Gestul inedit al unor profesori din Sibiu: Cu florile primite în prima zi de școală, au trimis, alături de elevi, un SOS pentru educație FOTO

0
Foto: prof.Adina Oancea

Într-o piață din Sibiu, elevi, profesori și părinți au scris, luni, un mesaj uriaș din flori. Cu buchetele primite de profesori în prima zi de școală, aceștia au realizat un aranjament floral prin care au vrut să atragă atenția asupra situației din sistemul de învățământ românesc. Adina Oancea, profesor de matematică și fizică la Colegiul Național ”Octavian Goga”, este unul dintre profesorii care au participat la acțiunea organizată de asociația ”Școala Trimitoare”, care a realizat și un ”Manifest pentru educație”. ”Avem nevoie de astfel de proteste pașnice pentru a atrage atenția asupra învățământului din România, care, în opinia multora (specialiști ai educației, profesori sau părinți interesați de viitorul copiilor lor) este într-un continuu declin”, spune profesoara. ”SOS-ul florilor” a fost trimis la școala din satul Prislop – Rășinari, unde învață copii din mediu defavorizat și care s-au bucurat, în această dimineață, de multe flori.

Acum doi ani, când a preluat ca diriginte clasa a V-a A, Adina Oancea (foto) i-a rugat pe părinți să nu mai cumpere flori în prima zi de școală. Profesoara le-a propus atunci ca o mică parte din banii pe care i-ar folosi pentru cumpărarea florilor să fie donați unui ONG. ”Ideea era de a ridica empatia generației smartphone, care nu mai este atentă la detalii faciale sau auditive atunci când interacționează unii cu alții. S-au aliniat dorinței mele și, la sfârșitul clasei a V-a, s-au strâns 270 de lei. 270 de lei nu este o sumă mare, dar cu banii aceștia am cumpărat rechizite pentru acțiunea Shoe Box a celor de la We Help Sibiu, organizată la Târgul de Crăciun din 2018”, povestește Adina Oancea.

Anul acesta, profesoara a decis să se alăture unei acțiuni inițiate de Școala Trimitoare, o organizație non-guvernamentală din domeniul educațional. S-a numărat astfel printre profesorii din Sibiu care au donat florile primite în prima zi de școală pentru o acțiune în care urma să se realizeze un aranjament floral cu mesajul: ”S.O.S. Învățământul românesc”. Practic, un eveniment prin care se trage un semnal de alarmă asupra situației din sistemul de educație.

Foto: prof.Adina Oancea

Florile au fost oferite de către profesorii din mai multe școli sibiene, iar echipa ”Școlii Trimitoare” a strâns toate buchetele de flori folosind o cargo-bicicletă.

La ora 17.00, în Piața Huet din Sibiu, zeci de elevi și profesori de la Colegiul Național Octavian Goga, Școala Gimnazială nr. 2 și Școala Gimnazială I.L.Caragiale s-au strâns, alături de părinți, și au realizat, cu susținerea echipei Asociației Antreprenorilor din Domeniul Floristic, Mesajul pentru educație: SOS EDU.

Foto: prof.Adina Oancea

”Avem nevoie de astfel de proteste pașnice pentru a atrage atenția asupra învățământului din România, care, în opinia multora (specialiști ai educației, profesori sau părinți interesați de viitorul copiilor lor) este într-un continuu declin: programe școlare care nu se aliniază cerințelor pe piața muncii, desființarea, apoi reînființarea școlilor profesionale, lipsa manualelor școlare, lipsa laboratoarelor de specialitate și a materialelor necesare pentru acestea. Paradoxal, însă, câștigăm locuri bune și medalii la olimpiade internaționale la materii din aria curriculară Matematică și Științe, inclusiv la o materie care nu este prinsă în planul cadru, cum este Astronomia. Asta înseamnă că avem profesori valoroși, copii interesați, dar fără suport din partea statului, tocmai cel care ar trebui să vină cel mai mult cu sprijin pentru aceștia”, a explicat demersul Adina Oancea.Deveniți ”floriști” pentru câteva ore, copiii s-au bucurat de acțiunea din piață. „A fost ciudat să ne jucăm cu florile, dar tare fain! Când mai mergem?”, a fost reacția unora dintre ei.

Foto: prof.Adina Oancea

Aleea cu flori, de la Prislop

Dar nu numai profesorii și copiii din școlile din Sibiu s-au bucurat de flori. ”Mesajul” a fost trimis la școala din Prislop, Rășinari, unde învață copii din mediu defavorizat. Aceștia au pășit, astăzi, pe o alee colorată: ”Cât de frumos e să te trezești dimineața, să te pregătești de școală, să te bucuri de razele soarelui cald de Septembrie, iar când ajungi la școală, să te întâmpine flori, multe flori, covoare de flori superbe!!! Minunile se întâmplă în fiecare zi! Trebuie doar să credem în ele!”, au scris reprezentanții școlii pe pagina de Facebook.

