Mircea Miclea, despre ”România Educată”: Un document atât de vag încât este inaplicabil. Deocamdată, eficacitatea acestuia este discutabilă

0

Mircea Miclea, prof. univ. dr. la Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, spune că raportul ”România Educată”, publicat miercuri de Administrația Prezidențială, este mai degrabă ”un document politicianist decât un document de soluții”, cu măsuri ”greșite” și ”meta-măsuri”, a cărui eficacitate este ”foarte discutabilă” în acest moment. Profesorul universitar a dat exemplul prevederii legate de examenul de Bacalaureat, spunând că este total neclar ce înseamnă, de pildă, Bacalaureat unitar. 

”Din punctul meu de vedere, așa cum a fost prezentat, mai degrabă este un document politicianist decât un document de soluții, așa cum pretinde că oferă și soluții, dar aceste soluții, unele dintre ele sunt soluții vechi, reeditate. Altele sunt soluții foarte discutabile și greșite, unele le-a retras chiar Administrația Prezidențială. Acum o săptămână a spus că va face evaluare și în clasa I, a II-a, a III-a și în clasa  a IV-a, acum au dispărut aceste evaluări în fiecare an.

Unele dintre ele sunt măsuri greșite, sunt și măsuri care sunt bune, vom vedea dacă vor putea fi finanțate și implementate și sunt și meta-măsuri, adică măsuri în care se spune că se vor lua alte măsuri ca să se pună în aplicare. Prin urmare, deocamdată, cred că eficacitatea – așa cum este acest document – a acestui document este foarte discutabilă. (…)

Eu am avut mereu propuneri de îmbunătățire, dar degeaba le-am avut, așa că nu cred că mai este cazul să fac propuneri. Îi las pe ceilalți care cred că sunt mai înțelepți și mai competenți să facă propuneri”, a spus Mircea Miclea, într-o intervenție în emisiunea Tema Zilei de la TVR 1.

Întrebat ce ar schimba totuși din acest document, profesorul a spus: ”Ar trebui un cu totul alt document, nu un document care este atât de vag încât este inaplicabil.”

De exemplu, în ceea ce privește Bacalaureatul, Mircea Miclea a arătat că este total neclar ce înseamnă ”Bacalaureat unitar” și ”trunchi comun”, așa cum este prevăzut în raportul ”România Educată”.

”Unitar înseamnă că verifici competența, de exemple, de limbi străine. Unii vor avea examen la limba engleză, alții la franceză, alții la germană. Aceasta este ideea de unitar. Trunchiul comun vizează acele competențe de bază, definite în profilul absolventului, în egală măsură pentru absolventul liceului pe filieră vocațională, profesională sau teoretică. (…) Bacalaureatul trebuie să certifice achiziția unor competențe, definite în profilul absolventului de liceu. Acele competențe vor fi verificate prin examene la disciplinele corespondente acelor competențe”, a intervenit ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, prezent în platoul emisiunii.

Mircea Miclea: ”Dacă noi definim profilul absolventului, atunci eu cred că ar trebui să definim un profil al absolventului pentru liceul tehnologic, cum este firesc, un alt profil pentru liceul teoretic. Din nou, nu este clar dacă la liceele teoretice vor fi în continuare licee reale sau licee umane. (…) Documentul este mai degrabă un document de meta-măsuri, nu de măsuri.”

Sorin Cîmpeanu: „Trebuie să verificăm achiziția de competențe și nu de cunoștințe. (…) Nu este un Bacalaureat unic, cu subiect unic pentru toate aceste discipline. Achiziția competenței este foarte clară, dar nivelul fiecăruia pe fiecare competență poate să fie diferit. Primul bacalaureat pe sistem nou, în cazul în care vom putea adopta, la începutul anului viitor, o nouă lege a educației, va fi în anul 2026, după ce elevii vor parcurge întreg ciclul de pregătire liceală pe un curriculum nou.”

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.