Monica Anisie, aviz negativ în comisii după o audiere în care a vorbit despre debirocratizare și fenomenul ”vizelor de flotant” VIDEO

0

Ministrul interimar al Educaţiei, Monica Anisie, propusă pentru un nou mandat în cabinetul Orban II, a primit aviz negativ, marți, în comisiile parlamentare pentru învățământ. În cadrul audierilor, Monica Anisie a trecut în revistă măsurile luate în cele trei luni de mandat, printre care debirocratizarea activității didactice și introducerea unei proceduri clare de repartizare a elevilor la clasa pregătitoare, dar și măsurile pe care le are în vedere într-un mandat de asemenea ”scurt”.

Monica Anisie a primit aviz negativ pentru funcţia de ministru al Educaţiei şi Cercetării, înregistrându-se 14 voturi „pentru”, 15 „împotrivă” şi o abţinere. Înainte de vot, ministrul propus a prezentat măsurile pe care le-a luat la șefia ministerului.

  • ”Imediat ce am ajuns la conducerea MEC, am realizat ceea ce v-am promis atunci când am fost audiată în comisii, şi anume, imediat, am aprobat prin ordin de ministru manualele restante din guvernarea anterioară pentru a asigura livrarea acestora într-un timp cât mai scurt către elevii de clasa a VII-a. Totodată, trebuie să precizez că imediat am demarat procedura de realizare a manualelor pentru elevii care vor fi în clasa a VIII-a, începând cu anul şcolar 2020 – 2021, astfel încât să nu mai existe sincope la 1 septembrie„, a spus Monica Anisie.
  • Ministrul a adăugat că, imediat după preluarea mandatului, şi-a concentrat atenţia şi asupra unor măsuri pentru profesori. „Şi, aşa cum am promis în faţa dumneavoastră, am declanşat debirocratizarea activităţii cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar. În felul acesta, am considerat că este necesară eficientizarea activităţii cadrelor didactice, astfel încât să avem un act educaţional de calitate. Cu toții știm că, de multe ori, profesorii se plâng de faptul că sunt împovăraţi de hârtii, că de fapt nu acesta este rolul lor în cadrul şcolii, de a construi hârtii, ci de a realiza un act educațional de calitate. De aceea, mi-am propus să degrevez profesorii de sarcinile administrative și să le permit utilizarea eficientă a timpului exclusiv pentru pregătirea elevilor. De aceea, am constituit la nivelul MEC un grup de lucru (…) pentru a realiza pe termen scurt, mediu şi lung o debirocratizare adevărată în sistemul de educaţie„, a explicat Monica Anisie.

Pe termen scurt, a completat ministrul, grupul de lucru a propus recomandări începând cu semestrul al doilea, iar, în ceea ce privește măsurile pe termen lung, ”sunt în curs de modificare acte normative care vizează documente propuse fie spre eliminare, fie spre simplificare”, cum ar fi: condica de prezență sau comisiile metodice să fie eliminate.

  • Monica Anisie a precizat că o altă măsură luată a constat în ”eliminarea discriminării elevilor privind accesul în învăţământul liceal”. „Am dat un ordin de ministru de modificare a ordinului privind admiterea în învăţământul liceal şi profesional de stat. S-au eliminat elementele de discriminare a elevilor care nu au obținut media de admitere minimum 5 și cărora li se limita accesul în învățământul liceal”, a spus Monica Anisie.
  • Ministrul a făcut referire și la metodologia de înscriere a copiilor la clasa pregătitoare și la ”repartizarea transparentă a elevilor”: ”În fiecare an, cu toții știm, că există la fiecare moment al repartiției elevilor de clasă pregătitoare presiuni la care sunt supuși atât directorii unităților de învățământ, cât și cadrele didactice.

