Raport CDR: Notele obținute de elevi la Evaluarea Națională sunt mult mai mici decât mediile din V-VIII

0

Dintr-o clasă de 24 de elevi în clasa I în anul 2005-2006, doar 10 au promovat examenul de bacalaureat peste 12 ani, se arată într-o analiză realizată de Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR), care a lansat, recent, și un set de propuneri pentru îmbunătățirea sistemului de educație românesc.

Raportul pentru educație al Coaliției cuprinde o analiză a rezultatelor la examenele naționale – Evaluarea Națională și Bacalaureat, pornind de la o statistică care arată numărul mare de elevi care ”se pierde pe drum” de la înscrierea în învățământul primar până la terminarea liceului. Doi elevi din 24 s-au înscris la şcoala profesională, care nu se finalizează cu examen de BAC, se menționează în document.

Ce evidențiază raportul:

Evaluarea Națională 2015-2018

  • În anul 2018, 39% din totalul de elevi au obţinut note mai mici de 5 la proba de matematică. În schimb, cei mai mulţi elevi au obţinut note între 8 şi 10 la proba de Limba şi literatura română, la fel ca anii trecuţi, ceea ce poate arăta că subiectele date au fost prea uşoare.

  • Notele de la examen sunt mult mai mici decât cele obţinute la şcoală. Ce medie au obţinut elevii la examen comparativ cu mediile obţinute la şcoală, de la clasa a V-a la clasa a VIII-a? Datele arată că 32,2% dintre elevii din 2018 au avut la clasă medii cu peste 3 puncte mai mari faţă de media de la examen.

  • Subiecte la matematică de nota 5. Pe o scală de la 1 la 10, dificultatea subiectelor la matematică din anul 2018 a obţinut nota 5,05. În anul 1995, subiectele primeau nota 7,35 la gradul de dificultate. Numărul de exerciții și probleme a crescut de la 9 la 18, dar majoritatea fac apel la algoritmi de rezolvare memoraţi prin repetare, iar nu la abilităţile de rezolvare de probleme ale elevului.

Repartizarea elevilor la licee și școli profesionale 2017

  • Mai mulţi elevi sunt repartizaţi în învăţământul tehnic şi profesional decât la
    liceele teoretice.
  • 49% din totalul elevilor sunt repartizaţi în licee tehnologice sau aleg să urmeze o şcoală profesională. Peste 4 ani promovarea examenului de bacalaureat va deveni un obstacol prea dificil pentru mulţi dintre elevii din liceele tehnologice.

 

Rezultate examene BAC 2015-2017

  • Rezultate foarte slabe la liceele tehnologice.Cei mai mulţi elevi din liceele
    tehnologice nu reuşesc să obţină o notă de trecere la BAC. 62% dintre ei au picat BAC-ul în 2018. 
  • La liceele teoretice cei mai mulţi obţin medii peste 7.

 

Profesori

  • Salariile mici pentru tinerii profesori fac ca meseria să fie neatractivă pe piaţa muncii.
    • În 1990, salariul net anual al unui tânăr profesor, aflat în primul an de învăţământ, reprezenta 80% din PIB per capita. Echivalentul acelui salariu ar fi, în 2018, 839 de dolari pe lună pentru un profesor debutant. Realitatea: profesorul debutant din 2018 câştigă net doar 46% din PIB per capita.
    • Salariul de debut în învăţământ reprezintă 47% din PIB per capita în România vs 80% din PIB per capita în alte ţări. În România durează 40 de ani pentru ca un profesor să ajungă la salariul maxim. Media în UE este de 24 de ani.

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) este o inițiativă privată, apolitică, construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi, se arată pe site-ul Coaliției: ”Membrii CDR contribuie voluntar cu resursele și expertiza necesară formulării unor opinii comune cu privire la politici publice cu impact asupra mediului de afaceri. Scopul Coaliției este de a oferi o bază coerentă pentru consultare cu Guvernul și alte instituții publice pe teme care au impact asupra climatului economic și de afaceri din România.”

Citește și: Propuneri pentru educație: revizuirea sistemului de notare și eliminarea notei de la gimnaziu în calculul mediei de admitere

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.