Pregătire gratuită la matematică pentru Evaluarea Națională 2024. Elevii de clasa a VIII-a se pot înscrie la cursurile ținute de liceenii de la MateX

2

Elevii de clasa a VIII-a care vor să consolideze materia la matematică pentru examenul de Evaluare Națională au posibilitatea să participe la cursurile de pregătire gratuită, susținute de liceenii de la MateX. Cinci eleve în clasele a X-a și a XI-a susțin lecțiile online, o dată pe săptămână. Proiectul MateX a fost inițiat, în urmă cu patru ani, de olimpici de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București (ICHB) și continuă, anul acesta, cu o echipă formată din elevi atât de la liceul bucureștean, cât și de la colegii din țară. Elevi de clasa a VIII-a din toată țara participă deja la cursuri, dar înscrierile continuă. Până la examen, ei vor susține două simulări.

Liceenii de la Mate X au început cursurile de pregătire la matematică în luna februarie, după simularea examenului de Evaluare Națională. Rezultatele de la matematică i-au determinat însă să ajute și mai mulți elevi de clasa a VIII-a, astfel că înscrierile sunt încă deschise.

Până acum au avut loc patru cursuri, iar elevii care se înscriu de acum înainte vor avea acces la înregistrările acestora. Lecțiile sunt săptămânale, au loc în fiecare zi de vineri, de la ora 19.00 până la ora 21.00, și se desfășoară pe platforma Microsoft Teams.

Cele cinci eleve care susțin lecțiile (echipa MateX este mai mare, având și componente de IT și marketing) sunt: Flavia Tămaș de la Colegiul Național ”Vasile Lucaciu” Baia Mare, Ioana Drânda – Liceul Teoretic ”Avram Iancu” Cluj-Napoca, Antonia Țarfulea – Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, Zehra Bingol – Liceul Teoretic Internațional de Informatică București și Irina Șușca – Colegiul Național ”Emil Racoviță” Cluj-Napoca.

La cursurile MateX de anul acesta, s-au înscris elevi de clasa a VIII-a din întreaga țară, atât din mediul rural, cât și din mediul urban, iar la fiecare lecție au fost prezenți, până acum, în jur de 50-60 de elevi. În principal, sunt copii care au nevoie de exersarea unor noțiuni pe care nu le-au înțeles la clasă și nu își permit meditații, dar și elevi care doar vor să consolideze materia pentru examen.

”Noi ne dorim să ajutăm și mai mulți copii, mai ales că la simulare au fost rezultate destul de slabe. Simțim că putem face acest lucru și până acum a funcționat, ne-am descurcat în anii anteriori”, spune Flavia Tămaș, olimpică în clasa a X-a.

Anul trecut, la cursurile MateX au participat 70 de elevi de clasa a VIII-a, iar media notelor la matematică obținute la examen a fost peste 9. ”Am avut trei note de 10 și multe note peste 9. De obicei, cei care se țin de treabă sunt și cei care iau note mari”, precizează Flavia. Care este cheia în pregătirea pentru examen? Elevii trebuie să se pregătească constant, răspunde Ioana Drânda, elevă în clasa a XI-a, și să exerseze modele de examen.

”La simulare, eu am obținut o notă mai mică decât la examen. La Evaluare, am luat 10 la ambele materii. În urma simulării, mi-am dat seama unde ar trebui să mai lucrez ca să reușesc să acopăr toată materia. Cred că asta este important: elevii să vadă dacă au acoperit toată materia până la simulare, să vadă unde au lipsuri și să continue să muncească acolo unde au nevoie. Important este să nu se amăgească de notele obținute și să continue să muncească”, spune Ioana.

În opinia Flaviei, o explicație pentru rezultatele slabe de la simulare ar fi că ”elevii nu conștientizează că este important să înveți și la matematică, și la română, chiar dacă nu îți place”. ”Îți dezvoltă gândirea și, până la urmă, cu cât obții o notă mai mare, cu atât ai șanse mai mari să ajungi la liceul dorit”, adaugă eleva în clasa a X-a.

Ioana are un răspuns și pentru acei elevi care își pun întrebarea la ce-i ajută în viață unele noțiuni de matematică: ”Matematica este la baza oricărei științe și chiar dacă nu vrei să urmezi o carieră în acest domeniu, eu cred că îți dezvoltă foarte mult gândirea logică și acest lucru este important în orice domeniu. Nu e important că știi cum să rezolvi o integrală, este important că știi cum să gândești o metodă de rezolvare a unei probleme.”

