Aventură prin lectură pentru copiii din mediul rural. Un proiect cu povești, cluburi și ore altfel, derulat în patru școli din județul Timiș

0
Spațiu de lectură, amenajat la Școala din Satchinez, în cadrul proiectului ”Aventură prin lectură”

Opt profesori din patru școli din județul Timiș au acceptat anul trecut provocarea lansată de Asociația “Inițiativă în Educație” de a organiza activități de literație și scriere pentru copiii care provin din medii defavorizate. 240 de elevi, de la clasa pregătitoare până la clasa a VII-a, au participat la orele de după școală în care au descoperit lumea cărților, au exersat scrierea și cititul și au învățat să lucreze în echipă. Pe timpul verii, în satele lor au venit scriitori, profesori, voluntari și au desfășurat activități non-formale, ateliere de lectură, muzică și dans. În toamnă, copiii au mers în excursii la Timișoara și pentru unii a fost o experiență unică, fiind prima lor vizită la oraș. ”A fost impresionant când unul dintre copii ne-a mărturisit că nimeni nu a mai făcut niciodată pentru ei așa ceva”, spune Alina Iga, coordonatorul proiectului.

“Aventură prin lectură” este un proiect destinat combaterii analfabetismului funcțional în rândul copiilor proveniți din medii dezavantajate, inițiat și finanțat de Fundația “United Way” România. În Timiș, proiectul a fost implementat de Asociația “Inițiativă în Educație” (inEDU) în patru școli rurale – Biled, Pesac, Bencecu de Sus și Satchinez – cu scopul de a-i ajuta pe copiii aflați în risc de abandon școlar să învețe să citească și să scrie, să descopere altfel școala și să se împrietenească cu lectura.

Săptămânal, 60 de copii din fiecare școală, împărțiți pe grupe, au participat la activități de literație și scriere, susținute de învățători și profesori care au acceptat să se implice în proiect. Alina Iga, reprezentantă a Asociației InEDU și coordonatoarea proiectului, spune că fiecare grupă avea două ore de activități într-o zi pe săptămână, timp în care copiii primeau și o masă caldă.

În aceste ore, elevii citeau, desfășurau activități alese de profesori pe baza unor cărți, discutau poveștile citite sau pur și simplu scriau. ”Am avut copii care nu știau absolut deloc să scrie literele la început și profesorii i-au ajutat să recupereze”, precizează Alina Iga.

Ce au făcut copiii în Aventura cu lectura

La Școala Gimnazială Satchinez, de exemplu, într-una dintre activități, copiii au citit povestea ”Mesajul inelului” din volumul “Povești ca să te iubești mai mult”, de Alex Rovira și Francesco Miralles. Pornind de la această poveste, ei au realizat o lecție de storytelling, în care fiecare și-a găsit un rol – albine, veverițe, vânt: ”Mesajul poveștii i-a făcut să înțeleagă că adevărata putere stă în ceea ce ești, în cât de stăpân poți fi pe ceea ce faci, crezi și gândești.

La Școala Gimnazială Bencecu de Sus, elevii au călătorit, la o oră din proiect, în lumea supereroilor. Au ascultat povestea ”Supereroi fără mantie”, de Federica Magrin, și după ce au călătorit alături de eroii descriși în carte, precum Nelson Mandela, Anne Frank, Neil Armstrong sau Muhammad Ali, ”elevii au creat propriile lor povești și au împărtășit colegilor cum ar dori ei să schimbe lumea în <mai bine!>”.

Roxana Popescu, profesoară de română la Școala Gimnazială ”Maria Brindea” din Pesac, a desfășurat activități prin care elevii să descopere plăcerea de a citi. Le-a conceput astfel încât să le placă și să nu simtă presiune. ”Activitățile au o structură simplă, dar care-și atinge scopul și este de impact, care include momentul DEAR (Drop Everything And Read) – 20 minute în care fiecare elev citește singur și un moment în care le citesc eu o poveste care să aibă un mesaj puternic (recomand cărțile Mihaelei Coșescu) de la care să pornim o dezbatere sau o altă activitate: îi provoc să joace rolul unui personaj, îi întreb cum ar acționa ei dacă s-ar afla în acea situație, îi invit să fie autori și să schimbe finalul poveștii sau să scrie alta, păstrând personajele etc.

