Gradul de reușită pe itemi la simularea Evaluării Naționale 2024, Română și Matematică – analiză. Recomandări și sugestii de activități remediale

0

Ministerul Educației a publicat, marți, o analiză a gradului de reușită pe itemi la probele scrise de Limba și literatura română și Matematică din cadrul simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, care a avut loc la începutul lunii februarie. Analiza este realizată de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) și cuprinde recomandări și ”sugestii” de activități remediale.

La Limba și literatura română, o recomandare adresată profesorilor este de a îi încuraja pe elevi să abordeze ”fiecare cerință, chiar și parțial, întrucât punctajul per item permite acordarea punctajului pentru fiecare operație pe care o face elevul.”

Conform analizei, la subiectul al doilea, unde elevii au avut rezumatul, cele mai mari punctaje, la partea de redactare, au fost la lizibilitate – 75.20%, respectarea numărului de cuvinte – 72.20% și la proprietatea termenilor – 67.45%. Cele mai mici s-au obținut la respectarea normelor de punctuație – 27.23% și la ortografie – 36.66%.

”În general (62.18%), elevii au competența de a scrie un text coerent și puțin peste jumătate au claritate în exprimarea ideilor. Însă, 24.80% dintre elevi au un scris ilizibil, ceea ce conduce la dificultatea sau imposibilitatea evaluării conținutului”, se arată în document.

La Matematică, în analiză se regăsesc, la fiecare item, scurte explicații pentru alegerea variantelor greșite de răspuns de către elevi (subiectele I și II) sau pentru obținerea punctajului zero ori a punctajului parțial (subiectul III) și sunt prezentate ”activități de învățare remedială”.

Ministerul Educației precizează, într-un comunicat de presă, că în urma analizării rezultatelor obținute la nivel național la simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, conform CNPEE, ”atât la Limba și literatura română, cât și la Matematică, grupul de lucru compus din profesori de specialitate a identificat elementele care pot îmbunătăți proiectarea variantelor de subiecte pentru examen, astfel încât ponderea itemilor satisfăcător/bine/foarte bine performați (itemi de succes) să crească în economia testului, iar calibrarea variantelor de subiecte să fie îmbunătățită, astfel încât să crească relevanța acestei evaluări naționale”.

”Analiza conține atât competențele vizate pentru fiecare item, cât și sugestii de activități pentru îmbunătățirea competențelor elevilor și va fi prelucrată în întâlnirile care vor fi organizate la nivel județean de către inspectorii școlari cu atribuții în gestionarea disciplinelor de examen”, a mai transmis ministerul.

Analiza gradului de reușită pe itemi la Limba și literatura română

I.A.1 – item semiobiectiv, de tip răspuns scurt

Procentul de rezolvare: 79.22% au răspuns corect, în timp ce 10.21% au răspuns parțial, asta însemnând că au putut identifica unul dintre cele două obiecte.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • exerciții de identificare a informațiilor, pornind de la cerințe diverse, inițial pe fragmente de text mai scurte și apoi pe texte/fragmente de text mai lungi;
  • diversificarea tipurilor de texte date spre lectură;
  • exerciții de interogare a textului;
  • chestionare pornind de la textul dat;
  • exerciţii cu itemi de tip adevărat/fals, exerciţii cu alegere multiplă, exerciţii de completare cu informații din text;
  • rezumat, povestire;
  • realizarea de organizatori grafici (harta sensului, organizarea grafică a informaţiei) etc

I.A.2,3,4 – itemi obiectivi, de tip alegere multiplă

Procentul de rezolvare:

La itemul 2, elevii au avut de identificat informația corectă, selectând-o dintre alte informații identificate în text, spre deosebire de itemii 3 și 4, unde răspunsurile greșite (distractorii) nu se regăseau în textul-suport.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • exerciții de verificare în perechi a înțelegerii cerințelor;
  • exersarea competenței prin exerciții de identificare a unor informații;
  • exerciții de discriminare a informațiilor corecte de cele incorecte, de realizare de inferențe.

