Jocurile folosite în timpul lecțiilor, ziua de 5 iunie când se deghizează în personajele preferate, picnicul din grădină sau orele în care au făcut pizza și au învățat fracțiile se numără printre lucrurile pe care copiii le apreciază cel mai mult și le notează în scrisoarea pentru învățătoare de la sfârșit de an școlar. Este un fel de feedback pe care învățătoarea îl cere de la elevii săi și de care ține cont în anul care vine. Ioana Vaida predă la clasă simultană într-o școală din mediul rural. Anul acesta are clasele I și a II-a, iar în vacanța de primăvară le-a făcut o surpriză. A adus în sala de clasă o canapea veche, ”lădoi” cum i se spune în zona Sălajului, pe care a recondiționat-o și unde acum copiii citesc, discută sau se relaxează.
Ioana Vaida (foto) predă la Liceul Tehnologic Nr.1 din comuna Gâlgău, județul Sălaj. Are 13 elevi de clasa I și 7 elevi de clasa a II-a care învață în sistem simultan. Un sistem nu greu, ”foarte greu” spune învățătoarea, mai ales atunci când trebuie să te împarți între două clase în care copiii nu se pot descurca independent și au nevoie tot timpul de învățător.
Din cei 16 ani petrecuți la catedră, Ioana Vaida a predat 14 ani la simultan și, deși a fost o provocare, a căutat să aducă permanent la clasă metode care să îi atragă pe copii, să le ofere momente de bucurie și să învețe într-un mediu atractiv.
”Dintotdeauna mi-a plăcut să încerc lucruri noi, să decorez sala de clasă și să îi învăț pe copii prin joc și metode practice ”, mărturisește învățătoarea. În timpul vacanței de primăvară, Ioana Vaida a amenajat o zonă de lectură și recreere în clasă, înlocuind băncuța care exista, neîncăpătoare pentru copii, cu o canapea mai mare. În zonă se numește ”lădoi”, o bancă din lemn pe care gazdele își primeau altădată musafirii și care încă se mai găsește în case pe la sate. Învățătoarea a găsit ”lădoiul” în casa în care s-a mutat cu familia în urmă cu doi ani, o casă veche de aproape 100 de ani, și când l-a văzut a zis că este perfect pentru la școală.
A așteptat să treacă pandemia, să fie ridicate restricțiile, a recondiționat vechea bancă, a vopsit-o și a adus-o în sala de clasă. Deasupra a așezat mesajul ”Întinde-te la citit”, soțul i-a făcut un raft pentru cărțile primite din donații și a decorat spațiul nou creat cu pernițe și jucării.
”Când au venit copiii și au văzut lădoiul au fost foarte încântați. Atunci când ajung mai devreme dimineața sau termină mai repede ce au de făcut ori în pauze, aceasta este zona lor preferată. Stau și citesc. Este o zonă de lectură, dar și de discuții, de joacă, pentru că ei au acolo jucării, plușuri. Am încercat să le creez un mediu cât mai plăcut în clasă”, declară învățătoarea.
Ioanei Vaida i-a plăcut mereu să creeze un spațiu atractiv în clasă, chiar și cu resurse puține, diferența este că astăzi ideile sunt la un click distanță, le găsești pe internet, pe diferite grupuri, doar să vrei să faci. Acum 16 ani, se inspira direct din sălile de clasă atunci când participa la lecțiile ținute de învățătoare în cadrul cercurilor pedagogice. ”Mă uitam pe pereți și observam cum era decorată sala. Eram debutantă și voiam să învăț. Acum este mult mai ușor. Dacă văd o idee nouă, o aplic la clasă și multe idei frumoase le-am găsit pe pagina doamnei Anca Tîrcă. Îmi place foarte mult să învăț și mai ales să fac ceva ce le place copiilor.”
Împreună cu elevii și-a propus în fiecare an să facă sala de clasă ”mai specială”, împodobind-o cu decorațiuni confecționate de ei. Acum, pe pereții clasei stau un alfabetar, un ceas în formă de floare și afișe cu mesaje precum cel realizat în proiectul ”Călătorie în lumea emoțiilor” (un proiect în care i-a învățat pe copii cum să își gestioneze emoțiile și a aplicat metode de dezvoltare a inteligenței emoționale) pe care scrie ”Aceste mâini nu vor lovi niciodată!”.
Apoi, pentru atmosfera de la clasă, important este momentul de început al unei zile de școală. În fiecare zi, copiii au întâlnirea de dimineață și extrag dintr-un coșuleț un bilețel cu salutul din ziua respectivă – salutul milităresc, salutul cu dragoste sau salutul indian. ”Copiii sunt foarte încântați. E ceva pe placul lor, chiar dacă pentru noi, adulții, pare un lucru mărunt”, spune Ioana Vaida.
Învățare prin joc
La ore, învățătoarea folosește jocul. Este și motivul pentru care unii părinți din sat îi spun că ”este în mintea copiilor, coboară la mintea lor și le predă pe înțelesul lor”. Are în clasă două palete de muște și copiii ”lovesc” litere, numere, cuvinte sau rezultate ale adunărilor și scăderilor. Jocul ”Musca” se numără printre preferatele lor, așa cum este și ”bulgărele de zăpadă”, cel prin care, la consolidarea literelor învățate, citesc cuvinte de pe bucățele de hârtie mototolite.
