Ministerul Educației a publicat marți, 30 august, Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a X-a în anul școlar 2022 – 2023. Acestea vin în completarea reperelor publicate anul trecut, valabile pentru clasa a IX-a și în acest an școlar, în vederea ”asigurării compatibilizării și a continuității la nivelul programelor școlare pentru gimnaziu și pentru liceu/învățământ profesional”, se arată pe site-ul ministerului.
”La finalul anului școlar 2020-2021 a absolvit clasa a VIII-a generația de elevi care a beneficiat de un nou curriculum național pentru învățământul primar (elaborat în anul 2013) și pentru învățământul gimnazial (elaborat în 2017). Demersurile de elaborare a noului curriculum nu au continuat la nivelul învățământului liceal, pentru acest nivel de învățământ rămânând în uz programele școlare din anul 2009.
Pentru a veni în sprijinul profesorilor de liceu, în vara anului 2021 au fost elaborate Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a IX-a în anul școlar 2021-2022, având rolul de a contracara posibile discontinuități între achizițiile învățării la finalul ciclului gimnazial și cele proiectate pentru clasa a IX-a. Ca o continuare a acestui demers, documentul de față vizează aplicarea programelor școlare la clasa a X-a”, se precizează în scrisoarea metodologică privind aplicarea curriculumului școlar la clasa a X-a în anul școlar 2022 – 2023.
Potrivit Ministerului Educației, ”reperele au fost elaborate pe discipline/ module/ grupe de discipline/ domenii de pregătire profesională, după caz, oferind îndrumare și sprijin cadrelor didactice în planificarea, proiectarea și organizarea procesului de predare-învățare-evaluare”.
În total au fost publicate 83 de repere metodologice:
- 31 de materiale pentru învățământul liceal și învățământul profesional – discipline de cultură generală, inclusiv discipline de limba și literatura maternă (pentru minorități naționale), precum și pentru învățământul vocațional pedagogic, respectiv pentru învățământul vocațional militar;
- 17 materiale pentru învățământul profesional și tehnic (IPT): un îndrumar general pentru IPT și 16 materiale partajate pe domenii de pregătire de bază (domenii de calificare profesională), realizate în coordonarea CNDIPT;
- 35 de materiale pentru învățământul profesional special (IPS-18) și pentru învățământul liceal special (LPS-17).
-
- Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a X-a în anul școlar 2022-2023 pentru disciplinele Religii (structurat pe culte) și Biologie vor fi publicate înainte de începerea școlii, se arată pe site-ul ministerului.
Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a X-a în anul școlar 2022 – 2023, publicate de Ministerul Educației:
- Limba și literatura română
- Limba latină
- Limbi moderne
- Matematică
- Fizică
- Chimie
- Biologie
- Istorie
- Geografie
- Educație muzicală
- Educație plastică
- Educație fizică
- Informatică
- TIC
- Religie
- Religie: Cultul reformat si Cultul evanghelic S.P
- Religie: Cultul Romano-Catolic de limba maghiară
- Socio-umane
- Vocațional pedagogic
- Pregătire militară
- Pregătire sportivă teoretică
- Pregătire sportivă practică
- Vocațional artistic
Învățământ profesional și tehnic (IPT)
- Anexa 1: Mecanică
- Anexa 2: Electromecanică
- Anexa 3: Electronică_Automatizări
- Anexa 4: Protecția Mediului și Silvicultură
- Anexa 5: Materiale de construcții
- Anexa 6: Electric
- Anexa 7: Construcţii, instalaţii şi lucrări publice
- Anexa 8: Agricultură
- Anexa 9: Chimie industrială
- Anexa 10: Economic – Comerţ
- Anexa 11: Turism și alimentație
- Anexa 12: Industrie alimentară
- Anexa 13: Fabricarea produselor din lemn
- Anexa 14: Industrie textilă şi pielărie
- Anexa 15: Tehnici poligrafice
- Anexa 16: Estetica și igiena corpului
Învățământ profesional special
- Anexa 1
- Anexa 2
- Anexa 3
- Anexa 4
- Anexa 5
- Anexa 6
- Anexa 7
- Anexa 8
- Anexa 9
- Anexa 10
- Anexa 11
- Anexa 12
- Anexa 13
- Anexa 14
- Anexa 15
- Anexa 16
- Anexa 17
- Anexa 18
Învățământ liceal tehnologic special
- Anexa 1: Biologie
- Anexa 2: Chimie
- Anexa 3: Economie
- Anexa 4: Educație fizică
- Anexa 5: Educație plastică
- Anexa 6: Electronică + automatizări
- Anexa 7: Engleză
- Anexa 10: Fizică
- Anexa 11: Geografie
- Anexa 12: Istorie
- Anexa 13: Kinetoterapie
- Anexa 14: Limba și literatura română
- Anexa 15: Matematică
- Anexa 16: Religie
- Anexa 17: Socio-umane
- Anexa 18: Terapii specifice
- Anexa 20: Turism și alimentație
Ministerul Educației mai informează că, în perioada 22 – 31 august 2022, la nivelul fiecărui inspectorat școlar județean/al Municipiului București, au fost organizate întâlniri de lucru pe discipline școlare în vederea prezentării modului în care au fost utilizate Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a IX-a în anul școlar 2021 – 2022, precum și pentru continuarea aplicării acestora în anul școlar 2022-2023.
”Au participat cadre didactice care vor preda la clasa a IX-a în anul școlar 2022 -2023, precum și cadre didactice care au predat la clasa a IX-a în anul școlar 2021 – 2022, cu prezentarea unor exemple de bune practici.
În perioada următoare, la nivelul fiecărui inspectorat școlar județean/al Municipiului București, vor fi organizate întâlniri de lucru pe discipline școlare în vederea prezentării modului în care se recomandă utilizarea Reperelor metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a X-a în anul școlar 2022 – 2023, publicate astăzi, 30.08.2022.
Astfel, pentru toate cadrele didactice, pe discipline școlare, vor fi abordate teme ce vizează procesul de predare-învățare-evaluare în anul școlar 2022 – 2023, cu accent pe proiectare curriculară și evaluarea formativă a competențelor, care se va realiza in conformitate cu ROFUIP aprobat prin OME 4183/2022”, precizează ministerul.
Citește și:
- Luni, 5 septembrie, începe școala. Noutățile anului școlar 2022-2023/ Prima vacanță a elevilor va fi în luna octombrie
- Evaluarea Națională 2023, clasa a VIII-a. Programele de examen au fost aprobate și publicate în Monitorul Oficial
- Media claselor V-VIII, eliminată din calculul mediei de admitere la liceu. Ierarhizarea absolvenților, doar pe baza mediei de la Evaluarea Națională