Clasa Deschisă: Profesorii sunt „gazde” și „musafiri”, învață unii de la alții, își dau feedback și descoperă noi metode de predare

0
Clasă deschisă de un profesor. Colegi din țară asistă online la lecție

„Clasa Deschisă” este un proiect lansat în urmă cu doi ani de Aspire Teachers. Este un instrument propus profesorilor, care le dă posibilitatea să colaboreze, să își observe lecțiile, să descopere noi metode și să-și îmbunătățească stilul de predare. Totul funcționează ca o „vizită”: un profesor își ”deschide” clasa, colegi din orice colț al țării asistă online la lecție, iar la final profesorii ”musafiri” dau feedback profesorului „gazdă”. „Nu e nici critică, nici laudă”, este un „feedback constructiv”, „un cadou care să fie de ajutor”, explică profesoara Costinela Cigăran, coordonatorul proiectului.  

Ideea ”deschiderii claselor” în online îi aparține chiar profesoarei Costinela Cigăran, care și-a dorit să colaboreze cu alți profesori din țară, să vadă cum își desfășoară aceștia orele, să învețe lucruri noi și, totodată, să afle de la ei ce face ea bine la clasă și unde greșește. Se întâmpla în timpul pandemiei, în 2020, când a prezentat propunerea în comunitatea Aspire Teachers din care face parte. Aceasta a fost agreată și pusă în practică de o echipă de leadership, care a transformat-o în ceea ce astăzi este ”Clasa Deschisă”. Un proiect în care profesorii au la dispoziție un formular pentru a se înscrie, unii aleg să deschidă ”ușa” clasei, alții să fie observatori, totul încheindu-se cu acordarea unui feedback.

”Avantajul proiectului este că profesori din întreaga țară îmi pot intra mie la oră și pot observa ceea ce fac bine și ceea ce nu fac bine. Nu este procesul acela de feedback pe care îl obținem la inspecții: <Wow, totul a fost super!>. Rolul acestei clase deschise este să mă ajute pe mine să văd ce fac bine, ce nu fac bine și să învăț ceva”, spune Costinela Cigăran, profesoară de engleză la Școala Gimnazială Voinești, județul Dâmbovița.

Practic, profesorii care asistă online la lecția celui care și-a deschis clasa notează ceea ce observă, iar la finalul zilei se întâlnesc pentru a discuta și pentru a da mai apoi feedbackul.

”Totul a preluat o formă alegorică: procesul se numește vizită, cel care își deschide clasa este gazda, iar cei care vin sunt musafirii. Avem jurnalul de vizitator – această fișă de observare, cu indicatori clari de performanță, iar la finalul zilei, profesorul-gazdă își primește cadoul: feedbackul.

Ce include feedbackul? O descriere cât mai clară: unde se află gazda, unde trebuie să ajungă și cum trebuie să ajungă acolo. Nu e nici critică, nici laudă, ci un cadou care să fie de ajutor, oferit cât mai descriptiv de oameni care observă cu atenție un proces. Este un feedback constructiv. Anul acesta, colaborăm și cu Teleskop și avem un formular pentru obținerea feedbackului”, declară Costinela Cigăran.

Imagini din timpul unei ”clase deschise”

Ceea ce mai diferențiază această ”clasă deschisă” de o inspecție obișnuită – explică profesoara – este faptul că ”nimeni nu își pregătește lecția, este pur si simplu un moment din viața ta de profesor, în care îți dorești un feedback real”.

Potrivit datelor Aspire Teachers, până în prezent aproape 400 de profesori au participat la ”Clasa Deschisă”. Dintre aceștia, peste 20 de profesori au decis să fie gazdă (mai mult de 300 de elevi implicați), iar lista este deschisă. Lucrul pe care și-l dorește însă foarte mult echipa Aspire Teachers este ca această practică să fie adoptată de cât mai multe școli și acest lucru a început să se întâmple. În plus, dacă este implementată în interiorul unei școli, tot procesul se poate derula fizic.