I.A.5 – item obiectiv, de tip alegere duală

Procentul de rezolvare: 41.51% au răspuns integral corect, în timp de 0.54% au primit zero puncte.

Se recomandă încurajarea elevilor de a aborda rezolvarea fiecărei cerințe.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • exerciții de identificare a informațiilor, pornind de la cerințe diverse, inițial pe fragmente de text mai scurte și apoi pe texte/fragmente de text mai lungi;
  • diversificarea tipurilor de texte date spre lectură;
  • exerciții de interogare a textului;
  • chestionare pornind de la textul dat;
  • exerciţii cu itemi de tip adevărat/fals, exerciţii cu alegere multiplă, exerciţii de completare cu informații din text;
  • rezumat, povestire;
  • realizarea de organizatori grafici (harta sensului, organizarea grafică a informaţiei) etc.

I.A.6 – item semiobiectiv, de tip răspuns scurt

Procentul de rezolvare: 21.57% punctaj integral, alcătuit din identificarea corectă a trăsăturii personajului, numirea și exemplificarea corectă a mijlocului de caracterizare, scrierea corectă și respectarea numărului de enunțuri dat.

Se recomandă încurajarea elevilor de a aborda fiecare cerință, chiar și parțial, întrucât punctajul per item permite acordarea punctajului pentru fiecare operație pe care o face elevul.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • exerciții de identificare a informațiilor, pornind de la cerințe diverse, inițial pe fragmente de text mai scurte și apoi pe texte/fragmente de texte mai lungi;
  • identificarea trăsăturilor personajului;
  • identificarea modului în care este structurat un text;
  • diversificarea tipurilor de texte date spre lectură;
  • exerciţii cu itemi de tip adevărat/fals, exerciţii cu alegere multiplă, exerciţii de completare cu informații din text;
  • fișa personajului;
  • exerciții de caracterizarea a unor personaje din textele literare/a unor persoane din texte nonliterare;
  • realizarea de organizatori grafici (harta sensului, organizarea grafică a informaţiei) etc.

I.A.7 – item semiobiectiv

Procentul de rezolvare: 28.19% dintre elevi au răspuns corect și au primit integral cele 6 puncte, 63.22% au răspuns parțial, 14% nu au putut să identifice un element de conținut comun, iar 8.59% au primit punctaj 0.

Se poate observa că formarea și dezvoltarea competențelor specifice se realizează în spirală, competențele vizate în programa școlară la clasele a VII-a și a VIII-a se bazează pe cele formate în clasele a V-a și a VI-a și se reiau de fiecare dată (nu sunt aspecte care să fie abordate o singură dată pe parcursul anilor de gimnaziu, ci se reiau de fiecare dată când se cere înțelegerea textului). Insuficienta dezvoltare a competențelor din clasele a V-a și a VI-a duce la formarea deficitară a celor din clasele a VII-a și a VIII-a.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • exerciții, aplicate pe texte diverse, prin care elevii să identifice informații, teme, idei principale și secundare, fapte/opinii;
  • exerciții de asociere a unor obiecte/fenomene în funcție de anumite criterii;
  • exerciții de stabilire a asemănărilor și a deosebirilor dintre diferite tipuri de texte;
  • exerciții de asociere a unor texte pornind de la diferite criterii.

I.A.8 – item semiobiectiv

Procentul de rezolvare: În ceea ce privește redactarea răspunsului, deși nivelul de complexitate este mediu, nivelul de dificultate a fost mărit, fiind conceput în cadrul acestei variante ca item prin care să se realizeze discriminarea la vârf. Cu toate acestea, elevii care au dat un răspuns de nivel mediu au primit punctaj intermediar – 75.48% dintre elevi. 10.57% au primit punctaj integral, iar 13.95% au primit punctaj zero, aceasta însemnând că nu au scris nici măcar răspunsul la întrebarea dată prin care să își afirme opinia cu privire la modul în care înțelege lumea în care trăiesc.

Răspunsul vizat este unul de tip opinie, prin care elevilor li se cere să își exprime punctul de vedere și să îl susțină. Nu se cere utilizarea conectorilor (de exemplu: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc.) sau notarea a două argumente.

