Marius Nistor: Oare un elev care provine dintr-o ţară aflată în vârful ierahiei PISA ar putea face faţă sistemului de evaluare din România?

1
Foto: facebook.com/FSESPIRUHARET

Formarea elevilor români are la bază alte principii, programele nu sunt compatibile din punct de vedere al conţinuturilor şi structurii cu testele PISA şi, independent de rezultatele acestei evaluări, este de necontestat faptul că elevii români, când ajung în unităţile de învăţământ din afară sunt printre cei mai buni, consideră Marius Nistor, preşedintele FSE Spiru Haret, scrie Agerpres.

„De fiecare dacă când apar rezultatele unei testări sau un studiu internaţional, luăm foc cu toţii şi începem să aruncăm cu pietre în cei care ne vin mai la îndemână – corpul profesoral. După prezentarea rezultatelor testelor PISA 2018, mulţi ”experţi” în educaţie au găsit de cuviinţă să îşi dea cu părerea, din nou, despre calitatea actului educaţional şi să acuze organizaţiile sindicale că înfrânează reforma.

Dar, în România, formarea elevilor are la bază alte principii, iar programele nu sunt compatibile din punct de vedere al conţinuturilor şi structurii cu testele PISA. În mod similar, formarea cadrelor didactice pentru evaluare pune accentul pe alte aspecte decât cele din evaluările de tip PISA. Independent de rezultatele acestei evaluări, este de necontestat faptul că elevii români, când ajung în unităţile şi instituţiile de învăţământ din afară (şi mă refer aici la toate nivelurile) sunt printre cei mai buni. Oare un elev care provine dintr-o ţară aflată în vârful ierahiei PISA ar putea face faţă sistemului de evaluare din România?”, a declarat Nistor într-un comunicat remis miercuri AGERPRES.

În aceste condiţii, Federaţia Spiru Haret cere experţilor să vină să spună care este adevărul despre aceste teste internaţionale şi dacă modelele de subiecte sunt adaptate la sistemul de învăţământ românesc.

De asemenea, Federaţia întreabă de ce niciun ministru nu a modificat programele şcolare şi sistemele de evaluare astfel încât să fie în concordanţă cu evaluările PISA, care sunt efectuate încă din anul 2000.

„Care sunt unităţile de învăţământ unde s-au susţinut testele PISA? Câţi dintre elevi au tratat cu indiferenţă aceste teste, la fel cum se întâmplă şi la evaluările de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, precum şi la simulările examenelor naţionale? Sau, dimpotrivă, câţi dintre elevi au tratat cu interes aceste teste?„, sunt alte întrebări ale sindicaliştilor din sector.

În final, preşedintele Spiru Haret arată că, dincolo de căutarea unor „vinovaţi de serviciu”, ar trebui găsite soluţii pentru rezolvarea unor probleme precum subfinanţarea sistemului educaţional, formarea cadrelor didactice sau politizarea învăţământului.

„Cu toţii am trecut prin şcoala românească şi suntem oamenii de astăzi datorită şcolii româneşti. Oare suntem analfabeţi funcţionali, oare nu suntem buni? Oare nu suntem profesionişti? Critica şi aruncatul cu piatra au devenit sporturi naţionale, însă ce se întâmplă după? Este societatea civilă pregătită să găsească adevăraţii vinovaţi? Sau, mai bine, să lăsăm vinovaţii de-o parte şi să căutăm soluţii? Dacă este nevoie, pentru a progresa, pentru a schimba ceva, ne asumăm să fim vinovaţii de serviciu – educatori, învăţători, profesori, sindicate – ne punem şi ţintă pe piept. Însă, după ce terminaţi de criticat, vă aştept şi cu soluţii la următoarele probleme: subfinanţarea sistemului; formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice; birocratizarea actului educaţional; politizarea învăţământului. Până atunci, până când nu vom găsi împreună soluţii la problemele de mai sus, vom continua să ne lamentăm„, a adăugat Marius Nistor.

Rezultatele elevilor români la testele de evaluare PISA din 2018 au înregistrat o scădere faţă de anterioarele evaluări de acest tip, în condiţiile în care, potrivit Simonei Vela, cercetător în cadrul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, la citire/lectură elevii români au obţinut un punctaj de 428, faţă de 434 în 2015, la matematică – 430 faţă de 444, în 2015, şi la ştiinţe – 426 (faţă de 435).

Potrivit AFP, Asia a strălucit încă o dată în clasamentul PISA, publicat marţi: China şi Singapore ocupă primele două locuri în acest studiu de referinţă din domeniul sistemelor de educaţie din lumea întreagă, întocmit la fiecare trei ani de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), informează AFP.

Documentul, care evaluează din anul 2000 competenţele în ştiinţe, matematici şi lectură pentru elevii în vârstă de 15 ani, a devenit o referinţă mondială, fiind monitorizat cu mare atenţie de guvernele lumii.

În clasamentul pe 2018, România a înregistrat scoruri sub media mondială la toate cele trei secţiuni. Astfel, ţara noastră a obţinut la secţiunea „lectură” un scor de 428 (media mondială fiind de 487), la secţiunea „matematică” un scor de 430 (media mondială este 489) şi la secţiunea „ştiinţe” un scor de 426 (media mondială este 489).

