Elevii din Cluj vor lua parte la un proiect pilot derulat de Inspectoratul Şcolar Judeţean împreună cu o bancă comercială, al cărui scop este acela de a structura un modul de educaţie financiară care să poată fi adaptat la diversele vârste ale copiilor, de la şcolari la liceeni, dar şi la mediul din care provin – urban sau rural, precum şi la profilul pe care îl urmează, scrie Agerpres.
Proiectul are o perioadă de implementare de 5 ani. În primele luni ale anului viitor va avea loc instruirea profesorilor, iar din semestrul al doilea vor fi introduse cursurile de educaţie financiară, în cadrul orelor opţionale.
„Familiarizarea copiilor cu toate aspectele unei educaţii financiare, care, normal, va fi adaptată de la copilul de grădiniţă la copilul din gimnaziu sau din liceu, de la cele teoretice la cele industriale, acest proiect pilot va fi făcut pe 10 şcoli în primăvara următoare, în aşa fel încât, din septembrie 2019, să putem să oferim copiilor, ca şi o nouă materie opţională, educaţia financiară, alături de educaţia juridică, considerând că este absolut necesară pentru educaţia lor. Este un început pentru noi, este un început şi pentru cei de la BCR, dar vrem să credem că va fi benefică în primul rând pentru copii şi cadrele didactice implicate în proces„, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, inspectorul general al IŞJ Cluj, Valentin Cuibus.
Potrivit reprezentanţilor băncii, materia pregătită pentru aceste cursuri de educaţie financiară este diferenţiată pe grupe de vârstă, copiii şi liceenii urmând să fie antrenaţi să se gândească la nevoia de economisire sau la necesitatea de a-şi calcula singuri sursele de venit şi cheltuielile.
„În programul Şcoala de bani sunt patru principii pe care încercăm să le învăţăm, că trebuie să ştie câţi bani au – că sunt de la cei cinci lei pe care îi primeşti de la bunica atunci când eşti mic sau că este primul salariu – sau cum îi cheltuie. Niciodată oamenii nu ştiu pe ce îşi dau banii. După care trebuie să conştientizăm cu toţii că sunt şi momente delicate, apar tot felul de evenimente care ne influenţează viaţa financiară foarte mult, de la îmbolnăvirea unui membru al familiei, la naşterea unui copil. Sunt evenimente fericite sau nefericite, dar toate, dacă nu le luăm în calcul pot avea o influenţă mare asupra vieţii noastre financiare”, a explicat Nicoleta Deliu, responsabilul cu comunicarea al proiectului din partea băncii.
Una dintre ambiţiile proiectului este, potrivit coordonatorilor acestuia, aceea de a-i învăţa pe cei mici că pot face mai mult cu resursele de care dispun cu mai multă planificare.
„Vă dau un exemplu simplu, liceenii cu care am discutat noi până acum îşi doresc foarte mult un telefon mai bun, dar niciodată acest vis nu este pus pe hârtie. ‘Îmi doresc un telefon mai bun’ înseamnă, în mod real, că telefonul acesta costă 1.500 de lei şi mi-l doresc peste 15 luni, asta înseamnă că trebuie să pun în fiecare lună deoparte 100 de lei. Pot să pun această sută de lei deoparte şi de unde? Acestea sunt principiile pe care le vom preda copiilor”, a mai spus Nicoleta Deliu.
Potrivit directorului zonal al băncii, Sorin Cordovan, se doreşte ca, în următorul an, să se rafineze detaliile proiectului, pentru ca, în viitor, să poată fi propus şi altor inspectorate şcolare din ţară. În plus, în cei cinci ani de implementare, banca va susţine financiar anumite acţiuni organizate de ISJ Cluj, precum olimpiade sau concursuri.
Conducerea ISJ a propus implicarea a 10 şcoli în acest proiect, care conţin clase din toate categoriile de vârstă, dar şi liceeni de la diferite profiluri, de la învăţământul profesional şi vocaţional la cel teoretic