Se recomandă: încurajarea elevilor de a rezolva fiecare cerință în parte, chiar și parțial, întrucât punctajul per item permite acordarea punctajului pentru fiecare operație pe care o face elevul, încurajarea elevilor de a își exprima punctul de vedere; a-l ghida în mod corect cum să îl susțină/justifice/motiveze.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • exerciții, aplicate pe texte diverse, prin care elevii să identifice diferite opinii;
  • exersarea exprimării punctului de vedere;
  • exersarea motivării unui punct de vedere personal sau critic;
  • exerciții de corelare a faptelor/opiniilor identificate cu aspecte din viața de zi cu zi;
  • exerciții de justificare a unor opinii cu privire la diferite teme de interes pentru elevi și/sau la diferite texte.

I.A.9 – item semiobiectiv

Procentul de rezolvare: 13.14% dintre elevi au răspuns corect și au primit integral cele 6
puncte, 54.32% au răspuns parțial, 32.55% au primit punctaj 0. Elevii aveau la îndemână multe texte pe baza cărora își puteau construi răspunsul.

Având în vedere faptul că elevii trebuie să asocieze textul dat cu un alt text pe care l-au citit anterior, este nevoie de o lectură atentă a mai multor texte. Itemul nu cere memorarea/citarea unor pasaje, ci valorificarea unor secvențe din textele studiate.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • exerciții, aplicate pe texte diverse, prin care elevii să identifice informații, teme, idei principale și secundare, fapte/opinii;
  • exerciții de asociere a unor obiecte/fenomene în funcție de anumite criterii;
  • exerciții de stabilire a asemănărilor și a deosebirilor dintre diferite tipuri de texte;
  • exerciții de asociere a unor texte pornind de la diferite criterii;
  • exerciții prin care elevii să identifice informații, teme, idei principale și secundare, fapte/opinii, valori culturale/morale (fără clasificarea acestora) etc.

I.B.1 – 4 – item obiectiv, de tip alegere multiplă

Procentul de rezolvare: procent de rezolvare integral: itemul 1 – 40,30%, itemul 2 – 53.10%, itemul 3 – 65.5%, itemul 4 – 94.5%. Așa cum se poate observa, itemul 4 este cel mai ușor, elevii având de identificat sensul secvenței „iute ca vântul”, cu toate acestea, 5.46% nu au răspuns corect, deși distractorii nu permiteau o confuzie a sensului.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • recapitularea și sistematizarea noțiunilor;
  • realizarea unor hărți mentale care să cuprindă sistematizarea informațiilor;
  • exerciții de recunoaștere a diftongilor, triftongilor, hiaturilor;
  • exerciții de identificare a sensurilor cuvintelor, de sinonimie, antonimie, omonimie,
    polisemie etc.

I.B.5 – item semiobiectiv, de tip completare

Procentul de rezolvare: integral – 21.63%, 22.38% nu au identificat niciun verb (identificarea primară fiind realizată începând din clasa a IV-a).

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • recapitularea și sistematizarea noțiunilor;
  • realizarea unor hărți mentale care să cuprindă sistematizarea informațiilor,
  • exerciții dedicate fiecărui domeniu de conținut, de identificare a diferitelor părți de vorbire, de conjugare/declinare;
  • exerciții de construire de enunțuri, pornind de la cerințe diferite etc.

I.B. 6 și 7 – item semiobiectiv, de tip răspuns scurt

Procentul de rezolvare:

  • 13.85% dintre elevi au rezolvat integral itemul 6 (a fost mai dificil al doilea enunț, primul enunț având un procent de rezolvare de 68.15), 9.43% au rezolvat integral itemul 7 (item care a fost conceput ca fiind dificil, pentru a se realiza discriminarea la vârf).
  • 18% nu au rezolvat deloc cerința 6 sau au rezolvat greșit, iar 49.85% – cerința 7.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • recapitularea și sistematizarea noțiunilor;
  • realizarea unor hărți mentale care să cuprindă sistematizarea informațiilor,
  • exerciții dedicate fiecărui domeniu de conținut, de identificare a diferitelor tipuri de propoziții, a relațiilor dintre acestea;
  • exerciții de construire de enunțuri, pornind de la cerințe diferite etc.