Testele au fost realizate în mai 2018 pe 600.000 de tineri din 79 de ţări şi teritorii, un eşantion reprezentativ pentru 32 de milioane de elevi. În România, testele de evaluare PISA 2018 au fost aplicate în 170 de instituţii de învăţământ. Au participat 5081 de elevi din clasele VII-X, fiind validate şi prelucrate 5075 de teste. Cea mai mare pondere au avut-o elevii din clasa a IX-a (77,9%), urmaţi de cei de clasa a X-a (15,1%), clasa a VIII-a (6%) şi de clasa a VII-a (0,9%).

1 COMENTARIU

  1. Despre ce vorbiți? Uita-ți-va la SĂLBĂTICIA din jur ! Pana când ne vom preface ca nu vedem rădăcina acestui rău? Testul PISA a arătat REALITATEA. Suntem țara lui “nu știu” in care nu funcționează aproape
    nimic, in afara sălbăticiei, răutății, ticalosiei…. Câte acareturi românești aveți in gospodărie? Știți ce e f grav? Ne prefacem ca nu înțelegem ce nu merge. Și-i dam tare cu învățământul nostru “de performanța “, “academic”, care câștiga olimpiade, chinuindu-i pe bieții copii cu “ meditații” CRIMINALE, ca “sa țină pasul” cu sălbatici de trista amintire a sclaviei “ comuniste de stepa”. Știți cum vine asta cu testele PISA? Este ca și cum am fi prinși cu budigăi in vine iar noi ne fălim ca ne sta bine, in timp ce ne ușurăm, fără rusine, pe sănătatea , viața și siguranța copiilor noștri.
    Secretul ADEVĂRATEI REFORME in EDUCATIE sade in REZULTATUL declarat CATASTROFAL al STUDIULUI ce viza IMPACTUL PROGRAMEI ȘCOLARE asupra SANATATII ELEVULUI din anul, atenție!, 2007. Fapt confirmat de spitalele pline peste refuz de elevi al căror sistem imunitar a cedat din cauza stresului, suprasolicitarilor, fricii și torturii la care sunt supuși in mod DUȘMĂNOS de către sistemul sălbatic al așa zisei “ scoli”. Știți ce spune, cu subiect și predicat acest STUDIU? Sunteți CRIMINALI, OPRIȚI-VA! Același lucru îl spun și specialiști ai creierului: neurologi, neurochirurgi….
    Degeaba! In păcatul, strigător la Cer, al mândriei noastre inconștiente și nerusinate, mergem inante cu atentatul asta terorist-criminal, pe care-l numim “ scoala”. Unde e respectul pt Drepturile Naturale ale copiilor noștri? Sau, ei n-au Dreptul sa fie cetățeni europeni cu Drepturi, pt ca așa au decis niște “ experți” in sălbăticie, pt ca …” pot”?
    Știți cum numea “ scoala” românească regretatul academician Solomon Marcus, matematician de geniu, scriitor, filosof, absolvent al Școlii interbelice? “ MEȘTEȘUG DE TÂMPENIE”!!!
    Nu-ți trebuie prea mulți neuroni activi ca sa-ți dai seama ca n-are cum sa iasă din ceva urat, bazat pe frica de “ note”,mai mult ale așa zișilor “ profesori” decât ale elevilor, tensiuni, suprasolicitării, stres, BULING, ceva FRUMOS. Ce FRUMOS și PROFETIC, vb Dostoievski in “ Idiotul” despre “FRUMUSETEA CARE VA SALVA LUMEA! Trebuie sa ÎNVĂȚAȚI sa ÎNȚELEGEȚI sensul profund al acestor cuvinte! Plăcerea de a învață și nu urâțenia de fi îndoctrinat cu sălbăticie! Sănătate și armonie nu boala , perversitate, ticăloșie și moarte!
    “ Mult înseamnă puțin”, spuneau filosofii antichității. Același lucru îl spunea și Pavlov: “ excitatia nervoasa duce la inhibiție, inhibiția duce la excitație”.
    Deci e normal ca urâțenia “ școlii” românești , bazată pe sclavie și tortura, condamnata și de ART. 22 din Constituția României, sa ducă la blocarea minții, a creativității, a simțului critic și a tot ce – i mai rău .
    Ii rog pe cei VINOVAȚI de DEZASTRUL din educatie, care are efecte profund negative in ceea ce privește SIGURANȚA copiilor și a țării, sa aibe decenta și sa se dea la o parte. Sunteți mai mult decât penibili.
    N. Iorga spunea cu genialitate: “ Cum arată scoala așa arată țara “.
    Sa mai amintesc și de Analfabeții, nu “ funcțional” ci la propriu , de la vârful societății? De fraudarile acelei maculaturi, ce-i transforma pe “ șefii”. , analfabeți functionali, in criminali inconștienți, prin mizeriile ce le aduc bietelor… “ resurse” UMANE?
    Încă o data, uita-ți-va in jur! Romanii se trezesc și nu va vor ierta niciodată pt răul pe care l-ati făcut și îl faceți, cu nerușinare și nesimțire, incontinuare, copiilor lor.
    O RENAȘTERE a învățământului românesc după modelul ILUMINISMULUI NORDIC, asta e soluția care tb implementată RAPID, ACUM, “ peste noapte”!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here