La început a fost greu momentul DEAR, deoarece ei nu erau obișnuiți să citească sau să aibă în mâinile lor cărți (excepție făcând manualele școlare), însă apoi <virusul>, ca orice virus, a început să se răspândească, iar în septembrie, elevii îmi cereau deja cărțile acasă. Atunci am știut că funcționează. Au început să-și povestească unii altora cărțile, să se provoace să citească aceleași cărți, să-și dea <spoilere>, cum spun ei. Ceea ce m-a suprins și mai tare și m-a făcut să înțeleg că <microbul> se ia a fost când elevi care nu sunt în proiect au venit să împrumute cărți”, a povestit Roxana Popescu.

Provocarea cea mai mare a elevilor – a mai relatat profesoara din Pesac – a fost aceea de a citi ascultând muzică clasică – Beethoven, Bach, Mozart, Vivaldi: ”M-am întrebat ce pot să fac mai mult, dacă pot găsi o <rețetă>, deși rațional știu că nu există – dacă ar fi, toți ar dori s-o aplice – însă ceea ce știu clar că funcționează este pasiunea cu care vorbesc despre cărți și despre citit, care ajunge la elevi. Ei o văd, o simt și vor să încerce și ei. De asemenea, mai merge provocarea (le plac provocările și răspund la ele) – le povestesc o bucată din carte, iar în punctul culminant sau într-un moment tensionat, mă opresc și nu le spun continuarea, provocându-i să descopere singuri.”

O atmosferă altfel…

Alina Iga vorbește și ea despre progresul înregistrat de copii și faptul că au ajuns să-și creeze o rutină zilnică de lectură. Schimbarea nu s-a produs la toți, admite coordonatoarea proiectului, însă de la evaluarea Brio inițială, de la începutul lunii iulie, până la cea finală din decembrie, s-a observat foarte clar progresul unor copii.

Pe de altă parte, proiectul și-a pus amprenta pe partea emoțională, comportamentală, pentru că i-a ajutat pe copii să colaboreze, să învețe să lucreze în echipă, mai spune Alina Iga: ”Lor le-a plăcut, era altfel decât la școală. Activitățile erau diferite, aveau masa aceea caldă… Era o atmosferă diferită. Nu se simțeau ca la școală pentru că nu era evaluare, nu primeau note, au avut și foarte multe cărți la dispoziție. Foarte frumos este că au ajuns să împrumute cărți, să le ia acasă și să le citească. Au reușit să prindă gustul acesta pentru lectură și nu numai ei, pentru că ne povesteau doamnele profesoare că vin și alți copii din școală și spun că își doresc să împrumute cărți.”

Pe timpul verii, copiii din cele patru școli s-au întâlnit cu scriitori și au participat la activități nonformale susținute de profesori voluntari. Scriitoarele Tosha Ferdean și Ramona Miza au organizat ateliere de povești, învățătoarea Astrid Gavriliu a desfășurat un atelier de poezie și muzică, Patricia Albon, tot învățătoare, un atelier de abilități practice și dezvoltare personală, în timp ce Ina Dafinescu și Andreea Giredaru au implicat copiii în activități de improvizație, dans și mișcare.

De la sfârșitul lunii august și până în noiembrie, elevii au avut parte de un alt tip de experiență. În cadrul proiectului au fost organizate excursii la Timișoara și pentru unii dintre copii a fost prima dată când ieșeau din sat, când intrau într-o librărie sau vizitau un muzeu. ”Erau superfascinați de lift, nu mai văzuseră până atunci. Unul dintre copii ne-a spus că nimeni nu a mai făcut niciodată pentru ei așa ceva”, spune Alina Iga.

