Pirați pentru o zi la școală. O poveste „captivantă” în care copiii au învățat prin joc, au îndeplinit misiuni și au descoperit comoara din cufăr

0
”Călătorie în lumea piraților”, la clasa învățătoarei Natalia Rotaru

Elevii învățătoarei Natalia Rotaru au petrecut o zi întreagă la școală călătorind în lumea piraților. Îmbrăcați ca niște adevărați corsari și cu toată recuzita necesară în sala de clasă, ei au răspuns provocărilor, au dezlegat mesaje, au învățat prin joc la română și matematică, au dezbătut și au creat. Învățătoarea a ales o activitate altfel pe care a integrat-o la toate disciplinele din orar, iar copiii au avut o hartă și au mers pe urmele comorii. La finalul celor patru ore de curs, când toate misiunile au fost îndeplinite, cufărul a fost deschis.

Natalia Rotaru, învățătoare la Școala Gimnazială „Prof. Ion Vişoiu” din Chitila, a adus la clasă o poveste. „<Călătorie în lumea piraților> este o activitate integrată ce s-a desfășurat pe parcursul a patru ore de curs, prin care am urmărit să aduc un plus de lejeritate și de dinamism procesului didactic, punând accent pe joc, ca metodă principală de învățare”, spune învățătoarea. Ideea unei astfel de activități a apărut – explică Natalia Rotaru – atunci când a primit din partea mamei unui elev un cufăr imens, frumos colorat și decorat cu desene ce reprezentau pirați.

”Acesta a fost momentul în care am decis să abordez un domeniu extrem de atractiv pentru cei mici: lumea corsarilor. Viața plină de aventuri a acestora, înfățișarea deosebită, poveștile care se țes în jurul lor sunt aspecte care îi captivează pe copii și care aveau să asigure succesul activității noastre. Așa că, după ce am stabilit precis obiectivele lecției și am identificat competențele pe care doresc să le dezvolt, am conceput un scenariu interesant care presupunea abordarea conținuturilor din programa scolară într-o manieră integrată, astfel încât lecțiile noastre să fie percepute ca un tot unitar, ca o poveste captivantă și valoroasă, din punct de vedere pedagogic”, povestește învățătoarea.

Cum s-au desfășurat cele patru ore pentru elevii clasei a III-a B? ”Activitatea a fost organizată sub forma unui joc, în cadrul căruia, cei mici erau nevoiți să rezolve o serie de sarcini de lucru care urmăreau îndeplinirea obiectivelor propuse. Fiecare sarcină executată corect le oferea indicii pentru a putea înainta pe harta care conducea spre comoara ascunsă într-un cufăr, iar parcurgerea etapelor asigura deschiderea cutiei bine ferecate.

Copiii au intuit tema pe care am ales-o, întrucât, cu o zi înaine, i-am rugat să se costumeze în pirați, pentru activitatea viitoare, folosind obiecte de îmbrăcăminte pe care le au deja acasă. Am fost plăcut impresionată să constat că propunerea mea le-a stârnit interesul și au realizat improvizații deosebite.

Nu mică le-a fost mirarea atunci când, intrând în sala de clasă, au găsit lângă colțul de lectură, o corabie, cu pânze și steag specific echipajelor de corsari, cufere cu bijuterii și cu monede, sfori și plase, toate ducând cu gândul către o viitoare aventură captivantă.

Activitatea a debutat cu citirea mesajului pe care un pirat prietenos l-a trimis copiilor într-o sticlă aruncată în mare, găsită de un marinar și care a fost  înmânată doamnei învățătoare. Mesajul specifica regulile jocului și modul în care trebuia <citită> harta atașată. Corectitudinea rezolvării acestora avea drept efect înaintarea pe hartă cu tot atâția pași, câte puncte se obțin prin aruncarea zarurilor.

Pasul următor a fost realizarea unui brainstorming, prin intermediul căruia copiii trebuiau să identifice substantive care ar putea fi asociate cuvântului <pirat>. Ideile au fost numeroase și extrem de sugestive, cei mici dovedind atât stăpânirea cunoștințelor referitoare la noțiunea de substantiv, cât și o cultură generală bogată.