Itemul I.B.8 – item obiectiv, de tip alegere duală

Itemul a vizat scrierea corectă a unor cuvinte comune, des întâlnite în comunicarea de zi cu zi, cu elemente de ortografie întâlnite prima dată în ciclul primar (scrierea cu un „n” sau cu doi, cu un „i” sau cu doi etc.), reluate teoretic și practic începând din clasa a V-a, și cu elemente de acord (intuitiv format în clasa a V-a, teoretic în clasa a VI-a, recapitulat în clasa a VII-a).

Procentul de rezolvare: integral – 7.84%, iar 2.75% nu au identificat nicio formă corectă.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • recapitularea și sistematizarea elementelor care țin de ortografie;
  • exersarea scrierii corecte prin diferite tipuri de exerciții, diversificarea acestora;
  • evaluări între colegi de corectare a unor texte redactate cu motivări;
  • construirea de enunțuri adecvate unor contexte diferite etc.

Subiectul al II- lea – item subiectiv

Conținut – 12 puncte

Procent de rezolvare:

  • identificarea informațiilor din text: integral de 16.69%, 71.36% dintre elevi realizând parțial acest subpunct.
  • respectarea regulilor de redactare a rezumatului – în număr de patru – 36.43% dintre elevi stăpânesc tehnica rezumatului, în timp de 49,58 au competența în curs de formare.

 

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • exerciții de identificare a informațiilor, pornind de la cerințe diverse, inițial pe fragmente de text mai scurte și apoi pe texte/fragmente de texte mai lungi;
  • diversificarea tipurilor de texte date spre lectură;
  • exerciții de interogare a textului;
  • chestionare pornind de la textul dat;
  • exerciţii cu itemi de tip adevărat/fals; exerciţii cu alegere multiplă; exerciţii de completare cu informații din text;
  • realizarea de organizatori grafici (harta sensului, organizarea grafică a informaţiei);
  • redactarea de rezumate pe diferite tipuri de text;
  • interevaluări și autoevaluări ale rezumatelor;
  • acordarea de feedback descriptiv elevilor.

Redactare – 8 puncte

Procentul de rezolvare: cele mai mari punctaje obținute de elevi au fost la lizibilitate –
75.20%, respectarea numărului de cuvinte – 72.20% și la proprietatea termenilor –
67.45%. Cele mai mici s-au obținut la respectarea normelor de punctuație – 27.23% și la
ortografie – 36.66%. În general (62.18%), elevii au competența de a scrie un text coerent
și puțin peste jumătate au claritate în exprimarea ideilor. Însă, 24.80% dintre elevi au un
scris ilizibil, ceea ce conduce la dificultatea sau imposibilitatea evaluării conținutului.

Activitățile de tip remedial pot viza:

  • recapitularea și sistematizarea elementelor care țin de ortografie;
  • exersarea scrierii corecte prin diferite tipuri de exerciții, diversificarea acestora;
  • evaluări între colegi de corectare a unor texte redactate cu motivări;
  • construirea de enunțuri adecvate unor contexte diferite etc.

Documentul integral: Analiza gradului de reușită pe itemi la Limba și literatura română


Subiecte și barem Limba și literatura română – Simulare Evaluare Națională 2024, clasa a VIII-a

Analiza gradului de reușită pe itemi la Matematică

Subiectul 1

Itemul 1

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a ordinii efectuării operațiilor cu numere naturale.

Activități de învățare remedială:

  • Efectuarea operațiilor aritmetice cu numere naturale;
  • Calcularea unor expresii numerice care conțin paranteze (rotunde, pătrate și acolade),  curespectarea ordinii efectuării operațiilor

Itemul 2

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
proprietății fundamentale a proporțiilor și/sau efectuarea greșită a calculelor.

