Radioul școlii. Elevii din Rădești, o comună din județul Galați, sunt redactori, pun muzică în pauze și se bucură de o „școală prietenoasă”

0

Din septembrie, elevii școlii din comuna Rădești, județul Galați, au postul lor de radio, un radio intern. Sunt DJ și redactori, pun muzică în pauze, prezintă ”Sărbătoriții zilei”, ”Cartea săptămânii” ori ”Gluma zilei” și transmit anunțurile profesorilor. Doi câte doi, elevii de gimnaziu asigură transmisia în fiecare zi în clădirea în care învață. O stație radio există și în clădirea claselor primare, însă deocamdată aici răsună doar muzica în pauze. Din ianuarie însă, elevii claselor a III-a și a IV-a își vor începe și ei ”jobul” la radio. Crearea unui radio al elevilor, explică directorul școlii, a pornit de la ideea de a avea o școală prietenoasă, de a-i implica pe copii în activități atractive, dar și de a le dezvolta abilitățile de comunicare.

Ziua începe cu muzică la Şcoala Gimnazială Nr.1 Rădești și continuă pe ritmuri muzicale în timpul pauzelor. În vară, aici au fost amenajate două studiouri de radio, unul pentru elevii de gimnaziu și altul pentru elevii din ciclul primar, care învață într-un corp de clădire separat.

Crearea unui radio intern a fost o dorință mai veche a conducerii școlii, care a prins viață anul acesta când a fost lansat proiectul „Radio Școala – Vocea copiilor Rădești”, finanțat prin programul Start ONG. Scopul proiectului a fost, pe de o parte, de a crea o atmosferă prietenoasă în școală, cu muzică în timpul pauzelor, iar pe de altă parte, de a le oferi copiilor posibilitatea de a se implica, de a face lucruri care îi atrag, devenind redactori și realizatori de radio.

”Prin acest proiect, ne-am dorit ca școala să devină mai atractivă pentru copii, în pauze ei să se simtă bine, iar cei care vin în fața microfonului să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare, să treacă de bariera aceasta de a vorbi în fața celorlalți, să-și dezvolte vocabularul și să caute informații. I-am învățat, de exemplu, să caute zilele internaționale care sunt sărbătorite în ziua respectivă și ei le prezintă la radio”, explică directorul școlii, învățătorul Cătălin Nicolae Porumb.

Radioul intern a început să emită în prima zi de școală și de atunci cei 140 de elevi ascultă muzica ce răzbate din boxe în timpul pauzelor. La gimnaziu, elevii își aleg singuri muzica, pun ceea ce le place (”manelele sunt interzise”, ține să precizeze directorul școlii), iar gusturile variază de la hip-hop și Smiley până la muzică populară. De asemenea, sub coordonarea unui colectiv de redacţie, elevii prezintă diferite rubrici, precum ”Sărbătoriții zilei”, ”Cartea săptămânii”, ”Activitatea zilei”, ”Gluma zilei” și, ori de câte ori este nevoie, transmit mesajele profesorilor ori ale conducerii școlii.

Emisia este asigurată în fiecare zi de câte doi elevi dintr-o clasă. Pe rând, în fața microfonului vin elevii din clasele a V-a, a VI-a și a VII-a și își fac treaba cu entuziasm, a constatat directorul școlii.

”La început, în timpul vacanței de vară, când am făcut testele, chiar dacă nu îi auzea nimeni, erau foarte emoționați în fața microfonului, dar ușor-ușor au început să scape de emoții, au trecut peste bariera aceasta. Important este că se implică și vin cu idei de rubrici. Își fac singuri planificările. Le-am dat libertate în acest proiect, nu am implicat profesorii pentru că ne-am dorit ca elevii să se simtă în largul lor. Este radioul lor, este vocea lor. Îi motivează și le place”, declară Cătălin Nicolae Porumb.

Teodora Burlacu, elevă în clasa a VI-a, este un fel de redactor-șef și planifică emisia din fiecare zi. Este fascinată de munca la radio și mărturisește că a fost surprinsă într-un mod plăcut atunci când a aflat de ideea unui radio în școală.

”A fost o idee surprinzătoare și, în același timp, superbă. Majoritatea celor din școală au fobie de a vorbi în public și acest proiect îi ajută să depășească această barieră. În fiecare zi, la radio sunt câte doi elevi dintr-o clasă și ne vine rândul la câteva săptămâni. În pauze, fiecare pune stilul de muzică pe care îl ascultă, iar rubricile pe care le realizăm încercăm să le facem cât mai interesante”, spune Teodora.

Elevii din clasele primare, care învață în celălalt corp de clădire, se bucură de muzica din pauze, dar din ianuarie, cei din clasele a III-a și a IV-a vor fi și ei prezentatori de radio. Acum se pregătesc intens pentru ”munca” din fața microfonului. ”Vor alege și ei muzică și chiar așteaptă cu nerăbdare. În prezent, muzica pornește automat în pauze. Avem un program în care am introdus orarul școlii, sună de pauză și intră muzica dintr-un playlist”, explică directorul școlii.

Biblioteca din cabinetul directorului

Înființarea unui radio al școlii este doar unul dintre proiectele derulate în ultimii ani la școala din comuna gălățeană. ”Este o școală micuță, dar inimoasă”, precizează învățătorul Cătălin Nicolae Porumb, care amintește de crearea unei biblioteci, alta decât cea obișnuită a școlii, și derularea unui club de lectură.

Biblioteca ”Aripi de poveste” a fost deschisă în urmă cu 2 ani și funcționează în cabinetul directorului. ”În acești 2 ani, am împrumutat aproape 5.000 de cărți, aici, într-o școală mică. Eu și soția mea, și ea învățătoare, suntem bibliotecarii. În pauze, în general în primele două pauze, copiii vin, schimbă cărțile, își aleg altele… Da, la mine în cabinet. Nu îi este frică nimănui să vină în cabinetul directorului”, spune, glumind, Cătălin Nicolae Porumb.

Cărțile pe care elevii le citesc la clubul de lectură și le împrumută de la Biblioteca ”Aripi de poveste” sunt promovate la radio. A fost tot o idee a lor și, în general, – punctează directorul școlii – ”ideile vin de la copii”.

”Ei vin și spun: <Oare nu am putea să facem și asta?> Dacă reușim să găsim o sursă de finanțare, facem, pentru că noi ne dorim ca ei să fie atrași de școală, să vadă că școala este un mediu prietenos. Acest lucru contează din punctul meu de vedere. Rezultatele vin și ele la un moment dat, dar până atunci important este ca ei să se simtă bine la școală, să aibă încredere în noi, profesorii, să participe la activități. Caut să îi implic în cât mai multe proiecte pentru că am observat că cei care iau parte la activități extracurriculare vor să fie buni și la învățătură”, mai spune directorul școlii din Rădești.

Sursa foto: Facebook/ Şcoala Gimnazială Nr.1 Comuna Rădești

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.