Sorin Cîmpeanu, despre pragul de vaccinare: Un criteriu cu foarte multe neajunsuri/ Acolo unde directorul este antivaccinist, vom găsi o rată foarte scăzută de vaccinare

0

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat, duminică seară, că introducerea pragului de vaccinare de 60% pentru deschiderea școlilor cu prezență fizică a fost ”o variantă de compromis”. ”Este un criteriu cu foarte multe neajunsuri, dar este un criteriu care asigură un mediu mai sigur pentru elevi și profesori, este un criteriu care protejează mai mult profesorii”, a spus ministrul, într-o emisiune la Digi 24.

”Dacă legam funcţionarea şcolii doar de rata de incidenţă, am fi deschis doar 7%. În toate oraşele mari, rata de incidenţă este peste 6 la mie, deci nu ar fi putut fi deschise mâine”, a mai declarat Sorin Cîmpeanu. Acesta a explicat totodată cum a fost stabilită rata de vaccinare de 60% pentru redeschiderea școlilor.

Ministrul a anunțat că echipe ale Corpului de control din Ministerul Educației vor merge  în teritoriu pentru a verifica în ce măsură se respectă regulile de protecție sanitară în școli și în ce măsură raportările privind rata de vaccinare au fost corecte. ”Acolo unde directorul este antivaccinist, vom găsi o rată foarte scăzută de vaccinare”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.

Principalele declarații ale ministrului Educației:

