Matematica este frumoasă. Diana Țolu, medaliată cu argint la Olimpiadă: „Poți să dai frâu liber creionului și să te gândești ce se întâmplă dacă fac așa…”

1

Diana Țolu este medaliată cu argint la Olimpiada Internațională de Matematică pentru liceeni din acest an. A fost singura fată din lotul olimpic al României, toți cei șase elevi fiind debutanți la această competiție. Diana spune că a descoperit frumusețea matematicii încă de mică, îi plăcea să creeze jocuri logice și petrecea ore în șir să rezolve o problemă complicată. Era o provocare, dar în același timp o bucurie. A intrat în lumea concursurilor în clasele primare, în gimnaziu a luat an de an medalie la faza națională, iar primul aur la nivel internațional l-a obținut în clasa a VIII-a. În spatele acestor rezultate se află multă muncă, dar mai ales pasiunea pentru matematică. ”Este fascinant să simți cum munca pe care o depui și toate așteptările pe care le ai chiar se concretizează”, mărturisește Diana.

Diana Țolu (foto) a terminat anul acesta clasa a XI-a. Este elevă la Liceul Internațional de Informatică București, care a cooptat-o în clasele de olimpici după ce, în a VIII-a, a câștigat locul I la Olimpiada Națională de Matematică și medalia de aur la Balcaniada pentru Juniori. Este din Slatina și a acceptat propunerea de a veni la București fără să stea mult pe gânduri: ”Era visul meu de când eram mai mică. Tot vedeam elevi de la ICHB în competiții și eu care ținteam cât mai sus…”

Participă la concursurile de matematică din clasa I, iar din clasa a V-a la olimpiadele naționale. ”Am luat medalii în fiecare an la Națională. În clasa a V-a am luat bronz, în clasa a VI-a și a VII-a argint și apoi aur. La prima olimpiadă internațională de matematică am fost în clasa a VIII-a – Balcaniada de Juniori, unde am obținut medalia de aur”, spune Diana.

În liceu și-a propus să ajungă la cât mai multe olimpiade internaționale. În 2019 și 2020 a luat argint la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete, aur în 2021, argint la Balcaniada de Seniori 2021 și argint în luna iulie la Olimpiada Internațională de Matematică. A fost singura fată din lotul olimpic, dar s-a obișnuit: ”La Balcaniada din toamnă, am fost două echipe și din 12 participanți, eu am fost singura fată”.

Cum a descoperit Diana matematica? ”Nu am în familie pasionați de matematică, a venit din mine. De când eram mică îmi plăcea să creez diverse jocuri logice, mă simțeam atrasă de tot felul de provocări matematice. În clasa I am început cu concursurile de primară, care m-au atras foarte mult pentru că îmi plăcea competiția, dar îmi plăcea să și câștig. Ușor-ușor, am început să îmi setez idealuri din ce în ce mai sus. În clasa a III-a, îmi doream să obțin o cupă la un concurs, în clasa a IV-a am obținut. În clasa a V-a mi-am dorit să mă calific la Olimpiada Națională de Matematică și m-am calificat. Am luat bronz, mi-am dorit apoi argintul, aurul, olimpiada internațională și ușor-ușor au venit toate.”

Ce se află în spatele reușitelor tale?

E foarte-foarte multă muncă, dar nu este o muncă obositoare, chinuitoare și nu pot să spun că este o muncă care m-a privat de vreo fericire a copilăriei. Este pur și simplu pasiune. În momentul în care mă pun să lucrez, chiar și când eram mică, mă apucam să lucrez și mă gândeam cu orele la o problemă pentru că mă bucura lucrul acesta. Mă atrăgea faptul că era o problemă complicată, avea multe idei în spate și citeam tot felul de articole legate de ea.

Tu ai descoperit că matematica este frumoasă, lucru pe care mulți copii în școală nu ajung să o facă. De ce crezi că se întâmplă lucrul acesta?

Pentru că matematica depinde și de profesor, însă matematica de la clasă, comparată cu matematica de olimpiadă, nu conține informații foarte interesante sau cel puțin nu sunt prezentate foarte atractiv, iar copiii nu înțeleg în primul rând ce este în spatele acestor informații. Ele sunt predate mot-a-mot și, în general, nu reușesc să înțeleagă ce se află în spatele lor. Noi, în schimb, luându-le la un nivel mai avansat, vedem practic ce se ascunde în spatele fenomenelor pe care le învață copiii, în general.

Ar trebui să se schimbe modul de predare, copiii să vadă ce se află în spatele unor formule, noțiuni?

Am ajuns la concluzia că fiecare copil are un anumit talent și fiecare poate să înțeleagă anumite lucruri. Dacă s-ar schimba materia și s-ar face mai grea, i-ar pierde pe foarte mulți dintre copii. Din acest motiv bănuiesc că matematica este predată așa, mot-a-mot, și nu se înțeleg toate fenomenele din spate. Devine practic monotonă și repetitivă, mie așa mi se pare matematica predată acum la școală. Repetă anumite idei care sunt pur și simplu date cuvânt cu cuvânt și hai să repetăm formula respectivă, dar dacă ar fi predată altfel, ar exista destul de mulți copii care nu ar reuși să țină pasul.

Cum să fie predată altfel?

Adică într-un ritm mai alert, mă gândesc eu. Mie mi s-a părut matematica ușoară și frumoasă pentru că, în fiecare vară, înainte să încep anul școlar, eu făceam materia anului respectiv și automat mi se păreau frumoase noțiunile, chiar dacă erau noi. Mi se păreau frumoase pentru că le înțelegeam deja. Însă trebuie să ai o anumită pasiune. Plus că matematica ca să fie înțeleasă la un anumit nivel, nu neapărat de performanță, ci să fie înțeleasă așa cum trebuie să fie înțeleasă, în spatele ei trebuie să se afle foarte multă muncă. Trebuie să ai pasiune să lucrezi și să faci anumite tipuri de exerciții.

