Raport: Peste 78% dintre elevi nu sunt de acord cu examenul separat de admitere la liceu. Aproape 70% sunt împotriva introducerii religiei la BAC

0

Mai mult de trei sferturi dintre elevi (78,2%) nu sunt de acord cu introducerea unui examen de admitere la liceu separat de Evaluarea Naţională, arată un raport dat publicităţii, joi, de Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), realizat în urma consultării a 16.134 de elevi din întreaga ţară. Totodată, 69,5% dintre aceștia consideră că religia nu ar trebui introdusă ca materie opțională la examenul de Bacalaureat.

Consiliul Național al Elevilor a inițiat o consultare în rândul elevilor cu privire la cele mai importante schimbări aduse de Legea învățământului preuniversitar, între care introducerea unui examen de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională, și restructurarea examenului național de Bacalaureat. Legea a fost adoptată de Parlament și urmează să fie promulgată de președintele Klaus Iohannis, după ce CCR a respins sesizarea făcută de Opoziție.

”În calitatea de partener de dialog social, Consiliul Național al Elevilor solicită Președintelui României revizuirea proiectului de lege a educației și asigurarea atingerii obiectivelor cuprinse în proiectul „România Educată” prin reforma legislativă”, se arată în raportul ”Ce își doresc elevii de la noua lege? România Educată rămâne doar un vis?”

În ceea ce privește examenul de admitere la liceu, 78,2% dintre respondenți spun că nu sunt de acord cu introducerea acestui examen. Legea adoptată de Parlament prevede un examen de admitere diferențiat pentru unitățile de învățământ liceal care își doresc acest lucru. Acesta se va putea organiza la clasele unde există competiție, pentru maximum 50% din numărul de locuri, locurile rămase urmând să fie ocupate prin repartizare computerizată, în baza examenului de Evaluare Națională. Examenul de admitere se va desfășura după Evaluarea Națională, iar la el vor putea participa numai elevii care au obținut minimum 5 la fiecare probă. Elevii care nu vor fi admiși în urma examenului de admitere vor fi repartizați computerizat.

  • ”CNE se împotrivește introducerii examenului de admitere, întrucât liceul este un ciclu obligatoriu în România, deci procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar pentru toți elevii, desfășurat într-un mod necompetitiv. Totodată, cum structura noului examen de bacalaureat este una ce se axează pe competențe generale, învățământul liceal ar trebui să promoveze aceleași principii, nu să îndrepte elevii către o unică specializare”, se arată în raport.

Referitor la noua formulă de Bacalaureat, 69,5% dintre cei chestionați consideră că religia nu ar trebui introdusă ca opțiune la proba la alegere, în timp ce 15,7% spun că ar trebui introdusă la toate profilurile, nu numai la uman. Totodată, 14,8% afirmă că, pentru a nu exclude din examen elevii de alte credințe, este necesar să fie evaluată Istoria Religiilor.

  • ”În forma prezentată în lege, structura examenului de bacalaureat diferă foarte mult de cea actuală. Printre schimbările ce vor apărea pentru profilul uman este introducerea disciplinei Religie ca materie opțională (proba E), pe lângă Geografie și științele socio-umane. CNE atrage atenția asupra faptului că în România, conform art. 18 din LEN, elevii trebuie să opteze pentru a face ora de religie, totuși acest aspect este încălcat în majoritatea unităților de învățământ. Motivul pentru care susținerea examenului maturității la această disciplină nu ar trebui luat în calcul este faptul că elevii din România au credințe diferite, existând o multitudine de religii practicate la nivel național. Nu considerăm că este posibilă evaluarea credinței unei persoane, mai ales atunci când majoritatea elevilor care studiază acum disciplina Religie în România, studiază religia creștin-ortodoxă. Introducerea acestei discipline ca opțiune la proba la alegere ar însemna că elevii de alte credințe vor avea din start o opțiune în minus la examenul de bacalaureat, fapt ce nu ar fi echitabil.”

Propunerile CNE în privința celor două prevederi din noua lege a educației:

  • ”Eliminarea examenului de admitere la liceu organizat ulterior susținerii examenului de Evaluare Națională – luând în calcul discrepanțele uriașe pe care această admitere le-ar putea aduce între elevii din medii educaționale dezvoltate și cei din comunități școlare dezavantajate, se poate observa și o lipsă majoră de constituționalitate a acestei prevederi. Astfel, atragem atenția asupra încălcării principiului nondiscriminării și desegregării, care stă inclusiv la baza proiectului România Educată, pe care ar fi trebuit să fie bazată și noua lege a educației.”
  • ”Calibrarea nivelului de dificultate a subiectelor de la examenul de Evaluare Națională, astfel încât acesta să reprezinte cu adevărat o evaluare de etapă, organizată pe mai multe trepte de dificultate, în funcție de care poate fi realizată repartizarea la liceu.”
  • ”Eliminarea religiei de pe lista disciplinelor de examen, cu excepția învățământului confesional, deoarece este introducerea acesteia ar însemna o discriminare clară față de elevii care au alte convingeri religioase decât cea creștin-ortodoxă. În acest sens, reiterăm principiul nondiscriminării care ar trebui să primeze indiferent de circumstanțe.”

Raportul integral şi recomandările CNE pot fi consultate aici.

Ce prevede Legea învățământului preuniversitar, adoptată de Parlament și trimisă la promulgare, în ceea ce privește admiterea la liceu:

  • ”Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale.”
  • ”Admiterea la liceu şi evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VlII-a se vor desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi înscrişi în clasa a V-a în anul şcolar 2023-2024.”

Potrivit legii, noua formulă a examenului de Bacalaureat se va aplica începând cu generaţia de elevi înscrişi în clasa a IX-a în anul şcolar 2025-2026.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.