EduTalks este un podcast în care învățători și profesori povestesc despre experiența lor la clasă, despre reușite și eșecuri, despre încercări, schimbări și provocări. Proiectul a fost lansat în luna ianuarie de învățătoarea Claudia Badiu și profesorul de matematică Andrei Băleanu, care și-au propus să aducă în fața ascultătorilor oameni de la catedră care pot inspira și transmite idei din care ”ceilalți ar putea să învețe, fie că este vorba de o experiență negativă sau de una pozitivă”. Cei doi au realizat până acum opt episoade, ei înșiși au preluat sau învățat ceva din discuțiile cu profesorii intervievați și vor continua proiectul atâta timp cât ”are sens”, lucru care spun că se întâmplă acum, având în vedere feedback-ul primit.
Dacă ești în mașină, în drum spre școală sau spre birou ori faci ceva treburi prin casă, poți da Play pe EduTalks și asculta experiențele împărtășite de profesori. Irina Constantinescu, Carmina Vakulovski, Andreea Puiu, Doru Căstăian, Florentina Tituleac, Bogdan Rațiu, Ana Maria Rusu și Ema Patrichi sunt profesorii care au răspuns până acum invitației lansate de Claudia Badiu și Andrei Băleanu de a-și face cunoscute poveștile și de a dezbate împreună.
Ideea de a porni un podcast i-a aparținut profesorului de matematică din București. Încă din liceu i-a plăcut lui Andrei Băleanu să asculte poveștile oamenilor, și-a dorit să încerce acest lucru, să stea de vorbă cu ei, a identificat o nișă pe educație, iar primul intervievat a fost Claudia Badiu.
”A fost ideea lui Andrei 100%, el a vrut să pornească un podcast și m-a invitat pe mine la o discuție. Pentru că, în acea perioadă, eu ascultam foarte multe podcast-uri, mi-a plăcut ideea și am zis că mi-aș dori foarte mult să lansăm un astfel de proiect. Astfel, un episod cu noi a devenit punctul de plecare în proiect”, spune învățătoarea din Cluj-Napoca.
”Cumva nu exista un produs fix de tipul acesta pe partea de educație și simțeam că este un moment bun, în sensul în care există deja un val de profi implicați în direcția aceasta. Noi când am vorbit, ne-am simțit atât de bine încât Claudia a propus și asta a fost, am decis să mergem împreună mai departe”, explică și profesorul de matematică.
Experiențele profesorilor
Interviurile de pe EduTalks aduc în prim plan oameni cu idei, care pot inspira prin bune practici, dar care povestesc și din eșecurile lor pentru că – punctează Andrei Băleanu – ”nu totul este lapte și miere” și nu toate experiențele sunt ”wow”.
”Ne propunem în discuții să ajungem la ceea ce au făcut oamenii, la experiențele lor pozitive, din care alții să învețe, dar nu tratăm totul ca pe ceva senzațional. Îl ascult pe omul ăsta, uite ce idee, aș putea să fac și eu ceva de genul acesta? În același timp, unul dintre lucrurile pe care le urmărim este să ne spună și ce nu reușesc, scoțând în evidență că nimeni nu este perfect. Altfel spus, ne dorim să aflăm de la invitat acea bucățică din care ceilalți ar putea să învețe cât mai mult sau să fie inspirați cât mai mult, fie că este o experiență negativă, fie că este una pozitivă”, precizează profesorul de matematică.
Feedback-ul primit în cele aproape trei luni de la lansare este încurajator, ceea ce îi determină pe cei doi inițiatori să meargă mai departe. Claudia Badiu mărturisește că o bucură orice mesaj primit: ”Un singur mesaj dacă primesc pentru un episod înseamnă că am ajuns la un om cel puțin, ceea ce este foarte important. Ne-am dori să ajungem la cât mai mulți oameni, aceștia să asculte și, pur și simplu, să se relaxeze ascultând, să se bucure. E un maraton, nu-i un sprint. Pornim încet, mergem încet și mesajele contează.”
Înainte de fiecare interviu, cei doi își fac un plan și creionează ceea ce ar urma să discute cu intelocutorii astfel încât să obțină acele informații care interesează și îi pot ajuta pe cei care ascultă. Lucruri care le ies și nu le ies oamenilor – insistă să sublinieze profesorul de matematică, dar și exemple concrete, ”cum face profesorul exact la clasă, pentru că noi știm că una este teoria și alta este când te duci în fața clasei să pui în practică teoria”, adaugă Claudia Badiu.
Lucruri învățate de la invitați
Despre profesorii aduși în proiect, Andrei Băleanu spune că ținta este de a trece prin diverse medii, de la învățători la profesori, de la școala de la sat la cea de la oraș și de a surprinde diverse experiențe tocmai ca paleta să fie cât mai largă.
