Aventură prin lectură, la școlile din Curcani și Fundeni: „Copiii au explorat lumea poveștilor și au descoperit că școala poate fi privită cu bucurie”

0

Anul trecut, 120 de copii din Curcani și Fundeni, județul Călărași, au fost ajutați să nu abandoneze școala, să învețe să citească și ”să descopere frumusețea învățării prin cooperare”. Ei au participat la activitățile desfășurate în cadrul proiectului ”Aventură prin lectură”, aflat în al doilea an de implementare, care vizează prevenirea și combaterea riscului de analfabetism funcțional în rândul copiilor vulnerabili.

Proiectul educațional ”Aventură prin lectură”, inițiat și finanțat de Fundația United Way România, a fost desfășurat în perioada aprilie-decembrie 2023, fiind derulat în Călărași de Asociația „Paradigme Educaționale” (A.P.E.).

”Proiectul a fost implementat pentru a doua oară în două comunități din mediul rural: Curcani și Fundeni, având ca scop prevenirea și combaterea riscului de analfabetism funcțional în rândul a 60 de copii din fiecare comunitate, aflați în situație de vulnerabilitate socio-economică sau risc de abandon școlar, prin asigurarea accesului la activități specifice de literație.

Am avut ca obiective dezvoltarea literației la copiii aflați în situație de vulnerabilitate din școlile partenere în proiect, creșterea accesului cadrelor didactice la cursuri de formare profesională care vizează abilitarea acestora pentru susținerea unui demers didactic care să conducă la dezvoltarea competențelor de literație la elevi și creșterea gradului de conștientizare a părinților privind necesitatea stimulării lecturii la copii. Totodată, am continuat, prin acest proiect, să amenajăm cele trei centre de lectură cu jocuri, materiale digitale, cărți și alte obiecte utile copiilor”, se arată într-un comunicat al asociației din Călărași.

Timp de opt luni, cei 120 de copii au primit o masă caldă, rechizite și pachete cu surprize de Crăciun, dar și sprijin din partea comunității și a voluntarilor care s-au alăturat proiectului. Fiecare copil selectat pentru a participa la activitățile proiectului a fost subiectul unei evaluări a nivelului de literație, folosindu-se instrumentul de evaluare oferit gratuit de platforma Brio, secțiunea Literație, evaluarea făcându-se online, sub supravegherea specialistului educațional (cadrului didactic), membru al echipei de implementare și a voluntarilor.

”Copiii au descoperit tainele lecturii, ale stării de bine, au învățat că a citi este distractiv când ești împreună cu ceilalți, au legat prietenii, ghidați de prof. Artimon Oana Daniela, prof. Gațea Ana Maria, prof. Nicoleta Stancu, prof. Oana Aroiu și prof. Simona Constantinescu, cadre didactice dedicate de la Școala Gimnazială Curcani și Școala Gimnazială Fundeni, alături de profesori voluntari și membri ai comunității.

Au explorat lumea magică a poveștilor. Au desfășurat în fiecare săptămână activități de literație și scriere. Au descoperit că învățarea se poate realiza și prin joacă și bucurie și că școala poate fi privită altfel, cu bucurie. Au realizat activități de dezvoltare personală pornind de la povești, au introdus un ritual de citire în activitatea lor zilnică și au fost motivați să colaboreze și să lucreze împreună. Au vorbit despre empatie, recunoștință și au trăit împreună o paletă largă de emoții”, precizează organizatorii.

Aceștia punctează că, în cadrul proiectului, au fost amenajate patru spații de lectură și s-a continuat îmbunătățirea centrelor de lectură, în fiecare dintre cele trei școli, cu covorașe pentru elevi, materiale de birotică și papetărie pentru desfășurarea atelierelor de lucru, jocuri educaționale, cărți, table de lucru pentru activitățile de captare a atenției și legătura cu conținuturile avute: ”Profesorii, elevii se bucură de bibliotecile care sunt accesibile atât pentru elevii clasei, cât și pentru cei din școală. Cadrele didactice din școli și elevii au donat și ei cărți pentru clubul de lectură.”

Aventura prin lectură a continuat și în afara sălii de clasă, prin drumeții, pentru unii copilași fiind primele ieșiri din localitatea natală, prima dată când au fost la muzeu, la bibliotecă, la grădina zoologică, la un film sau prima dată când au mâncat în oraș. ”În mult așteptata excursie la munte sau în Călărași, copiii au avut parte de aventuri memorabile.

O importanță majoră în desfășurarea atelierelor și buna prezență a elevilor se datorează și mesei calde de la începutul fiecărei activități. Masa caldă a elevilor, asigurată de producători locali, constituie un plus în acest proiect, fără de care nu credem că prezența ar fi așa de bună, drept pentru care considerăm că este extrem de importantă”, mai transmite asociația.

De asemenea, în cadrul proiectului au fost desfășurate întâlniri cu părinții – ”Cafeneaua literară”, unde a fost dezbătută activitatea desfășurată de cei mici în cadrul cluburilor de lectură ale proiectului și s-a discutat despre importanța continuării activităților de stimulare a literației acasă, împreună cu cei mici, dar și despre necesitatea implicării familiei, ca voluntari, la atelierele desfășurate, analizând părțile bune și mai puțin bune ale proiectului.

”Asociația <Paradigme Educaționale> Călărași (președinte – Floriana Ștefania Grozavu, vicepreședinte – Alexandra Nicoiu) dorește să susțină și să contribuie la îmbunătățirea mediului educațional din județul Călărași și mulțumește, pe această cale, sprijinului oferit de Fundația United Way România pentru faptul că a făcut posibilă implementarea acestui proiect deosebit în județul nostru, partenerilor și colaboratorilor lor pentru darurile oferite de Crăciun, început de an școlar și domnului Felix Godeanu, președinte coordonator A.P.E. Craiova, care ne-a ajutat în toată această perioadă, dar și tuturor oamenilor de bine care s-au alăturat demersurilor noastre. Mulțumim firmelor de catering din Valea Roșie și Brănești, domnilor Ion Speranță și Negoianu Cristian, care au oferit hrană mereu proaspătă și atât de importantă desfășurării atelierelor micuților”, se mai arată în comunicat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.