Fracțiile le-au învățat pe pizza pregătită în clasă sau pe vafe. Învățătoarea a adus un minicuptor, iar la ora de AVAP copiii au făcut clătite, biscuiți și bomboane Raffaello. Ei învață astfel lucruri practice, cum să gătească, dar și cum să coasă, să realizeze obiecte din materiale reciclabile sau să facă plastilină din făină, apă și sare. Abilitățile practice le-au fost încercate și la muzică, când au confecționat instrumente muzicale din cutii de medicamente pe care le-au umplut cu orez și fasole. Sau la matematică, când au realizat un covor al figurilor geometrice și așa au învățat mai ușor triunghiul, pătratul, dreptunghiul și cercul: prin joc, aruncând cu zarul.
Carnaval de Ziua Învățătorului
În 2019, Ioana Vaida a obținut titlul de ”Creator de educație” cu proiectul ”Ai carte, ai parte!”, în care prezenta toate aceste metode utilizate la clasă. Însă, dincolo de predare, învățătoarea le oferă copiilor și momente altfel la școală, cum este carnavalul organizat de Ziua Învățătorului, pe 5 iunie. Copiii se deghizează în personajele preferate și au parte de o zi specială. ”Organizăm în fiecare an acest carnaval în sala de clasă, este o tradiție și copiii abia așteaptă. Este o zi în care facem cu totul alte activități decât în celelalte zile. Vorbim despre personajele pe care ei le reprezintă, ne uităm la filme cu aceste personaje, pictăm, cântăm, folosim Roata provocărilor și ei au de realizat tot felul de sarcini. Copiii sunt foarte încântați, abia așteaptă anul acesta”, explică învățătoarea.
Un alt moment așteptat de copii este picnicul pe care învățătoarea îl organizează în grădină, la ea acasă, pe malul unui pârâu. Acolo gătesc împreună, așa cum o fac și în sala de clasă, sau mănâncă înghețată făcută de învățătoare. Anul acesta, Ioana Vaida i-a invitat pe copii la picnic în ultima săptămână de școală, iar ei numără zilele până atunci. Nerăbdători, așa cum sunt și la serbările de Crăciun sau de 8 Martie, când sala de clasă este arhiplină. Vin părinți, bunici, mătuși, unchi. ”Sunt trei lucruri la care țin foarte mult: să decorez clasa, să îi învăț pe copii prin joacă și să fac serbări reușite”, precizează învățătoarea.
Ora de lectură
Ioana Vaida își încurajează elevii să citească și organizează săptămânal ore de lectură. Ține să creeze o atmosferă plăcută la aceste întâlniri dedicate cărților și îi servește pe copii de multe ori cu ceai și biscuiți, mai ales iarna când afară este frig.
Pentru a-i apropia pe copii de lectură, a preluat o idee de la o învățătoare și le oferă cupoane săptămânal pentru un anumit număr de pagini citite, care îi scutesc de teme pentru o zi: ”Mi-a plăcut foarte mult metoda, am preluat-o, dar am adăugat și ceva de la mine. Pentru a-i determina să nu folosească mereu aceste cupoane care îi scutesc de teme – unii chiar citeau și aveau cupoane, nu glumă! – am zis că cine nu folosește cupoanele, la finalul anului școlar, dacă are un anumit număr de cupoane, va primi o diplomă și o surpriză din partea mea. Astfel, ei vor ajunge la un premiu mult mai mare decât o temă nefăcută și au înțeles acest lucru.”
Scrisori la final de an
Lectura la un pahar de ceai se numără printre momentele pe care elevii și le amintesc cu drag. La fiecare sfârșit de an școlar, învățătoarea le cere să scrie o scrisoare în care să spună ce le-a plăcut cel mai mult în acel an. În aceste scrisori se regăsesc momentele când ”se bulgăreau” cu hârtii, jocul Musca, picnicul cu învățătoarea, orele în care au făcut pizza și au învățat fracțiile, ziua din Săptămâna Altfel când ei și părinții lor au fost învățători pentru o zi sau concursul ”Elevii au talent”.
”Este foarte important acest feedback pe care îl primesc de la copii în fiecare an. Învățăm într-o școală din mediul rural, părinții nu au întotdeauna resursele necesare pentru a-i sprijini pe copii, dar am încercat tot timpul să ținem pasul cu cei de la oraș și să facem orele atractive, să ieșim în natură, să ne confecționăm noi ceea ce avem nevoie și să folosim instrumentele digitale. Acum patru ani, am organizat un târg cu copiii în care am vândut produse alimentare și cu banii strânși ne-am cumpărat videoproiector în clasă. Atunci nu aveam aceste facilități și ne doream. Între timp, odată cu pandemia, fiecare clasă din școală a fost dotată cu videoproiector și laptop”, conchide Ioana Vaida.
Sursa foto: Arhiva personală – înv. Ioana Vaida
Citește și:
- Elevi de clasa a VIII-a, ajutați de colegi să își îmbunătățească rezultatele. Metoda folosită de diriginta lor, într-o școală de la sat din județul Vaslui
- Școala ca o poveste, într-o clasă în care copiii au „Orarul fericirii” și „colțul bucuriei”. În fiecare zi, învățătoarea îi provoacă la un joc și le oferă premii
- În fiecare an, elevii au clasa decorată altfel. Învățătoarea vrea ca fiecare copil „să fie bine cu el” și să învețe într-o atmosferă echilibrată și liniștită
- Clasa în care elevii încep ziua cu „întâlnirea terapeutică”. Învățătoarea pune lecțiile pe ritmuri muzicale și „țese” povești ce rămân în memoria copiilor