La Colegiul Tehnic „Ana Aslan” din Cluj-Napoca, elevii învață o meserie, de la tehnician chimist de laborator și operator în industria de medicamente și produse cosmetice până la coafor, frizer, manichiurist și pedichiurist. Școala are saloane de coafură și cosmetică, laboratoare, dintre care trei de chimie, toate amenajate și dotate modern, în care elevii lucrează, experimentează, fac săpunuri sau creme. Clădirea colegiului a fost renovată în 2021, iar de atunci numărul elevilor a crescut, la fel și promovabilitatea la Bacalaureat, spune directoarea Petronica Pop. Mulți elevi aleg clasa de chimie sau de protecția mediului pentru a merge mai departe la Medicină, dar sunt și absolvenți care se îndreaptă spre alte facultăți. Elevii sunt atât de încântați de colegiul în care învață încât au mers în școlile lor gimnaziale și l-au promovat. Este un liceu în care se pune accent pe starea de bine, elevii și profesorii gătesc împreună, directoarea le trimite elevilor mesaje motivaționale în fiecare dimineață, iar în pauze elevii pot citi sau juca șah în spațiile special amenajate.
La parterul colegiului există o sală multifuncțională în care sunt amenajate mai multe spații: centrul multimedia, unde se desfășoară diverse evenimente și activități extrașcolare, centrul de lectură, centrul gândirii, centrul liniștii și centrul gastronomic.
Centrul de lectură este un spațiu cu bibliotecă și fotolii, gândit inițial pentru elevii de clasa a XII-a, pentru a avea la îndemână cărțile de care au nevoie. Ulterior, biblioteca a fost extinsă, odată cu realizarea unei picturi murale pe unul dintre gardurile școlii, într-un proiect derulat de primăria orașului.
”Pe acel gard avem pictate cărți. Când a fost demarat proiectul, i-am rugat pe elevi să aleagă ei ce cărți vor fi pictate și mi-a venit apoi ideea să punem în bibliotecă toate cărțile alese de ei. Există cărți și reviste de specialitate, cărți de science-fiction, de aventură… Toți elevii din școală pot merge în acel spațiu. Inclusiv activități de lectură se fac acolo”, declară directoarea colegiului, Petronica Pop.
La Centrul Gândirii și Centrul Liniștii, elevii joacă șah sau remi, fac teme, pot avea discuții cu profesorii sau profesorii se pot întâlni cu părinții. ”Am făcut aceste centre pentru copii, să aibă o stare de bine la școală, să le placă să vină la școală, să vadă școala ca pe ceva frumos. Copiii merg acolo în pauze, dacă vin mai devreme la școală sau nu participă la ora de religie și, în funcție de cum se simte la momentul respectiv, își alege centrul”, mai spune directoarea.
Ultimul centru este cel gastronomic, amenajat ca o mică bucătărie, cu aragaz, unde elevii și profesorii pregătesc gustări: ”Vinerea, de regulă, sau când au practică ori când au o oră de dirigenție mai specială, elevii și profesorii vin aici și fac sandviciuri, bruschete, brioșe, hotdog, au făcut și turtă dulce de Crăciun. Este un spațiu destinat tuturor claselor: să gătească împreună, să mănânce împreună, elevii și profesorii. Avem și copii din mediul rural, unii se trezesc la 5 dimineața, ajung târziu acasă și le prinde bine un sandvici.”
Învățare cu stare de bine
”Vreau să-mi văd copiii fericiți și profesorii fericiți. Vreau să îi văd pe copii zâmbind. Pentru mine asta înseamnă stare de bine: elevul să vină la școală, să îi placă să vină la școală, să fie bucuros, să fie împreună cu colegii lui, să nu existe bullying sau violență, să-și respecte profesorii, să înțeleagă că nimeni nu este împotriva lui”, adaugă Petronica Pop (foto), profesoară de psihologie și consiliere profesională.
În fiecare dimineață, le trimite elevilor, pe grupurile de WhatsApp, mesaje motivaționale, emoticoane sau motto-uri. Le caută seara, înainte de culcare. ”Eu fiind și fostul consilier școlar, există o relație deschisă între noi. Îmi doresc să îi văd liniștiți și să vadă școala ca un obiectiv pe termen lung, care îi îndeamnă spre muncă sau spre facultăți. Pe 6 decembrie, toată școala a mâncat pizza. Așa a venit Moș Nicolae pentru elevii din clase”, amintește Petronica Pop.
