Un tânăr din Timișoara care a studiat în străinătate îi ”învață” pe copii viața la fermă: ”În sistemele de afară, foarte multe ore se desfășoară în natură”

0
Cătălin Zoican a demarat un proiect ”Micul Fermier”, în care copiii vin la fermă si plantează legume

Cătălin Zoican are 26 de ani și a absolvit Agronomia la Timișoara. Ca student, a petrecut mai mulți ani în străinătate, unde a văzut cât de mult timp petrec elevii în aer liber și când de prietenoși sunt profesorii cu studenții. S-a întors în țară din dorința de a face ceva și de a schimba puțin lucrurile. În școala românească, crede Cătălin, se face prea multă teorie și mai puține activități în aer liber, care să îi conecteze pe elevi cu natura. Acest lucru l-a determinat să pornească un proiect dedicat copiilor, lansând, în luna mai, ”Micul Fermier”: un program în care copiii vin la ferma Universității de Agronomie din Timișoara, văd cum cresc legumele, vizitează zona cu animale și plantează semințe pe care le iau acasă pentru a le îngriji.

În prezent, Cătălin Zoican este doctorand la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului “Regele Mihai I al României” din Timișoara. A făcut școala la Motru, a absolvit liceul în 2012, iar, anul trecut, a terminat Masterul la Facultatea de ingineria și protecția mediului în agricultură. Pe perioada studenției, a participat, în cadrul programului Erasmus, la diferite proiecte de practică și studiu. Trei ani și jumătate a fost plecat în străinătate, a lucrat la diverse companii și la un institut de mediu, dar s-a întors în țară pentru că a vrut să facă ceva.

”M-am întors din dorința aceasta de a face ceva și de a schimba. Primesc feedback din partea unora: ”Ce te bagi? Dacă așa merge treaba, las-o așa, nu te apuci tu să schimbi lumea!” Dar dacă eu nu atrag atenția, încă unul nu atrage atenția asupra unor lucruri, nu se va schimba nimic niciodată! Potențialul pe care îl avem noi aici, în țară, este enorm, enorm, sunt foarte multe lucruri frumoase, începând de la natură, și sunt multe lucruri ce pot fi făcute”, spune Cătălin Zoican.

Cătălin Zoican, alături de colega sa, Ștefana Baicu

A studiat în Letonia și Croația, a făcut șase luni de practică la un institut de mediu din Țara Galilor și încă un semestru în Spania, lângă Malaga. Aici a văzut cum copiii petreceau foarte mult timp în aer liber:  ”Aveau tot felul de programe, unul pe partea turistică, în care părinții veneau și lăsau copiii în Grădina Copiilor unde ei plantau, se jucau în aer liber… Stăteau doar afară.”

Mai mult timp în aer liber

Văzând că se poate, a decis, anul trecut, să lanseze proiectul Enter Game, un proiect care presupune educație prin joacă și evenimente pentru copii legate de natură.

Totul a plecat de la faptul că majoritatea școlilor se bazează doar pe programa școlară și nu au foarte multe activități extrașcolare, care să conecteze copiii cu natura. Totodată, mi se pare că majoritatea părinților nu mai au timp să le arate cât de frumos este să crești în natură și am profitat oarecum de lucrul acesta și am început să fac proiecte cum este Micul Fermier, în care grădinițele, școlile și grupurile organizate vin la ferma Universității și le explic copilașilor cum cresc ardeii, cum cresc roșiile, cum cresc castraveții, ce se întâmplă în solar, cum este sistemul de irigare prin picurare, pe înțelesul lor, și apoi facem și un atelier de creație, un workshop în care ei plantează singurei semințele în niște ghivece mici, le udă și le iau acasă să vadă ei direct rezultatul”, povestește Cătălin Zoican.

Proiectul ”Micul Fermier”, desfășurat la Stațiunea Tinerilor Naturaliști din cadrul Universității de Agronomie Timișoara, l-a demarat în luna mai a acestui an și s-a bucurat, până la finalul anului școlar, de prezența copiilor de la patru grădinițe.