Foto: facebook.com/ Scoala Barcianu
Foto: facebook.com/ Scoala Barcianu

Manifestul pentru educație

SOS-ul floral a fost doar o acțiune pentru schimbarea în educație. Înainte de evenimentul din piață, reprezentanții ”Școlii Trimitoare” au realizat un ”Manifest pentru educație”, un document în zece puncte, întocmit în baza unui chestionar despre situația din învățământul românesc, la care au răspuns profesorii și părinții. Manifestul pentru învățământ a fost făcut cunoscut în prima zi de școală și vi-l prezentăm în continuare:

”1) Educația trebuie percepută ca liant al societății, responsabilitate a tuturor, de la decidenți politici la mediul de afaceri, de la profesori la părinți și elevi. Fiecare trebuie să-și aducă aportul în acest domeniu strategic la nivel național, fără influențe ale diferitelor ”culori politice”.

2) Părintele rămâne factorul cel mai important în educația copiilor. În raport cu acesta, școala nu este un instrument de externalizare a educației propriului copil, ci un loc de întâlnire, o etapă firească, socială din viața copilului, la bază căreia stă buna colaborare între părinte, cadrul didactic, copil și instituția de învățământ.

3) Pe principiul ”calitate, nu cantitate”, reforma necesară la nivel de curriculum, de materii obligatorii și opționale, de manuale școlare trebuie să fie fondată pe studii vizavi de nevoile reale ale copiilor la nivel național (indiferent de mediul de proveniență) , și nu pe decizii politice, influențe ale societății civile sau prin imitarea altor sisteme de educație.

4) În contextul actual al circulației informației, școala devine mai puțin un canal de informare, cât un loc de întâlnire, între elevi, profesori și părinți, cu scopul de a dezvolta abilități practice ale copiilor, competențele lor sociale, totul prin experiențe proprii în contactul real cu natura, societatea și tot ce ne înconjoară.

5) Se așteaptă de la cadrul didactic, ca factor specializat în educație al relației elev – părinte – profesor, să fie un bun și răbdător mediator, cu dragoste pentru copii, dar și cu o pregătire profesională în continuă formare, pentru a putea face față provocărilor contemporane. Dascălul ar trebui să își asume, din punct de vedere al moralității, rolul său de model în societate.

6) Se așteaptă de la societate, mai ales de la decidenții politici, ca importanța personalului didcatic să fie recunoscută la adevărata ei valoare și ca remunerațiile cadrelor din învățământ să fie suficient de mari, pentru a atrage și mai mulți oameni de calitate, deopotrivă femei și bărbați, în domeniul educației.

7) Fiindcă învățământul obligatoriu nu poate fi altfel decăt de masă, trebuie monitorizat ca numărul de elevi dintr-o clasă să nu depășească limita peste care învățarea nu mai poate fi eficientă și individualizată, deci și incluzivă, fără clase de elită sau discriminare etnică. În anumite cazuri, acest lucru presupune colaborarea mai multor cadre didcatice specializate la o clasă.

8) Mediul în care are loc actul educațional este, de asemnea, un factor important pentru calitatea învățământului. Ar trebui ca școala, chiar și în cel mai izolat sat, să fie accesul oricărui la un mediu igienic, modern, cu tehnologii de ultimă oră și cu posibilități variate de învățare și recreere.

9) În contextul în care 8 ore de lucru sunt reglementate de lege ca normă întreagă la un loc de muncă, învățământul de stat trebuie să susțină un cadru educațional național, în mod independent sau prin colaborări, care să vină în completarea orelor de curs din prima parte a zilei și să ofere copiilor activități educative din afara ariei curriculare, adaptate la interesele celor mici. Posibilitatea servirii unei mese în acest interval de timp ar trebui susținută de către stat numai pentru copiii proveniți din familii fără posibilități materiale, pentru a evita risipa de alimente regăsită în alte programe naționale din trecut. Timpul rămas după orele de lucru ale adulților ar trebui să rămână exclusiv pentru relația părinți – copii, fără alte programe încărcate de activități sau teme.

10) Considerăm că învățarea unei limbi străine încă din ciclul preșcolar și a cel puțin încă unei limbi în timpul școlii, la nivel conversațional avansat, dezvoltă capacitățile intelectuale ale oricărui copil și îi deschide acestuia ”ușa” către alte culturi.”

Foto: prof.Adina Oancea
Foto: prof.Adina Oancea

Foto: Cristi Fodor
Foto: Cristi Fodor

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.