Pe ușa biroului directoarei și a cancelariei, elevii lasă tot felul de mesaje, ceea ce arată o relație apropiată între elevi și profesori. Petronica Pop descrie această relație ca una ”firească, o relație caldă”, din care nu lipsește respectul din punct de vedere al ierarhiei. Vocea elevului este importantă, mai crede directoarea, de aceea la parterul școlii există, alături de o cutie poștală pentru semnalarea cazurilor de bullying și violență, o Cutie a elevului, unde copiii lasă mesaje, propuneri, solicitări sau, pur și simplu, își scriu problemele. Ce își doresc ei foarte mult? Excursii și să iasă din școală, să învețe în afara clasei.
”Există un hub educațional în centrul Clujului și merg acolo. Participă la evenimente educaționale organizate în oraș, la diferite ateliere. Noi nu ținem ca toate lecțiile să fie desfășurate în școală. Dacă există activități extrașcolare de interes pentru elevi, este mai bine să meargă acolo. Să meargă la Grădina Botanică, de exemplu, pentru că avem elevi la specializarea Protecția mediului”, povestește directoarea.
O școală modernă
Colegiul Tehnic „Ana Aslan” are patru clase de liceu în acest an școlar (tehnician ecolog și protecția mediului, tehnician chimist de laborator și coafor – stilist), trei clase de învățământ profesional și dual (coafor – frizer – manichiurist – pedichiurist, operator în industria de medicamente și produse cosmetice și operator în industria chimică anorganică) și o clasă postliceală (cosmetician și stilist).
Pentru elevii de la învățământul profesional și dual, școala a încheiat parteneriate cu Terapia – Sun Pharma și Farmec și contracte cu saloanele din Cluj-Napoca, unde elevii fac practică. Ei exersează însă și în școală, unde există două saloane de coafor și unul de cosmetică, bine dotate, punctează directoarea, așa cum sunt toate laboratoarele colegiului.
Școala a fost modernizată în 2021, într-un proiect derulat de Primărie, finanțat din fonduri europene prin Programul Operaţional Regional. Vechea școală a fost complet renovată, s-a adăugat etajul al treilea, sălile de clasă și laboratoarele au fost dotate cu echipamente și mobilier nou, iar clădirea cu panouri fotovoltaice și solare pentru producerea de energie electrică și apă caldă.
De asemenea, școala beneficiază de un sistem de management energetic integrat care permite controlul corpurilor de iluminat şi controlul centralelor de tratare a aerului, montate în interior, pentru asigurarea aerului proaspăt în sălile de clasă. ”Totul este pe senzori. Și la iluminatul din clase, și pe holuri, și la bateriile de la baie. Toate sălile sunt dotate cu dulapuri personale. Elevii lasă cărțile la școală, iar temele sau lecțiile sunt postate pe platformă. Am dorit în acest mod să ușurăm ghiozdanul elevilor”, precizează directoarea.
Colegiul deține și o sală de sport nouă, ”poate cea mai mare din Cluj”, unde se desfășoară competițiile elevilor, aceștia având echipe de fotbal, volei, baschet și handbal, care participă la competițiile organizate de inspectoratul școlar județean sau de municipalitate. ”Biblioteca este de asemenea amenajată prin acest proiect și acolo există un centru de documentare, dotat cu laptopuri, unde elevii au acces pentru a scrie proiecte sau pentru a se pregăti cu profesorii pentru concursuri. Totodată, pe fiecare etaj, există xerox și imprimante atât pentru elevi, cât și pentru profesori”, completează Petronica Pop.
În ceea ce privește laboratoarele, școala are un laborator de TIC, trei de chimie și unul de protecția mediului. Aici, elevii învață practic, experimentează și își creează propriile produse – săpunuri din ulei uzat, creme sau balsam de buze: ”În laboratoare încercăm și altceva, nu doar chimie, nu doar predat. Să fie ceva de care copilul să fie mândru că a ieșit din mâna lui.”
Absolvenții colegiului, studenți la Medicină
În prezent, colegiul are 520 de elevi, mai mulți față de acum 3 ani, de exemplu, când erau aproximativ 400 de elevi. Școala nouă și dotările au atras un număr mai mare de elevi în ultimii doi ani, spune Petronica Pop. Și nu numai. ”De departe, aceste schimbări au avut un impact major în performanțele elevilor, iar ei sunt mândri de școala lor. Au mers în școlile lor gimnaziale, în mediul rural și în Cluj-Napoca, și au promovat școala. Am crescut foarte mult și din punct de vedere al promovabilității la examenul de Bacalaureat, de la 64% în 2018 la 88% anul trecut, iar acum 2 ani la 95%.”
Anul trecut, cea mai mare medie la BAC, în prima sesiune, a fost 9,68 și au promovat examenul 40 de candidați dintre cei 49 prezenți. În 2022, cea mai mare medie a fost 9,41 și au luat BAC-ul 43 de absolvenți dintre 49 de candidați.
