Școala de la sat fără catalog fizic, în plin proces de digitalizare și cu multă stare de bine: „Vrem să transformăm școala în una a secolului XXI”

0

În acest an școlar, la școala din comuna Gura Râului, județul Sibiu, nu se mai folosește catalogul în format fizic. După o experiență de doi ani, în care au existat în paralel catalogul clasic și cel electronic, Școala Gimnazială „Aurel Decei” se numără printre școlile pilot care utilizează exclusiv varianta digitală. Ideea implementării catalogului electronic a pornit de la nevoia unei comunicări mai bune cu părinții, explică directorul școlii, Anca Botoroagă, iar feedback-ul lor a fost unul pozitiv. Proiectul este doar unul dintre cele începute pentru a moderniza și digitaliza o școală de la sat, o școală aflată în plin proces de transformare pentru a crea un mediu de învățare atractiv și o stare de bine a elevilor și a profesorilor. 

Școala din comuna Gura Râului are în jur de 500 de elevi și preșcolari și a introdus catalogul electronic în octombrie 2019. Lună de lună, din bugetul propriu, este plătit un serviciu considerat absolut necesar, nu doar pentru că suntem într-un secol al digitalizării, dar reprezintă un instrument util, eficient, la care s-a apelat din considerente practice.

”Noi am implementat catalogul digital pentru a avea o legătură mai ușoară cu părinții. Este destul de greu să îi mai aduci la școală, copiii nu arată carnetul și am zis că este mai simplu ca ei să afle automat când se pune o notă, o absență sau când copilul a fost implicat într-un incident neplăcut, pentru că avem în platformă și o rubrică de incidente. Părinții au conturi și primesc pe mail sau prin mesaje informații legate de situația copilului. Noi, practic, pentru asta am început să îl folosim, ca să avem o comunicare mai ușoară cu părinții”, declară directorul școlii.

Feedback-ul părinților a fost de la început unul pozitiv, deși nu toți verificau notificările, așa cum nu o făceau nici cu carnetele de note – precizează Anca Botoroagă, dar rezultatele au început să se vadă: ”A fost o reacție bună și am auzit și reacții de la elevi: <Acum nu pot să o mai mint pe mama pentru că imediat primește nota>.”  

În martie 2020, când școlile au intrat în online, catalogul electronic a fost transformat într-o platformă de predare online. Profesorii și elevii aveau deja conturi create, platforma a fost updatată astfel încât aici se desfășurau orele și se încărcau temele ori proiectele. Câteva luni mai târziu, orele au fost mutate pe Google Classroom, profesorii au continuat să folosească catalogul electronic, nu toți (”a fost o perioadă grea și stresantă pentru ei și, într-adevăr, să folosească și catalogul fizic și catalogul digital era o muncă în plus”), dar trecerea exclusivă la catalogul electronic a schimbat lucrurile.

”În acești doi ani, cu greutatea pusă pe umerii profesorilor de pandemie, în care școala era ba online, ba fizic, nu pot să spun că s-a folosit foarte mult catalogul electronic. Cam 50% dintre colegi îl foloseau. Cea mai mare împotrivire era că trebuie să utilizeze și catalogul fizic și cel digital și era o muncă dublă. Dar în septembrie, când s-a dat derogarea, am profitat de oportunitate și am trecut doar pe digital. Chiar dacă am avut reticențe în anii trecuți când era muncă dublă, anul acesta pot să zic că 90% dintre profesori sunt încântați și li se pare mai ușor. De exemplu, absențele pe care trebuia să le numere dirigintele la fiecare final de lună, acum o face platforma automat și se ușurează munca”, spune Anca Botoroagă.

