Elevii sunt captivați de aplicațiile digitale la orele de matematică. Profesor Merito: „Au un mare impact asupra lor. Eu profit la maximum de inteligența artificială”

0
Forumul Merito București: atelier susținut de Cătălina Dogaru, profesoară de matematică. Credit foto: Daniel Stoica

Profesoara Cătălina Dogaru folosește aplicațiile digitale la orele de matematică. Google Earth este una dintre ele, iar un elev a fost atât de fascinat de ceea ce poate face încât a stat câteva zile să măsoare Marele Zid Chinezesc. Cu ajutorul altei aplicații, profesoara a organizat o vânătoare de comori în școală și pentru a găsi indiciile, copiii au avut de rezolvat exerciții. Le proiectează elevilor jocuri, cu animație și personaje, iar aceștia au senzația că se joacă, când de fapt ei rezolvă fișe de lucru. Pentru ca elevii să înțeleagă mai bine corpurile geometrice, profesoara utilizează realitatea augmentată de pe GeoGebra, iar ChatGPT o ajută să genereze în câteva secunde exerciții și probleme.

”Eu profit la maximum de ceea ce înseamnă inteligență artificială”, le-a spus Cătălina Dogaru profesorilor care au participat la atelierul ”Gândire matematică flexibilă și tehnici de dezvoltare a perseverenței prin jocuri și aplicații digitale”, pe care l-a susținut în cadrul primei ediții a Forumului MERITO Bucureşti, desfășurat sâmbătă, la Colegiul Naţional ”Mihai Viteazul”.

Cătălina Dogaru este profesor MERITO 2023, predă la Școala Gimnazială “Mihai Codreanu” din Iași, are o experiență de 8 ani la catedră și realizează lecțiile video ”Pauza de Mate ”. La atelierul Merito, profesoara a prezentat jocuri și aplicații digitale utilizate la clasă, însoțite de secvențe din lecțiile realizate. Profesorii prezenți au putut descoperi astfel metode și tehnologii ce pot fi integrate în lecțiile de matematică pentru a captiva elevii.

Cu ajutorul ChatGPT, a povestit profesoara în cadrul atelierului, creează fișe de lucru. Intră pe site, scrie ce fel de exerciții sau probleme dorește și ”în 10 secunde” are fișa de lucru generată. A făcut o demonstrație în fața profesorilor și le-a explicat cum un ”roboțel” le poate ușura enorm munca, generând orice fișă vor, la algebră sau geometrie, cu grad de dificultate mai mic sau mai mare, oferind inclusiv rezolvarea acestora.

Elevii cunosc și folosesc ChatGPT, de aceea profesoara și-a dorit să le arate că acest instrument poate fi cu adevărat util în procesul de învățare. A făcut acest lucru la o clasă a VII-a, când au simulat un test. Elevii au cerut generarea unei fișe, au rezolvat-o singuri, au solicitat apoi rezolvarea, au văzut unde au greșit și, în final, au aflat cum se rezolva corect. ”Această platformă oferă explicații suplimentare astfel încât copilul pleacă cu lecția învățată. Când le-am arătat copiilor cum îi poate ajuta ChatGPT, nu le-a venit să creadă. Ideea nu este să trișăm, să facem tema repede… Inteligența aceasta artificială trebuie folosită cu cap. Trebuie să știm cum să o includem în activitatea noastră didactică, iar elevii în ceea ce fac acasă. Este rolul nostru să îi învățăm cum să utilizeze astfel de instrumente.”

O altă aplicație folosită de profesoara Cătălina Dogaru este Google Earth. Elevii săi de clasa a V-a au folosit-o, de exemplu, la geometrie, pentru a măsura terenul de sport și ”au fost foarte încântați”. Un copil i-a povestit că a renunțat la jocuri pentru a măsura Marele Zid Chinezesc. ”A stat 2-3 zile pe Google Earth și a măsurat Marele Zid Chinezesc, pentru că i-a plăcut foarte mult. O simplă aplicație, cum este Google Earth, este un real câștig dacă eu am reușit să iau copilul de la jocuri și să îl învăț altceva”, a spus profesoara de matematică.

De pe GeoGebra, Cătălina Dogaru folosește opțiunea de realitate augmentată. De ce o consideră utilă? ”În momentul în care eu proiectez în sala de clasă un corp geometric, impactul asupra memoriei vizuale a copiilor este enorm. Este clar că putem folosi GeoGebra și pentru aplicații simple, însă realitatea augmentată este de mare-mare impact.”

Genially este o platformă ce pune la dispoziție tot felul de jocuri ce pot fi incluse în lecțiile de matematică. De pildă, la o clasă a V-a, la operații cu numere naturale, profesoara din Iași i-a provocat pe elevi să joace ”Impostorul”. Era, de fapt, o evaluare, iar copiii aveau de răspuns la întrebări matematice. Dacă răspunsul era greșit, deveneau ”impostori”.

