Club de lectură, creat la școala din Cocorăștii Colț: un spațiu atractiv în care elevii de gimnaziu dezbat, în fiecare zi de vineri, cărțile citite

0

Elevii din clasele V-VIII de la școala din Cocorăștii Colț, județul Prahova, au un club de lectură, începând din luna octombrie. Săptămânal, după ore, ei participă la activități unde discută cărțile citite, vizionează filme și fac jocuri de rol. Coordonatorul clubului, Ana Surlaru, învățătoare și profesoară de educație tehnologică, spune că, prin acest proiect, se urmărește nu doar promovarea lecturii în rândul elevilor, dar și dezvoltarea abilităților de comunicare, de exprimare a punctelor de vedere și de argumentare, astfel încât copiii să capete încredere în ei și să se poată exprima în public. Separat, profesoara desfășoară și activități remediale pentru elevii care întâmpină dificultăți de învățare. Spațiul în care funcționează clubul este unul primitor, cu fotolii puf, tablă inteligentă și cărți pe care elevii le pot împrumuta.

”Clubul de dezvoltare personală prin lectură” de la Școala Gimnazială din Cocorăștii Colț a fost creat în cadrul proiectului PNRAS (Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar), pe care școala îl derulează începând din 2022. Ana Surlaru, coordonator de proiecte și programe educative, spune că ideea a pornit de la elevi.

”Am vorbit cu copiii, echipa școlii a făcut o analiză de nevoi, ce anume ar fi bine să facem în acest proiect astfel încât să corespundă nevoilor și dorințelor lor. Degeaba am fi făcut ceva ce nu i-ar fi atras pe copii, iar ei au vrut acest club. În plus, în cadrul școlii, noi desfășurăm mai multe activități cu scopul de a încuraja lectura: sărbătorim în fiecare an <Ziua Cititului Împreună>, mergem la Casa Culturală Rurală, avem și un parteneriat cu Casa de Cultură a municipiului Ploiești unde participăm la activități de mai mulți ani și am organizat excursii la târgul Gaudeamus. Un alt proiect care a fost punct de plecare l-a constituit <Citește-mi 100 de Povești>, proiect derulat de Asociația OvidiuRO, la care au participat toate educatoarele. Astfel, atât la nivelul cadrelor didactice, cât și la nivelul copiilor, s-a înregistrat un interes”, explică Ana Surlaru.

Clubul a fost amenajat într-o fostă sală de clasă, devenită ulterior loc de depozitare și transformată acum într-un spațiu modern, dotat cu imprimantă multifuncțională, laptop și tablă inteligentă (”avem, pe lângă lectură, și vizionare de filme, și joc de rol”), cu pufuri, corpuri de bibliotecă și cărți noi, cumpărate sau donate, pe care elevii le pot împrumuta. Când au văzut spațiul la începutul lunii octombrie, când s-a deschis clubul, elevii au spus ”wow”. ”Copiii erau foarte curioși. Le-am promis că vor vedea sala când va fi gata și au fost foarte încântați când au venit la prima activitate”, declară profesoara.

Clubul de vineri

În cadrul clubului, care poate fi folosit de orice profesor din școală pentru a desfășura ore cu elevii, Ana Surlaru ține săptămânal activități de lectură pentru elevii de gimnaziu, dar și activități remediale.

Activitățile de lectură au loc vinerea, după ore. ”Prin crearea acestui Club de dezvoltare personală prin lectură, am urmărit să atragem atât elevi care sunt deja cititori pasionați, experimentați, cât și elevi care au fugit de cărți până acum. Avem elevi care vin și doar împrumută cărți și elevi care participă la activitățile clubului. O săptămână, desfășor activitatea cu elevii de clasa a V-a pentru că ei sunt o clasă mai numeroasă și participă în număr mare, o săptămână cu clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a, de unde vin 10-12 elevi, dar am avut și peste 20 de elevi la o activitate”, explică profesoara.

La întâlnirile de vineri, elevii prezintă cărțile citite, le discută și fiecare încearcă să îi convingă și pe ceilalți să împrumute aceeași carte. Citesc fragmente din cărți, pentru că ”unora le este teamă să citească, nu își pot controla emoțiile în public”, fac un alt final al cărții ori realizează o altă copertă.

