Ora de Biologie pe net. Mihaela Șandor își pregătește online elevii pentru BAC, într-o perioadă în care ”ne ajutăm și învățăm unii de la alții”

0
Foto: Captură video

Prima ora ținută în mediul online de profesoara Mihaela Șandor a fost cea de dirigenție. Deși online-ul nu-i era un domeniu străin, a avut emoții la început și a preferat să înceapă cu elevii săi de clasa a XII-a. În cazul în care ”se poticnea”, elevii aveau să o ajute și profesoara nu ascunde că acest lucru s-a întâmplat. Școala online este cea în care profesorul poate învăța de la elev, admite Mihaela Șandor. ”Ei sunt mult mai pregătiți în domeniul acesta. Toți știm că acesta este viitorul, ne pregătim încet-încet, dar n-am crezut că vine atât de repede peste noi”, spune profesoara de biologie. Mihaela Șandor ține cursuri online cu toate clasele la care predă și realizează inclusiv lecții video pentru liceenii care se pregătesc să susțină examenul de Bacalaureat. 

Mihaela Șandor (foto) predă biologie la Colegiul de Științe ”Grigore Antipa” din Brașov. Este unul dintre profesorii de la care am vrut să aflăm cum desfășoară școala online în această perioadă și cum își pregătește elevii pentru examenul de Bacalaureat. Cu o experiență la catedră de 27 de ani, profesoara a dat startul cursurilor în mediul online cu toți elevii săi, atât cu cei din gimnaziu, unde are două clase (a VI-a și a VIII-a), dar și cu cei din clasele IX-XII (câte două clase pe fiecare nivel).

Aplicațiile G Suite au fost soluția aleasă de colegiu pentru organizarea cursurilor, iar profesorii își stabilesc întâlnirile cu elevii conform orarului școlii, pentru a nu se suprapune. Profesoara spune că a intrat pe Meet în fiecare zi, iar prezența elevilor la sesiunile video a fost de fiecare dată de 100%.

”Ne-am mirat și noi când am văzut că prezența este maximă. Adevărul este că elevii noștri nu au probleme cu accesul la tehnologie sau la internet, chiar dacă unii dintre ei provin din împrejurimile orașului. Probabil au simțit și nevoia de a se revedea… Chiar ne-au impresionat cât de bine au răspuns”, spune Mihaela Șandor.

De când a început lecțiile online, profesoara a făcut mai mult ore de consolidare, mai ales că, inițial, nimeni nu știa ce și cum să facă. Trecerea în online nu a fost însă un șoc pentru că, mărturisește Mihaela Șandor, era obișnuită cu acest lucru, fiind implicată în diverse proiecte. Totuși, întâlnirea pe net cu elevii i-a dat ceva emoții.

”Toți știm că acesta este viitorul, ne pregătim încet-încet, dar n-am crezut că vine atât de repede peste noi. La început am fost foarte stresată, dar am avut norocul că aveam foarte multe materiale pregătite și am putut să le folosesc în aceste lecții online. Altfel, ar fi fost foarte greu să îmi pregătesc materialele și să susțin orele conform orarului. Nu poți să apari în fața copiilor și doar să povestești, trebuie să ai un conținut. Având materiale făcute din proiectele în care sunt implicată, mi-a fost oarecum ușor”, explică profesoara de biologie.

Mihaela Șandor povestește că prima lecție pe care a susținut-o în online a fost cu elevii săi de clasa a XII-a, unde este dirigintă: ”Am zis că dacă mă poticnesc, îi voi întreba pe ei și chiar m-au ajutat copiii pentru că nu știam cum să manevrez totul. A fost prima oră de dirigenție și am rămas apoi cu doi-trei copii care m-au învățat ce să fac, cum să departajez ecranul, am făcut și probe de sunet… De multe ori mi s-a întâmplat, la început, să mă lovesc de ceva și i-am întrebat. Ei sunt mult mai pregătiți în domeniul acesta și reciproc ne-am ajutat.”

