu geografia, să cunoaștem marile capitale ale lumii și să vedem ce s-a întâmplat în orașul respectiv din punct de vedere muzical”, ne spune Daniel Alex Milencovici, amintind și de un alt proiect comun cu Limba și literatura română, pe care vor să îl repete în luna mai: o activitate în care părinții vor citi poezii copiilor pe muzică. Și pornind tot de la valorile de note, profesorul și elevii săi au discutat despre ”valorile umane”, iar copiii au scris pe hârtie ce valori își doresc ei în societate:

Jocurile la ora de muzică

Creativitatea este încurajată de asemenea la ora de muzică, iar profesorul Daniel Alex Milencovici folosește diferite jocuri. La una dintre ore, copiii au avut ca temă ”ce înseamnă muzica pentru ei” și, împărțiți în echipe, au desenat, pe muzică, fiecare cu culorile lui. La schimbarea de piesă, copiii se mută pe scaunul colegului de echipă și continuă desenul acestuia, folosindu-se doar de culorile lui, povestește profesorul:

”Pe mine nu mă interesează că acel copac este desenat cu roșu și că în realitate nu este așa. Faptul că pun diverse piese care au un ritm diferit stimulează activitatea cerebrală într-un mod diferit. Este un joc de creativitate și l-am preluat din viața reală, pentru că poți fi pus în situația în care trebuie să rezolvi o anumită problemă având la dispoziție doar 2-3 obiecte și trebuie să te descurci.

Profesorul folosește și aplicațiile la ore, diverse platforme, cum este Kahoot, și ne dă un exemplu: copiii au avut de bifat răspunsul corect la întrebări de genul ”Andra Măruță este tenor” sau ”este soprană pentru că este femeie”…  ”Ei vor în fiecare oră să jucăm Kahoot…”  Iar muzica prin joc nu se oprește aici. Elevii lui Daniel Alex Milencovici cântă cu hârtia de copt, o metodă creată de profesoara Ana-Maria Rusu, dar și la instrumente confecționate la ore: tobe, baghete cu care dai într-un obiect și scot sunete, iar cu elevii de a III-a și-a propus să facă un nai din paie de suc: ”Cu acele instrumente, pot face tot felul de jocuri ritmice și melodice și chiar să compună o piesă.

”Muzica ne face fericiți”

Într-o zi, copiii de la clasa III-a i-au făcut o mărturisire profesorului: ”Muzica lui Mozart ne face fericiți”. Daniel Alex Milencovici le vorbise despre supereroul care a schimbat lumea prin muzica sa. Profesorul creează povești pentru ca ora să fie cât mai atractivă pentru elevi.

”Le-am spus că Mozart este un supererou care a cucerit lumea cu muzica sa și le-am propus  să facem o călătorie la Viena. Erau foarte interesați și întrebau cu ce mergem. Le-am explicat astfel încât să înțeleagă și le-am dat instrumentele. Le-am spus că vom cânta la Filarmonica din Viena și au înțeles ideea din spate, iar ciorapii de pe mână ne-au fost fracul… Creez un context, o poveste, ca să ajungem să cântăm, iar Mozart să devină mai atractiv.

Copiii chiar mi-au spus, după oră, că muzica aceasta îi face fericiți. Dacă eu mă duceam și le spuneam că astăzi ascultăm Mozart, nu era așa de interesant. Dar în momentul în care le spui că această piesă a fost compusă de Mozart când compozitorul era de vârsta lor, pentru ei devine foarte captivant și vor să știe mai mult despre un copil care a compus muzică. Contează toată povestea din spate și cum o preiau copii”, explică Daniel Alex Milencovici.

Copiii discută cu profesorul despre ce muzică le place, iar profesorul îi încurajează să asculte muzică clasică pentru că este ”o artă” și le explică elevilor: ”Muzica lui Vivaldi şi a multor compozitori a rămas până în ziua de astăzi și se cântă peste tot în lume. O piesă a Andrei se cântă acum, se poate cânta peste 2 ani, dar peste 10 ani poate rămâne în anonimat”. ”Eu nu spun că Andra nu este valoroasă, copiii înțeleg comparația pentru că eu cânt cu ei ”Iubirea schimbă tot” sau piese ale lui Feli şi ale altor artişti celebri din ziua de azi, dar trebuie să ascultăm muzică clasică… Îi pun să scrie ce le transmite muzica clasică, iar în ultima perioadă am început să facem experimente ascultând muzică clasică.”

Mesajul unui copil din clasa a V-a despre ceea ce a simțit atunci când a ascultat ”Toamna” de Vivaldi:

Ora de muzică, în aer liber la Bucovăț

Daniel Alex Milencovici este profesor și la sat, la Școala din Bucovăț. Ne mărturisește că aici a desfășurat ora de muzică și în aer liber, iar copiii apreciază foarte mult această idee: ”A fost excepțional. Am luat instrumentele, am cântat și am făcut exerciții de ritm și melodie.”

Profesorul amintește și de un proiect pe care l-au avut copiii de la oraș: ”File din marea carte a muzicii”.  Împărțiți în echipe, copiii au ales o temă în funcție de ceea ce le place. Una dintre echipe a ales natura, iar copiii au mers, au înregistrat sunetul produs de natură, de păsări, și au făcut un videoclip.

Daniel Alex Milencovici a absolvit Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest, Specializarea Interpretare Muzicală-Canto. Este membru al Academiei Aspire for Teachers și membru fondator al Institutului de Formare a Generațiilor prin Educație, Cultură și Artă. Predă Educația muzicală la două școli din Timișoara (Școala Gimnazială Nr. 2 și Școala Gimnazială Nr. 25) și la Școala Gimnazială din comuna Bucovăț. Ultimul proiect în care s-a implicat a fost ”Ora de net”, un proiect educațional de conștientizare și stopare a dependenței de internet.

Foto: Daniel Alex Milencovici

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.