Întâlnirea de dimineață, la clasele primare. Claudia Badiu: Un moment în care pregătim terenul pentru învățare și țesem plasa de siguranță emoțională

0

Cât de greu le este copiilor să înceapă orele dis-de-dimineață direct cu învățarea unei litere sau cu o lecție nouă la matematică? Este ”întâlnirea de dimineață” acel moment de care elevii din clasele primare, în special cei mici, au nevoie pentru o zi reușită la școală? Sunt învățători care creează acest moment la clasă, iar unul dintre ei este Claudia Badiu. Învățătoarea predă la clasa a III-a și orele încă încep cu povești și întâmplări ale copiilor, așa cum au fost ei obișnuiți din clasa pregătitoare. Claudia Badiu spune că întâlnirea de dimineață este momentul în care ”ne încălzim creierul pentru învățare”, dar și cel în care se realizează acel cadru afectiv necesar unei învățări eficiente, ”plasa de siguranță emoțională”. 

”Ar fi greu pentru copii dacă am începe abrupt ziua de școală, intrând direct în lecție. Întâlnirea de dimineață contribuie la formarea unui mediu în care învățăm să fim empatici, să fim de încredere și să acordăm încredere, elevii se simt motivați, simt că părerea lor contează, simt că sunt importanți”, declară Claudia Badiu (foto), învățătoare la Școala Generală ”Ioan Bob” din Cluj-Napoca.

Despre rolul ”întâlnirii de dimineață” și beneficiile ce ”se întind în timp, depășesc anii de școală și cu siguranță le vor fi de folos copiilor toată viața”, despre cum poate fi organizat acest moment la clasă, dar și dacă acesta poate fi realizat în școala on-line, ne vorbește în continuare Claudia Badiu.

De ce este importantă ”Întâlnirea de dimineață”

Mă gândesc de multe ori, la începutul zilei, că ar fi greu pentru copii (și pentru mine) dacă am începe abrupt ziua de școală intrând direct în lecție, așa că folosim din plin acest moment de dimineață pentru a ne obișnui cu mediul școlar și pentru a ne zâmbi, chiar și cu ochii, pentru a ne crea propriul spațiu confortabil de învățare.

Așa cum, dacă mergem să facem exerciții fizice în sala de sport sau dacă ne pregătim să alergăm, nu facem asta direct, ci ne încălzim mușchii înainte, la fel stau lucrurile și în ceea ce privește „Întâlnirea de dimineață”. E aproape ca și cum ne „încălzim” creierul pentru învățare, doar că nu e doar atât. E mai mult decât atât fiindcă intervine aici și legătura emoțională pe care o stabilim cu copiii la începutul zilei de școală. E ca și cum, în cadrul întâlnirii de dimineață, începem să țesem plasa de siguranță pe care o așezăm la baza procesului instructiv-educativ al fiecărei zile. O plasă de siguranță emoțională.

Iată deci două dintre aspectele extrem de importante pe care acest moment al zilei le are în vedere: pregătirea terenului pentru învățare și consolidarea legăturii emoționale, cadrul afectiv al învățării. Aceste legături sunt atât între copii, cât și între copii și învățător.

În ce clase se recomandă crearea acestui moment la debutul zilei

”Din câte știu eu, <Întâlnirea de dimineață> se recomandă pentru clasele pregătitoare, I și II (ciclul achizițiilor fundamentale), tocmai pentru a accentua dezvoltarea competenței socio-emoționale a copiilor, pentru a accentua socializarea, discuțiile, exprimarea emoțiilor și pentru a contura spațiul clasei și colectivul de elevi ca un loc sigur în care avem grijă unii de alții, ne ascultăm și ne bucurăm. În primii ani de școală, este esențial să le transmitem elevilor un set de valori pe care se va construi mai apoi învățarea și în același timp să îl consolidăm pe „împreună”, cuvântul care ne ajută să dezvoltăm empatia, înțelegerea și reziliența.

Cu siguranță însă că după primii ani de școală, „Întâlnirea de dimineață” va merge din inerție mai departe și pentru clasele a III-a și a IV-a, pur și simplu pentru că este un moment în care respirăm cu toții, ne luăm avânt și ne dăm seama că vâslim în aceeași barcă.”

Cum organizează învățătoarea din Cluj-Napoca ”Întâlnirea de dimineață”

”În clasa pregătitoare, îmi amintesc că era cu cântec, mișcare și voie bună. Ne jucam tot felul de joculețe simple care implicau muzică, fiindcă am observat că le dădea copiilor o stare de bine. De exemplu, copiii se mișcau cât timp se auzea muzica, iar apoi când muzica nu se mai auzea, se opreau  – un fel de statui muzicale. De asemenea, aveam o roată a deciziilor de pe https://wheeldecide.com/ unde erau scrise tot soiul de mișcări amuzante, dansul roboțelului, cântăm la acordeon, facem duș, etc. Și când roata cădea pe una dintre aceste mișcări le făceam cu toții și râdeam în hohote. De asemenea, cântam împreună un cântecel sau ce mai doreau copiii în ziua aceea, iar apoi, după ce partea de mișcare și distracție era bifată, stăteam puțin de vorbă.

Întâlnirile noastre de dimineață nu aveau o structură anume, ci povesteam despre ce simțeam că e nevoie în ziua respectivă. Copiii îmi spuneau pe o scară de la 0 la 10 cum se simt, iar apoi povesteam. Unii se simțeau 10, alții 7, alții 3 sau mai puțin. Copiii care doreau să împărtășească ne spuneau de ce se simt bine sau nu. Aici se întâmpla de obicei magia, cei care se simțeau de 10 răspândeau în jurul lor voie bună și bucurie, ne contaminau pur și simplu și pe noi. Copiii care dădeau un punctaj mai mic și doreau să ne spună de ce, primeau zâmbete de încurajare și câte un „Da, știu, și eu am trecut prin asta” de la ceilalți colegi. Cumva simțeam toți că dacă e bine sau dacă e greu, nu suntem singuri. Suntem împreună.