”Sunt foarte mulți oameni cu care ne-ar face plăcere să discutăm și considerăm că atât noi, cât și cei care ne ascultă am avea de învățat din experiența lor”, declară Andrei Băleanu. ”Sunt foarte-foarte mulți profesori extraordinari pe care ne-am bucura și ar fi un câștig să îi avem în episoadele noastre” – completează Claudia Badiu – și ”ne dorim să acoperim o sferă cât mai largă pentru toți cei care ne ascultă astfel încât fiecare dintre ei să se regăsească în poveste”. Cei doi mărtusisesc că au învățat și ei anumite lucruri din discuțiile cu profesorii intervievați și experiența podcast-ului.
Claudia Badiu a învățat să tacă și să asculte, dar să asculte la ”modul acela adevărat, conștient și pe bune”: ”De la episod la episod, îmi antrenez puterea de a fi atentă la ce spune celălalt, de a asculta la modul activ și serios. Apoi, de la fiecare dintre profesori am luat câte ceva, am găsit puncte de reper, ancore la absolut toți invitații.”
Andrei Băleanu consideră că, chiar dacă nu rămâi cu ceva concret în minte, ”discuția în sine, atâta timp cât ea se bazează pe niște valori comune și puncte de interes comune, din start îți aduce un plus”.
”De exemplu, un lucru pe care eu l-am învățat de când fac podcast-uri: mi-am dat libertatea să nu mai pun atâta presiune pe mine. Puneam foarte multă presiune cu școala în sensul în care îmi propuneam foarte multe lucruri și uneori nu reușeam să le fac și, ascultându-i pe acești oameni, mi-am dat seama că fiecare își impune niște limite ale influenței pe care o poate avea. Nu-i ca și cum nu eram conștient de chestia asta și nu mai discutasem cu alți profesori, dar cumva am fost mult mai atent la latura aceasta de când cu podcast-ul.”
Planuri pentru un al doilea sezon
Claudia Badiu și Andrei Băleanu vor continua proiectul atâta timp când simt că ”are sens și în momentul ăsta simțim că da, are sens să facem asta și să alocăm energie”. Au deja planificate discuții cu noi profesori și plănuiesc un al doilea sezon.
”Ne-am propus un prim sezon cu povești ale profesorilor și avem mai multe idei pentru un sezon doi care să fie cumva altfel. Rămânem în sfera educației, dar cumva ieșim din sfera profesorilor, a oamenilor de la catedră”, spun inițiatorii EduTalks.
Până atunci, cei doi ne spun, mai în glumă, mai în serios, că intenționează să facă un episod chiar cu ei. Despre Claudia Badiu am mai scris. Este învățătoarea care pune accent pe inteligența emoțională și creează tot felul de jocuri didactice pentru a-i atrage pe copii. Andrei Băleanu este profesorul care face foarte multă matematică cu creionul în mână, dar care urmărește să dezvolte gândirea critică la copii, capacitatea de a face raționamente logice, de a înțelege o informație și de a extrage partea relevantă dintr-o informație. Elevii săi învață prin proiecte și aplicații practice, în care folosesc informații ce îi plimbă prin mai multe discipline și exersează lucruri pe care le vor aplica în viață.
”Podcast-ul este un proiect de suflet, un proiect drag și sunt convinsă că va ajunge la cât mai mulți oameni. Ca profesori, cred că am fost mult prea bombardați de ecrane și de stat în online și este un moment bun ca, atunci când merg la școală, când vin de la școală, când se plimbă, când plimbă câinele – după cum ne mărturisea o colegă, sau spală vasele ori fac curățenie, să asculte și să ia contact cu o poveste interesantă”, conchide Claudia Badiu.
- Poveștile profesorilor le puteți accesa de pe pagina de facebook EduTalks sau le puteți asculta AICI.
Citește și:
- Claudia Badiu: ”Cred în puterea jocului și a inteligenței emoționale. Mi-aș dori ca barometrul bucuriei în clasa noastră să indice mereu cote înalte”
- Întâlnirea de dimineață, la clasele primare. Claudia Badiu: Un moment în care pregătim terenul pentru învățare și țesem plasa de siguranță emoțională
- Cătălin Ciupală, profesor de matematică: „Eu nu mă duc la școală să predau, eu mă duc la școală să fac școală. Profesorul trebuie să aducă valoare fiecărei ore”
- Biblioteca pe roți din curtea școlii. O învățătoare vrea să amenajeze într-un autobuz vechi un spațiu de lectură colorat pentru copiii din sat