De aceea, în metodologia de înscriere la clasa pregătitoare a fost inclusă o prevedere referitoare la constituirea claselor în baza unei proceduri elaborate la nivelul inspectoratelor școlare (n.red. – formulă agreată la nivelul Comisie pentru Dialog Social, în forma inițială era prevăzut la nivelul unităților de învățământ) și avem exemple de bună practică, la Inspectoratul Județean Timiș, procedură care să respecte și care să asigure transparență, echitate, nondiscriminare și mai ales incluziune.

În felul acesta, se urmărește evitarea anumitor situații atipice, cum ar fi suprapopularea anumitor clase în detrimentul altora în cazul aceleiași unități de învățământ, care de fapt situații conduc la segregare. În felul acesta, cred că este posibil să descurajăm și acele vize de flotant, pentru ca părintele să nu mai meargă către o anumită unitate de învățământ și în felul acesta să aleagă și școala de circumscripție.”

Măsuri pentru ”un mandat scurt”

  • În cadrul audierilor, ministrul propus al Educaţiei a spus că porneşte de la premisa că următorul său mandat va fi tot „unul tot scurt”. „Pornesc de la premisa că următorul mandat este unul tot scurt. (…) În consecinţă, măsurile pe care le-am propus prin acest program de guvernare sunt unele realiste şi care se pot realiza într-un timp scurt”, a precizat Monica Anisie, citată de Agerpres.
  • Monica Anisie a afirmat că şi-a propus introducerea experţilor internaţionali în evaluarea granturilor și a arătat că, în momentul în care a ajuns la minister exista o metodologie de evaluare a şcolilor doctorale, însă a luat decizia de a fi realizată o altă metodologie conform legislaţiei în vigoare. „ARACIS a renunţat să o pună în practică. De aceea am luat decizia. Nu să modific o metodologie, ci să se realizeze conform legii”, a explicat Anisie.
  • Totodată, ministrul a arătat că susţine generalizarea Programului „Masa Caldă”, însă trebuie identificate posibilităţile unităţilor de învăţământ de a dezvolta acest program. „Mai întâi de toate, ar trebuie să vedem care sunt efectele pilotării masteratului didactic şi apoi să îl dezvoltăm într-un proiect generalizat. Sunt convinsă că în curând vom avea cadre didactice pregătite prin acest tip de masterat didactic”, a adăugat Monica Anisie.
  • Ministrul a mai anunţat că vor fi evaluate institutele de cercetare, rezultatele urmând a fi făcute publice, şi că are în vedere şi simplificarea procedurilor de echivalare a diplomelor. Nu în ultimul rând, Monica Anisie a precizat că majorările salariale pentru cadrele didactice în anul 2020 se vor realiza.
  • Întrebată despre numărul de ore petrecut de elevi la școală, Monica Anisie a arătat că, în prezent, Ministerul Educației lucrează la realizarea planurilor-cadru pentru învățământul preuniversitar astfel încât numărul de ore petrecut de elevi la școală să fie micșorat: ”Legea prevede acum o micșorare a numărului de ore. Ministerul lucrează, împreună cu specialiști în domeniu, la realizarea planurilor-cadru, de la învățământul primar, gimnazial și liceal pentru a avea o coerență și a nu se mai întâmpla ceea ce există astăzi în sistem.”
  • Referitor la masteratul didactic, Monica Anisie a declarat: ”Cu toții ne dorim profesori de calitate, cu toții ne dorim ca la catedră să vină cei mai buni dintre cei buni, dar nu numai pregătiți din punct de vedere științific, ci și pedagogic. (…) De aceea am spus că, mai întâi de toate, am solicitat universităților care au facultăți de științe ale educației și psihologie să vină în sprijinul Ministerului Educației și să dezvolte masteratul didactic. Chiar ieri am avut o întâlnire cu grupul de lucru care realizează metodologia și cu toții au fost de acord că ar trebui să vedem care sunt efectele pilotării unui masterat didactic și mai apoi să dezvoltăm acest proiect într-un proiect generalizat.”

Citește și: Monica Anisie, despre regulile de repartizare a copiilor la clasa pregătitoare: ”Este o măsură pentru a evita suprapopularea la clasă”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here