”Profesorii intră unii la alții la ore și oferă acest feedback. La fel se întâmplă și la mine în școală: la orele de consiliere, invit diriginții și îmi doresc feedback de la dumnealor. Lucrurile se mișcă, oamenii devin din ce în ce mai interesați de procesul acesta, însă dorința noastră este ca fiecare școală să preia proiectul, cu tot ceea ce noi oferim. Oamenii trebuie doar să-și deschidă clasa. Aș vrea să se creeze din acest proiect o practică obișnuită, normală în școală.

Acum există acele lecții deschise care se fac în comisii, pe discipline, interasistențele, dar au devenit o formalitate. Știți cum plecăm noi după o sesiune de feedback? Încărcați. Încărcați și cu bune, și cu rele, și cumva vindecați. Îmi doresc ca proiectul acesta să prindă viață în școli, să fie făcut din suflet, cu inima”, mărturisește profesoara.

Bune practici, preluate la clasă

Acceptă cu ușurință profesorii să deschidă ușa clasei? Există o reticență din partea acestora, răspunde Costinela Cigăran, dovadă că numărul celor care asistă la lecții este mult mai mare decât al celor care le susțin. ”Este teama aceea de vulnerabilitate, de greșeală, lipsa curajului, dar nu este nicio problemă dacă ne arătăm vulnerabilitatea, important este să învățăm, să creștem”, explică profesoara.

Costinela Cigăran a fost, la rândul ei, gazda unei astfel de lecții și urmează să deschidă încă o dată clasa, la ”Consiliere și orientare”. Ca musafir, măturisește că fiecare ”clasă deschisă” o schimbă.

”Învăț extrem de multe lucruri, aflu lucruri interesante pe care, categoric, le aplic la clasă. De exemplu, la ultima lecție deschisă, susținută de două învățătoare, mi-a plăcut colaborarea acestora cu părinții. M-a impresionat foarte mult prezența părinților în procesul de învățare. Predau în sistemul Step-by-step și au zilnic în clasă, alături de ele, câte 2-3 părinți. Spuneau că aceștia sunt programați, pe zile, pentru că sunt foarte interesați, le place extrem de mult ideea. Evident că nu vin la matematică, dar ajută la desen, la sport, la mișcare.

Foarte interesant mi s-a părut și deja am început să implementez în clasa mea. Acum sunt dirigintă la clasa a VIII-a, dar de anul viitor, când voi prelua clasa a V-a, voi face chiar un protocol cu părinții”, povestește profesoara de engleză.

Clasă deschisă de două învățătoare la Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” Pucioasa. Sursa foto: Facebook – pagina școlii

Ca profesor care a avut doar de câștigat din experiența orelor deschise și a învățării prin colaborare, Costinela Cigăran își încurajează colegii să se înscrie în proiect și să-l deruleze la ei în școală. ”Înveți lucruri minunate, doar trebuie să îți dorești acest lucru. Pe de altă parte, ai șansa să intri într-o sală de clasă în care nu aveai cum să ajungi. Ne apropie foarte mult acest proiect, ne apropie de colegi din toată țara și chiar din afară, plus că învățăm unii de la alții”, mai declară profesoara.

Experiența unui profesor-musafir

Liliana Chivulescu, învăţătoare la Şcoala Gimnazială Picior de Munte, județul Dâmboviţa, este unul dintre profesorii-musafiri, dar face parte și din echipa de leadership Aspire Teachers care a inițiat proiectul ”Clasa Deschisă”. Învățătoarea punctează avantajele acestei practici, a deschiderii claselor, care la un moment dat s-a întâmplat și fizic, și povestește ce și-a propus să preia de la profesorii-gazdă din ”Clasa Deschisă”:

”Prin 2018, cred, Aspire Teachers avea <Caravana>, activitate care se petrecea în timpul anului școlar și în care colegii din comunitate își deschideau clasele și școlile pentru alți colegi din țară. Mi-a plăcut ideea, pentru că îmi place să primesc musafiri și, în aceeași măsură, îmi place să merg în vizită. Cred că duc și acum dorul acelor întâlniri față în față, fiindcă nu sunt deloc împăcată cu neajunsurile întâlnirilor online.

