Petiție împotriva organizării examenului de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională: „Elevii nu doresc dublă admitere”

1

Asociația Elevilor din București și Ilfov a inițiat o petiție în care contestă prevederile din noul proiect al legii învățământului preuniversitar privind admiterea la liceu. Potrivit proiectului publicat în presă, orice liceu va avea posibilitatea de a organiza un examen de admitere, după Evaluarea Națională, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 90% din numărul de locuri. Probele suplimentare de admitere se susţin la cel mult două discipline, prevede proiectul.

”Asociația Elevilor din București și Ilfov critică schimbările recente din învățământ. Conform variantei publicate pe internet a proiectului Ministrului Ligia Deca, orice liceu are posibilitatea de a organiza un examen de admitere, la nivel de instituție sau pentru fiecare profil. Această dublă admitere este o povară pentru un copil de 14 ani, care ar trebui să își dubleze numărul de meditații, de ore nedormite și nivelul de stres. În plus, criteriile după care acest proces de dublă admitere s-ar desfășura sunt neclare, elevii dând examen pentru numai 90% din locuri”, se arată în petiția ”Elevii nu doresc dublă admitere! Noile Legi ale Educației reprezintă un nou stres pentru elevii din ciclul gimnazial!”. Până la acest moment, peste 100 de persoane au semnat petiția inițiată de Asociația Elevilor din București și Ilfov.

Ce prevede noul proiect al legii învățământului preuniversitar în ceea ce privește admiterea la liceu, publicat de presă:

„Art. 98
(1) După absolvirea învăţământului gimnazial, elevii susţin evaluarea naţională. Evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba şi literatura română şi matematică, fiind organizată conform unei metodologii aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei.

(2) Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale.

(3) 10% dintre locuri, (?) sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională şi conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată, de către elevi cu dizabilităţi şi/sau CES, şi de către elevi de etnie romă.

(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului şi repartizarea în urma acestuia se atribuie pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională, conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată.

(5) În situaţia în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul şcolar următor.

(6) Data desfăşurării concursului de admitere este stabilită de Ministerul Educaţiei şi se face publică la începutul fiecărui an şcolar.

(7) Organizarea concursului şi criteriile de admitere se stabilesc prin decizia Consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, care se publică pe site-ul instituţiei, la începutul fiecărui an şcolar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unităţii de învăţământ, care vizează discipline aferente profilului/specializării.

(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate şi unice la nivel naţional, fiind elaborate sub coordonarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, pe baza programei şcolare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare probă a evaluării naţionale. Candidaţii sunt admişi în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiţia promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admişi la concursul de admitere participă la repartiţia computerizată.

(10) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi (3), unităţile de învăţământ organizează pentru filiera vocaţională, anterior susţinerii evaluării naţionale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.

(11) Unităţile de învăţământ din cadrul învăţământului liceal tehnologic şi tehnologic dual stabilesc condiţiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.

(12) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (10) şi (11), unităţile de învăţământ au obligaţia de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susţin probele de aptitudini, programele şi procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generaţie, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Probele suplimentare de admitere se susţin la cel mult două discipline.

(13) Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal este adoptată prin ordin al ministrului educaţiei. Calendarul de desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal se publică, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul anului şcolar.”

Dacă legea va fi aprobată în această formă, noile reguli de admitere la liceu ar urma să se aplice din 2028. Tot de atunci ar intra în vigoare și noua structură a examenului de Bacalaureat, prevăzută în proiect (articolul 99 – document publicat de stiripesurse.ro). Surse politice declarau pentru Agerpres că, potrivit calendarului stabilit în coaliție, noile legi ale educaţiei vor fi dezbătute și votate în Parlament până în 15 martie.

  • Proiect: ”admiterea la liceu și evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura (?) în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2023-2024; examenul de bacalaureat se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a IX-a în anul şcolar 2023 – 2024.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by AEBI (@asociatiaelevilor.aebi)

Citește și: Noile legi ale educației ar urma să fie adoptate de Parlament până pe 15 martie – calendar stabilit de coaliție

1 COMENTARIU

  1. nu sunt de acord cu organizarea dubla a examenului de admitere la liceu.
    propunerea mea este sa se sa gaseasca o modalitate de a muta acest examen tinut la varsta de 14 ani la 16 ani, adica dupa finaizarea cls a X-a, cand copilul poate constientiza mai bine alegerea unei specializari si poate gestiona mai bine presiunea emotionala cu care vine un examen de admitere.
    in acelasi timp, organizarea exam de BAC sa se faca tinand cont de specializarensi nu uniformizarea lui.
    nu inteleg de ce aceasta lege a educatiei lasa in afara ei ‘ELEVUL’ si cum poate scoala creste increderea elevului de a participa la cursuri. se axeaza in continuare pe a pastra o multime de materii care nu-si au rostul in programa doar pentru a asigura anumite locuri de munca . as vrea sa vad Religia, Desenul, Muzica, Ed. Fizica doar cu evaluari admis/respins si fara notare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.