Emanuela Patrichi, învățătoare la Școala Gimnazială „Dacia” din Târgu Mureș, folosește inteligența artificială la ore. Recent, a introdus un moment zilnic, ”Întreabă-l pe ChatGPT”, în care elevii săi de clasa a IV-a pun întrebări și ”robotul” răspunde sau rezolvă ceea ce i se cere. Ideea s-a dovedit una atractivă pentru copii, care îndeamnă la implicare și bucuria de a fi la școală, așa cum este și provocarea de a descoperi ”elevul secret” – un joc de dezvoltare personală și management al clasei, preluat de la învățătoarea Florentina Tituleac.
Emanuela Patrichi, profesor Merito 2021, a prezentat cele două practici pe pagina de Facebook ”Ema La Scoala”, unde împărtășește idei și metode pe care le aplică la clasă.
Momentul ChatGPT
”Avem, zilnic, un nou mini-moment: <Întreabă-l pe ChatGPT>. Copiii au făcut deja o listă cu întrebări. Una pe zi. Înainte de a da drumul răspunsului, îi intreb pe ei: <Care credeți că va fi răspunsul? Ce credeți că va răspunde inteligența artificială?> Am vorbit, apoi, despre ce facem cu răspunsurile oferite, cât de mult ne încredem în răspunsul primit.
Și pentru că zilele acestea i-am zăpăcit cu compunerile cu cuvinte de sprijin, au vrut să afle părerea roboțelului. Ei au ales cuvintele. I-am provocat să spună ce compunere ar face ei cu aceste cuvinte.
S-a dovedit că Chat ne-a dat variante la care ei nu se gândiseră. Am analizat toate răspunsurile și a fost moment de Wow! Am numărat enunțurile, am analizat unde și cum a integrat cuvintele date. Și i-am dat și provocare: să pună toate cuvintele într-un enunț și s-a descurcat onorabil.
Mă gândesc la faptul că am putea face acest exercițiu mai des, la diferite discipline: copii și Chat. E interesant să comparăm cum gândesc oamenii și cum gândește Chat”.
- Mai multe imagini găsiți pe ”Ema La Scoala”. De asemenea, învățătoarea a scris despre ”Cum pot folosi profesorii ChatGPT” pe blogul ”EmaLaŞcoală”.
”Elevul secret”
”De <elevul secret> știu de la colega mea, Florentina, de la DOAMNA. De anul trecut, avem elevul secret. Avem perioade când renunțăm la el și perioade când îl activăm. Acum, în clasa a 4-a, e next level.
Dimineața, extrag elevul secret. De-a lungul zilei, le dau indicii. Dacă la sfârșitul zilei, elevul a respectat regulile clasei și a participat la activități, primește un premiu. (Azi a fost o radieră.)
Anul acesta, copiii au decis să scrie și pe tablă, pauză de pauză fac lista cu indiciile mele.
Tot ei au venit cu ideea ca la sfârșitul zilei să jucăm Spânzurătoarea <inversată> ca să afle numele elevului. (În loc de spânzurătoare, desenez un tort și la fiecare literă ghicită aprind o lumânare; sau <construiesc> o mașină, o casă etc.)
Funcționează. Se mobilizează. Stau atenți. Se străduiesc. Se bucură. Glumim. Râdem împreună la indicii.”
”Elevii îl adoră”
Învățătoarea Florentina Tituleac, de asemenea profesor Merito 2021, a început jocul ”Elevul secret” la clasă în 2022 și l-a descris pe pagina de Facebook ”Doamna” (cu mențiunea că ideea nu îi aparține în totalitate).
”Cum se joacă? Scriu numele tuturor elevilor pe bilețele, iar la începerea orelor extrag un bilețel. Acela va fi <elevul secret>, însă doar eu voi ști numele. Elevii îl vor afla abia la finalul programului. Dacă <elevul secret> se va comporta frumos, va respecta regulile, va participa la activitățile didactice, acesta va primi o recompensă. Recompensa poate fi materială (un creion, o gumă, stickere etc.) sau simbolică (o zi fără teme, o zi ajutorul doamnei, o zi pe scaunul doamnei etc.). Elevii mei îl adoră.
Știu că s-a mai discutat aici despre cine investește bani în asta, dar nu trebuie neapărat să folosiți lucruri materiale. Sau cereți ajutorul copiilor, să aducă fiecare câte un lucru. Astăzi, de exemplu, una dintre elevele mele a adus acest sclipici pentru că a spus că nu-i place recompensa aleasă de mine.
De mâine, mai schimb ceva: participă la elevul secret doar cine vine cu tema făcută. Voi puteți schimba, în funcție de nevoi. Puteți spune: participă la acest joc doar cei care ajung la timp la școală”, a scris Florentina Tituleac pe pagina ”Doamna”.