Școala de acasă, la sat. Cum își pregătește o profesoară de română elevii pentru Evaluarea Națională: „Cu toate neajunsurile, se poate și în rural”

1

Adriana Moga, profesoară de Limba și literatura română la școala din comuna Lisa, județul Brașov, a continuat să își pregătească elevii de clasa a VIII-a pentru Evaluarea Națională și după închiderea școlilor. De la început însă s-a lovit de lipsa mijloacelor necesare pentru realizarea învățării online. Nu toți cei 15 elevi ai săi au laptop, calculator sau tabletă acasă, iar unii nici măcar telefoane. Copiii își așteaptă părinții să se întoarcă de la muncă pentru a putea lucra, iar profesoara adaptează programul lecțiilor în funcție de cum reușesc ei să se conecteze. În ciuda lipsurilor, Adriana Moga demonstrează că ”școala online a ajuns și în rural”. Profesoara desfășoară cursuri online cu toate clasele de gimnaziu, folosește mai multe aplicații, dar nu predă lecții noi și face doar recapitulare și consolidare. Pentru copiii care nu au device-urile necesare, Adriana Moga a completat un formular pe o platformă lansată de Ministerul Educației, însă nu știe dacă aceștia chiar le vor primi.

Adriana Moga spune că a creat clasa virtuală cu elevii săi de clasa a VIII-a imediat după închiderea școlilor, explicându-le că este nevoie să se pregătească în continuare pentru primul examen important din viața lor.

”Încă de la început, motto-ul nostru a fost <Stăm acasă, dar nu degeaba!>. Am încercat să le întipăresc în minte faptul că aceasta perioadă nu înseamnă o vacanță de drept, ci o situație dificilă care cere astfel de măsuri, că tot ceea ce se întâmplă acum este în defavoarea lor, că ei vor fi totuși protagoniștii unui examen de Evaluare Națională și că rezultatul acestui examen va decide următorii patru ani din viața lor. Dacă nu păstrăm legătura și nu continuăm să lucrăm, tot ce am realizat până acum va fi dat uitării. Așa că ne-am unit responsabil și am creat propria clasă digitală”, povestește profesoara de română.

Adriana Moga a încercat mai multe platforme de lucru online, dar nu le-a putut folosi pentru că unii elevi de clasa a VIII-a nu au laptop, calculator sau tabletă. ”Ori aceste platforme asta cer în primul rând. Așa că am ales să lucrăm pe platforma educațională Asq.ro, unde elevii se pot conecta și de pe telefon. Nici aici nu este totul roz. Sunt elevi care nu au telefoane personale și le folosesc pe cele ale părinților, iar când aceștia sunt plecați la muncă nu se pot conecta. Mai sunt și aceia care nu au internet acasă și folosesc datele mobile, iar acestea sunt limitate, spune profesoara.

Dintre cei 15 elevi de clasa a VIII-a (în școala din comuna brașoveană există câte o singură clasă pe fiecare nivel gimnazial), 12 au acces la învățarea online – opt au laptop și patru lucrează de pe telefon, iar lipsa tehnologiei nu este singurul impediment. Adriana Moga semnalează o altă problemă de care se lovesc copiii în ”școala de acasă” de la țară:

”Majoritatea elevilor nu au suport din partea părinților pentru a continua cursurile online. În mediul rural, școala merge braț la braț cu muncile agricole și treburile gospodărești. De aceea, uneori mi-e dificil să îi conectez pe toți în același timp. Chiar dacă prestabilim o întâlnire, aceștia sunt solicitați de părinți pentru alte activități și nu reușesc să fie prezenți în clasa virtuală. Unii părinți nu consideră că școala de acasă este totuși școală, cu toate că eu am încercat să îi conving de acest lucru și să le spun că nu trebuie să pierdem contactul cu școala, mai ales cei de clasa a VIII-a.”

Lecții cu toate clasele și întâlniri live

Adriana Moga lucrează, în această perioadă, cu toate clasele de gimnaziu și a creat pe platforma asq.ro clase virtuale pentru fiecare nivel în parte. Aici le poate urmări activitatea în timp real, iar dacă elevii au aplicația deschisă, poate vedea ce lucrează fiecare și unde greșește: ”Le pot da inclusiv teme pe această platformă. Elevii primesc notificare în contul lor cu sarcinile ce trebuie rezolvate și timpul limită. De asemenea, sunt foarte atrași de testele pe care le fac pe platformă. Aici obțin medalii, puncte și premii virtuale.”

De asemenea, profesoara organizează sesiuni video, folosind aplicația Google Meet, și spune că elevilor le place foarte mult: ”Aici ne alinăm dorul unul de celălalt. Dimineața ne întâlnim virtual pe Meet, iar în cealaltă parte a zilei elevii continuă studiul individual pe platforma Asq și pe diferite canale educaționale de YouTube. Fiecare întâlnire pe Meet cuprinde două teme importante de discuție.