Directoarea și-ar dori ca școala să nu se mai întoarcă la catalogul fizic și să folosească pe viitor doar catalogul electronic (derogarea este făcută prin ordin de ministru pentru acest an școlar) și, în final, să se ajungă la o platformă comună pentru toate școlile din țară, cu acces gratuit:

”Eu sper că va continua acest proiect și mă gândesc că, în viitor, spre varianta aceasta se va merge. Acum, fiecare școală lucrează cu platforma pe care o avea înainte, dar sper ca până la urmă să fie o platformă comună pentru toată lumea. Sper eu, și gratuit. Noi plătim lunar un abonament din fondurile școlii, fără implicarea părinților, însă este un pas înainte și un lucru necesar în secolul XXI. Suntem în anul pilot, învățăm ce este de făcut și ce este nevoie schimbăm în semestrul al doilea sau în anul școlar viitor.

O școală digitală

La școala din Gura Râului, încă dinainte de pandemie sunt folosite la ore aplicațiile digitale. În toate sălile de clasă, conectate la internet, există din 2017 câte un TV smart pe care sunt proiectate activități. Anca Botoroagă, profesoară de engleză, a descoperit digitalul în 2008 când a participat la un curs de formare susținut de o profesoară din Statele Unite. De atunci a început să folosească jocuri, puzzle-uri online, să pună filmulețe și să desfășoare activități interactive, în ideea de a le crește interesul elevilor.

Anul trecut, toți elevii de gimnaziu și profesorii au primit chromebook-uri, în urma unei donații făcute de o firmă din Sibiu, iar acum copiii pot proiecta și ei pe TV ce au lucrat sau proiectele realizate. ”O parte din lecție se produce și digital: copiii primesc diverse activități pe care le fac folosind laptopul. Mai sunt însă lucruri de făcut. Am depus un proiect în cadrul Programului pentru Digitalizarea României (încă nu a intrat în evaluare) și sperăm să primim ce am solicitat – table smart și videoproiector în toate sălile. Dacă nu, încercăm să ne descurcăm ușor-ușor, pentru că buget nu avem așa cum ne-am dori”, spune directoarea, amintind că tot anul trecut școala a reușit să achiziționeze un display interactiv (un televizor de 1.60, cu touch screen, android și sistem de operare, care nu mai are nevoie de videoproiector) ce poate fi folosit în predare, iar copiii să scrie pe el, iar un al doilea a fost cumpărat, ulterior, prin proiectul Erasmus.

Planuri într-o școală cu stare de bine

Anca Botoroagă este directorul Merito 2021, o nominalizare care a surprins-o, dar care i-a adus bucurie pentru că ”rar îți sunt recunoscute eforturile și munca depusă”. Din septembrie este director plin, după ce timp de 5 ani a fost director adjunct, și tot ce își dorește pentru școală este ”armonie, liniște și stare de bine”.

”Vreau să ne bucurăm de ceea ce se întâmplă bine în școală și să fie bine și pentru copii și pentru profesori. Ce se întâmplă bine în școală? Avem aproape finalizat proiectul de reamenajare a sălii de sport; aici s-a refăcut sistemul de pardoseală și o vom deschide undeva la sfârșitul lunii. Încercăm de asemenea să obținem fonduri într-un proiect de educație outdoor și să creăm spații de activități non-formale. Din scândurile scoase din sala de sport, ne-am propus să facem bănci și să amenajăm zone de relaxare pentru elevi în pauze și de învățare în aer liber. Avem grădiniță nouă, inaugurată anul trecut – și aici vrem să creăm un spațiu de joacă și un lucru foarte bun – am reușit să pornim demersul pentru înființarea asociației de părinți, să facem acțiuni comune și să implicăm altfel părinții în activitatea școlii”, explică Anca Botoroagă (foto).