”Se spune că la școlile tehnologice vin copiii care nu au unde să se ducă sau nu au loc la liceele teoretice. Nu este adevărat. Sunt copii care vor să vină la clasele noastre de chimie și de tehnician ecolog și protecția calității mediului pentru că își doresc să devină medici. Pentru ei, tehnician chimist de laborator și tehnician ecolog sunt o opțiune pentru Medicină, deoarece fac multă chimie și biologie. Sigur, nu dorim să concurăm cu liceele teoretice, dar faptul că elevii își doresc să vină la noi, au încredere într-o școală tehnologică pentru că de aici pot ajunge medici înseamnă foarte mult. Avem copii admiși la Medicină Generală, la Farmacie, Drept, Biologie, Fizică, Chimie, Inginerie chimică, Ingineria mediului, Protecția mediului, Construcții, Pedagogia învățământului primar și preșcolar, la Școala de poliție sau jandarmerie. Avem elevi integrați pe piața muncii, care lucrează în saloane de coafură, dar și la fabrica Terapia – Sun Pharma.
Da, copiii noștri se duc spre Medicină, spre orice facultate. Eu mereu le-am spus: <Între voi și copiii de la alte licee nu există decât diferența învățării.> În momentul în care susții examenul de Bacalaureat și știi ce vrei să faci mai departe, nu contează că vii de la un liceu de centru sau de la unul tehnologic. Noi am arătat că se poate. Și anul trecut, și acum doi ani, am invitat la deschiderea anului școlar toți elevii care au intrat la facultate și la postliceală. Ei sunt modele și merită să îi aplaudăm”, mărturisește directoarea.
Chioșc pentru produsele elevilor
Despre profesorii colegiului, Petronica Pop spune că există o colaborare între aceștia, formează o echipă și se implică în proiecte (școala are acreditare Erasmus) și în organizarea activităților și evenimentelor cu elevii. ”Starea de bine din rândul profesorilor este foarte importantă, iar colegii mei sunt liniștiți, vin cu drag la școală. Eu am o relație de prietenie cu ei, ne ajutăm reciproc, ne împărțim sarcinile. Este frumos la noi la școală. Avem și o rețea de difuzoare și în pauze punem muzică, difuzăm anunțuri, elevii își spun <La mulți ani> sau le spun profesorilor ori profesorii fac urări. Se întâmplă aproape zilnic. Sunt mândră atât de elevii noștri, cât și de colegi. În unitatea noastră școlară, în fiecare zi este un alt <șef>. Șef nu este directorul unității, ci profesorul de serviciu pe școală”, declară directoarea.
Petronica Pop crede foarte mult în parteneriatul școală – familie – comunitate și amintește de un eveniment care va fi organizat de 8 martie, când mamele elevilor vor fi invitate la ateliere în care vor vedea cum fac copiii săpunuri la școală și vor experimenta împreună: ”Avem Asociația de Părinți <Părinți pentru elevi> care ne susține financiar toate activitățile extrașcolare. Toate cheltuielile din activitățile extrașcolare, din Săptămâna Verde și Școala Altfel sunt susținute din asociație. Sponsorizările sunt de la părinți și profesori, prin redirecționarea impozitului, însă susținerea financiară considerabilă vine din partea agenților economici Terapia – Sun Pharma și Farmec.”
Printre planurile colegiului – o seră, un mic centru de cercetare și un chioșc în care elevii să își vândă produsele – se regăsește și un proiect pentru comunitate. ”Ne dorim ca elevii de la Coafură să meargă către seniori, poate sunt mulți uitați: aceștia să vină la școală, iar copiii să îi tundă și să îi aranjeze. Am avut un proiect acum un an, în care am mers la un centru de bătrâni. Ideea este că trebuie să fim deschiși comunității, să fim umani. Până la urmă, școala este despre umanitate. Da, este despre educație, dar educația se duce spre cultură și spre caractere. Nu știu dacă greșesc în ceea ce fac, dar așa mi-am gândit eu drumul ca profesor și am vrut ca elevii să vadă în școală un parcurs al lor spre muncă, spre integrarea pe piața muncii și să-și dorească să muncească în specialitatea pe care ei o urmează în școală”, conchide Petronica Pop.
Citește și:
- Școala colorată din Costești. Învățătoarea și educatoarea au pictat-o împreună cu elevii: „La final, copiii au spus că sunt ca într-o poveste”
- Elevii transpun lecturile în desene și descifrează textele cu ajutorul altor discipline. Profesoara de română: „Eu nu vreau să las niciun copil în urmă”
- Matematica predată cu ajutorul storytelling-ului. Profesoara Elena-Manuela David: „Copiii învață cu mai mult bun-simț și plăcere. Povestea îi face curioși”