Ceainăria educatoarelor: Un loc al învățării, cu schimb de bune practici, și un „vis împlinit” pentru o comunitate a celor care „cresc împreună”

0

„Ceainăria Educatoarelor” s-a deschis în luna octombrie la Timișoara. Este ideea unei educatoare care și-a dorit un loc în care să se poată întâlni cu alte colege din învățământul preșcolar, să facă schimb de idei, de bune practici și să învețe una de la cealaltă. Proiectul a prins viață în cadrul Asociației ”Inițiativă în Educație” (inEDU), unde Mariana Cristina Țerescu este voluntar de doi ani. Timp de o oră și jumătate, educatoarele se văd la un ceai, povestesc din experiența lor, prezintă metode folosite și pleacă cu altele noi, pe care le află fie de la colegele lor, fie de la invitatul ”ceainăriei”.

Pentru Mariana Cristina Țerescu, educatoare la Grădinița cu program prelungit nr.12 din Timișoara, înființarea ”Ceainăriei educatoarelor” reprezintă ”un vis împlinit”. Este cea care a venit cu propunerea de creare a unei astfel de comunități, aceasta fiind pusă în aplicare de inEDU în cadrul proiectului ”Educația e cheia”, susținut de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte.

”Este un vis împlinit pentru că simțeam nevoia unui loc în afara mediului formal, un mediu informal, unde să mă întâlnesc cu alte educatoare, să putem să facem schimb de experiență, de bune practici, să putem să împărtășim idei, gânduri și să plecăm de acolo cu informații pe care să le putem aplica la clasă”, mărturisește educatoarea (foto).

Ideea ”ceainăriei” – mai spune Mariana Cristina Țerescu – a luat naștere din convingerea personală că ”un om, mai ales dacă este și cadru didactic, nu ar trebui să se oprească niciodată din învățat”, dar și din ”nevoia de apartenență la o comunitate din care să facă parte educatoare care împărtășesc același crez”. ”Ce ne propunem? Să creăm contexte de învățare și schimb de bune practici pentru cadrele didactice din învățământul preșcolar. Ne dorim să împărtășim idei, gânduri, valori, repere, provocări, strategii, metode, resurse educaționale care să aducă plusvaloare în munca pe care o desfășurăm cu minunații pe care îi avem în grijă”, explică educatoarea.

Primele întâlniri

Până acum, au avut loc trei întâlniri, iar prima s-a desfășurat în luna octombrie. A fost o ”ceainărie” în care educatoarele s-au cunoscut, au povestit, au lucrat în echipe și au învățat lucruri noi de la invitatul primei ediții (fiecare întâlnire are un invitat). Învățătoarea Astrid Gavriliu le-a prezentat jocuri muzicale, bazate pe compozițiile lui Beethoven sau Ceaikovski. ”Este un mod de a aduce în atenția copiilor muzica clasică prin jocuri care îi fac să își consume energia și să se bucure de colegi, pentru că sunt jocuri de echipă. Sunt jocuri adaptabile și la copiii mai mari, iar la cei mici merg de minune”, precizează Mariana Cristina Țerescu.

”Limite și conectare emoțională” a fost tema celei de-a doua întâlniri, care s-a desfășurat într-un loc din oraș, amenajat ca o ceainărie. Invitat a fost Adina Moldovan, psiholog clinician, iar discuțiile au vizat modul în care pot fi aplicate la clasă reguli pe care cei mici să le accepte și să le respecte. La a treia întâlnire, organizată săptămâna trecută, Ileana Popescu, fondatoarea Asociației Smart Bees Education, a povestit despre pedagogia Montessori, prezentând jocuri și materiale didactice pe care educatoarele le pot folosi în activitățile de învățare.

O comunitate care se ajută

În jur de 20 de educatoare au participat la fiecare dintre cele trei ”ceainării”, însă Mariana Cristina Țerescu și colegii săi din inEDU își doresc ca această comunitate să crească și să li se alăture cât mai multe educatoare.