Îmi place să îmi deschid clasa, pe de o parte, fiindcă cred că pot arăta colegilor modele bune de dus la clasă: metode, materiale, atitudini…, dar mai ales pentru că feedbackul cinstit, colegial are rolul de a mă ajuta să reglez unele aspecte pe care eu nu mi le pot observa sau, dacă le-am sesizat, nu pot găsi singură soluții. Îmi place să fiu musafir pentru că pot vedea cum sunt elevii altor colegi, ce metode/materiale folosesc colegii și pentru mine sunt noi sau le știu doar din auzite. Eu învăț mai ușor văzând și făcând decât din teorie.

La Mari Nicolae și la colegele ei de la Avenor College (n.red. – lecție deschisă desfășurată în octombrie anul acesta în proiectul <Clasa Deschisă>) am văzut copii care se întindeau, căscau și am înțeles că nu am eu o problemă fiindcă nu îi pot face pe toți să fie super-interesați de fiecare moment al lecției (teoretic știu că nu e posibil, dar practic, nevrotic cumva, tot fac eforturi să îi captez pe toți și încă îmi doresc să ajung la acel maxim de atenție din partea tuturor). Lecția aceea m-a convins cumva să îmi spun: așa sunt copiii de peste tot, așa suntem și noi, adulții: nu poți da atenție 100% în 100% din timp unui curs, activităților dintr-o oră de curs. Repet: teoria o știu. Tot în acea lecție am văzut instrumentul <Scara feedbackului>, care mi s-a părut extrem de clar, de util, de accesibil. L-am preluat și eu ca model, este folosit și în programul <Clasa Deschisă>.

Îmi este dificil să înțeleg tot ce se întâmplă la lecție văzând înregistrarea, însă întâlnirea cu ceilalți vizitatori, de dinainte de feedbackul oferit gazdei, mă ajută să îmi clarific unele aspecte. Este unul dintre neajunsuri: 1-2 laptop-uri nu prind unele zone din clasă, mai ales la învățători unde totul este foarte dinamic, unde e nevoie să fie învățătorul în mai multe locuri din clasă.

Prin urmare, în ziua în care cineva și-a deschis o clasă și nu am putut participa, aștept link-ul către înregistrarea lecției, o privesc, îmi notez în <jurnalul de vizitator>, particip la întâlnirea de dinaintea oferirii <cadoului>, îmi clarific unele aspecte și… momentul preferat: întâlnirea cu <gazda> căreia îi oferim feedbackul – cadou. E o emoție aparte, e o bucurie deosebită să oferim mulțumiri omului care ne-a dat din ce are el ca profesionist și să primim de la el întrebări despre aspecte care îl interesează în privința prestației sale.

Ana Clara Grecu este persoana de la care mi-am propus să preiau zâmbetul permanent la purtător (în liceul pedagogic, după prima lecție la practică, mi s-a recomandat să zâmbesc mai mult; încă lucrez la asta ). Entuziasmul și energia lui Nicu Bujor sunt molipsitoare. La fel în cazul Aurorei Zamfir și al Lilianei Olărașu.

Pentru mine, treptele 4 și 5 ale scării feedbackului sunt cel mai frumos cadou, chiar dacă acest cadou nu e pentru mine, ci pentru gazdă. De acolo învăț multe: treapta 4 – sugestiile de îmbunătățire oferite gazdei pot fi preluate de orice musafir care se regăsește în anumite situații date; treapta 5 – mulțumirile formulate specific, care conțin ce am învățat, ce gânduri și ce idei iau cu mine. Faptul că pot fi musafiri și studenți este încă un plus al acestui program.”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.