Campania „Școala în natură”: 95% dintre elevi își doresc ore în aer liber. Ei cred că lecțiile desfășurate afară ar fi mai interesante – cercetare

0
Foto: facebook.com/ Scoala in natura- campania de promovare a educatiei in aer liber

Elevii din România își doresc ore în aer liber și spun că astfel de lecții ar fi mai interesante și i-ar face să vină cu plăcere la școală. Este concluzia unei cercetări realizate în cadrul campaniei naționale de promovare a educației în aer liber, ”Școala în natură”, care arată că nu mai puțin de 94% dintre elevi vor ca o parte dintre lecții să fie desfășurate afară, precum curtea școlii, parc sau grădină. De asemenea, peste 95% dintre părinți, dar și 96% dintre profesori susțin organizarea de ore în aer liber.

Campania „Școala în natură” propune ca elevii și profesorii să desfășoare un anumit număr de ore în aer liber, în fiecare an școlar. Cele trei asociații care au demarat campania – Natura Vie, Life Education for All și Spiridușii Pădurii – susțin crearea unui cadru legal în acest sens prin elaborarea ”Programului Național Școala în Natură”, după modelul săptămâna ”Școala Altfel”.

”Contactul cu natura, cu aerul curat ajută foarte mult la starea de bine, de relaxare mentală și reduce stresul. De asemenea, orice metodă de educație formală, dar în spații diferite de sala de clasă, crește atașamentul copiilor față de școală, motivația de a învăța, reduce bullying-ul și le dezvoltă copiilor capacitatea de adaptare, curajul, stima de sine, creativitatea. Din studii făcute de specialiști pe modele implementate în școlile de stat din țările nordice, educația în aer liber ajută la: îmbunătățirea funcțiilor cognitive, reducerea stresului, stimularea și creșterea nivelul de creativitate, îmbunătățirea nivelului de atenție și creșterea stării de bine”, se arată într-un comunicat al celor trei asociații.

Cercetarea sociologică, realizată în cadrul campaniei și coordonată de sociologul Sergiu Raiu, asist. univ. la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, a presupus lansarea a trei chestionare în mediul online, adresate elevilor, profesorilor și părinților elevilor.

”Scopul cercetării a fost de a afla chiar de la elevi, cadre didactice și părinți dacă își doresc să facă un număr minim de lecții în aer liber pe parcursul unui an școlar. Demersul și-a propus ca, pe baza unei campanii de sensibilizare și promovare a educație în aer liber, autoritățile din domeniul educației să propună o inițiativă legislativă ca anual elevii din sistemul de învățământ preuniversitar să facă un anumit număr de ore de lecții în natură”, precizează sursa citată.

Au fost completate peste 10.000 de chestionare, iar în urma eliminării chestionarelor nevalide din cele trei baze de date, au rămas 9.321 de chestionare repartizate pe cele trei categorii de respondenți astfel: 40,45% elevi, 39,9% părinți si 20,46% profesori.

Ce au răspuns elevii

  • Aproximativ un sfert dintre elevi menționează că, dintr-o zi obișnuită, își petrec timpul în aer liber sub o oră/zi ”pentru că nu au timp din cauza temelor și a învățatului”.
  • Doar 2,1% dintre elevii care au completat chestionarul spun că fac lecții la școală în aer liber.
  • Întrebați dacă și-ar dori ca o parte dintre orele de la școală să le desfășoare în aer liber precum curtea școlii, parc, grădină sau alte locuri, marea majoritate a elevilor respondenți, 94% adică 3.390 elevi, au răspuns afirmativ.
  • Jumătate dintre elevi, 50,9%, spun că li s-ar părea mai interesante lecțiile în afara sălii de clasă.
  • În cazul a 44,9% dintre elevii respondenți, desfășurarea unor ore/lecții în aer liber i-ar face să vină cu plăcere la școală.
  • 40% dintre elevi consideră că s-ar simți mai sănătoși, 31,9% s-ar simți mai fericiți, iar 29,8% consideră că și-ar dezvolta creativitatea făcând unele ore/lecții în aer liber.
  • 11,9% consideră că desfășurarea în aer liber a unor activități împreună cu colegii, în timpul programului școlar, i-ar ajuta să-și îmbunătățească stima de sine, iar 21,9% consideră că astfel ar face mișcare.

Ce spun profesorii

  • Cele mai multe dintre cadrele didactice care au răspuns chestionarului, 73,6% spun că au predat ore/lecții în aer liber până acum, cel mai adesea, lecțiile/orele desfășurându-se în curtea școlii, în parc, în grădina botanică sau în pădure.
  • 96% dintre profesori spun că și-ar dori ca o parte dintre orele predate să se desfășoare în aer liber, fie în curtea școlii, parc, grădină sau alte locuri. La fiecare disciplină ar trebui ca între 10-30 ore/an să se desfășoare în aer liber, asta spun mai mult de jumătate dintre profesorii respondenți, 51,7%.
  • 55,9% dintre profesori spun că școala unde își desfășoară activitatea nu deține spații de învățare adecvate pentru derularea orelor în aer liber. Soluțiile vin tot de la unii profesori care spun că se pot amenaja spații adecvate învățării „mi-am confecționat o grădibibliotecă”, „în zilele călduroase, sub pomii din curtea școlii așezați pe iarbă, copiii pot desfășura ore în aer liber”. Unele cadre didactice au menționat că folosesc scaune și chiar băncile din clase care pot fi duse afară, alți au pomenit de saltele speciale și că, în general, în curțiile școliilor există spații verzi unde elevii se pot așeza pe pătură. Unele unități de învățământ au amenajate spații acoperite, precum foișor – „în curte avem o suprafață acoperită unde am putea pune niște bănci și scaune și să desfășurăm ore prin rotație”, alții profesori spun că „există mult spațiu verde și avem un proiect de amenajare a unei grădini pedagogice cu spațiu pentru desfășurarea orelor (mobilier din lemn)”.