”Ideea este de a fi o comunitate care se ajută și împreună să creștem. În momentul în care te întâlnești cu alte educatoare și îți dai seama că au aceleași probleme cu care te confrunți și tu la grupă, este o bucurie să poți să înveți de la ele sau să le transmiți tu ceea ce știi. Acest lucru încercăm să îl facem la ceainărie: să aducem oameni care vin cu idei ce pot fi puse în valoare de fiecare dintre noi”, declară educatoarea.

Personal, Mariana Cristina Țerescu a plecat de la cele trei întâlniri cu idei pe care a decis să le pună în aplicare la grupa mică unde predă, dar și cu ”bucuria de a fi împreună cu oameni care au aceleași valori, oameni care își doresc calitate în educație, oameni care își doresc să facă o schimbare”.

”Când am învățat metodologia la facultate – pentru că vorbeam de schimbare – noi nu ne-am gândit că vom lucra vreodată cu partea aceasta tehnologică, dar ea este o realitate a zilelor noastre și noi trebuie să învățăm, să ne adăptăm și, împreună cu părinții, să le dăm aripi copiilor spre lume cu valori, deprinderi și competențe de care să se folosească”, explică educatoarea, care folosește filmulețe educative și diverse aplicații, dar aduce în activitățile zilnice și metode din pedagogiile Waldorf, Montessori ori Reggio Emilia, încurajându-le astfel celor mici creativitatea prin folosirea unor materiale pe care le au la îndemână sau din natură. De altfel, educatoarea împărtășește din ideile și activitățile de la clasă pe grupul ”Gentuța cu praf de stele – Jurnal de grădiniță”, unde dorește de asemenea să creeze o comunitate cât mai mare pentru schimb de idei și experiență.

Ceainăria lunii decembrie

Deși proiectul ”Educația e cheia” s-a încheiat, ”Ceainăria educatoarelor” va continua, iar în luna decembrie este așteptată la un ceai o învățătoare care predă în sistemul Waldorf, Liuba Serariu. Pe lângă metodele pe care educatoarele le vor descoperi, o altă temă a întâlnirii va fi reprezentată de practicile care vizează mediul de învățare la grădiniță. 

”Foarte multe educatoare se confruntă cu partea de disciplinare a copiilor. Aceasta este o problemă acută și cred că nu prea curând rezolvabilă, pentru că nu există un consilier în permanență în grădiniță, un psiholog cu care să lucrăm și care să ne sprijine cu numărul mare de copii de la grupă. Tu nu ai timpul necesar pentru a te ocupa de copilașii care au nevoie de tine, în mod special. Toți au nevoie de noi, dar sunt unii copilași care vin cu diferite bagaje de acasă și au nevoie să fie văzuți mai mult aici. Partea aceasta o vom aborda în următoarele ceainării, pentru că este de ajutor. Cum aș putea să îl fac eu pe un copilaș să înțeleagă că lovitul și împinsul nu sunt acceptabile, de exemplu. Poate o colegă are o formulă magică, o preiau și poate funcționează și la mine”, precizează Mariana Cristina Țerescu.

Educatoarea din Timișoara consideră un succes întâlnirile din ”Ceainărie” și se bucură că acestea au atras atenția educatoarelor. ”Parafrazându-l pe Neruda, trebuie să dăm aripi visurilor. Să nu ne pierdem speranța că vom reuși să clădim o lume magică pentru fiecare copilaș pe care îl călăuzim, alături de familie, în cei mai importanți ani ai formării sale ca om”, spune Mariana Cristina Țerescu, punctând și câteva dintre întrebările la care ”Ceainăria” își propune să răspundă pe viitor: ”Predau sau contribui la formarea personalității copiilor? Învăț de la copii și împreună cu ei? Ce pot să aduc în mediul grădiniței pentru a le spori copiilor imaginația, creativitatea, inteligența emoțională?”

Sursa foto: arhiva personală – ed. Mariana Cristina Țerescu

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.