Spații de lectură și minibiblioteci

În activități au fost implicați și părinții, iar întâlnirile cu ei au abordat nu doar promovarea lecturii în rândul copiilor, dar și teme precum bullying-ul. De asemenea, în cadrul proiectului, au fost amenajate spații destinate cluburilor de lectură, cu minibiblioteci, scaune și canapele.

Am dotat bibliotecile cu peste 500 de cărți, strânse cu ajutorul donatorilor, oferite de edituri ori cumpărate din banii pentru proiect. Sunt foarte mulți copii care nu au acasă cărți, nu le citește nimeni acasă, iar acest proiect i-a ajutat foarte mult și ar fi minunat ca el să continue pentru că au nevoie copiii”, consideră Alina Iga.

Ce spun profesorii 

Profesorii din cele patru școli, implicați în proiect, povestesc la rândul lor că, prin activitățile desfășurate, copiii au descoperit că învățarea se poate realiza și prin joacă, iar cărțile reprezintă o lume magică ce merită explorată. Corina Fenichiu, Roxana Popescu, Margareta Matieș Margareta, Raluca Deac, Larisa Lozeanu, Ana Alecsei, Mihaela-Dana Petrov și Florica Nicoleta Martin sunt cele opt cadre didactice care s-au aventurat în lectură alături de cei 240 de elevi.

Mihaela Petrov, profesoară la Școala Gimnazială Satchinez: ”Aventura noastră a fost o oportunitate deosebită pentru copii de a se cunoaște, de a învăța lucruri noi, de a-și face prieteni. Ne-am întâlnit de fiecare dată cu plăcere și am descoperit împreună că și la școală poate fi frumos, că a învăța nu este neapărat cel mai greu lucru din lumea aceasta și că accesul la cunoștințe le deschide o lume nouă. Unii au fost mai curioși, alții mai rezervați, dar tuturor le-a plăcut să participe la acest proiect. De fiecare dată când ne vedem, întreabă când începem din nou. În sat, posibilitățile de petrecere a timpului liber sunt foarte limitate. Acest proiect a fost o alternativă fericită pentru ei, o modalitate de a se întâlni cu colegii lor și de a cunoaște colegii de la alte clase, de a înțelege că există și alte lucruri pe lumea aceasta care merită cunoscute, învățate, studiate.”

Copiii de la școala din Satchinez, citind în spațiul de lectură

Corina Fenichiu, profesoară la Liceul Teoretic ”Petre Mitroi” Biled: ”Sunt recunoscătoare pentru această experiență care m-a ajutat să descopăr niște copii sensibili, inteligenți și dornici de lectură. M-am simțit foarte bine împreună cu ei în universul cărților și sunt mulțumită ca am reușit să-i fac pe copilași să lucreze împreună în echipă, să se susțină, să se asculte, să se încurajeze, să se împrietenească și să devină încrezători în ei înșiși. Tuturor ne lipsesc întâlnirile de “după ore” și sperăm că Aventura noastră va continua. Cred că acest proiect a fost o gură de oxigen pentru acești copilași și ar trebui continuat. Ce poate fi mai frumos decât dorința unei întregi clase, neparticipante la proiect, să se înscrie și ea. Trei dintre elevi au frați care au participat la proiect. Într-o zi, când eram on-line, unul din elevii de clasa a VI-a a participat împreună cu fratele lui din grupa a 4-a la toate activitățile făcute în acea zi. În prima zi după vacanță, prima lor întrebare a fost “când mergem la cărți?” I-am dus la ora de dirigenție, iar ei s-au organizat singuri ca la următoarea întâlnire un elev să prezinte o carte pe care a luat-o să o citească acasă săptămâna aceasta.”

Alecsei Ana, învățătoare la Școala Gimnazială Satchinez: ”Mă bucur enorm pentru biblioteca plină de cărți care se află în clasa noastră, disponibilă și accesibilă atât pentru elevii clasei, cât și pentru cei din școală. Cu toții ne bucurăm și de jocurile și de canapeaua pe care le avem acum la dispoziție. Acum, pe holuri, copiii mă strigă Doamna de lectură și tare îmi bucură inima.”

