Ecaterina Andronescu propune patru tipuri de Bacalaureat. Materiile pentru fiecare variantă și o nouă probă

2

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a propus, vineri, introducerea a patru tipuri de Bacalaureat: Bac T (tehnologic), Bac A1 (pentru absolvenţii programelor de studii liceale de ştiinţe), Bac A2 (pentru absolvenţii programelor de studii liceale socio-umaniste) şi Bac V (pentru absolvenţii programelor de studii liceale vocaţionale), scrie Agerpres.  În formula de Bacalaureat diferențiat, propusă de ministru, apare și o nouă probă: ”Creativitate, cunoaştere, abilităţi, aptitudini și atitudini”. Andronescu a explicat că această probă va integra mai multe discipline.

Sugestiile au fost avansate în cadrul evenimentului de lansare a viziunii sistemice „Educaţia ne uneşte”, organizat de Ministerul Educaţiei Naţionale, în aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”.

Ministrul le-a propus celor prezenţi să se gândească la aceste formule. „Nu putem să dăm răspunsurile acum. Sunt încercări ale noastre de a găsi formula cea mai potrivită”, a menţionat Andronescu.

Bac T (Bacalaureat tehnologic) – Probe: Limba Română, Limbă străină, Științe

Elevii care urmează programe de formare profesională vor putea opta pentru studii profesionale Nivel 3 (3 ani) sau pentru studii liceale Nivel 4 (patru ani), scrie sursa citată.

„Programele de formare profesională vor cuprinde studiile profesionale, acum generate de şcoala profesională, de trei ani de zile, care se finalizează cu o certificare a competenţelor şi, sigur, cu abilităţi de limba română corect vorbită şi scrisă, o limbă străină şi o probă practică. Ei pot beneficia, dacă se opresc doar la această rută de profesionalizare, de formare profesională continuă. Tot în programele de formare profesională am inclus şi studiile liceale, ceea ce acceptăm astăzi ca fiind licee tehnologice. Aceste studii se finalizează cu un Bac, pe care l-am numit ‘T’, de la tehnologic, şi cu un certificat de competenţe profesionale”, a explicat ministrul.

Ecaterina Andronescu a vorbit şi despre flexibilitatea sistemelor, menţionând că din şcoala profesională un elev poate să meargă la liceul tehnologic. Însă după absolvirea Bacului tehnologic, tânărul va putea merge doar într-o şcoală post-liceală, beneficiind însă la rândul său de formarea profesională continuă.

Bac V (Bacalaureat vocațional) – Probe: Limba română, limbă străină, probă specifică, probă de creativitate și aptitudini

Cei care optează pentru programe de studii liceale se vor putea îndrepta către ştiinţe, materii socio-umaniste sau vocaţionale.

Programele de studii liceale de ştiinţe, de patru ani toate, am încercat să le grupăm în trei categorii: cele vocaţionale, în care intră arta, muzica, sportul şi aşa mai departe, care se finalizează cu un Bac vocaţional, care cuprinde limba română, limba străină, o probă specifică domeniului şi o probă pentru toate studiile liceale de creativitate, cunoaştere, abilităţi, aptitudini şi atitudini. Nu cred că va fi foarte uşor de generat această probă, dar cred că este obligatorie. Ea ar avea un caracter de interdisciplinaritate”, a spus Andronescu.

Bac A1 și Bac A2 

Probe Bac A1 (pentru absolvenţii programelor de studii liceale de ştiinţe): Limba română, limbă străină, Matematică, Fizică/Chimie/Biologie și Probă de creativitate și aptitudini.

Probe Bac A2 (pentru absolvenţii programelor de studii liceale socio-umaniste): Limba română, limbă străină, Istorie, Filosofie/Logică/Sociologie și Probă de creativitate și aptitudini.