”Pentru ei, toate aceste elemente de animație, de interactivitate sunt foarte importante. Elevii din ziua de astăzi au o memorie vizuală mult mai dezvoltată decât o aveam noi. Cu astfel de elemente, la final, copiii nu au senzația că au rezolvat o fișă de lucru, ei au senzația că s-au jucat. Reușim în acest fel să valorificăm timpul într-un mod plăcut pentru ei. Joculețele pot avea diferite teme – site-ul are șabloane predefinite, doar se adaugă textul conținutului – astfel încât ei să fie atrași. Pe mine mă întreabă: <Doamna, mai faceți un joculeț?>”

Când copiii au fost curioși cum de știe toate aceste lucruri, profesoara le-a spus că a învățat singură: ”Dacă noi mergem în fața unui copil și îi arătăm ce am învățat, copilul va fi motivat să învețe și el. Prin puterea propriului exemplu, eu reușesc să îi aduc pe elevi mai aproape de mine. Eu vreau să îi transform pe copii în aliații mei în procesul de învățare, nu pot să păstrez o distanță, pentru că nu mă ajută.”

PlantNet este o aplicație cu ajutorul căreia poți identifica plantele. Deși la prima vedere nu pare să aibă legătură cu matematica, Cătălina Dogaru a folosit această aplicație pentru a organiza o vânătoare de comori. A ascuns în jurul florilor din școală indicii, iar copiii au pornit cu telefoanele în căutarea lor. Au avut un formular în care scriau planta descoperită, iar indiciul ascuns presupunea ca ei să rezolve exerciții pentru a găsi etajul și sala unde se afla următorul indiciu.

”Dacă le-aș fi dat, în mod normal, pe o foaie, aceste exerciții, credeți că ar fi avut același impact? Alergau copiii prin școală ca să găsească aceste indicii și rezolvau… Au avut patru probe. La proba 4 au avut de rezolvat necunoscute pentru a găsi locul final de întâlnire. Dacă rezolvau corect, răspunsul era foișorul, unde i-am așteptat eu și le-am oferit bomboane, premii. Astfel, am rezolvat cu ei aproape zece exerciții, dar ei nu și-au dat seama că a fost o fișă de lucru. Totul a fost distractiv pentru ei. Au descoperit plante, au rezolvat exercițiile și iată că am făcut o recapitulare interesantă”, a povestit profesoara.

Instrumente utile profesorilor la orele de matematică oferă și Canva. Cătălina Dogaru a vorbit despre opțiunea de traducere în limba română. O prezentare a Teoremei lui Pitagora, de exemplu, este tradusă, cu ajutorul inteligenței artificiale, în câteva secunde.  ”Putem să apelăm la astfel de instrumente pentru a ne fi nouă mai ușor. Dacă nu lucrezi eficient, pierzi vremea. Noi trebuie să căutăm tot timpul ceva eficient, dar cu adevărat util. Dacă nu este cu adevărat util, nu are sens. Bineînțeles, când folosim aceste unelte, trebuie să verificăm dacă informațiile sunt corecte și să intervenim dacă este cazul. Să corectăm greșelile sau să adaptăm soluțiile oferite nevoilor noastre.”

Profesoara a proiectat și o prezentare a corpurilor geometrice pentru clasa a VIII-a, cu imagini inserate. ”Vizual, este o pagină care atrage copiii, le stârnește curiozitatea. Dacă am face noi în PowerPoint acest lucru, ne-ar lua timp, de aceea acest program ne este de mare ajutor. Canva vine cu elemente grafice care ajută la memoria vizuală a elevilor”, a explicat Cătălina Dogaru, amintind și de alte două opțiuni care pot genera imagini, pornind de la un text pe care tu îl scrii – Dall-e și Imagen.

Impresiile profesorilor, la final de atelier

La finalul atelierului, profesorii participanți au avut o activitate practică și au creat, pe un fundal muzical (așa cum procedează Cătălina Dogaru și la orele de matematică), lecții pe baza aplicațiilor digitale prezentate – ChatGPT, Canva și Google Earth.

Ce au spus profesorii după atelier? Profesoară de matematică, la Școala Gimnazială ”Petre Ispirescu” din Constanța (profesor debutant): ”Am descoperit aplicații foarte interesante. Eu foloseam deja Canva, dar am găsit și alte metode interesante de a le prezenta copiilor lecțiile. Am folosit și ChatGPT, dar pentru a-mi organiza eu ideile și lecțiile. Am descoperit acum că este foarte bun și pentru aplicații. Mi s-a părut interesant și Genially, platforma cu joculețe. Eu predau la clasele a V-a și a VI-a și sigur vor fi interesați copiii, pentru că, în general, ei sunt captivați de aplicațiile inteligente.”

Profesoară de matematică, la Școala Gimnazială ”Ionel Teodoreanu” din București: ”Voi folosi ChatGPT când nu voi avea timp să fac fișe. Am clase paralele și nu întotdeauna folosesc aceeași fișă la ambele clase, de aceea această aplicație îmi va fi de un real folos. Va fi interesant și pentru copii. Nu am știut de acest instrument și mi s-a părut uau.”

Atelierul susținut de profesoara Cătălina Dogaru a fost unul dintre cele 29 de ateliere experienţiale de învăţare colaborativă, organizate în cadrul primei ediții a Forumului MERITO Bucureşti – ”Educaţii alternative şi posibilităţi de modelare a practicilor la clasă”. Peste 400 de profesori, elevi și studenți au fost prezenți la evenimentul de sâmbătă, organizat de profesori din comunitatea MERITO.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.