Consiliul Naţional al Elevilor se opune propunerii ca elevii să susțină examen de admitere doar pentru unul dintre liceele pe care îşi doresc să le urmeze

0

Consiliul Naţional al Elevilor critică ideea înscrierii elevilor la un singur liceu pentru a susține examen de admitere (propunere ce se regăsește în raportul ”România Educată”), susţinând că ”interesul superior real al elevului este acela de a-şi alege parcursul educaţional în funcţie de propriile dorinţe, nu impus în mod indirect de la nivel central”. În plus, reprezentanții elevilor avertizează în privința riscului de apariţie a ”unor discrepanţe negative semnificative între licee”, în cazul în care elaborarea subiectelor şi organizarea logistică a examenului vor fi complet descentralizate.

Comunicatul Consiliului Național al Elevilor:

”Admiterea la liceu – interesul superior al elevului este să aibă dreptul de a alege!

În cursul declaraţiilor de presă susţinute la finalul şedinţei de Guvern ce a avut loc astăzi, având drept subiect central pe agendă aprobarea proiectului România Educată, ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că elevii vor putea susţine examenul de admitere la liceu prevăzut în proiectul „România Educată” doar pentru unul dintre liceele pe care îşi doresc să le urmeze.

Consiliul Naţional al Elevilor se opune cu vehemenţă acestei propuneri şi aducem în atenţie principiul flexibilităţii şi dezideratul nr. 2 – educaţie individualizată din proiectul „România Educată”, precum şi în conformitate cu art. 7, alin. a) din Statutul Elevului, „elevii au dreptul garantat la un învăţământ echitabil în ceea ce priveşte înscrierea/admiterea, parcurgerea şi finalizarea studiilor, în funcţie de parcursul şcolar pentru care au optat corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor”.

Măsura anunţată de ministrul educaţiei vine, astfel, în directă contradicţie atât cu prevederile legale în vigoare, cât şi cu principiile programatice din programul România Educată şi, cel mai important, cu interesul superior real al elevului: acela de a-şi alege parcursul educaţional în funcţie de propriile dorinţe, nu impus în mod indirect de la nivel central.

În ceea ce priveşte propunerea organizării examenului de admitere pentru liceu, considerăm că în cazul în care elaborarea subiectelor şi organizarea logistică a examenului va fi complet descentralizată, există un risc substanţial privind apariţia unor discrepanţe negative semnificative între licee, atât în ceea ce priveşte gradul de dificultate al subiectelor, cât şi în ceea ce priveşte corectitudinea organizării probelor propriu-zise.

„În întregul proces de admitere în învăţământul preuniversitar secundar, principalul factor determinant trebuie să fie dreptul elevului de a alege ceea ce vrea să studieze şi unde. În proiectul România Educată se vorbeşte despre flexibilitate, despre un sistem educaţional centrat pe elev, însă în cadrul primei conferinţe de presă pe această temă, ministrul educaţiei spulberă aceste principii.

Dacă vrem să vorbim cu adevărat despre un parcurs educaţional individualizat în funcţie de nevoile, dorinţele şi aspiraţiile fiecărui elev, este esenţial ca Ministerul Educaţiei să garanteze în mod inechivoc dreptul elevului de a alege. Altminteri, am pornit complet greşit în implementarea acestei viziuni, iar ‘elevul în centrul actului educaţional’ va continua să reprezinte un simplu slogan”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.”

În raportul ”România educată” se arată că atât liceele teoretice, cât și cele vocaționale și profesionale au dreptul (dar nu și obligația) de a organiza, examene de admitere, conform unei metodologii stabilite de către Ministerul Educației. Conținutul acestor examene va reflecta specificul educațional al fiecărei instituții și poate include probe vocaționale sau practice, iar, în cazul liceelor profesionale duale, probele pot fi organizate de către partenerul din mediul privat. Potrivit documentului:

  • Elevii care doresc înscrierea la liceele care organizează examen de admitere o pot face la o singură instituție. Ulterior, în funcție de rezultate, pot opta pentru ocuparea locului unde au fost admiși sau pentru participarea la Evaluarea Națională și repartizarea computerizată ulterioară.
  • La Evaluarea Națională au dreptul de a participa toți absolvenții clasei a VIII-a. Cei care au dat admitere la liceu și au obținut o ofertă de studii își pot ocupa locul confirmat și pot opta pentru a nu participa la Evaluarea Națională. Cei care nu au dat admitere la un liceu vor fi repartizați, în ordinea mediilor de la Evaluare și în funcție de opțiunile exprimate.

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.