Joia trecută, după ore, 40 de elevi de gimnaziu și două profesoare au plecat în drumeție în afara satului. A fost prima activitate a Clubului ”Liber în natură” de la Școala Gimnazială Șura Mică din județul Sibiu, un club aflat la început de drum, în care elevii petrec timp împreună în afara școlii. Clubul de activități în aer liber a fost creat pentru iubitorii de natură, dar copiii au și sarcini de îndeplinit în expedițiile la care participă, lucrează în echipă și învață prin descoperire. În plus, faptul că aparțin unui grup îi ajută foarte mult, explică profesoara Liliana Cîrtog: ”le crește stima de sine, capătă încredere în ei”.
Ideea înființării unui club de activități în aer liber a pornit de la o oră de limba și literatura română, desfășurată în octombrie anul trecut, când profesoara Liliana Cîrtog i-a provocat pe elevii de clasa a VII-a să refacă drumul personajului din textul ”Cum e lumea” de Veronica Niculescu. Atunci, copiii au mers aproape 10 km pe jos și au descoperit cât de mult le place să petreacă timp împreună în natură.
”La finalul drumeției noastre, i-am întrebat cum se simt. <Doamna, obosiți, dar fericiți!> De atunci, mă tot întrebau când mai mergem, haideți să mergem…”, povestește Liliana Cîrtog, profesoară de română și limba engleză.
După această experiență, a urmat ”o drumeție adevărată, pe un traseu”, în cadrul unui program derulat în Sibiu, ”Anii drumeției” și ”iarăși le-a plăcut foarte mult”. ”De aici a venit ideea încet-încet de a înființa un club de drumeții, de activități în aer liber”, spune profesoara.
Prima activitate a clubului
Clubul ”Liber în natură” se adresează elevilor de gimnaziu și a avut prima activitate săptămâna trecută. Dintre cei 90 de copii ai școlii, din clasele V-VIII, nu mai puțin de 40 au răspuns invitației profesoarelor Liliana Cîrtog, Cristina Poenaru și Ștefania Beny-Czeller de a participa la drumeția în jurul comunei.
Au pornit de la școală până în câmp, iar pe drum, împărțiți în echipe, elevii au avut de rezolvat tot felul de sarcini: să găsească trei plante diferite, să identifice trei mirosuri diferite ori trei zgomote diferite, să spună trei întrebuințări ale măceșului sau să găsească obiecte care nu își au locul în natură (gunoaiele aruncate de oameni). Fiecare elev a povestit mai apoi cum se simte în natură, iar la final au petrecut trei minute în liniște. ”Trei minute în care să ne conectăm cu noi, să ne relaxăm, să respirăm. Copiii au fost entuziaști în această drumeție, plini de viață și de energie”, precizează Liliana Cîrtog.
Următoarea activitate din cadrul clubului va avea loc în Pădurea Șopa, la ieșirea din Sibiu: ”Pregătim această activitate pentru săptămâna viitoare, dacă ne permite și vremea. Acolo se pot face în jur de 10 km de drumeție, iar colega mea de biologie va aduce și un determinator de plante. Vom recunoaște plante, vom merge pe jos și vom petrece cât mai mult timp în aer liber. Aceasta este ideea. Pe viitor, ne-am gândit să organizăm și activități de tracking, copiii să descopere urme, să își imagineze ce s-a întâmplat acolo și să creeze o poveste. Ne dorim activități în care să ei să își folosească imaginația, creativitatea și, foarte important, să nu se plictisească.”
Activitățile clubului vor avea loc după ore (la școala din Șura Mică, elevii învață dimineața), săptămânal sau la două săptămâni, în funcție și de cum este afară, iar temele vor fi alese împreună cu elevii.
”Contează foarte mult ce își doresc copiii, de aceea vom stabili împreună cu ei activitățile următoare. Ideea este să ieșim din spațiul școlii. Într-adevăr, școala noastră este foarte frumoasă și ultra dotată, dar copiii se bucură de orice activitate în aer liber și organizată în grup. Elevii provin, în marea lor majoritate, din medii mai puțin favorizate și abia așteaptă astfel de activități, pentru că pot participa toți la ele, nefiind implicate resurse financiare”, declară Liliana Cîrtog, care este și directorul școlii.
Cum îi ajută pe copii acest club? ”Ideea de a aparține unui grup, în cazul nostru clubul, îi ajută foarte mult, pentru că le crește stima de sine, capătă încredere în ei. Ne gândim să avem un însemn, să le dăm copiilor insigne, poate să inventăm un imn al nostru, să avem un salut al nostru… Toate acestea pentru a simți că aparții unui grup, dar încă suntem la început. Dacă rămânem cu 20-25 de copii care, într-adevăr, își doresc să se implice și cărora le place, noi considerăm că ne-am atins scopul”, răspunde Liliana Cîrtog.
Școala modernă din Șura Mică
Activitățile în aer liber nu sunt o noutate la școala din Șura Mică. De exemplu, la clasele primare, se derulează un proiect din fonduri europene (POCU) – ”Dincolo de ușa clasei”, în care elevii și învățătoarele merg în excursii, fac vizite, cum a fost, de exemplu, recent, cea de la brutăria din sat. De asemenea, este încurajată ideea de ore în aer liber, iar în curtea școlii se construiește, în acest moment, un foișor. Lucrările de amenajare au loc în cadrul proiectului PNRAS și se vor finaliza în aproximativ două săptămâni.
Școala din Șura Mică, unde învață 345 de copii, de la grădiniță până la clasa a VIII-a, a fost construită în urmă cu trei ani, într-un program de dezvoltare rurală, derulat de administrația locală. Este o clădire nouă, modernă, cu spații primitoare și săli de clasă dotate cu table inteligente și videoproiectoare.
”Avem un cabinet de informatică dotat cu tot ceea ce trebuie și vom avea și un laborator de științe. Am aplicat împreună cu primăria, prin PNRR, la dotare cu mobilier și materiale didactice, și urmează să fie amenajat acest spațiu, iar la centrul de documentare și informare intenționăm să includem o bibliotecă virtuală. Este o școală foarte frumoasă, spațioasă, luminoasă, călduroasă. Dorința mea, și acesta este și planul meu de dezvoltare instituțională, este să cresc numărul de copii la gimnaziu. Comuna noastră este foarte aproape de municipiul Sibiu, părinții lucrează în oraș și merg și copiii acolo, la școală. Preferă o școală din oraș pentru că are afterschool. Noi nu avem, de aceea intenționez să derulăm și un program <Școală după școală>”, declară directoarea școlii din Șura Mică.
Sursa foto: Arhiva personală – prof.Liliana Cîrtog și Facebook/Școala Gimnazială Șura Mică
Citește și:
- Școala colorată din Costești. Învățătoarea și educatoarea au pictat-o împreună cu elevii: „La final, copiii au spus că sunt ca într-o poveste”
- Ziua începe la școală cu știrile dimineții. Clasa în care elevii sunt pregătiți pentru succes în viață și au responsabilități: liderul stării de bine sau asistentul profesorului