Activități de învățare remedială:

  • calcularea unei valori necunoscute dintr-o proporție;
  • rezolvarea de probleme în care intervin rapoarte, procente sau proporții.

Itemul 3

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor specifice mulțimilor și operațiilor cu mulțimi (reuniune, intersecție, diferență).

Activități de învățare remedială:

  • recunoașterea și exemplificarea de elemente care aparțin/nu aparțin unei mulțimi date prin diagrame sau prin enumerarea elementelor;
  • reprezentarea unor mulțimi prin diagrame și/sau prin enumerarea elementelor;
  • efectuarea de operații cu mulțimi (reuniunea, intersecția, diferența) punând accentul pe exemple practice.

Itemul 4

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor specifice rezolvării de inecuații în mulțimea numerelor reale.

Activități de învățare remedială:

  • verificarea faptului că un număr este soluția unei inecuații;
  • verificarea apartenenței unui obiect la o mulțime pe baza unei/unor proprietăți a/ale elementelor acesteia;
  • reprezentarea unui interval sub forme echivalente (notație, reprezentarea pe axa numerelor);
  • transformarea unei inecuații într-o inecuație echivalentă folosind proprietățile relației de
    ordine;
  • rezolvarea unor inecuații de forma ax + b < 0 , (>, ≤, ≥) , unde a∈ℝ* , b∈ℝ.

Itemul 5

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a noțiunilor specifice operațiilor cu numere reale.

 Activități de învățare remedială:

  • scrierea unui număr real în diverse forme;
  • determinarea opusului, a modulului și a inversului unui număr real;
  • compararea numerelor reale utilizând modulul, aproximări, încadrarea unui număr real
    între doi întregi consecutivi, scoaterea factorilor de sub radical, introducerea factorilor sub radical;
  • utilizarea de raționalizări sau introducerea/scoaterea factorilor de sub radical pentru a compara/ordona numere iraționale;
  • calcularea modulului unor sume/diferențe de numere iraționale.

Itemul 6

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a noțiunilor specifice domeniului elemente de organizare a datelor.

Activități de învățare remedială:

  • extragerea unei informații dintr-un tabel, grafic sau diagramă;
  • identificarea modului adecvat de reprezentare a unor date;
  • identificarea unor exemple de corespondențe matematice în contexte variate;
  • prelucrarea statistică a unor date reprezentate în tabel.

Subiectul II

Itemul 1

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor legate de elemente de geometrie (distanța dintre două puncte; lungimea unui
segment; segmente congruente; mijlocul unui segment; simetricul unui punct față de un
punct).

Activități de învățare remedială:

  • observarea unor figuri geometrice pe modele fizice/desene;
  • descrierea și identificarea unor elemente ale figurilor geometrice;
  • identificarea unor segmente congruente în configurații cu axe de simetrie;
  • alegerea unității de măsură pentru estimarea lungimilor/distanțelor, ariilor și volumelor în diferite situații practice.

Itemul 2

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor specifice unghiului (bisectoarea unui unghi, calcul cu măsuri de unghiuri,
utilizarea raportorului).

Activități de învățare remedială:

  • utilizarea instrumentelor geometrice (raportor) pentru realizarea unor figuri geometrice;
  • construcția bisectoarei unui unghi folosind raportorul și rigla, respectiv compasul și rigla;
  • determinarea unor măsuri de unghiuri/arce de cerc utilizând informații cuprinse în reprezentările geometrice.

Itemul 3

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
proprietăților liniilor importante în triunghi și/sau a dreptelor paralele.

Activități de învățare remedială:

  • descrierea unor caracteristici ale configurațiilor geometrice date referitoare la triunghi (prin observare, prin utilizarea instrumentelor geometrice);
  • efectuarea de calcule numerice pentru formularea de răspunsuri privind liniile importante
    în triunghi; efectuarea de măsurători cu raportorul și rigla pentru formularea de răspunsuri privind unghiurile unui triunghi;
  • construcția dreptelor paralele, a dreptelor perpendiculare, a mediatoarei unui segment
    folosind instrumentele geometrice;
  • determinarea unor lungimi de segmente utilizând informații cuprinse în reprezentările geometrice.