Programul, unul contra cost, dar gratuit pentru casele de copii și pentru cei care nu au posibilitatea să plătească, include vizitarea fermei, a zonei cu animale și workshop-ul în care cei mici plantează, plus o oră de joacă în natură.

”Ideea este să petrecem cât mai mult timp în natură. Copiilor le-a plăcut interacțiunea cu animăluțele, faptul că le-a dat de mâncare căprițelor și sunt foarte încântați că plantează ei, le este foarte drag. Fiecare ia acasă ce a plantat și trebuie să le ude… Acesta este și unul dintre principalele scopuri: să îi responsabilizăm puțin”, spune tânărul. Feedback-ul educatorilor a fost unul ”extraordinar de bun”, iar pentru toamnă există deja cereri din partea școlilor.

Drumul șerpuit, din afara școlii…

Cătălin Zoican crede că pentru elevi a petrece timp în aer liber înseamnă să învețe lucrurile altfel, într-un mediu în care sunt mult mai relaxați și în care li se prezintă ”partea aceasta non-formală, nu tot timpul partea formală”:

Noi degeaba învățăm să mergem în linie dreaptă în școală, dacă atunci când ieșim pe poarta școlii, drumul este șerpuit. Și dacă noi nu știm să ne adaptăm la drumul din fața școlii și știm doar partea de interior, n-o să putem să ne dezvoltăm.”

În țările în care a studiat, adaugă Cătălin Zoican, ”sunt foarte multe ore desfășurate în natură”: ”Se petrece foarte mult timp afară și se bazează foarte mult pe interacțiunea dintre copil și natură și între lucrurile practice. Să învețe partea practică, adică nu numai partea teoretică. Și acest lucru se întâmplă până sus, la nivel de facultate. Este extrem de diferit ceea ce se întâmplă afară. Acolo, fără să existe nicio inițiativă din partea universității, studenții singuri decid să participe la diferite acțiuni de voluntariat.”

 

Cătălin Zoican consideră că este nevoie și de o schimbare de mentalitate în România: ”Mă tot gândesc cum aș putea să îi motivez pe alții. Eu am fost un caz fericit pentru că am fost plecat și am fost foarte entuziasmat de ceea ce am văzut. Posibilitățile pe care le avem acum, în România, sunt extrem de bune. Acum, dacă îți dorești cu adevărat, te poți dezvolta din toate punctele de vedere. Acum nu mai este vina țării, este vina noastră pentru că sunt multe lucruri pe care le poți face, foarte multe proiecte, foarte multe oportunități  și nu mai putem să dăm vina pe țară.”

Relația profesor-student

Ceea ce l-a impresionat afară, ca student, a fost ”percepția profesorului asupra studentului, senzația de prietenie pe care ți-o oferă profesorul și disponibilitatea cu care te tratează”. ”Aceasta m-a impresionat foarte mult: cât de prietenește ești tratat de profesor.” Despre cum s-ar putea schimba lucrurile în școala românească, Cătălin Zoican crede că totul pornește de la fiecare profesor și de la fiecare student în parte.

Sunt profesori care vin din spate și care se implică și își doresc să facă lucrurile altfel. Cel puțin la nivel de grădinițe, au început să apară destul de multe inițiative. Vor să deschidă grădinițe în aer liber. Eu cred că nu prea mai putem să dăm vina pe școală. Acum contează foarte mult cât de mult te implici tu. Avem acces la foarte multe programe, la foarte multe metode de lucru încât nu putem să mai dăm vina pe sistem. Acum este simplu să aplici la un program când intri la universitate… Îi aud încă pe mulți care spun: Ce poți să faci cu o facultate? Dintr-o facultate poți să îți construiești un viitor foarte frumos, dar nu dormind în camera de cămin”, conchide Cătălin Zoican.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.