Simulări pentru examen

Ioana va susține, vinerea aceasta, al doilea curs ca ”profesor” în cadrul proiectului MateX. Povestește că, la prima lecție, săptămâna trecută, elevii de clasa a VIII-a au fost foarte implicați, au pus întrebări și dacă nu au înțeles un exercițiu, au rugat-o să îl mai rezolve o dată. Important este ca ei să plece din curs cu noțiunile înțelese și, în plus, fiecare primește feedback la teme.

”Chiar dacă este un număr destul de mare de copii, le oferim feedback pe teme astfel încât să fie totul clar pentru toți. Noi încercăm să îi stimulăm și le acordăm puncte pentru teme. Dacă participă la cursuri, dacă își fac temele, dacă sunt activi, vor primi puncte, iar la sfârșit le oferim și un premiu”, explică Ioana. De exemplu, anul trecut, primii cinci copii au primit o tabletă Samsung, dar s-au oferit, cu susținerea sponsorilor, și cărți, rechizite sau tricouri.

Totodată, elevii de clasa a VIII-a care participă la cursurile MateX vor susține două simulări pentru Evaluarea Națională 2024, iar prima va fi la începutul lunii aprilie. Chiar dacă nu mai este mult timp până la examen, Flavia consideră că elevii pot recupera la matematică: ”Și eu urmează să susțin niște examene pentru facultate și atâta vreme cât știu să îmi organizez timpul, să îmi prioritizez ce nu știu – ce știu, chiar se poate recupera.”

Flavia are și un canal de Youtube (Mate cu Flavia) și de TikTok cu lecții de matematică și spune că îi place foarte mult ceea ce face: ”Este altfel să predai și să înveți de la elev la elev. Ei se simt mai confortabili în prezența noastră, pot să pună întrebări și nu simt presiunea aceea de la clasă că ei nu știu, în comparație cu ceilalți.”

Ioana îi încurajează pe elevii de clasa a VIII-a să se înscrie la cursuri, mărturisind că ea și- ar fi dorit să aibă parte de o astfel de învățare, de la elevi mai mari: ”Nu ne vine să credem cât de mulți copii ajutăm și din câte județe sunt! Eu am făcut gimnaziul într-o școală din mediul rural și am observat o diferență foarte mare de predare între urban și rural, mai ales la matematică și română. Din acest motiv, am și dorit să mă implic în acest proiect pentru că mi-am dat seama cât de mult m-ar fi ajutat ca niște fete de liceu, poate olimpice, care își doresc să se implice și să își ofere timpul lor, să lucreze cu mine. Aș fi avut mai multă încredere în mine.”

  • Elevii de clasa a VIII-a care doresc să participe la cursurile MateX 2024 se pot înscrie AICI.

Șase olimpici naționali la matematică, elevi la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, au lansat în 2020 proiectul ”MateX” de pregătire gratuită a elevilor de clasa a VIII-a pentru examenul de Evaluare Națională.

”De ce am ales să facem proiectul acesta? Pe lângă faptul că am simțit că ar fi foarte frumos din partea noastră să împărtășim lucrurile care ne plac, matematica este frumoasă și e aproape o crimă să o predai fără să încerci să arăți frumusețea ei. Atunci când rezolvi o problemă, pur și simplu ajungi să te bucuri de modul în care ai gândit să o rezolvi”, spunea, la acel moment, unul dintre membrii echipei.

Ce spun liceenii din echipa MateX 2024: ”Proiectul nostru nu este doar un program de meditații, ci o inițiativă condusă de elevi olimpici pentru a încuraja învățarea și perseverența în rândul tinerilor din întreaga țară. Prin intermediul acestui program, dorim să aducem în egală măsură șansele de succes pentru toți elevii, indiferent de mediul lor socio-economic. Cu un număr impresionant de aproximativ 800 de participanți din toată țara de-a lungul anilor, echipa MateX sprijină viitorul educației din România, mândrindu-ne cu rezultatele elevilor noștri. Rata de promovare a acestora este de 100%, iar unii dintre ei au obținut note maxime.”

Citește și: 

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.