Itemul 4

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor specifice triunghiului dreptunghic și/sau a noțiunilor specifice patrulaterelor.

Activități de învățare remedială:

  • transcrierea în limbaj simbolic a caracteristicilor triunghiurilor conținute în figuri geometrice date;
  • transcrierea, din figuri geometrice date, în limbaj simbolic a caracteristicilor liniilor importante în triunghi;
  • evidențierea unor relații și proprietăți: relații între laturi și unghiuri ale unui triunghi etc.;
  • demonstrarea proprietăților paralelogramelor particulare utilizând metode variate;
  • justificarea unor proprietăți ale patrulaterelor;
  • calculul ariei patrulaterelor folosind metode variate.

Itemul 5

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor specifice cercului.

 Activități de învățare remedială:

  • utilizarea unor proprietăți ale arcelor, coardelor și/sau a diametrului perpendicular pe o coardă în rezolvarea unor probleme;
  • rezolvarea unor probleme practice de determinare a unor lungimi sau distanțe folosind
    raza cercului (de exemplu, calcularea numărului de rotații complete ale roții unui automobil folosind distanța parcursă);
  • rezolvarea unor probleme folosind proprietățile tangentelor duse dintr-un punct exterior
    la un cerc.

Itemul 6

Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor specifice elementelor de geometrie în spațiu, respectiv Paralelism: drepte
paralele, unghiul a două drepte.

Activități de învățare remedială:

  • utilizarea măsurilor unghiurilor și a distanțelor pentru stabilirea pozițiilor relative între
    drepte și/sau plane;
  • determinarea paralelismului în spațiu, între drepte și/sau plane cu ajutorul proprietăților relațiilor de paralelism și de perpendicularitate în configurații simple;
  • determinarea unghiului a două drepte cu ajutorul proprietăților relațiilor de paralelism și de perpendicularitate în configurații simple.

Subiectul III

Itemul 1

Obținerea punctajului zero sau a punctajului parțial indică necunoașterea/neaplicarea
corectă a noțiunilor legate de divizibilitate în probleme din context cotidian.

Activități de învățare remedială:

  • utilizarea algoritmului împărțirii, cu restul egal sau diferit de zero, în cazul în care deîmpărțitul și împărțitorul au una sau mai multe cifre;
  • utilizarea terminologiei specifice divizibilității; determinarea c.m.m.d.c./c.m.m.m.c. prin descompunerea numerelor naturale în produs de puteri de numere prime;
  • redactarea rezolvării unor probleme referitoare la relația de divizibilitate în ℕ;
  • analizarea și compararea unor metode diferite de rezolvare a unei probleme de divizibilitate.

Itemul 2

Obținerea punctajului zero sau a punctajului parțial indică necunoașterea/neaplicarea
corectă a noțiunilor specifice calculului algebric.

Activități de învățare remedială:

  • efectuarea de calcule cu numere reale reprezentate prin litere (adunarea, scăderea,
    înmulțirea, împărțirea, ridicarea la putere cu exponent număr întreg);
  • aplicarea directă a regulilor și a formulelor de calcul prescurtat în expresii algebrice;
  • calcularea valorii numerice a unei expresii algebrice prin atribuirea de valori
    numerice variabilelor;
  • amplificarea și simplificarea unui raport de numere reale reprezentate prin litere;
  • efectuarea unor calcule care presupun utilizarea formulelor de calcul prescurtat;
  • efectuarea unor calcule care urmăresc respectarea semnificației parantezelor și a ordinii efectuării operațiilor cu numere reale reprezentate prin litere;
  • analizarea și compararea unor metode diferite de rezolvare a unei probleme de divizibilitate.

Itemul 3

Obținerea punctajului zero sau a punctajului parțial indică necunoașterea/neaplicarea corectă a regulilor de calcul cu numere naturale și raționale, a noțiunilor specifice proporționalității directe și inverse.

