Săptămâna verde: școlile se pot înscrie în programul de finanțare în perioada mai-septembrie 2024. Ce activități sunt eligibile – proiect

0
Sursa foto: Facebook/ Ministerul Educației - România

Școlile se pot înscrie în programul de finanțare pentru activitățile desfășurate în „Săptămâna verde” în perioada mai-septembrie a acestui an, prevede un proiect lansat în consultare publică de Ministerul Educației. Bugetul total alocat din Fondul de Mediu, pentru anii 2024 și 2025, este de 100.000.000 lei și este diferenţiat pe judeţe, respectiv municipiul Bucureşti, în funcţie de numărul copiilor și elevilor. Înscrierile în program se fac la inspectoratele școlare, cu respectarea unor condiții de participare. Proiectul prevede activitățile care pot fi finanțate și tipurile de cheltuieli permise.

Ministerul Educației a pus în consultare publică un proiect care stabileşte modalitatea în care şcolile pot primi finanţare pentru activităţile din „Săptămâna verde” – Metodologia de implementare a activităților școlare locale din cadrul programului „Săptămâna verde”, pentru anii 2024 și 2025, finanțate din Fondul pentru Mediu.

Conform proiectului, finanțarea este disponibilă unităților de învățământ de stat cu personalitate juridică din țară, de nivel preșcolar, primar, gimnazial și liceu, pe baza înscrierii la ISJ/ISMB. Înscrierile se fac din mai până în septembrie 2024.

Condițiile de participare prevăzute în document sunt: 1. unitatea de învățământ să aibă personalitate juridică; 2. completarea unei formular de înscriere și transmiterea acestuia la ISJ/ISMB, în termenele stabilite.

În proiect se arată că ”toate unitățile de învățământ care se înscriu conform condițiilor de mai sus vor primi finanțare”, iar ”dacă există unități de învățământ care nu se vor înscrie până la termenul limită sau în perioadă de grație de maximum o săptămână de la expirarea acestui termen, bugetele acestora vor fi alocate altor unități de învățământ din același județ/Municipiul București, la decizia inspectoratului școlar”.

Activitățile eligibile în cadrul programului, stabilite prin metodologie, sunt:

  • participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă – dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, muzee, bilete la evenimente sau la cinema – filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, site-uri de importanță comunitară – plante/animale ocrotite);
  • amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de mini-grădini botanice sau mini-sere/amenajarea de grădini suspendate/pe acoperișul școlii sau al clădirilor conexe (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie plastic și de mulcire, ierbicid, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică, var etc.);
  • acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.)
  • amenajarea unui „colț verde” în interiorul școlii (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);
  • participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);
  • organizarea de mini-tabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (stand-uri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, plată formatori/animatori, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);
  • participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte școli din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
  • participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;
  • amenajarea de diorame, terarii și acvarii.

Potrivit proiectului, la solicitarea unităților de învățământ, ISJ/ISMB pot accepta și alte tipuri de activități eligibile, cu condiția încadrării în scopul, obiectivele și bugetul alocat programului „Săptămâna verde”.

Activitățile pot fi organizate exclusiv în timpul programului „Săptămâna verde”, dar achizițiile se pot face și în afara acestei perioade, se mai arată în document.

Bugetul total alocat pentru anii 2024 și 2025 este 100.000.000 lei, iar bugetul pe județ este diferențiat în funcție de numărul antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor înscriși la unitățile de învățământ din județ/municipiul București. Lista repartizării fondurilor pe județe/municipiul București, propusă în proiect:

Proiectul mai prevede că lista cu unitățile de învățământ care vor beneficia de finanțare în anul 2024 sau 2025, după caz, va fi înaintată la finalul anului școlar 2023-2024, de ISJ/ISMB la Ministerul Educației: ”Repartizarea sumelor pe anii 2024 și 2025, cu încadrarea în bugetul alocat ISJ/ISMB prevăzut în Anexa 3, se face la propunerea Direcției Generale Învățământ Preuniversitar cu aprobarea ordonatorului principal de credite.”

Conform documentului, cheltuielile acceptate în cadrul programului de finanțare trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  • să fie necesare pentru realizarea activităților planificate de unitatea de învățământ;
  • să fie efectuate în perioada 2024-2025;
  • să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, să fie dovedite prin documente originale emise în conformitate cu prevederile legislației naționale sau de alte documente contabile cu valoare probatorie echivalentă facturilor astfel încât să fie identificabile și verificabile;
  • să respecte prevederile legislației naționale, inclusiv în ceea ce privește regimul  achizițiilor publice;
  • să nu fi făcut obiectul altor finanțări publice, în condițiile legii.

Tipuri de cheltuieli permise în cadrul programului de finanțare:

  • consumabile pentru organizarea de lecții demonstrative și cercuri pedagogice interdisciplinare (biologie, fizică, chimie, geografie), urmate de organizarea de proiecte interdisciplinare interactive de educației pentru mediu și schimbări climatice;
  • kituri pentru laboratoarele de chimie și biologie, necesare pentru activități de educației pentru mediu și schimbări climatice;
  • achiziții truse/instrumente pentru măsurarea unor parametri de calitate (apă, aer, sol etc.);
  • recipiente pentru colectarea selectivă a deșeurilor;
  • achiziționarea de auxiliare didactice și mijloace de învățământ multimedia, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
  • abonamente la platforme educaționale care conțin materiale pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice (eduboom, twikl, mozabook etc.);
  • consumabile pentru organizarea unor evenimente artistice/de creație cu teme ecologice sau a unor concursuri locale, județene, regionale și naționale de educație pentru mediu și schimbări climatice.

Din banii alocați conform prezentei Metodologii nu sunt permise cheltuielile salariale”, mai stabilește proiectul.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat săptămâna trecută că Executivul a adoptat o Hotărâre de Guvern, care prevede finanțarea Programului Național „Săptămâna Verde” de către Ministerul Mediului cu suma de 100 de milioane de lei pentru o perioadă de doi ani.

Citește și: Școlile vor primi bani pentru activitățile din Programul Național „Săptămâna Verde”, începând de anul școlar viitor – a anunțat Ligia Deca

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.