După vacanța de o săptămână, școala a început cu o surpriză pentru cei 11 elevi de clasa I din comuna Boldești-Grădiștea, județul Prahova. Ei au găsit clasa schimbată, cu bănci și scaune colorate, ceea ce i-a făcut să exclame, astăzi, la ora 8.00, când au intrat în sală: ”Este cea mai frumoasă clasă din școală!” Cu puținele resurse avute la dispoziție, învățătoarea Camelia Barlaboi și părinții copiilor s-au mobilizat pe timpul vacanței și au recondiționat mobilierul vechi, aducând culoare în clasă. O mică schimbare, ar putea spune unii, însă pentru micuții din satul prahovean a însemnat foarte mult. ”Copiii au fost astăzi foarte fericiți. M-am gândit să fie un spațiu mai primitor, să nu mai avem aceleași bănci vechi… ”, spune învățătoarea.
În locul măsuțelor vechi, micuții au descoperit unele colorate, într-o clasă mai caldă, mai primitoare. În săptămâna de vacanță, învățătoarea și părinții au venit la școală și au dat cu lavabilă pe pereți și, în culorile preferate de copii, au vopsit băncile și scaunele, astfel încât, luni dimineață, când au venit la școală, ei nu au putut decât să spună: ”Este cea mai frumoasă clasă din școală!”
”Copiii au fost foarte fericiți. Când am intrat pe ușă, au sărit să ne îmbrățișăm. Mi-au spus că le-a fost dor de mine, că mă iubesc și că abia așteptau să vină la școală”, povestește Camelia Barlaboi.
Unul dintre copii descoperise surpriza încă de săptămâna trecută, și deși lucrurile nu erau încă terminate, reacția lui a fost: ”Doamna, este extraordinar de frumos!”
”M-am gândit să fie un spațiu mai primitor, să nu mai avem aceleași bănci vechi… Și atunci i-am lăsat pe ei să aleagă ce culoare își doresc pentru bancă. S-au implicat toți părinții, au venit și au vopsit băncile în culorile pe care copiii le-au dorit, un părinte a dat cu lavabilă… Acum aștept reacția lor, luni, să văd ce zic”, ne spunea, vineri, învățătoarea Camelia Barlaboi.
În clasă există și o mini-bibliotecă, iar învățătoarea va crea aici un colț de lectură, cu mochetă, unde copiii să stea pe jos să citească. Și până acum au făcut acest lucru, așezați pe niște pernuțe, însă învățătoarea își dorește pentru copii un spațiu mai special.
”M-am limitat la resursele pe care le avem și momentan cu asta am început: vopsirea mobilierului și amenajarea unui colț de lectură… De-a lungul timpului, am încercat să atrag sponsori, am aplicat proiecte, nu am reușit încă, dar nu mă las, nu mă descurajez”, explică învățătoarea.
”Ies la 5,30 pe ușă în fiecare dimineață”
Camelia Barlaboi (foto) este învățătoare la Școala Gimnazială din comuna Boldești-Grădiștea din 2013. Are 37 de ani, este din Ploiești și, pentru a ajunge să îi învețe pe copiii din satul prahovean, iese pe ușa casei, în fiecare dimineață, la 5.30.
”Schimb trei mijloace de transport până acolo. Iau autobuzul, apoi două microbuze, stau și o oră în Mizil, dar la 8.00 sunt în clasă”, povestește învățătoarea. Recunoaște că nu este ușor să facă naveta, dar s-a ”obișnuit” și nu ar pleca de la școala din Boldești-Grădiștea pentru că nu vrea să îi lase pe copii. În școala din satul prahovean este la a treia generație de elevi.
”În 2013, am dat titularizarea la Boldești și nu am mai plecat de acolo pentru că m-am atașat foarte tare de copii. Mulți copii provin din medii vulnerabile, nu au foarte multe posibilități și atunci și pentru ei trebuie să lupte cineva”, mărturisește Camelia Barlaboi.
”Pititea”, la ora de Matematică
Pentru a-și face elevii să vină cu drag la școală, învățătoarea și-a propus să iasă ”din tipare”, să fie ”o profă altfel” și se inspiră din alte modele educaționale, cum este cel finlandez, pentru a face lecțiile mai atractive. Învățătoarea organizează multe ore în aer liber, fie că este vorba de Matematică, de Română/Comunicare sau de o altă disciplină.