În prima parte dezbatem, de obicei contextul social în care ne aflăm, cum să ne protejăm și cum să îi protejăm pe ceilalți, cum să facem diferența între știri/articole reale și fake news (îi îndemn să fie atenți, înțelepți și să se informeze doar din surse oficiale), despre cum a fost ziua precedentă pentru ei, ce facem ca să nu ne plictisim, etc.

Partea a doua a întâlnirii cuprinde practic partea instructiv-educativă, activitatea de învățare. Folosesc o altă aplicație, OpenBoard, care îmi permite să scriu cu ușurință ceea ce vreau să transmit elevilor, iar ei pot vizualiza tabla mea virtuală în timp real și pot interveni. Este practic o învățare directă, doar că sala de clasă este acasă.

„Nu merg cu materia înainte, nu toți elevii au acces la învățarea online”

Întâlnirile live au loc aproape în fiecare zi – ”depinde când pot intra copiii”, iar o sesiune video durează în medie o oră. Sunt însă și întâlniri care depășesc această oră pentru că ”elevii interacționează atât de frumos, încât uităm noțiunea timpului.”

Eu transmit, iar ei pot răspunde în timp real cerințelor mele. Am optat doar pentru recapitulare, consolidare și pentru rezolvarea de modele de Evaluarea Națională. Nu merg cu materia înainte, pentru că nu toți elevii au acces la această învățare online și nu vreau să fie dezavantajați”, explică profesoara.

În paralel cu învățarea pe aceste platforme, Adriana Moga folosește WhatsApp și Messenger, unde elevii primesc exerciții sau modele de Evaluarea Națională, pe care apoi le retrimit pentru corectare.

”La corectare, le trimit testul evaluat, iar la următoarea întâlnire pe Meet, discutăm și despre asta. I-am informat de asemenea și i-am îndemnat să folosească și alte surse de învățare, cum ar fi diferitele canale educaționale YouTube, gen ”Școala și comunitatea” unde găsesc o mulțime de materiale didactice”, precizează Adriana Moga.

„Învățarea online nu trebuie să fie o presiune în plus pentru elevi”

Cei de clasa a VIII-a urmăresc în plus emisiunile ”Teleșcoala”, iar la întâlnirile live discută cu profesoara ceea ce au au văzut la televizor.

Vreau să precizez faptul că elevii nu sunt constrânși în niciun fel să participe la activitățile online pe care le desfășor. Ei participă pentru că își doresc asta, poate pentru că au înțeles că este în interesul și ajutorul lor, poate pentru a menține legătura cu colegii, poate chiar de dragul meu. Învățarea online, mai ales în această perioadă, nu trebuie să fie o presiune în plus pentru elevi, ba dimpotrivă”, adaugă Adriana Moga.

În fața unei perioade destul de lungi de suspendare a cursurilor, profesoara de română crede că, poate, cea mai bună soluție ar fi prelungirea anului școlar și susținerea examenelor naționale în vară, în funcție de cum evoluează situația pandemiei de coronavirus: ”Aș opta pentru prelungirea anului școlar. Așa cum am stat acasă, chiar dacă nu am stat în relaxare – stăm în izolare și cu un surplus de presiune – putem sta și pentru copiii noștri încă o lună la școală.”

Ajutor pentru elevii care nu au laptop, tabletă sau calculator

Până la reluarea cursurilor, profesoara de română și-ar dori însă ca toți elevii săi să aibă acces la tehnologie. A aplicat chiar pe o platformă zilele trecute, însă este destul de sceptică.

”Ca să fiu în ajutorul elevilor care nu dispun în acest moment de laptop, calculator sau tabletă, am accesat platforma lansată de MEC – narada.online – și am completat formularul cu <nevoile speciale> pe care acești elevi le au în derularea lecțiilor online. Încă nu am un răspuns, dar nu sunt atât de optimistă pentru că am mai avut încercări. Am aplicat în mai multe locuri, de mai multe ori, dar nu am primit nimic. Nu știu care sunt criteriile de departajare”, spune Adriana Moga.

Profesoara încheie însă pe un ton optimist și arată că școala online poate fi desfășurată și la țară, deși este mai greu ”din cauza neajunsurilor materiale pe care le au copiii și din cauza nepregătirii părinților”.

Se poate și în mediul rural. Cu toate <bețele în roate> de rigoare, școala online ajunge și în rural. Elevii din acest mediu nu sunt nepregătiți în a lucra cu tehnologia, ci se confruntă cu neajunsurile în a accesa platformele educaționale”, conchide Adriana Moga (foto), profesoară de 11 ani la școala din Lisa.

Citește și: 

1 COMENTARIU

  1. Bună ziua,sunt din Tecuci și, mi-aș dori și eu un telefon deoarece al meu este stricat si se închide mereu și trebuie să îl țin la încărca pentru că trebuie să particip la orele online.
    Mulțumesc!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.