  • Am avut de ales între varianta de a nu deschide nicio școală și nicio grădiniță multe săptămâni de acum încolo – aceasta a fost ipoteza de la care s-a plecat, să rămână toate în online. Pe de altă parte, cealaltă variantă, să le deschizi pe toate cu prezență fizică ar fi însemnat că negăm pandemia.
  • Trebuia să ai un criteriu de departajare între ce poți deschide și ce nu poți deschide. Este o variantă de compromis. Este un criteriu cu foarte multe neajunsuri, dar este un criteriu care asigură un mediu mai sigur pentru elevi și profesori, este un criteriu care protejează mai mult profesorii pentru că, dincolo de această efervescență exagerată, totuși medicii spun că cei vaccinați contractează mai greu virusul și transmit mai puțin virusul. Deci sunt mai protejați profesorii, e un aspect foarte important.
  • De vineri, 29 octombrie, până vineri, 5 noiembrie, am crescut de la 54% la 68%. Deci iată, a dat rezultate. (…) Vom verifica aceste lucruri, după cum mâine mai multe echipe de control ale Ministerului Educației vor merge în teritoriu pentru a verifica în ce măsură, în primul rând, se respectă regulile de protecție sanitară, în al doilea rând, în ce măsură aceste raportări privind rata de vaccinare au fost corecte.
  • Îmi place să cred că au fost corecte creșterile. Avem semne de întrebare pentru că au fost situații în care am avut, vinerea trecută, raportări de 70% și vinerea asta de 20%. Acolo, evident, trebuie verificat.
  • Rata de vaccinare este un element foarte important. Vom avea de săptămâna viitoare teste în școli. Testele sunt o cale prin care putem să evităm închiderea școlilor. Fac apel de pe acum la părinți să accepte aceste teste, sunt non-invazive, sunt pe bază de salivă, sunt gratuite și sunt pentru preșcolari, elevi, profesori, învățători, personal didactic, auxiliar și nedidactic.
  • (despre stabilirea pragului de 60%) S-a plecat de la 70% – pragul stabilit de Organizația Mondială a Sănătății pentru asigurarea unei imunități de grup. 70% ar fi trebuit să ia în considerare și persoanele trecute prin boală. Având în vedere că este foarte dificil să monitorizezi persoanele trecute prin boală (…) și ținând cont de acest lucru, am coborât plafonul de la 70% la 60%, de comun acord cu autoritățile sanitare, înțelegând că este o măsură tranzitorie spre 70% rată de vaccinare.
  • Toți acei profesori care sunt interesați de educația elevilor lor, da, sunt motivați să meargă la vaccinare. (…) Am contactat-o astăzi pe doamna director Elena Fulga, grădiniţa 111, rata de vaccinare 100%, 34 din 34, un exemplu absolut remarcabil. Directorul şcolii are un rol foarte important. Avem acest exemplu, mulţumesc public pentru modul în care, într-o manieră demnă de un cadru didactic cu experienţă, a ştiut să gestioneze relaţia cu colegii care nu au fost toţi convinşi de la bun început, mi-a spus, să se vaccineze. Mai ales cei tineri au avut rezerve. Dar a luat acele măsuri care au condus la rata de vaccinare de 100%.
  • Acolo unde directorul este antivaccinist, vom găsi o rată foarte scăzută de vaccinare. Acesta este adevărul. Şi nu este normal să fii cadru didactic, să fii un exemplu pentru elevi şi să nu înţelegi importanţa şi necesitatea vaccinării, să nu înțelegi progresul științei.
  • Corpul de control al ministrului Educaţiei va merge mâine şi va vedea la faţa locului cazuri concrete. Am triplat numărul de echipe care vor fi. Verifică în primul rând respectarea regulilor sanitare, după care raportarea ratei de vaccinare şi în situaţii de genul acesta care sunt cauzele pentru o rată de vaccinare de 12%, ruşinoasă. Avem licee sanitare cu rată de vaccinare de 30 şi ceva la sută. (…) (despre măsuri) Am colegi foarte pricepuți în domeniul juridic, vor propune exact acele măsuri care se încadrează în limitele legii.
  • Dacă legam funcţionarea şcolii doar de rata de incidenţă, pentru că putea fi o variantă, nu ai fi putut evita pragul de 6 la mie, am făcut o simulare şi am fi deschis doar 7%. În toate oraşele mari, rata de incidenţă este peste 6 la mie, deci nu ar fi putut fi deschise mâine. Dacă mergeam pe rata de incidenţă, am fi fost întrebaţi de ce nu luăm în considerare vaccinarea, dacă luăm în considerare vaccinarea profesorilor, de ce nu luăm în considerare rata de incidenţă. Înţeleg aceste lucruri şi este datoria noastră să le rezolvăm.
  • Elevii au înregistrat un progres fantastic din perspectiva vaccinării. În prima săptămână de şcoală am avut 1.000 de elevi vaccinaţi zilnic, apoi 1.700, apoi 2.500, 3.500, 4.600 şi am ajuns la 8.000 de elevi vaccinaţi zilnic. Am depăşit pragul de 30% vaccinare în rândul elevilor. Viteza de creştere a vaccinării în rândul elevilor este mult mai mare decât viteza de creştere a vaccinării la nivel naţional.
  • (Despre testele de salivă) Am primit asigurări că vor fi în școli săptămâna viitoare. Ministerul Educației a solicitat Ministerului Sănătății sprijin pentru elaborarea unei metodologii de administrare a acestor teste. Este un lucru esențial: de câte ori pe săptămână, cine, cum, în funcție de tipul de teste achiziționate. Vom avea această metodologie și o vom transmite în teritoriu și voi face apel la toți colegii mei, cadre didactice, și știu că sunt mulți care au rezerve, știu că sunt mulți aceia care spun că nu avem în atribuții, dar nu se poate să lași copiii să-și administreze singuri testele fără supravegherea unui cadru didactic. Aceste lucruri vor fi prevăzute în metodologie și va fi nevoie de un minim instructaj pentru cadrele didactice.
  • (Despre școlile din localitățile cu rată de infectare mică, care nu se deschid pentru că nu au atins pragul de vaccinare de 60%) Este un neajuns major, pentru că tocmai acei elevi au intrat în pandemie cu pierderi educaționale care vor fi amplicate de școala online. Am reușit să avem datele centralizate la nivel de persoană juridică. Sunt 4847 de școli și grădinițe cu personalitate juridică ce își vor deschide porțile – 68%. Dar săptămâna aceasta am cerut detalierea raportării la nivel de structură arondată, în așa fel încât o școală cu personalitate juridică, cu 2 sau 3 sau 4 structuri în sate diferite să poată să raporteze pe fiecare structură și dacă media este, să spunem, 50%, sub 60%, dar are două structuri care au peste 60% să putem lăsa acele școli de săptămâna viitoare să funcționeze. Asta facem săptămâna asta, săptămâna viitoare vom vedea împreună cu autoritățile sanitare dacă putem să căutăm să facem lucruri pentru a evita astfel de situații.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.