”Ieșim în curtea școlii și încerc să le arăt modele din natură. Să vadă, să înțeleagă. La Matematică și Științele naturii, numărăm orice se poate număra, observăm plantele, le studiem… Anul trecut, la clasa pregătitoare, când învățam adunarea și scăderea, jucam <Pititea>. Piteam câțiva colegi, vedeam câți au fost, câți au rămas…. Adunam și scădeam. Iar cu elevii din generația trecută, înainte de evaluarea de la clasa a IV-a, ieșeam în curte când toți ceilalți elevi din școală erau la ore, și, fiind liniște, făceam ora de română”, își amintește Camelia Barlaboi.
Învățătoarea spune că nu are o metodă anume după care predă, doar se adaptează nevoilor copiilor: ”Fiecare copil este unic. Copiii își doresc să învețe și trebuie să știi tu cum să îi faci și să îi determini să învețe … Eu încerc orice posibilitate, mă pliez pe nevoile lor. Important este să simți clasa. Când sunt obosiți, îi scot 10 minute afară și apoi facem liniștiți ora de Matematică. Ca învățătoare, ai un pic de libertate și poți jongla un pic cu orele. Ieșim din spațiul școlii, profităm de orice ocazie și mergem în diferite locuri astfel încât ei să afle lucruri noi, să învețe ceva.”
Fotbal în curtea școlii, alături de elevi
Învățătoarea își amintește că, anii trecuți, avea un fel de ”înțelegere” cu elevii săi mai mari. Le promitea că dacă vor învăța pentru evaluările din cursul anului sau pentru evaluările naționale, va face ce își doresc ei. ”Și am jucat fotbal în curtea școlii. Asta și-au dorit și asta am făcut”, povestește amuzată învățătoarea.
Pentru a-și perfecționa metodele de predare, Camelia Barlaboi participă la cursuri de formare și spune că experiența la SuperTeach, de exemplu, a fost una ”motivațională, inspirațională”: ”Acolo mi-am întărit convingerea că se poate și altfel. Eu sunt un pic altfel, dar am părinți care mă susțin, am colegi buni și formăm o echipă, dar și un director care mă înțelege.”
Deși probleme în educație există și ar trebui cumva rezolvate – calificativele nu arată ”valoarea exactă a copilului”, ”dosariada” este ”cumplită”, iar ”tot sistemul este o provocare, trebuie să lupți”, învățătoarea găsește energia necesară pentru a-i face pe copii să le placă la școală.
”Copiii mi-au spus că ei învață foarte, foarte multe lucruri la școală și că ei abia așteaptă să vină la școală. Eu mă și joc cu ei, organizăm excursii, în care mulți dintre copii, provenind din familii mai sărăcuțe, nici nu ar avea ocazia să plece… Și acum am ales să amenajăm clasa pentru ca ei să vină cu mai mare drag la școală”, spune învățătoarea.
Camelia Barlaboi ar vrea însă mai mult pentru elevii săi și, de aceea, va continua să ”investească” în sala de clasă. Mărturisește că nu se va opri din demersurile de a atrage sponsori pentru a face ”și alte lucruri”, chiar și la nivelul școlii. Are proiecte pe care își dorește să le să pună în practică, iar ”educația antreprenorială” este unul de care elevii de la sat au mare nevoie și din care ar învăța multe lucruri care să îi ajute în viață.
Foto: Camelia Barlaboi
Citește și:
- Ioana Molnar predă limba română, într-o școală de la sat, prin muzică. Surpriza de care au avut parte elevii săi într-o zi de luni FOTO
- Învățătoarea din Bacău care a creat un orar personalizat pentru elevii săi: ”Cred în învățarea bazată pe bucurie mai mult decât în orice altă strategie”
- Profesoara care s-a întors în satul natal și scrie povești împreună cu elevii săi: ”Schimbarea pornește de la fiecare dintre noi”
- Tabita Bucur, o învățătoare de 21 de ani: ”Mi-ar plăcea o şcoală în care elevii şi profesorii sunt fericiţi. Îmi doresc debirocratizare”
- Matematica învățată altfel. Ovidiu Bădescu, profesorul ”emoțiilor”: Dacă este oră în care eu nu aud ”Wow, ce tare”, parcă nu mă simt bine
- Învățătoarea din Brașov care predă ”inteligența emoțională”. Oana Oana crede în schimbarea la firul ierbii și în educația cu ”dragoste pentru copii”