Din septembrie 2021, școala este implicată și în programul ”Școala încrederii”, un alt pas făcut din dorința de a crea o atmosferă plăcută în școală și de a aduce starea de bine. Primul an din proiect este dedicat formării profesorilor, dar începând cu următorul an vor fi implicați și elevii și părinții:

Încercăm prin toate modurile posibile să schimbăm câte ceva. Este un proces care durează și este normal să dureze, dar pașii mici duc la starea de bine. Prin tot felul de proiecte și prin pași mici se schimbă atmosfera și mentalitatea. Schimbarea de mentalitate trebuie să se întâmple încet-încet. Pentru a mai schimba un pic atmosfera din școală, am comandat stickere și le vom lipi pe holurile școlii. Vrem să aducem pe cineva să picteze pereții, și în exterior și în interior, iar prin acel proiect, dacă îl câștigăm, să putem face insule pentru diverse activități, insule de relaxare, de lectură, astfel încât se schimbăm lucrurile în școală.

Proiecte dedicate lecturii

Insule de lectură – căsuțe colorate cu cărți – există deja la grădiniță, aici desfășurându-se pentru al doilea an consecutiv proiectul ”Citește-mi 100 de povești”. În primul an, părinții, frații, profesorii, doamna de serviciu le-au citit povești copiilor, inclusiv directorul școlii a mers la toate grupele într-un ”mini-maraton” al lecturii. ”Le-am citit pentru că îmi place să citesc și îmi plac cărțile. Am primit certificarea de grădiniță-bibliotecă și suntem în al doilea an de proiect, doamnele educatoare citesc în continuare. Avem insulele de lectură la grupe și pe fiecare etaj al grădiniței, în toamnă am cumpărat cărți pentru dotarea acestora, iar acum cumpărăm pernițe ca să stea copiii pe ele și să răsfoiască volumele cu povești”, povestește Anca Botoroagă.

La ciclul primar, învățătoarele desfășoară activități pentru a-i încuraja pe copii să citească, însă planul este de a aduce în școală proiectul ”Școli cu sclipici” și de a desfășura ateliere de literație. Directoarea vrea să creeze mini-biblioteci în fiecare sală de clasă și încearcă să îi atragă pe copii în diverse proiecte de lectură, așa cum s-a întâmplat și cu ”Toată școala citește”, un program inițiat de Anca Tîrcă, când toți elevii au citit în fiecare zi, afară sau în clasă. Pauza de lectură a funcționat până la pandemie, dar directoarea speră să fie reluată în viitor.

”După lunile de <Toată școala citește>, încă sunt copii, mai ales de la ciclul primar, care își aduc cartea și ies în pauză să citească. Nu sunt mulți, dar sunt și acest lucru este minunat”, mărturisește Anca Botoroagă.

Școala are bibliotecă, dar nu a mai putut fi folosită deoarece nu există bibliotecar, postul  de jumătate de normă de bibliotecar fiind tăiat în 2016. ”Este destul de greu și de ciudat”, declară directoarea, dar soluții există: ”Încercăm să rezolvăm și acest lucru, eventual să implicăm eleve de clasa a VII-a – a VIII-a să meargă o pauză-două și să le ofere cărți copiilor care vor să împrumute.”

Schimbări, pas cu pas

Cu multe planuri și proiecte de modernizare, școala din Gura Râului demonstrează că învățământ de calitate se poate face și la sat, încercând să le ofere copiilor un mediu cât mai prietenos de învățare. Școala are un mic muzeu etnografic unde profesorii țin diferite ore sau desfășoară activități extrașcolare, are trupă de teatru, coordonată de profesorul de română, elevii au uniformă și își petrec pauzele ascultând muzica pe care tot ei o pun la stația audio a școlii.

”Ce aș vrea să reușim și n-am reușit încă, pentru că s-a dus tot bugetul pe sala de sport, este să înlocuim tablele cu cretă. Suntem în secolul XXI, trebuie să facem și acest lucru, dar până când vom primi bugetul să realizăm toate aceste schimbări, va mai dura… Așa că vom face pe bucățele și sper să avem o colaborare foarte bună cu primăria și să schimbăm, rând pe rând, câte ceva în fiecare an și să transformăm școala în una a secolului XXI”, mai spune Anca Botoroagă.

Sursa foto: Facebook/ Școala Gimnazială „Aurel Decei” Gura Râului/ prof. Anca Botoroagă

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.