Momentul a fost urmat de citirea textului narativ <Cum a devenit Louis un pirat neînfricat>, adaptare după Adriana Mitu, abordat prin metode care au drept scop dezvoltarea gândirii critice a elevilor, precum și consolidarea capacității de exprimare a propriilor păreri în legătură cu un fapt dat. Pe baza acestui text, s-au rezolvat și sarcinile care vizau consolidarea categoriei gramaticale studiate – substantivul.

Și pentru că întâmplările prezentate prin intermediul textului suport au făcut deliciul celor mici și pentru că orice copil și-ar dori să fie membru într-un astfel echipaj, fiecare dintre ei a primit câte un <document> pe care erau scrise nume atipice, așezate în ordine alfabetică. Astfel, fiecare elev trebuia să își identifice posibilul nume de pirat, căutându-l, în listă, pe cel care are aceeași literă inițială cu cea a numelui său. Având pseudonimul stabilit, s-a putut completa pașaportul de pirat, specificându-se: numele real al elevului, numele de posibil corsar, denumirea corabiei cu care călătorește, vârsta, precum și care sunt comorile preferate. Odată rezolvată sarcina, aventurierii apelor erau îndreptățiți să călătorească pe orice mare a lumii, cu condiția să respecte regulile impuse de autoritățile maritime.

Momentul a fost urmat de un joc de energizare cu numele <Pirații, marinarii și poliția apelor>. Elevii au fost împărțiți în 3 grupuri, utilizând numărătoarea 1-2-3. Cei care au rostit numărul 1 au jucat rolul piraților, cei care au rostit numărul 2, marinarii, iar ceilalti jucau rolul politiei apelor.  Învățatoarea a povestit o întâmplare în care personajele erau aceste grupuri formate prin numărare. La auzul cuvântului care denumea fiecare categorie de personaje, copiii din echipa respectivă trebuiau să mimeze acțiunea sugerată de povestire. Exercițiul a fost extrem de apreciat de copii, stârnind hazul și buna dispoziție.

Curiozitatea a atins cote maxime în momentul în care a fost prezentat un video în care erau prezentate informații despre modul de viață al vânătorilor apelor, despre însemnătatea obiectelor pe care aceștia le utilizează și despre modul în care un om de rând putea ajunge pirat.

Pasul următor a fost realizarea unei dezbateri pe tema curajului, a fricii și a lașității, pornind de la filmulețul pe care l-au vizionat anterior. Au fost abordate astfel conținuturi care conduc către dezvoltarea competențelor sociale și civice, către dezvoltarea gândirii transversale și către conștientizarea efectelor unor atitudini și a unor comportamente asupra propriei dezvoltări.

La finalul acestei dezbateri, harta comorilor ne-a îndrumat către rezolvarea unor sarcini matematice, consolidându-se ordinea efectuării operațiilor și problemele care presupun realizarea a două sau mai multe operații aritmetice. Exercițiile și problemele au fost organizate în funcție de gradul de dificultate și extrase de către elevi dintr-un cufăr, în mod aleatoriu.

Ultimele două etape pe care cei mici au fost nevoiți să le parcurgă au fost realizarea unei corăbii din banane, cărora li s-au atașat steaguri cu însemne specifice și catarge din bețe de frigărui, precum și decuparea, colorarea și asamblarea unei pălării de pirat. Bărcuțele au fost savurate rapid de către copii, întrucât, conform spuselor lor, porția zilnică de vitamine nu trebue să lipsească din alimentația nimănui.

Îndeplinirea tuturor misiunilor a condus către găsirea cufărului ascuns de piratul prietenos care a trimis mesajul din sticlă, iar prestația copiilor a făcut posibilă deschiderea cufărului și intrarea în posesia comorii: multă ciocolată pentru copiii pofticioși.

Finalul activității a fost pe măsură, captivant și menit să relaxeze – executarea unui dans, respectând indicațiile oferite de aplicația Just Dance și având drept suport, melodia <A pirat you shall be!>”

Sursa foto: Arhiva personală – prof. Natalia Rotaru

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.