Rețeaua prieteniei: Elevi din toată țara își scriu scrisori într-un proiect care îi rupe de „rutina zilnică”, le aduce noi prieteni și le dezvoltă creativitatea

0

”Rețeaua prieteniei” este un proiect educațional în care elevi din toată țara își scriu scrisori și le trimit prin poștă. Ideea a fost lansată de învățătoarele Mona Vlai și Florentina Tituleac, care au gândit inițial o colaborare între clasele lor, dar de curând s-a transformat într-un proiect național. Peste 100 de învățătoare care predau la clasa I s-au înscris în ”Rețeaua prieteniei”, iar elevii au început deja să-și trimită scrisori. Proiectul va fi extins și la clasele a II-a, a III-a și a IV-a, scopul lui fiind ca, într-o lume a tehnologiei, cei mici să descopere frumusețea scrierii unor scrisori pe hârtie, să își facă noi prieteni, să își dezvolte creativitatea, dar și să exerseze scrisul și cititul.

Proiectul destinat elevilor de clasa I a fost lansat de mai bine de o săptămână și deja primele scrisori au plecat de la Reșița spre Constanța sau de la Ciacova spre Buzău. Învățătoare din întreaga țară, inclusiv din Republica Moldova, s-au înscris în proiect, clasele fiind grupate câte două, în funcție de numărul de elevi, astfel încât fiecare copil să îi scrie unui alt copil.

”Rețeaua prieteniei”

”Copiii scriu scrisori fizice, așa cum scriam noi când eram copii. Este o corespondență clasică cu scrisori, alături de desene sau ce mai vor ei să își trimită în plic. Avem și elevi de la clase incluzive și ei trimit desene, nu scriu, dar își văd numele pe plic. Este emoția aceasta să aștepți plicul, să vezi ce ai primit, bucuria de a scrie cuiva… Am făcut o planificare ca, până la sfârșitul anului școlar, să avem patru ture de scrisori între clase – două trimise, două primite”, spune Mona Vlai, învățătoare la școala din Fibiș, județul Timiș, coordonatoare a proiectului.

Elevii săi de clasa I vor trimite scrisori la Neptun, în care au scris despre înghețata preferată, despre cea mai interesantă carte, materia preferată, cea mai grozavă activitate sau călătorie, ce îi face fericiți, cel mai fain desert sau anotimpul favorit. Mona Vlai le-a pregătit o listă de subiecte în acest sens, alături de o alta din care ei au putut alege un cadou pe care să îl pună în plic împreună cu scrisoarea: pliculețe ambalate de ceai, origami, desene, semne de carte, flori presate, sclipici, semințe de flori sau brățări ale prieteniei.

”Copiii sunt foarte entuziasmați, este prima lor scrisoare. Prin acest proiect, am vrut să îi mai scoatem din tablete și telefoane, din această nevoie de a obține totul foarte repede, pe loc dacă se poate, satisfacția imediată, și să îi învățăm să aștepte un pic, pentru că lucrurile bune vin atunci când ai puțină răbdare. Apoi, fiind în clasa I, am vrut ca ei să își exerseze scrisul și cititul într-un mod interesant și plăcut”, explică Mona Vlai.

Învățătoarea din Fibiș a dat drumul înscrierilor în ”Rețeaua prieteniei” și pentru elevii claselor a II-a, urmând să facă acest lucru în perioada imediat următoare și pentru clasele a III-a și a IV-a. Dacă în proiect s-ar înscrie pentru fiecare nivel peste 100 de învățătoare așa cum s-a întâmplat la clasa I, în total 7.000 de elevi din toată țara ar ajunge să își trimită scrisori.

”Sunt foarte încântată de ceea ce facem. Doamnele învățătoare spun că este un proiect fain, nu au mai făcut asta niciodată și a fost o provocare atât pentru ele, cât și pentru copii”, precizează Mona Vlai.

De altfel, învățătoarele înscrise în proiect mărturisesc că elevii au fost ”super încântați să cunoască și alți copii”, au primit ideea ”cu bucurie, interes și deschidere” și din prima clipă ”au fost curioși, au pus întrebări”, s-au uitat pe hartă și au calculat distanțe.

A fost prima lor scrisoare, relatează o învățătoare, scrisă într-o atmosferă ”foarte relaxată, cu multe zâmbete de încântare”. ”Seriozitatea a fost neașteptată și implicarea pentru a redacta o scrisoare cât mai detaliată și potrivită m-a făcut să realizez cât de important este să nu uit că mai avem nevoie de o <gură de aer> prin asemenea activități. Cei mici au gândit fiecare detaliu, s-au străduit și au aplicat tot ceea ce știau mai bun”, povestește o altă învățătoare.

Cât despre motivele care le-au determinat să îi implice pe copii în proiect, învățătoarele spun că au vrut ca aceștia ”să învețe să scrie o scrisoare pe hârtie, să relaționeze cu alți copii”, să experimenteze ”starea de nerăbdare în așteptarea scrisorilor”, dar și să învețe ”aplicând în viața reală” și să își extindă ”relațiile și limitele dincolo de pereții clasei”.

”Copiii au nevoie de o diversificare a activităților și de o rupere de la rutinele zilnice”, iar proiectul înseamnă ”distracție pentru copii, schimb de experiență pentru dascăli” și crearea unei comunități, mai consideră acestea. ”A fost o provocare atât pentru mine, cât și pentru copii. Proiectul este o modalitate minunată de a ne depăși limitele, de a ne dezvolta creativitatea, imaginația, limbajul, de a exersa scrierea”, precizează una dintre învățătoarele de la clasa I înscrise în ”Rețeaua prieteniei”.

Sursa foto: Facebook/ReteauaPrieteniei; arhiva personală – înv. Mona Vlai

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.