„Celelalte două programe de studii liceale le-am numit programe de ştiinţe, care se finalizează cu un Bac de nivel A1, cu examene de română, limbă străină, matematică, la alegere una dintre disciplinele ştiinţifice şi, evident, cu această probă de creativitate, care integrează ceea ce a învăţat prin studiile liceale. Şi un Bac la care ajung cei care optează pentru programele de studii liceale socio-umaniste (Bac A2), cu accent pe disciplinele socio-umaniste: limba română, limbă străină, istorie, filosofie, logică, sociologie şi, evident, proba de creativitate”, a mai spus ministrul.

Andronescu a explicat că absolvenţii studiilor liceale vor putea opta pentru studii superioare, în funcţie de materiile aprofundate anterior.

„După ce s-a încheiat evaluarea prin examenul de Bacalaureat au dreptul spre studii universitare, oarecum, pre-condiţionate. Adică cel care are un Bac vocaţional se duce să facă studii universitare vocaţionale: muzică, Conservator, Universitatea de Educaţie Fizică şi Sport, universităţile de artă, pentru că ei au acumulări mult mai importante. Şi studii universitare socio-umaniste şi ştiinţe şi ştiinţe aplicate, pentru cei care au ales formula pe care altă dată o numeam învăţământ real”, a menţionat ministrul.

Masteratul va putea fi de aprofundare, interdisciplinar sau complementar. Vor urma studiile doctorale, post-doctorale şi formarea continuă, conform schemei propuse.

Proba de Creativitate va integra mai multe discipline

Ulterior, ministrul Educaţiei a explicat că proba de ”creativitate, cunoştinţe, abilităţi, aptitudini şi atitudini”, pe care o propune pentru Bacalaureat, va integra mai multe discipline, oferind o imagine despre informaţiile acumulate de elev şi modul în care poate să le folosească în practică.

„Eu cred că obligaţia noastră este să dezvoltăm un învăţământ creativ. Un om care nu produce idei, un om care nu este capabil să fie creativ în fiecare zi, nu se poate ridica de la orizontală, metaforic vorbind. De aceea, eu cred că obligaţia învăţământului este să pună accent pe creativitatea elevului. Să nu omoare creativitatea prin autoritate excesivă, să îl lase pe elev să producă idei în clasă, să caute soluţii, chiar dacă nu întotdeauna soluţia cu care vine elevul este perfectă sau cea bună. Dar el a gândit soluţia aceea. Trebuie să îl determinăm să gândească, să îi formăm aceste mecanisme.

Această probă este văzută ca o probă care integrează mai multe discipline şi care ne arată nouă dacă cel şcolit a înţeles ceea ce i s-a predat, a înţeles ceea ce a acumulat în cunoaştere şi poate să folosească aceste acumulări în practică. (…) Încercăm să ne uităm puţin pe organigrama ministerului şi chiar să avem acolo o structură care să se ocupă de această latură a creşterii puterii de imaginaţie, de creativitate, de inovare a elevilor”, a declarat ministrul.

Matematica la BAC

Andronescu a răspuns şi observaţiilor legate de absenţa matematicii ca probă de sine stătătoare în cadrul Bacalaureatului tehnologic, susţinând că aceasta va fi cuprinsă în proba „Ştiinţe”.

La liceul tehnologic, există o disciplină care se numeşte ‘Ştiinţe’ şi care este gândită ca o integrare a ştiinţelor pe care le-a studiat elevul – matematică, fizică, chimie – în aşa fel încât să îl conducă această probă spre ceea ce poate să facă el în practică. Pentru că el primeşte şi un certificat de competenţe practice”, a adăugat ea.

Citește și: 

2 COMENTARII

  1. sunt socat,oripilat,dezgustat de cat rau pot face aceste femei avide de cariera,nu de binele celor pe care i-i conduc destinele !!! am scris abramburika cu a mic,la fel si volgutza si m-a,nu m-au in semn de dispret….bine ca nu au introdus BAC-ul pt capsunari si inca nu au inchis granitele ca sa ne culturalizeze cu forta !ultimu stinge lumina !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here