Martin Florica, învățătoare la Școala Gimnazială Bencecu de Sus: ”Proiectul Aventură prin lectură a fost benefic atât pentru mine, cât și pentru elevii mei care mă așteptau cu nerăbdare și bucurie în fața sălii. Am învățat să ne ajutăm reciproc, să fim buni și să dăruim din bunătatea noastră și celorlalți.”

Roxana Popescu, profesoră la școala din Pesac, redă povestea unui elev în clasa a VI-a,  care nu era foarte atras de activități la început: ”A venit în timpul verii pentru că-l trimiteau părinții, care-l și înscriseseră. A trecut timpul, iar Emi a început să se dezvolte din ce în ce mai mult. Voia să facem mai des Aventură prin lectură, întreba ce carte le voi citi, era mereu cu mâna pe sus. Transformarea lui Emi a fost vizibilă și de ceilalți colegi de-ai mei, observând că are mai multă încredere în el și că răspunde cu mai mult entuziasm. Am văzut cum, cu fiecare întâlnire, el devenea mai încrezător și mai curios. A început să-și folosească mai des talentul (desenează extraordinar) și să creeze personajele povestirilor pe care le aveau de făcut, să le dea formă prin desen.

Când Alina Iga a venit cu provocarea de a participa la o întâlnire online cu cei de la Asociația Curtea Veche și cei de la Mara Society N.Y., Emi a fost primul care a ridicat mâna, fără să știe exact ce implică. Nu a contat că întâlnirea avea loc într-o zi de weekend, el a spus că dorește să participe și a participat alături de mine. Cu jovialitatea lui, cu sinceritatea și firea lui genuină, a impresionat, iar cei de la Asociația Curtea Veche i-au oferit lui bursa ”Jean Stanovici” 2021. Mă bucur că din această călătorie, care nu s-a terminat, ci continuă, Emi a ajuns să aibă și un alt sprijin (în afară de mine) în descoperirea talentelor lui.”

Șase luni magice

În derularea proiectului ”Aventură prin lectură”, început în luna mai și încheiat în decembrie, au fost implicați peste 200 de voluntari din Timiș. Proiectul ar urma să fie reluat în primăvara anului viitor. Alina Iga spune că rezultatele și impactul activităților în rândul copiilor, din primul an, dovedesc că acest proiect este necesar și trebuie să continue.

Aventura prin lectură a fost mai mult decât un proiect în aceste comunități. A adus încredere, motivație, deschidere și mai presus de toate acestea: o comunitate activă din Timișoara, care ne-a oferit sprijin ori de câte ori am avut nevoie. Atât copiii, cât și cadrele didactice implicate s-au atașat de acest proiect, având multiple beneficii în dezvoltarea emoțională, socială și cognitivă a copiilor. Este minunat atunci când învățarea are loc între inimi și minți, atunci când vedem măreția din fiecare copil”, precizează Alina Iga, realizatoarea podcast-ului ”Cufărul cu povești” și învățătoare la Școala Gimnazială Babel din Timișoara.

”Sunt extrem de recunoscătoare că 240 de copii din medii defavorizate s-au aventurat prin lectură. Opt cadre didactice minunate, pasionate de ceea ce fac și foarte implicate i-au purtat în lumea magică a poveștilor, timp de 6 luni, realizând activități de literație și scriere. 6 luni magice în care copiii au avut contact cu invitați surpriză, cărți valoroase și excursii la Timișoara. Copiii pot continua călătoria în lumea poveștilor, oricând doresc, împrumutând cărți din bibliotecile pe care le-am dotat și amenajat în fiecare dintre cele 4 școli implicate în proiect, cu ajutorul voluntarilor și al sponsorilor.” – Alina Iga

 

Întâlnire cu părinții

Sursa foto: Arhiva personală – prof. Alina Iga

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.