Am dus mai departe „Întâlnirile de dimineață” în felul acesta. În unele dimineți poate le citeam copiilor o poveste sau poate discutam despre ceva interesant care îi preocupa pe ei sau aduceam cartonașe cu emoții și le întorceam în discuții pe toate părțile. Acum suntem în clasa a III-a și când începem orele, chiar dacă nu spun eu nimic, copiii încep să povestească pur și simplu ce reușită au avut cu o zi în urmă sau cum nu se simt foarte bine fiindcă li s-a întâmplat cine știe ce. Mă bucur atât de mult când îi aud. Cât timp se simt bine și în siguranță în școală și în clasă, simt că și învățarea se va face în cele mai bune condiții.”

Idei de organizare a întâlnirii. Beneficii

”Acolo unde permite spațiul, ar fi minunat ca la întâlnirea de dimineață elevii să stea în cerc pentru a-și vedea ochii unii altora. Noi, uneori, ieșeam afară în curte pentru a putea face asta, fiindcă în clasă nu aveam suficient spațiu.

<Întâlnirea de dimineață> are de obicei câteva elemente-cheie: salutul, comunicarea (când cei care doresc să trasmită ceva pot să o facă), activitatea de grup (în care se desfășoară un joc sau o activitate care ne consolidează ca echipă), mesajul de dimineață (mesajul poate fi o concluzie a dimineții sau poate fi pregătit din timp și reprezintă un element-ancoră care ne va ghida activitatea pe tot parcursul zilei).

Consider că fiecare clasă are propria „Întâlnire de dimineață” adaptată la nevoile clasei, specificul sălii de clasă, programul zilnic, etc. Cumva, cred că învățătorul și copiii fiecărei clase vor construi în mod propriu acest moment pentru a crea câteva minute zilnice care vor da tonul întregii zile. „Întâlnirea de dimineață” contribuie la formarea unui mediu în care învățăm să fim empatici, să fim de încredere și să acordăm încredere, elevii se simt motivați, simt că părerea lor contează, simt că sunt importanți.

Sigur, beneficiile acestui moment al zilei sunt mult mai multe decât am enumerat eu aici, sunt multe și importante și sunt atât din sfera învățării socio-emoționale, cât și din sfera învățării academice. Aceste beneficii se întind în timp, depășesc anii de școală și cu siguranță le vor fi de folos copiilor toată viața.

Întâlnirea de dimineață în școala on-line

”Cu siguranță putem adapta „Întâlnirea de dimineață” și la școala on-line. Cu siguranță nu ne vom simți la fel de aproape ca și în cadrul întâlnirilor din clasă și cred că este cu atât mai multă nevoie de ea în aceste condiții, când distanțarea pare că îl uită pe „împreună” și când masca nu ne mai dă voie să ne citim unul altuia chipul.

Le putem citi copiilor fragmente din cărți sau povești în cadrul acestui moment, fie el și on-line, putem să le prezentăm copiilor picturi, sculpturi, opere de artă și să discutăm despre ce emoții am simțit privindu-le sau ce credem despre ele. Putem face același lucru cu bucățile muzicale. Muzica, de obicei, vine cu un val de emoții, putem asculta împreună un fragment muzical, iar apoi putem vorbi despre asta. Având în vedere că e puțin mai greu să comunicăm, pe rând, on-line, putem stabili împreună cu copiii să își scrie răspunsurile pe chat, iar noi le putem citi pe toate cu voce tare sau îi putem împărți în „camere”, iar ei pot discuta între ei, având în vedere modelul „ascultător” vs. „vorbitor”, adică, „vorbesc, dar sunt atent să și ascult”.

Putem discuta cu copiii și despre știrile zilei, ce se întâmplă în jurul nostru. Le putem afla astfel preocupările, grijile, fricile. Dacă le împărtășesc, e minunat, fiindcă primul pas a fost făcut pentru înțelegerea lor. De asemenea, putem vorbi despre noile descoperiri din domeniul științei, despre știri din sport, din lumea jocurilor video ori despre alte aspecte care îi pasionează.

Uneori noi ne mai jucăm un joc care se numește „Ai prefera…” și care le oferă elevilor două variante de ales, de exemplu „la munte” sau „la mare”. Fiecare copil alege o variantă și argumentează de ce. Pot fi și variante amuzante „pe Dunăre” sau „pe Amazon” sau „în Narnia” sau ”în țara lui Oz”. Copiii se distrează alegând varianta corectă, dar își antrenează și răspunsul argumentat spunând de ce aleg una dintre variante. Pentru aceste jocuri folosim Google Slides, asemănătoare cu o prezentare PowerPoint.

Putem stabili împreună mesajul zilei, putem citi o curiozitate, o glumă, o poveste amuzantă, o fabulă, o poezie, o ghicitoare, o serie de cuvinte, perechi de cuvinte care rimează, substantive, verbe, orice care ar putea fi de interes pentru copii și care i-ar motiva pentru ziua care tocmai începe. Atunci când și dacă facem prezența, putem profita de moment să ne adresăm fiecărui copil spunându-i numele, astfel încât să simtă că îl vedem și îl apreciem și putem să îi punem o întrebare simplă, care să îl facă să zâmbească sau să povestească despre ceva ce îi face plăcere. Ne putem mișca, putem sări, putem să facem câteva exerciții sau pur și simplu putem respira de câteva ori, profund, împreună.”

Foto: Arhiva personală – înv. Claudia Badiu

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.