”Facem dezbateri, jocuri de rol pentru a-i ajuta pe cei care au teama de a vorbi în public să câștige încredere. Am lucrat mult pe <Harry Potter>, copiii au făcut teste online, au vizionat secvențe din film și au făcut o comparație între școala noastră și școala de vrăjitorie. Au fost foarte dinamice aceste activități pe tema Harry Potter.

Plecând de la cititul și vorbitul în public, ne axăm mult pe dezvoltarea vocabularului. Chiar dacă au idei, unora le este greu să se exprime și, cu ajutorul tablei inteligente, căutăm definiții ale unor cuvinte, imagini, informații ori descrieri. Avem în plan să facem și scriere creativă și știm că există potențial. O fostă elevă a școlii noastre a câștigat, în vară, marele premiu la un festival de poezie și mai avem două eleve, la clasele a V-a și a VI-a, care și-au citit creațiile în fața profesorilor și colegilor”, povestește coordonatorul clubului.

Ca învățătoare, Ana Surlaru a promovat mereu lectura în rândul elevilor. În sala de clasă, are de mulți ani o minibibliotecă de unde copiii pot împrumuta cărți. Elevii de clasa a VIII-a sunt foștii săi elevi din ciclul primar, cu care a desfășurat și un opțional în clasa a III-a, ”Călătorie în lumea cărților”, și se aștepta ca ideea unui club să îi atragă: ”La mine, totul s-a învârtit în jurul lecturii pentru că am plecat de la ideea că este imposibil să faci ceva dacă nu citești. Tot timpul am abordat tema aceasta a lecturii cu elevii, i-am încurajat să citească. A prins, este adevărat nu la toți. Acum, la club, vom avea Secret Santa și se vor oferi doar cărți, cărți aduse de ei.”

Activități remediale

Luni, după programul școlar, tot în cadrul clubului, profesoara susține activități remediale pentru elevii care au deficiențe de învățare. Lucrează cu elevi de clasa a V-a, a VI-a și a VIII-a. În proiect au loc și ore de pregătire la română, însă Ana Surlaru desfășoară altfel activitățile: ”Este o altă abordare, mai mult ludic și în afara programei școlare. Citim, facem joc de rol, copiii desenează, lucrează în echipă. Cu cei care se descurcă foarte greu, ne limităm la a înțelege textul și a citi fiecare în ritmul lui.”

Dintre cei 100 de elevi de gimnaziu (școala are 200 de elevi și preșcolari), din octombrie și până aproape de finalul lui noiembrie, aproape 60 au trecut pragul clubului de lectură. Participă cine dorește, nu există obligativitate de continuare, poți să vii, să te retragi, să revii, explică profesoara:

”Cert este că activitățile de la club îi ajută pe copii. Dovada este că ei continuă să vină și își doresc. Unii au plecat, dar au revenit. Important este și faptul că ei primesc hrană în zilele în care participă la activități. Există o sală de mese și avem un contract cu o firmă de catering care livrează, în general, masă caldă. Aș vrea să mai subliniez un lucru, acela că noi mergem pe educație prin lectură. Îi învățăm pe copii să fie toleranți, empatici și urmărim să diminuăm agresivitatea în rândul lor și fenomenul de bullying.”

În proiectul PNRAS derulat de școală, pe lângă clubul de lectură, au loc și activități de pregătire suplimentară la română și matematică, la care participă elevi din toate clasele de gimnaziu. Totodată, sunt organizate vizite de studiu, vizite de documentare sau excursii, cum a fost, recent, cea de la Târgul de carte ”Gaudeamus” din București.

Participarea la târg a fost un prilej pentru copii de a cunoaște scriitori și de a participa la ateliere de lectură, dar și unul de a stabili noi activități în cadrul clubului. Astfel, anul viitor, elevii vor fi vizitați de Nicu Alifantis, de poetul și muzicianul Andrei Păunescu și de scriitoarea Victoria Furcoiu. ”Încercăm să facem și altcumva, lucruri care se întâlnesc mai rar într-o școală mică din mediul rural. Așteptăm cu nerăbdare aceste întâlniri, copiii deja s-au documentat și sunt încântați de invitații care vor fi alături de noi”, conchide Ana Surlaru.

Sursa foto: Facebook/ Scoala Gimnaziala, comuna Cocorastii Colt Prahova

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.