Jocul care unește, metoda aplicată cu succes de o învățătoare din București. Florentina Ivan s-a întors în satul natal și va începe o nouă provocare

0

O clasă în care niciun copil nu este marginalizat, elevii lucrează în echipe, colaborează, se ajută. Nu sunt vânate calificativele, copiii ”luptă” pentru puncte întrucât vor fi recompensați printr-o ieșire la film, o plimbare în parc sau o zi fără lecții. Este metoda aplicată la clasă de o învățătoare din București timp de cinci ani, cu elevii din generația care a terminat clasa a IV-a în 2019. ”Jocul care ne unește” a dat roade, iar învățătoarea a câștigat anul trecut cu acest proiect la ”Creatori de educație”. Florentina Daniela Ivan a fost propusă de unul dintre părinți și spune că a adaptat o strategie care funcționează foarte bine în alte state, dorindu-și să-i aducă împreună pe copii, să îi atragă și să acumuleze altfel informațiile, prin joc și nu lucrând pagini întregi din auxiliare.

Aceeași metodă a fost folosită de învățătoare (foto) și în anul școlar care tocmai s-a încheiat, când a predat la clasa pregătitoare. Până să fie suspendate cursurile, copiii câștigaseră deja plimbarea în parc, o zi cu telefoanele la școală și o alta fără lecții.

Jocul este simplu, începe la fiecare unitate de învățare, copiii sunt împărțiți în echipe, iar la final, aceștia lucrează la un proiect și obțin puncte.

”Pentru proiectul stabilit la sfârșitul unității de învățare, copiii lucrează în echipe. Echipele sunt formate la începutul unității de învățare prin tragere la sorți, astfel că toți copiii au aceeași șansă. Practic, ei luptă să câștige puncte. Se distrage atenția de la note, de la calificative… Nu contează că ai luat FB sau ai luat B, contează câte puncte ai făcut în cadrul echipei.

Copiii luptă de fapt pentru o recompensă și se străduiesc să lucreze la proiect, să facă exerciții suplimentare… Aveau un borcan cu boabe de fasole și când o echipă ajungea să umple borcanul până la o anumită limită, stabilită la început, câștiga jocul și toți copiii din echipa respectivă mergeau la film sau la un loc de joacă. Pedepsit prin recompensă, după cum spunea un coleg…”, povestește învățătoarea.

Pentru a duce la îndeplinire o astfel de strategie, Florentina Daniela Ivan a avut sprijinul părinților, care, deși la început au fost reticenți, au înțeles că această metodă îi ajută pe copii și duce la rezultatele așteptate.

”Ce am urmărit prin această metodă a fost integrarea tuturor elevilor în colectiv, pentru că aveam și copii cu CES, pornind de la ideea că niciun elev nu trebuie marginalizat și trebuie apreciat. În plus, elevii și-au însușit mai bine cunoștințele pentru că au lucrat și suplimentar, dar nu pentru notă, ci ca să meargă în parc cu bicicletele sau să aibă telefoanele o zi la școală. Au muncit pentru altceva, nu pentru note. Primeau puncte și dacă își ajutau un coleg în ziua aceea, dacă adunau hârtiile unui coleg de pe jos… Se punctează partea aceasta socială și civică, mai mult decât pentru lecțiile efective”, explică învățătoarea.

De la capăt…

Florentina Daniela Ivan a lucrat în acest mod cu elevii de la Școala 195 din Capitală, unde a predat timp de 18 ani. Cu o experiență la catedră de 32 de ani, învățătoarea a decis însă anul acesta să facă o schimbare, să înceapă o nouă provocare. S-a întors în satul natal, iar din toamnă va preda într-o școală din Teleorman și va duce în sala de clasă ”Jocul care ne unește” ce a dat rezultate la București.

Învățătoarea și-ar fi dorit să învețe copiii de la sat, într-o comunitate dezavantajată, însă a reușit deocamdată să facă un schimb de post la Alexandria. Nu a renunțat la ideea că într-o zi va putea preda la țară, poate chiar în satul în care acum locuiește.

”Am rămas impresionată de programul Teach for Romania, dar pentru profesorii cu vechime nu există posibilitatea să te înscrii, este doar pentru debutanți. Am vrut să fac o schimbare, să fac ceva nou… Am zis de ce să aștept până la pensie să mă întorc în satul meu și de ce să nu cresc două serii de copii aici, în județul în care m-am născut. Este o provocare și sper să reușesc ceea ce îmi propun”, mărturisește învățătoarea, în vârstă de 52 de ani.

Florentina Daniela Ivan a revenit în casa bunicilor din satul Beiu, comuna Ștorobăneasa, aflat la aproximativ 20 de km de Alexandria. În august va afla la ce clasă va preda din toamnă și știe că va avea nevoie de susținerea părinților pentru a putea aplica strategia jocului care unește.

”Trebuie convinși părinții că nu trebuie să faci zeci de auxiliare ca să știe copilul și că este suficient să îl introduci într-un joc din acesta ca să învețe. Vă spuneam mai devreme că părinții elevilor din clasa pregătitoare erau reticenți în privința metodei, dar până la urmă s-au convins că este bine ceea ce fac. Au aflat și faptul că acest proiect a fost premiat… Eu nu am vrut să mă înscriu pentru că nu este vreo inovație, am gândit doar altfel o abordare pentru că am considerat că așa îi atrag pe copii. Propunerea a fost făcută de un părinte al unui copil cu CES, mulțumit de rezultate și de faptul că acesta nu a fost marginalizat. Copilul a terminat clasa a V-a și a ajuns olimpic la informatică, spune învățătoarea.

Provocările din toamnă

Dincolo de provocarea unui nou început, Florentina Daniela Ivan este pregătită pentru scenariul în care în toamnă cursurile se vor desfășura din nou online. În martie, când școlile s-au închis, platformele educaționale nu erau o necunoscută, așa că nu a fost dificilă mutarea orelor în clasa virtuală. A trebuit doar să adapteze lecțiile și să găsească modalități prin care să îi atragă pe copii. Având 35 de elevi în clasă, i-a împărțit în două grupe și se vedea cu aceștia pe Google Meet.

”Le-a plăcut foarte mult experiența aceasta online, ba chiar ar fi vrut să stăm mai mult în acele întâlniri video. Le puneam filmulețe, făceam jocuri, au avut și proiecte de făcut, chiar împreună cu părinții. Nu pot să spun că a fost ușor, dar am reușit să fac acele ore atractive, iar copiii au fost încântați”, spune învățătoarea.

În timpul vacanței de vară, Florentina Daniela Ivan ajută copiii care locuiesc pe aceeași stradă cu ea în satul teleormănean. Pentru a nu uita ce au învățat, le face fișe de lucru și, dacă le aduc înapoi la corectat, primesc prăjituri făcute în casă sau bomboane.

Foto: Arhiva personală prof. Florentina Daniela Ivan

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.