Clasa pregătitoare 2019. Numărul maxim de elevi în clasă și vizele de flotant, discutate la MEN. Ce au propus părinții și sindicatele

0
Foto: pixabay.com

ÎNSCRIERE CLASA PREGĂTITOARE 2019. Calendarul înscrierii în clasa pregătitoare în anul școlar 2019-2020, propus de Ministerul Educației, a fost agreat în cadrul discuțiilor din ședința Comisiei de Dialog Social, desfășurată joi. Astfel înscrierile în învățământul primar ar urma să înceapă pe 4 martie. Dezbaterile din comisie au vizat numărul maxim de elevi dintr-o clasă și practica părinților de a lua viză de flotant.

Proiectul de ordin al Ministerului Educației prevede că înscrierea în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020 va începe pe data de 4 martie 2019, în clasa pregătitoare urmând să fie înscrişi copiii care au împlinit vârsta de 6 ani până la 1 septembrie 2019.

Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, Iulian Cristache, a confirmat pentru SparkNews.ro că nu s-a modificat calendarul, în schimb discuțiile s-au axat pe problema vizelor de flotant și a numărului maxim de elevi dintr-o clasă.

În ceea ce privește vizele de flotant, Iulian Cristache a arătat că nu s-a ajuns la o soluție pentru că ”nu s-a găsit cadrul legal, juridic” pentru a reglementa acest lucru.

Metodologia de înscriere în învățământul primar prevede că la înscrierea în clasa pregătitoare au prioritate copiii care sunt în circumscripţia şcolii, adică străzile arondate unei unități de învățământ. Prin domiciliu se înțelege inclusiv reședință.

În ceea ce privește numărul maxim de elevi dintr-o clasă, recomandarea sindicatelor și a părinților a fost ca acesta să fie de 28. În prezent, potrivit prevederilor legale, numărul maxim de elevi într-o clasă la învățământul primar este de 25, însă, în situații excepționale, inspectoratele școlare pot aproba depășirea acestui număr, dar nu mai mult de 30 de elevi pe clasă. Astfel, propunerea a fost ca excepția să coboare de la 30 la 28 de elevi pe clasă.

Am insistat pe echilibrarea claselor pentru că sunt clase cu 25, cu 30, cu 36 de copii. Discuțiile au fost inițiate de reprezentanții FSLI și noi le-am susținut. Astfel recomandarea a fost ca numărul maxim de copii să fie de 28 pe clasă și a rămas ca, în septembrie, ministerul să trimită o notă pentru a se realiza această echilibrare a claselor”, a declarat Iulian Cristache. Potrivit reprezentantului părinților, în prezent, media la nivel național este de 17-18 elevi pe clasă, în timp ce în București este de 28 de elevi.

O decizie finală va fi luată însă de Ministerul Educației, iar Metodologia și calendarul de înscriere în clasa pregătitoare urmează să fie aprobate, prin ordin, de ministru.

Ministrul Ecaterina Andronescu declara recent că va solicita Inspectoratelor Școlare ”să nu accepte înscrierea a mai mult de 25 de elevi într-o clasă”: ”Problema este că mulţi părinți își iau vize de flotant pentru a-și înscrie copilul într-o anumită școală. Școala românească este polarizată. Și atunci, părinții aleargă după școlile bune. Am constatat că, în acestea, la clasele mici, unde ar trebui să fie puțini elevi – legea limitează la maxim 25 elevi pe clasă – am ajuns să avem 32, 34 sau chiar 36 de elevi. Cum să se ocupe doamna învățătoare de 36 de copii, când ar putea să se ocupe de 25? Noi distrugem astfel școlile bune, multiplicând numărul de elevi în clasă. De aceea, o  ă le cer inspectorilor să nu accepte înscrierea a mai mult de 25 de elevi într-o clasă. Acum, în metodologie scrie că inspectorul poate decide să fie mai mulți elevi.”

Calendarul înscrierii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2019-2020:

Prima etapă de înscriere în clasa pregătitoare 

25 februarie 2019 – Şcoala afişează planul de școlarizare şi numărul de clase pregătitoare alocate. Afişarea se face inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar.

26 februarie – 9 martie 2019 – Fiecare şcoală organizează „Ziua porților deschise”, zi în care părinții, copiii și alte persoane interesate pot vizita spațiile dedicate activităților claselor pregătitoare și pot purta discuții cu personalul unității de învățământ implicat în această activitate.

25 februarie – 22 martie 2019 – Realizarea evaluării nivelului de dezvoltare psihosomatică a copiilor care nu au vârsta de înscriere.

4 martie – 22 martie 2019 – Părinţii completează, online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, cererile-tip de înscriere. Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor are loc, zilnic, în intervalul orar 8,00-18,00 (luni-vineri). 

25 martie 2019 – Comisia națională procesează cererile tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere.

26 – 27 martie 2019 – Fiecare şcoală procesează cererile părinților care solicită înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, pe locurile rămase libere.

28 martie 2019 – Comisia națională procesează cererile-tip de înscriere şi repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuri și care au exprimat în această fază opțiunea pentru înscrierea în școala de circumscripție.

29 martie 2019 – Afișarea în unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar și al unităților de învățământ a candidaților înmatriculați, a numărului de locuri rămase libere și a listei copiilor neînscriși după prima etapă.

A doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare 

1 aprilie 2019 – Şcolile vor afişa procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul școlar.

2 aprilie – 8 aprilie 2019 – Părinţii depun cererea-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.

8 aprilie -10 aprilie 2019 – Procesarea, la nivelul unităților de învățământ, a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile.

11 aprilie 2019 – Afișarea la fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.

12 aprilie – 19 aprilie 2019 – Centralizarea și soluționarea de către inspectoratul școlar a cererilor părinților copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.