Pregătirea pentru BAC

Mihaela Șandor predă la două clase de a XII-a, în care toți elevii au optat să dea Biologie la examenul de Bacalaureat. Imediat după închiderea școlilor, a continuat pregătirea pentru BAC, trimițându-le structurată toată materia de examen. De aici au pornit primele lecții online, în condițiile în care, spune Mihaela Șandor, înainte de suspendarea cursurilor, aveau deja făcută recapitularea. Astfel că, în primă fază, a parcurs împreună cu elevii acele capitole unde au simțit ei nevoia unei aprofundări: ”Ei doar spuneau ce mai vor să recapitulăm. Pregăteam partea de teorie și lucram variante de bacalaureat. După ce am recapitulat și așa materia, ne-am apucat să lucrăm variante de BAC cap-coadă. Am lucrat și acele teste de antrenament cu ambele clase și vom continua de săptămâna viitoare”.

Într-o perioadă de incertitudini și cu decizii greu de prevăzut, profesoara mărturisește că elevii și-au exprimat nu de puține ori îngrijorarea cu privire la susținerea examenului de bacalaureat și admiterea la facultate. ”În aceste săptămâni, ei tot mă întrebau ce se va întâmpla și încercam să îi încurajez. Ei vor să finalizeze anul școlar, dar îi sperie și gândul că se îndepărtează examenul. Erau îngrijorați cu admiterea la facultate, dar le-am spus că se vor corela toate…”, povestește Mihaela Șandor, în contextul în care Ministerul Educației a anunțat, zilele trecute, că examenele naționale naționale ar putea avea loc în luna iulie, programa de examen nu va cuprinde materia din semestrul al II-lea, iar reluarea cursurilor ține de evoluția pandemiei de coronavirus.

”Ei au profitat însă de perioadă în care stau acasă și și-au pus la punct materiile de bacalaureat. A fost, într-adevăr, o perioadă favorabilă pentru că s-au putut pregăti pentru examen, având mai mult timp la dispoziție. Asta le-am și recomandat, deși la început erau debusolați, <ce ne facem, dacă îngheață anul…>, dar, încet-încet, lucrurile s-au așezat. La materiile de Bacalaureat, ei chiar lucrează intensiv, se pregătesc online cu profesorii din școală și drept urmare n-au mai considerat această perioadă una pierdută”, adaugă profesoara.

Lecții pe Youtube

Mihaela Șandor știe însă că sunt și elevi de clasa a XII-a care nu pot, din diverse motive, să mențină legătura cu profesorii lor, așa că își încurajează elevii să îi ajute cu materialele de BAC pe care ea le creează: ”Până la urmă, pentru copii le facem. Ei se ajută între ei, comunică, își explică unii altora și este un câștig de ambele părți.” 

Pe de altă parte, profesoara pune la dispoziția elevilor care se pregătesc pentru BAC lecții de biologie prin intermediul canalului de Youtube ”Școala și Comunitatea”, un proiect al ISJ Brașov. Colaborarea este una mai veche, dar viza mai mult materia de gimnaziu, însă acum a decis să realizeze și clipuri pentru clasa a XII-a și să rezolve, de exemplu, subiecte de examen: ”Pentru că este situația aceasta deosebită, am decis să pun și pentru liceu. Acolo pot avea acces și alți copii, nu numai elevii mei.”

Profesoara speră ca școlile să fie redeschise cel mai târziu la 1 iunie pentru că nu vede cum altfel vor putea fi finalizate toate cele prevăzute în anul școlar, mai ales în cazul claselor terminale. Ca profesor de biologie, Mihaela Șandor spune însă că ”statul acasă era absolut necesar” și, deși școala online a bulversat pe toată lumea, este greu de spus ”dacă, așa din scurt, s-ar fi putut face ceva” la nivel decizional.

”Cine a vrut să se pregătească, s-a pregătit, iar dacă școala a pus la dispoziție o platformă, sunt convinsă că lucrurile au mers într-o direcție bună. Noi, profesorii, am discutat între noi, ne-am învățat unii pe alții… Eu zic că dacă vrei să faci un lucru în vremurile astea, poți să îl faci”, conchide profesoara de biologie.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.