Marian Staș a demisionat din funcția de consilier în Ministerul Educației. Cum și-a motivat profesorul decizia

0

Marian Staș și-a anunțat, într-un editorial publicat în Adevărul, demisia din funcția de consilier pe care o deținea în Ministerul Educației. Profesorul își motivează gestul prin tergiversarea luării unei decizii privind implementarea programului de școli-pilot. ”La peste trei luni de la iniţiere, procesul instituţional de avizare/aprobare a HG-NF rămâne împotmolit în meandre birocratice şi de atitudine ce nu au absolut nimic de-a face cu exerciţiul de leadership politic autentic”, a scris Marian Staș, în demisia transmisă ministrului Educației. 

”Ca atare, pot aduce acum în spaţiul public contextul unui proiect care ar fi putut fi împlinit deja bine-mersi, şi care poate fi împlinit în continuare, dacă vrem cu adevărat, până la cer şi înapoi. Nu-s dus cu capul: văd şi eu prea bine că timpurile pe care le trăim sunt complicat de gestionat, mai ales când vine vorba de Şcoală. Dar de aici şi până la frica încremenirii în proiect a Sistemului e cale imensă”, spune Marian Staș, în editorialul de pe Blogurile Adevărul.

Textul demisiei, publicat de Marian Staș:

”Doamnă ministru,

Vă aduc la cunoştinţă demisia mea din funcţia de consilier la cabinetul secretarului de stat pentru învăţământ preuniversitar, începând cu data de 14.05.2020.

Motivul instituţional al deciziei mele este distanţa, devenită inacceptabilă pentru mine, dintre clauzele contractului nostru de onoare agreate înainte de a da curs invitaţiei de a lucra împreună, şi realitatea din teren, la zi.

Vă reamintesc faptul că, înainte de învestirea Guvernului din care faceţi parte, în noiembrie 2019, pentru punerea în fapt eficientă a activării art. 26 LEN, am convenit reciproc următoarele:

    1. Crearea unei structuri distincte, în organigrama MEC, având ca unic scop generarea procesului pilotării
    2. Subordonarea directă a structurii sus-menţionate, ministrului educaţiei şi cercetării
    3. Coordonarea acestei structuri de către subsemnatul, învestit fiind cu autoritatea formală necesară îndeplinirii unui obiectiv de politici publice educaţionale fără precedent, începând cu anul şcolar 2020-2021.

În aceste condiţii, eu am garantat cu loialitatea, profesionalismul şi reputaţia mea punerea în fapt a proiectului.

Soluţia instituţională pe care aţi decis-o, în loc, a fost cu totul alta. Am acceptat-o, din respect faţă de proiect. Acum, ea şi-a probat lipsa de viabilitate.

Am început formal activitatea în MEC în 22.01.2020. În 06.02.2020, v-am transmis foaia de parcurs a procesului pilotării, în 07.02.2020, prima formă a Hotărârii de Guvern pentru activarea art. 26 LEN, iar în 09.02.2020, prima formă a Notei de Fundamentare a HG. Până azi, cel puţin 7 (şapte) gimnazii şi licee din ţară şi-au manifestat interesul şi dorinţa explicită de a fi parte din proiectul pilotării. În 10.02.2020, aţi transmis explicit colaboratorilor direcţi acest mesaj: “Hai la treabă! Mâine vreau documentele! Nu mai lungim lucrurile!” Realitatea de fapt a probat, consistent, nedorit, contrariul.

La peste trei luni de la iniţiere, procesul instituţional de avizare / aprobare a HG-NF rămâne împotmolit în meandre birocratice şi de atitudine ce nu au absolut nimic de-a face cu exerciţiul de leadership politic autentic, pe care, sincer, am avut convingerea că vi-l puteţi asuma pentru a duce împreună la bun sfârşit acest proiect. Aveţi la dispoziţie documentele oficiale aferente pilotării, foaia de parcurs, şcolile interesate de pilotare şi, mai ales, soluţia de finanţare prin fonduri europene, pentru a acţiona în continuare aşa cum decideţi. Eu nu girez cu statutul meu profesional o atare stare de fapt, a unei tergiversări ce periclitează serios începerea pilotării începând cu anul şcolar 2020-2021, drept pentru care pun punct aici colaborării noastre.

Cu stimă, M.S.”

”Pe româneşte, textul oficial de mai sus spune aşa: toţi parametrii structurali necesari activării art. 26 LEN prin HG erau la dispoziţia decidentului de top, operaţionali, cu o lună bună înainte de instituirea stării de urgenţă. Prin urmare, dacă acţiunea de leadership politic autentic ar fi fost mai puternică decât frica de schimbare, din martie până acum aveam pregătit, la cheie, fără probleme, cadrul normativ necesar funcţionării şcolilor-pilot. În loc, suntem unde suntem, iar tăvălugul măsurilor de sistem critic-urgente şi, multe, critic-importante aferente stării de urgenţă a spulberat totul în cale, mai ales în condiţii de acţiune cu jumătăţi de măsură, acolo unde integritatea şi determinarea absolute ar fi trebuit să guverneze fără echivoc”, completează Marian Staș.

Marian Staș, expert în educație, s-a alăturat echipei de consilieri de la Ministerul Educației în ianuarie anul acesta, pentru a se ocupa de dezvoltarea în sistemul de educație a unor unități-pilot, experimentale și de aplicație.

Citește și: Trei modificări importante în Legea educației, în opinia expertului în educație, Marian Staș: ”Majoritatea transformărilor sunt de bine”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.