Copiii care transformă școala. Literele învățate, pictate pe un perete. Andreea Puiu: ”Tot ce e în jurul lor le poate purta amprenta” FOTO

0
Foto: facebook.com/ Andreea Puiu

În curtea Școlii Gimnaziale ”Pia Brătianu” din București, copiii se opresc din joacă și citesc mesajul colorat scris pe zid. ”Your future is created by what you do today not tomorrow”. ”Este important ce facem astăzi. Asta înseamnă”, traduce un elev din clasa a IV-a. Pe copii îi încântă culoarea, iar cuvintele în engleză îi provoacă la un scenariu al zilei, ce au de făcut azi. Cei care au scris mesajul sunt elevii din clasa învățătoarei Andreea Puiu. Au pictat peretele în luna iunie, când erau în clasa I. ”Copiii mei știu că pot transforma școala. Tot ce e în jurul lor le poate purta amprenta. Astfel, totul devine o oglindă magică pentru ei, reflectând puterea lor de a aduce o schimbare”, spune învățătoarea.

Elevii din clasa Andreei Puiu învață altfel. Au ore în aer liber și exersează ceea ce au învățat chiar și pe geamurile clasei. Învățătoarea își încurajează elevii, acum în clasa a II-a, să se exprime, să devină creativi, să transforme și să aducă schimbarea. Peretele ”vorbitor” a fost creat în vară,  în ultima săptămână de școală, la ora de arte vizuale și abilități practice. Cu pensulele în mână, urcați pe scăunele sau în genunchi, copiii au dat culoare unui zid care îi îndeamnă adesea pe colegii lor din școală la o… descifrare.

Foto: SparkNews.ro

De ce un perete colorat? Andreea Puiu ne vorbește despre ideea de la care a pornit în acest proiect, o idee care se regăsește de altfel în tot ceea ce face cu elevii săi la clasă.

Copiii mei știu că pot transforma școala. Tot ce e în jurul lor le poate purta amprenta. Astfel, totul devine o oglindă magică pentru ei, reflectând puterea lor de a aduce o schimbare. În Pedagogia fericirii, suntem co-creatori. Facem un plan și găsim o soluție care să poarte vocea noastră. Țintim autonomia, abordarea creativă a unei sarcini de lucru, colaborarea și valorificarea a ceea ce am învățat încât să devină o pârghie în devenirea lor de oameni care dau suflu unui loc, neasistând pasiv ca într-un decor fără viață.

Spațiul școlii ar fi vital să inspire acțiune. Astfel, literele învățate au fost utilizate într-un perete interactiv de la care se pot porni discuții pe teme de empatie, curaj și bunătate sau se poate folosi ca o zonă de lectură și joacă prin texte. Noi expunem cuceririle noastre de-a lungul anului pentru a le onora. Chiar și pentru caietele scrise am avut aceeași intenție, ele cuprinzând „antrenamentele” de peste an.

Foto: facebook.com/ Andreea Puiu

Mai privim în ochi și ideile potrivit cărora anumite lucrurile sunt interzise, precum să scrii pe geamurile clasei sau pe pereții școlii. Când ai o abordare constructivă, devine creație, treci din zona distructivului în folosirea instrumentelor potrivite, de exemplu, markerele de geam și formularea de mesaje-graffiti educaționale pentru întreaga comunitate a școlii.

Mi-aș dori de la vârstele mici să se facă lucruri pentru întreaga comunitate. În acel fel, copiii vor avea perspectiva unor cetățeni globali. Sunt multe programe inovative care se opresc la nivelul liceal sau gimnazial, deși, prin joc, multe conținuturi pot fi traduse pentru nivelul primar și preșcolar.Copiii pot învăța orice, dar nu oricum” este un fir de acțiune preluat de la profesorul meu de pedagogie din liceul pedagogic. Să dăm claritate și contur lui „cum” și lucruri uimitoare se pot întâmpla”, declară învățătoarea Andreea Puiu.

Foto: SparkNews.ro
Foto: facebook.com/ Andreea Puiu
Foto: facebook.com/ Andreea Puiu
Foto: facebook.com/ Andreea Puiu
Foto: facebook.com/ Andreea Puiu
Foto: facebook.com/ Andreea Puiu

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.