Opinia părinților

  • 95,5%, adică 3.477 dintre părinți, și-ar dori ca o parte din orele de la școală să fie afară.
  • Cei mai mulți părinți, 63,8%, consideră că, desfășurându-se unele lecții în aer liber în cadrul programului de la școală, copiilor lor li s-ar părea mai interesante lecțiile în afara sălii de clasă.
  • 58,6% dintre părinți sunt conștienți că timpul petrecut în aer liber îl ajută pe copil să fie sănătos. Printre aspectele pozitive ale desfășurării unui anumit număr de ore în aer liber, în cadrul programului școlar, menționate de părinți s-au mai regăsit dezvoltarea creativității, îmbunătățirea cooperării și lucrul în echipă, mersul cu plăcere la școală, dezvoltarea independenței, îmbunătățirea stimei de sine și faptul că s-ar putea să-i ajute la soluționarea conflictelor care pot apărea între elevi.

”Cele 3 asociații inițiatoare ale campaniei vor solicita colaborarea cu Ministerul Educației și Cercetării pentru identificarea unei soluții pentru legiferarea Programul Național Școala în Natură, pentru realizarea unei metodologii de implementare a Programului Național Școala în Natură și colaborarea cu Ministerul Educației și Cercetării și cu alte părți interesate pentru realizarea unui ghid de implementare a Programului Național Școala în Natură, în cadrul unui proces de consultare, analiză și dezbatere publică”, se arată în comunicat.

Întregul raport al cercetării îl puteți accesa AICI.

Principalele concluzii ale cercetării:

  • 47,5% dintre elevi își petrec timpul afară/ în aer liber între 1-3 ore într-o zi obișnuită, cei mai mulți 48% pentru a se întâlni cu prietenii și numai 2,1% spun că fac lecții la școală în aer liber.
  • Majoritatea, 96,5%, își doresc ca cel puțin o oră pe săptămână lecțiile la unele discipline școlare să aibă loc în aer liber, iar jumătate dintre elevi își doresc chiar peste 3 ore să le desfășoare în aer liber.
  • Desfășurarea unor ore/lecții în aer liber este o practică des întâlnită printre 73,6% dintre profesorii din toată țara, iar pentru 26,4% nu.
  • Curtea sau parcurile din apropierea școlii sunt locurile unde profesorii desfășoară adesea activitățile în aer liber, dar sunt menționate și alte locuri neconvenționale precum curtea muzeelor, grădina botanică, pădurea, curtea bisericilor, gara, malul râurilor, stadionul și chiar pe plajă.
  • Peste jumătate dintre cadrele didactice, 55,9% spun că școala unde își desfășoară activitatea nu deține spații de învățare adecvate (acoperite) pentru derularea orelor în aer liber, dar când vremea o permite sunt dispuse să folosească spațiile așa cum sunt cu bănci, spații verde unde pot întinde pături.
  • Între 10-30 ore/an de la disciplinele școlare ar trebui să se desfășoare în aer liber, asta spun 51,7% dintre profesori.
  • 83,5% dintre profesori consideră că li s-ar părea elevilor mai interesante lecțiile în afara sălii de clasă și că astfel li s-ar dezvolta creativitatea (69,6% dintre profesori spun asta).
  • 95,5% dintre părinți și-ar dori ca o parte din orele de la școală, copiii lor să le facă în aer liber.
  • Dintre părinți, 44,7% consideră că, dintre activitățile școlare, peste 60 ore/an ar trebui să fie în aer liber, iar 42,5% consideră optim un număr între 30-60 de ore/an.
  • Și părinții consideră că unele lecții în aer liber le-ar face să fie mai interesante pentru copii, 63,8% spun asta, iar 58,6% dintre părinți cred că este chiar sănătos pentru copii să-și petreacă câteva ore în aer liber în timpul programului școlar.
  • Marea majoritate a profesorilor (77,9%) și a părinților (83,8%) ar semna o petiție prin care Ministerul Educației să propună o recomandare către cadrele didactice din sistemul de învățământ preuniversitar ca un anumit număr minim de ore/lecții într-un an școlar să se desfășoare în aer liber.

Cum se desfășoară campania ”Școala în natură”. Principalele activități:

  • Realizarea unui sondaj privind oportunitatea desfășurării orelor afară;
  • Realizarea unui ghid de bune practici pentru educația în aer liber;
  • Livrarea unor cursuri de specializare în educația în natură pentru profesorii interesați;
  • Colaborarea cu Ministerul Educației și Cercetării pentru crearea unui cadru legal de desfășurare a orelor în aer liber;
  • Promovarea și încurajarea inițiativelor de educație în aer liber ale profesorilor din România.

Citește și: Ore în aer liber în fiecare școală. Tema unei campanii ce se va finaliza cu o propunere de program național, după modelul ”Săptămâna altfel” FOTO

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.