Sursa foto: Facebook/ Societatea de Stiinte Matematice din Romania

Spuneai că lucrai în vacanța de vară materia din următorul an școlar. Lucrai singură? Te ajuta un profesor?

Profesoara mea de la clasă, cea cu care am făcut din clasa a V-a până în clasa a VIII-a, dumneaei m-a ajutat de fiecare dată. Când m-am calificat primat dată la Națională, țin minte că a fost foarte-foarte entuziasmată. M-a luat în brațe și mi-a spus că am reușit. De fiecare dată a fost bucuroasă pentru fiecare succes al meu, întotdeauna m-a susținut și chiar am fost apropiată de dumneaei. M-a încurajat să merg la ICHB pentru că e un liceu cu renume.

Cum a fost trecerea de la școala de stat la școala privată?

Nu a fost o diferență foarte mare. Oricum, eu am venit focusată pe Matematică, exact la fel ca în gimnaziu. Am întâlnit din nou un domn profesor foarte pasionat, care mă susține și mă ajută. Atât în gimnaziu, cât și aici, am fost susținută de toate cadrele didactice în ceea ce privește activitatea și participarea mea la competiții.

Munca la lot ce presupune? Cum vă pregătiți?

Peste 90% este muncă individuală. Fiecare dintre noi lucrează extraordinar de mult acasă. Bineînțeles, profesorii coordonatori de lot, spre exemplu anul acesta, au făcut un modul de lecții intensive înainte de olimpiada internațională, unde profesori, foști olimpici internaționali, ne-au arătat diverse lucruri. Ne-au dat și teste de antrenament înainte de olimpiadă, însă munca individuală este cea care te ridică cel mai mult.

Sursa foto: Facebook/ Societatea de Stiinte Matematice din Romania

Au fost dificile subiectele de la olimpiadă?

Au fost foarte grele. Dintr-un maximum de 42 de puncte, medalia de aur se obținea cu 24 de puncte. Am avut două zile de concurs, fiecare zi cu câte trei probleme. Problemele 3 și 6 sunt cele mai dificile întotdeauna, însă anul acesta și problema 2 a fost foarte grea, motiv pentru care a fost destul de greu de abordat problemele.

Te așteptai la medalie? 

Eu am avut întotdeauna obiectivul acesta, însă am avut și foarte multe momente în care am crezut că este imposibil să reușesc să mă calific la Olimpiada Internațională. Înainte sunt niște probe de selecții foarte dure și practic a fost fascinant că am ajuns până aici. Am fost extraordinar de entuziasmată că am avut oportunitatea să particip și mi-am dorit bineînțeles o medalie cât mai bună pentru că este o olimpiadă de prestigiu și o medalie care chiar atârnă la CV.

Cu speranța că poate anul viitor va fi chiar în format fizic…

Ar fi bine, sperăm. Însă nu sună atât de promițător. Între 1 și 6 septembrie urmează Balcaniada de Seniori și cred că este din nou online.

Te-ai gândit ce faci după clasa a XII-a?

Încă nu sunt hotărâtă. Știu sigur că drumul meu o să aibă legătură cu Matematica, nu știu exact unde… Probabil o să încerc și pe partea cu Informatica pentru că mă atrage destul de mult, însă nu e neapărat o pasiune pe care am fructificat-o în timp, pentru că nu am avut timpul necesar, fiind prinsă cu Matematica și concursurile care sunt foarte multe. O să văd, o să mă mai gândesc anul acesta.

Dar te atrage ideea de a pleca din țară, de a studia afară?

Mă atrage, însă încerc să pun în balanță și să văd ce îmi oferă rămasul aici și ce îmi oferă plecatul afară. Încerc să fiu destul de rațională și să iau decizia cea mai bună strict pentru mine. Mă atrage și ideea aceasta de a studia la Facultatea de Matematică și Informatică de la Universitatea din București, dar trebuie să mă informez foarte bine pentru că este o decizie care trebuie luată cu multă grijă.

Din toată experiența ta la olimpiade, sunt momente care te-au marcat, momente puternice…

Nu pot să denumesc numai unul. Am avut foarte-foarte multe fericiri, fiecare moment în care m-am calificat la olimpiadă sau mi-am atins un ideal a fost pentru mine… Este un lucru fascinant să simți cum munca pe care o depui și toate așteptările pe care le ai chiar se concretizează. De fiecare dată realizez că am reușit să fac ceva măreț.

Cum ți s-a părut decizia ministerului de a nu organiza olimpiade nici măcar în format online?

Eu am fost dezamăgită. Anul trecut mă pregătisem foarte bine pentru olimpiada națională. Urma olimpiada județeană și am aflat brusc că nu va mai fi. A fost pentru mine o dezamăgire mare, însă am continuat să lucrez pentru că pasiunea pentru matematică a fost întotdeauna dominant pentru mine, mai mult decât o anumită recunoaștere. Participarea mea la concursuri a fost întotdeauna motivată de pasiunea pentru Matematică.

Îmi spuneai mai devreme că ți-a plăcut dintotdeauna să creezi jocuri logice, să demonstrezi probleme… Ne poți da un exemplu?

De exemplu, la geometrie sunt diverse configurații și ne jucăm cu creionul pe hârtie. Matematica este destul de frumoasă la un nivel avansat, când poți să dai frâu liber creionului și să te gândești ce se întâmplă dacă fac așa… Poate nu găsești un răspuns, însă este un joc frumos de gândire.

Citește și: 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.