Activități de învățare remedială:

  • scrierea și citirea numerelor naturale în sistemul de numerație zecimal;
  • scrierea unui număr natural dat sub formă de putere cu baza sau exponentul indicat;
  • utilizarea de proprietăți ale operațiilor cu numere raționale pentru optimizarea
    calculelor numerice;
  • utilizarea regulilor de calcul cu puteri (calcule numerice);
  • determinarea unui termen necunoscut dintr-o proporție;
  • rezolvarea de probleme în care intervin rapoarte, procente sau proporții;
  • stabilirea proporționalității (directe sau inverse) între două mărimi și rezolvarea de probleme în care intervin mărimi direct sau invers proporționale, în contexte practic-aplicative sau interdisciplinare;
  • exprimarea relației de proporționalitate directă sau inversă între mărimi sub forma unei proporții sau a unei egalități de produse.

Itemul 4

Obținerea punctajului zero sau a punctajului parțial indică necunoașterea/neaplicarea
corectă a noțiunilor specifice triunghiului, a liniilor importante în triunghi și/sau a noțiunilor specifice paralelogramului.

Activități de învățare remedială:

  • stabilirea congruenței unor triunghiuri identificând criteriul de congruență potrivit;
  • utilizarea relației de congruență a triunghiurilor pentru stabilirea congruenței unor
    segmente sau unghiuri;
  • utilizarea proprietăților triunghiurilor isoscele/echilaterale/dreptunghice pentru
    determinarea unor lungimi de segmente, distanțe, măsuri de unghiuri, proprietăți ale
    punctelor de pe mediatoare, bisectoare;
  • rezolvarea unor probleme utilizând proprietățile paralelogramelor particulare și ale
    trapezului;
  • analizarea unor metode alternative de rezolvare a problemelor de geometrie utilizând
    proprietăți ale patrulaterelor particulare;
  • observarea diferenței dintre condițiile necesare și cele suficiente pentru ca un
    paralelogram să fie un paralelogram particular.

Itemul 5

Obținerea punctajului zero sau a punctajului parțial indică necunoașterea/neaplicarea corectă a noțiunilor specifice asemănării triunghiurilor.

Activități de învățare remedială:

  • determinarea lungimilor unor segmente sau a măsurilor unor unghiuri, utilizând
    asemănarea triunghiurilor sau proprietățile șirului de rapoarte egale;
  • calcularea lungimilor unor segmente în triunghi utilizând teorema fundamentală a
    asemănării; determinarea lungimilor unor segmente prin utilizarea teoremei
    paralelelor echidistante, a teoremei lui Thales sau a proporțiilor derivate; calcularea
    lungimilor segmentelor determinate de diagonalele unui trapez pe linia mijlocie;
  • calcularea perimetrelor și ariilor a două triunghiuri asemenea, prin utilizarea raportului de asemănare.

Itemul 6

Obținerea punctajului zero sau a punctajului parțial indică necunoașterea/neaplicarea
corectă a noțiunilor specifice elementelor de geometrie în spațiu, respectiv Paralelism:
drepte paralele, plane paralele.

Activități de învățare remedială:

  • identificarea, construcția, notarea și citirea unor drepte concurente/paralele/necoplanare în configurații spațiale, cu exemplificare și în realitatea înconjurătoare;
  • identificarea, în configurații spațiale simple și în realitate, a pozițiilor relative ale unei drepte față de un plan;
  • identificarea pozițiilor relative a două plane în configurații spațiale simple și în realitatea înconjurătoare;
  • construirea unor configurații geometrice cu drepte și plane aflate în relații de paralelism sau perpendicularitate
  • verificarea validității unor afirmații legate de pozițiile relative ale dreptelor și/sau ale planelor prin exemple și contraexemple; identificarea și utilizarea axiomelor, teoremelor directe/reciproce pentru rezolvarea de probleme în configurații spațiale simple;
  • evidențierea unor aspecte particulare sau a unor aspecte ce pot fi generalizate, referitoare la configurațiispațiale.

Documentul integral: Analiza gradului de reușită pe itemi la Matematică


Subiecte și barem Matematică – Simulare Evaluare Națională 2024, clasa a VIII-a

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.