Ministrul Muncii: Recomandăm flexibilizarea programului de lucru pentru părinţii care nu au cu cine să îşi lase copiii acasă

0

Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, recomandă flexibilizarea programului programului de lucru pentru părinţii care nu au cu cine să îşi lase copiii acasă, în contextul închiderii şcolilor.

„O bună parte din ziua de astăzi (luni – n.r.) am petrecut-o în discuţii legate de situaţii de viaţă în care s-ar putea afla angajaţii, dar şi angajatorii în contextul măsurilor privind coronavirusul. Oamenii sunt preocupaţi. Au nevoie de îndrumări. Am cerut echipei mele să evităm limbajul de lemn şi să oferim răspunsuri clare, în cadrul legal existent. Astăzi am răspuns punctual întrebărilor, de mâine vom deschide o secţiune distinctă în pagina de internet cu cele mai frecvente întrebări şi răspunsuri. Vom completa documentul pe toată durata zilei. Recomandăm flexibilizarea programului de lucru pentru părinţii care nu au cu cine să îşi lase copiii acasă. Mă preocupă, mai ales în contextul deciziei privind închiderea şcolilor, să acomodăm programul de muncă al părinţilor având copii minori în îngrijire„, a scris, luni seara, pe pagina sa de Facebook, Violeta Alexandru, potrivit Agerpres.

Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă (CNSSU) a decis, luni, închiderea şcolilor şi grădiniţelor în perioada 11 martie – 22 martie.

Zile libere pentru părinți – proiect

Pe ordinea de zi a Camerei Deputaților se află un proiect de lege care prevede acordarea de zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ.

Ce prevede proiectul: ”Se acordă zile libere unuia dintre părinţi pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ unde aceştia sunt înscrişi, ca urmare a condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu.”

Aceste prevederi se aplică în cazul părinților ai căror copii au vârsta de până în 12 ani, dar și cazul celor care au copii cu dizabilități.

Deputații din Comisia pentru muncă au întocmit raport favorabil. Plenul urmează să dezbată și să voteze proiectul de lege, Camera Deputaților fiind forul decizional.

Trei măsuri recomandate de Ministerul Muncii

Într-un comunicat de presă transmis marți, Ministerul Muncii și Protecției Sociale informează că recomandă trei măsuri de flexibilizare a raporturilor de muncă în contextul suspendării cursurilor şcolare în unităţile de învăţământ, ”fapt care poate genera necesitatea ca unul dintre părinţi să rămână la domiciliu pentru supravegherea copilului minor, dar şi în cazul în care se consideră că prezenţa lucrătorilor la locul de muncă ar putea constitui un risc”.

1. Stabilirea unor programe individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză, în conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003-Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă.

2. Modificarea temporară a locului de muncă la domiciliul salariatului, în conformitate cu prevederile art. 108-110 din Codul Muncii, unilateral, în conformitate cu prevederile art. 48 din același act normativ, sau prin acordul părților, cu precizarea în mod expres în decizia sau, după caz, în actul adițional de modificare a locului de muncă, a următoarelor elemente:

  • faptul că salariatul lucrează de la domiciliu;
  • perioada în care se aplică această măsură;
  • programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său și modalitatea concretă de realizare a controlului;
  • obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime și materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.

În această situație, angajatorul are obligația de a asigura instruirea lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă.

3. Desfășurarea activității prin telemuncă, în urma încheierii unui act adițional la contractul individual de muncă, în condițiile prevăzute de Legea nr. 81/ 2018 privind reglementarea activității de telemuncă, atunci când îndeplinirea atribuțiilor specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține salariatul presupune folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor. Actul adițional va conține următoarele:

  • precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
  • perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
  • locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, convenite de părți;
  • programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului;
  • modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
  • responsabilitățile părților convenite în funcție de locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, inclusiv responsabilitățile din domeniul securității și sănătății în muncă;
  • obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
  • obligația angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozițiile din reglementările legale, din contractul colectiv de munca aplicabil și/sau regulamentul intern, în materia protecției – datelor cu caracter personal, precum și obligația telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
  • condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă.

”În ceea ce privește personalul contractual din instituțiile publice, vor fi aplicabile prevederile Codului Muncii, în conformitate cu art. 1 alin. (2) din OUG 57/2019 privind Codul administrative, conform cărora “Prezentul cod se completează cu Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, precum si cu alte reglementari de drept comun aplicabile în materie” și art. 538 alin. (2) din același act normativ”, mai precizează Ministerul Muncii.

”MMPS solicită angajatorilor, dar și salariaților să dea dovadă de flexibilitate și de deschidere în ceea ce privește stabilirea unor programe de lucru individualizate și în vederea menținerii unor relații de muncă normale și corecte. MMPS apreciază că, în măsura în care nu există un indiciu clar privind infectarea la locul de muncă, activitatea trebuie să se desfășoare în condiții normale, cu asigurarea tuturor condițiilor de igienă și de protecție a salariaților”, arată sursa citată.

MMPS analizează și posibilitatea de a acorda zile libere sau concedii, în situația în care lucrurile vor evolua în sens negativ.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here