Portofoliul educațional, obligatoriu din toamnă pentru copiii care intră în grupa mijlocie și pentru cei care intră în clasa pregătitoare UPDATE

0
Foto: pixabay.com

Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025, prevede un proiect publicat în luna august de Ministerul Educației. Fiecare copil ar urma să aibă un portofoliu în care vor fi incluse, printre altele, planuri individualizate de învățare, diplome, certificate, ”produse relevante ale activității școlare” (eseuri, proiecte, lucrări de cercetare, desene), rezultatele la evaluările și examenele naționale, precum și recomandări de orientare școlară și profesională.

UPDATE Ordinul de aprobare a Metodologiei privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar a fost publicat joi, 5 septembrie, în Monitorul Oficial. Conform documentului, ”portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare în anul școlar 2024—2025”.

”Portofoliul educațional este un instrument care are ca scop documentarea și evaluarea progresului școlar, personal și social al elevului, identificarea decalajelor în învățare și fundamentarea intervențiilor de sprijin, implicarea elevului în propria educație prin autoreflecție și autoevaluare, documentarea achizițiilor învățării relevante pentru continuarea studiilor într-un nivel superior de învățământ/pentru tranziția spre piața muncii”, se arată în proiectul de Metodologie privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar, lansat în consultare publică de Ministerul Educației, pe 14 august, care mai stabilește că:

  • ”portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu” și ”nu poate fi utilizat drept criteriu pentru constituirea formațiunilor de studiu”.

În proiect sunt definite portofoliul individual al preșcolarului/elevului (”instrument folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat – după caz”) și portofoliul educațional (”instrument folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al copilului/elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/profesionale a acestuia”).

  • Portofoliul individual cuprinde ”produse sau rezultate ale activităților desfășurate în contexte formale, nonformale și informale de învățare, cum ar fi: desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc.și este predat părintelui sau, după caz, elevului, la sfârșitul anului școlar”.
  • Portofoliul educațional cuprinde ”documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor:
    • a) planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a
      pierderilor de învățare;
    • b) planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
    • c) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei
      pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV, a VI-a,
      ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de Bacalaureat;
    • d) diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;
    • e) certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;
    • f) certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;
    • g) diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, non-formale și informale;
    • h) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.”

Conform proiectului, portofoliul individual și portofoliul educațional pot fi realizate în format fizic sau în format digital. Portofoliul educațional în format fizic se păstrează la unitatea de învățământ, iar educatorul, învățătorul sau dirigintele îl pun la dispoziția elevului și al părintelui pentru consultare, la cererea acestora.

În cazul realizării portofoliului educațional în format digital, înregistrat pe platforma școlii ori pe platforme de stocare bazate pe cloud, datele de acces la acesta sunt comunicate elevului și părintelui în termen de 15 zile de la crearea contului.

Ce conține portofoliul educațional

”Portofoliile preșcolarilor/ elevilor sunt valorificate de cadrele didactice pentru evaluarea integrată a rezultatelor învățării și pentru oferirea de feedback periodic și personalizat către elevi și către părinții/reprezentanții legali ai acestora, pentru obținerea unei reprezentări a progresului preșcolarilor/ elevilor, pentru reflectarea asupra propriilor practici de predare și evaluare și îmbunătățirea acestora, pentru aplicarea abordărilor personalizate”, se mai precizează în proiect. 

  • ”În cazul portofoliului educațional realizat în format fizic, la finalul fiecărui ciclul de învățământ, portofoliul educațional al preșcolarului/ elevului este predat profesorului pentru învățământul primar/ profesorului diriginte, după caz, în primele 15 zile de la debutul noului an școlar. În cazul în care elevul este școlarizat în altă unitate de învățământ, portofoliul educațional în format fizic va fi preluat sub semnătură de către părintele/ reprezentantul legal al acestuia, care are obligația să-l înmâneze profesorului pentru învățământul primar/ profesorului diriginte, după caz, în primele 30 de zile de la momentul înscrierii în noua unitate de învățământ.
  • În cazul realizării portofoliului educațional în format digital, înregistrat pe platforma școlii/ pe platforme de stocare bazate pe cloud, informațiile încărcate sunt transferate, după cum urmează: a) de la educator/profesorul pentru educație timpurie la profesorul pentru învățământul primar, de la profesorul pentru învățământul primar la profesorul diriginte pentru ciclul gimnazial, dacă preșcolarul/elevul rămâne în aceeași unitate de învățământ, menținânduse același cont alocat acestuia; b) de la educator/profesorul pentru educație timpurie la profesorul pentru învățământul primar, de la profesorul pentru învățământul primar la profesorul diriginte pentru ciclul gimnazial respectiv de la profesorul diriginte pentru ciclul gimnazial la cel pentru ciclul liceal, dacă elevul/preșcolarul schimbă unitatea de învățământ.
  • În cazul în care portofoliul educațional realizat în format fizic nu este preluat de către elev sau părinte/reprezentantul legal, unitatea de învățământ are obligația de a păstra acest portofoliu pentru un termen de 1 an.”

Proiectul de Metodologie privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.