Un copil entuziasmat că a descoperit cartea, alături de colegii lui, în campania ”Toată școala citește”: ”Îmi place! Foarte mult! Ne ajută să citim mai bine!”

0

Andreea, Maria, Alindona, Marian și Constantin sunt elevi ai școlii din comuna Grozești, județul Mehedinți. De mai bine de o săptămână, ei și colegii lor citesc, în fiecare zi, la școală, în cadrul campaniei ”Toată școala citește”. Cu emoție în glas, simplu, dar sincer, copiii ne povestesc cum au descoperit cartea, cât de important este cititul și cum lectura le poate dezvolta imaginația. Constantin, Costeluș cum îi spun colegii, este în clasa a VII-a și este sigur că această campanie îi va ajuta pe copii să citească ”mai ușor”. O idee pe care o regăsim în spusele fiecăruia dintre cei cinci pentru că, mărturisesc ei, unii ”nu citesc atât de bine”. În școala din Grozești, proiectul ”Toată școala citește” a fost pornit cu ajutorul copiilor, spun profesorii. Elevii entuziasmați de ideea unei pauze de lectură au încercat să-și convingă colegii să citească și ei. 

Lunea trecută, cei 152 de elevi ai Școlii Gimnaziale din Grozești și ai Școlii Primare din Cârceni au avut prima lor pauză de lectură. În fiecare zi, timp de 10 minute, copiii citesc, iar la clasa pregătitoare, un elev de clasa a III-a sau a IV-a vine să le ”povestească” celor mici.

”La noi, campania se derulează puțin mai altfel. Elevii sunt cei care ”coordonează” campania și sunt entuziaști de întregul proiect. Practic, ei au fost cei care au inițiat-o. Am reușit să vorbesc cu câțiva dintre elevi, ei au luat cărțile și au avut misiunea să își convingă restul colegilor să se alăture și să citească”, povestește Felix Godeanu, directorul școlii.

Mirela Cârneci, profesoară de limba franceză, spune, la rândul său, că elevii ”chiar s-au implicat” în demararea campaniei și au răspuns cu entuziasm provocării. ”Au fost entuziasmați, încântați de această idee, era ceva inedit pentru ei și, într-adevăr, s-au convins unii pe alții”, declară profesoara.

De ce citesc copiii

Alindona este clasa a VI-a și se numără printre copiii care și-au dorit pauza de lectură. Spune că a fost ”un pic greu” să-și convingă colegii să citească, ”unii nu au vrut să ia cărțile”, dar se bucură că toți au ajuns, în final, să citească zilnic în școala în care ea învață. ”Ne ajută să citim mai bine”, consideră Alindona.

Andreea, elevă în clasa a V-a, a ”descoperit” acum cartea și a ajuns la concluzia că este frumos să citești, iar, pentru cei care se descurcă mai greu, pauza de lectură este de mare ajutor: ”Îmi place foarte mult să citesc. Și ne ajută pentru că unii dintre colegi nu știu să citească așa bine.”

Constantin Emanuel, Costeluș cum este alintat de colegi, este în clasa a VII-a și citește acum ”Moby Dick”.  ”Îmi place! Foarte mult!”, ne transmite cu entuziasm părerea lui despre pauza de lectură. ”Cartea este despre o balenă. Am multe de învățat din carte și ne ajută să citim mai ușor”, completează el.

Marian Dragoș, tot în clasa a VII-a, a încercat și el să-și convingă colegii să citească pentru că el crede că este ”important să citim”. Pauza de lectură ”ne ajută să ne dezvoltăm cititul și imaginația”, spune Marian.

Colega lui, Maria Denisa, elevă în clasa a VI-a, mărturisește că proiectul o bucură foarte mult. ”E frumos să citești”, spune Maria, ”e liniște în clasă” și ”ne relaxează”.

Experiența unei săptămâni de lectură

După o săptămână de lectură, profesoara Mirela Cârneci spune că elevii ”sunt entuziasmați” de acest proiect, sunt ”captivați” de ceea ce citesc și discută cu ei despre această provocare. ”Sunt foarte încântați și sunt foarte curioși să vadă până unde putem merge cu aceste 10 minute de lectură zilnică… Această pauză de lectură este un lucru constructiv pentru că ei își valorifică arta cititului. Oarecum a devenit o artă, nu oricine mai poate citi, iar ei devin captivați de ceea ce citesc la școală și noi sperăm să își continue lectura acasă”, precizează profesoara de franceză.

La rândul său, Felix Godeanu, directorul școlii, a constatat, în urma primelor zile din campanie, că elevii sunt atrași de ideea de a citi, iar faptul că unii dintre ei s-au implicat în demararea proiectului este dovada că ei își iau treaba în serios dacă sunt responsabilizați.

”Copiii citesc mult mai mult decât speră adulții, copiii se implică mult mai mult în activitățile care îi formează și, în același timp, dau dovadă de o maturitate ieșită din comun. Copilul se comportă ca și adultul în momentul în care îl responsabilizezi. Meritul le aparține lor în această campanie”, spune directorul.

De altfel, explică Felix Godeanu, tot timpul i-a implicat pe elevi în diverse activități, i-a lăsat pe ei să le creeze și să le gândească. Copiii au organizat astfel Crăciunul Copiilor și au pregătit mai multe proiecte în cadrul mobilităților Erasmus. Asta pentru că elevii au nevoie să fie încurajați, adaugă directorul școlii, iar el caută tot timpul să îi ajute să capete încredere în ei. În dezvoltarea unui copil, profesorul are un rol esențial, mai crede Felix Godeanu: ”Școala este cea care produce educație, iar dacă profesorul este pasionat poate să schimbe generații întregi.”

Dar iată alte imagini din campania ”Toată școala citește” în comuna Grozești, Mehedinți:

Foto: Felix Godeanu; facebook.com/ Scoala Gimnaziala Grozesti

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.